Styrelser samt ekonomi
-
Re: Styrelser samt ekonomi
Som Bender är inne på så blandar du Gösen likviditetshändelser med bokföring av faktiskt resultat. Samma problem får du med resonemanget att det inte betyder ett smack om pengarna för periodiserade bonusar inte finns undanstoppade. Åter en lite felaktig tolkning, då det blir för stort fokus på pengar på banken. Som du säkerligen vet måste all bokföring balanseras så det finns lika mycket på tillgångssidan som på sidan för skulder och eget kapital. Korrekt hanterat bör vi alltså ha de framtida bonusarna liggande på skuldsidan, som ska kunna täckas av tillgångar på andra sidan.
Det är med andra ord mycket mer intressant hur korrekt värdering av olika tillgångar och skulder är än hur mycket pengar man har på banken (eller andra ställen) vid ett givet tillfälle.
Det är med andra ord mycket mer intressant hur korrekt värdering av olika tillgångar och skulder är än hur mycket pengar man har på banken (eller andra ställen) vid ett givet tillfälle.
-
Nja. Jag blandar inte, och antagligen menar vi ungefär samma sak men i min värld är det just likviditeten som är det viktigaste. Har vi inte medel att betala våra fortlöpande fakturor, löner och skatteskulder med så kommer vi förr eller senare hamna i en konkurssituation. Hur korrekt värdering vi har i förhållande tillgång/skulder har jag också svårt att tro att denna sponsor har koll på. Senast hittade revisorn ett sätt att skjuta på, periodisera 11 av 13 miljoner i skatter som annars hade belastat sista raden på årets resultat. Vi skjuter med andra ord problemet framför oss. Ett lån om man vill med kort återbetalningstid. Vid en extra internrevision hittar man ytterligare 5-6 miljoner i kostnader och så räknar man med lika mycket i förlust även nästa år. Vi kommer alltså få problem framöver att betala ut dessa skulder om vi inte hittar ett sätt att balansera upp tillgångarna. Det gör vi inte genom att fortsatt gå back.HIPS skrev: tis 31 dec 2024, 16:42 Som Bender är inne på så blandar du Gösen likviditetshändelser med bokföring av faktiskt resultat. Samma problem får du med resonemanget att det inte betyder ett smack om pengarna för periodiserade bonusar inte finns undanstoppade. Åter en lite felaktig tolkning, då det blir för stort fokus på pengar på banken. Som du säkerligen vet måste all bokföring balanseras så det finns lika mycket på tillgångssidan som på sidan för skulder och eget kapital. Korrekt hanterat bör vi alltså ha de framtida bonusarna liggande på skuldsidan, som ska kunna täckas av tillgångar på andra sidan.
Om man ändå inte tror att det saknas pengar i kassan så bör man fundera över vad anledningen till en nyemission i så fall kan tänkas fylla för funktion.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Du har helt rätt i att likviditeten är avgörande för ett företags överlevnad och, som du är inne på, menar vi säkert ungefär samma saker. För mig (säkert yrkesskadad) är det dock väldigt viktigt att skilja på vad man som företag vid given tidpunkt har för likviditet och faktiskt resultat.Gösen skrev: tis 31 dec 2024, 17:42Nja. Jag blandar inte, och antagligen menar vi ungefär samma sak men i min värld är det just likviditeten som är det viktigaste. Har vi inte medel att betala våra fortlöpande fakturor, löner och skatteskulder med så kommer vi förr eller senare hamna i en konkurssituation. Hur korrekt värdering vi har i förhållande tillgång/skulder har jag också svårt att tro att denna sponsor har koll på. Senast hittade revisorn ett sätt att skjuta på, periodisera 11 av 13 miljoner i skatter som annars hade belastat sista raden på årets resultat. Vi skjuter med andra ord problemet framför oss. Ett lån om man vill med kort återbetalningstid. Vid en extra internrevision hittar man ytterligare 5-6 miljoner i kostnader och så räknar man med lika mycket i förlust även nästa år. Vi kommer alltså få problem framöver att betala ut dessa skulder om vi inte hittar ett sätt att balansera upp tillgångarna. Det gör vi inte genom att fortsatt gå back.HIPS skrev: tis 31 dec 2024, 16:42 Som Bender är inne på så blandar du Gösen likviditetshändelser med bokföring av faktiskt resultat. Samma problem får du med resonemanget att det inte betyder ett smack om pengarna för periodiserade bonusar inte finns undanstoppade. Åter en lite felaktig tolkning, då det blir för stort fokus på pengar på banken. Som du säkerligen vet måste all bokföring balanseras så det finns lika mycket på tillgångssidan som på sidan för skulder och eget kapital. Korrekt hanterat bör vi alltså ha de framtida bonusarna liggande på skuldsidan, som ska kunna täckas av tillgångar på andra sidan.
Om man ändå inte tror att det saknas pengar i kassan så bör man fundera över vad anledningen till en nyemission i så fall kan tänkas fylla för funktion.
Samma sak är det med en nyemission, den behöver inte tillföra likviditet - däremot tillgångar (eller minskade skulder) i någon form.
Nåja, inte mycket att bråka om. Vi verkar helt överens om att likviditeten är helt central för att säkerställa verksamheten. Min poäng var snarast att det känns helt orimligt enligt god redovisningssed att man inte reserverat för kommande bonusar i sina balans- och resultaträkningar. Därmed kan jag inte lova att det är gjort, jag har inte någon sådan insyn i LIF.
-
Men vänta nu.. Resultat och Balansräkningarna sker ju ”bakåt” i tiden, inte framåt.HIPS skrev: tis 31 dec 2024, 20:26Du har helt rätt i att likviditeten är avgörande för ett företags överlevnad och, som du är inne på, menar vi säkert ungefär samma saker. För mig (säkert yrkesskadad) är det dock väldigt viktigt att skilja på vad man som företag vid given tidpunkt har för likviditet och faktiskt resultat.Gösen skrev: tis 31 dec 2024, 17:42Nja. Jag blandar inte, och antagligen menar vi ungefär samma sak men i min värld är det just likviditeten som är det viktigaste. Har vi inte medel att betala våra fortlöpande fakturor, löner och skatteskulder med så kommer vi förr eller senare hamna i en konkurssituation. Hur korrekt värdering vi har i förhållande tillgång/skulder har jag också svårt att tro att denna sponsor har koll på. Senast hittade revisorn ett sätt att skjuta på, periodisera 11 av 13 miljoner i skatter som annars hade belastat sista raden på årets resultat. Vi skjuter med andra ord problemet framför oss. Ett lån om man vill med kort återbetalningstid. Vid en extra internrevision hittar man ytterligare 5-6 miljoner i kostnader och så räknar man med lika mycket i förlust även nästa år. Vi kommer alltså få problem framöver att betala ut dessa skulder om vi inte hittar ett sätt att balansera upp tillgångarna. Det gör vi inte genom att fortsatt gå back.HIPS skrev: tis 31 dec 2024, 16:42 Som Bender är inne på så blandar du Gösen likviditetshändelser med bokföring av faktiskt resultat. Samma problem får du med resonemanget att det inte betyder ett smack om pengarna för periodiserade bonusar inte finns undanstoppade. Åter en lite felaktig tolkning, då det blir för stort fokus på pengar på banken. Som du säkerligen vet måste all bokföring balanseras så det finns lika mycket på tillgångssidan som på sidan för skulder och eget kapital. Korrekt hanterat bör vi alltså ha de framtida bonusarna liggande på skuldsidan, som ska kunna täckas av tillgångar på andra sidan.
Samma sak är det med en nyemission, den behöver inte tillföra likviditet - däremot tillgångar (eller minskade skulder) i någon form.
Nåja, inte mycket att bråka om. Vi verkar helt överens om att likviditeten är helt central för att säkerställa verksamheten. Min poäng var snarast att det känns helt orimligt enligt god redovisningssed att man inte reserverat för kommande bonusar i sina balans- och resultaträkningar. Därmed kan jag inte lova att det är gjort, jag har inte någon sådan insyn i LIF.
Menar du Budget kanske?
Eller menar du som Skulder månne?
Har inte följt diskussionen så bra. Halkade bara in i ett intressant ämne.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Keep RISING!
-
Ja, att resultat- och balansräkning avser det som varit kan vi vara överens om. Det frågan från början gällde var avtalade bonusar som ska betalas ut i en framtid. Det har i sig inget med budget att göra, utan borde (måste skulle jag vilja säga) reserveras för allt efter det de upparbetas. Detta sker för varje år spelaren är i klubben och tiden för utbetalning närmar sig. Eftersom det finns ett avtal om vad som ska betalas periodiserar man denna och tar kostnaden varje år. Du har helt rätt Stjärnan att motkonteringen av denna kostnad redovisas som en skuld - tills det utbetalning sker. Då tar man bort skulden i samband med att man betalar spelaren. I det läget är det givetvis viktigt att det finns likviditet, precis som Gösen är inne på.
Sen kan budget vara intressant för att göra en ekonomisk plan över vad som ska hända, eller vad man åtminstone har som mål ska hända ekonomiskt. En budget är dock bara det - en plan eller ett mål och har i sig inget med faktiskt utfall att göra.
Observera att jag beskriver hur jag anser att det enligt god redovisningssed i princip måste hanteras och att jag verkligen förutsätter att LIF jobbar så. Har de inte gjort det är det givetvis riktigt illa. Då är det verkligen som att kissa i byxorna...
Sen kan budget vara intressant för att göra en ekonomisk plan över vad som ska hända, eller vad man åtminstone har som mål ska hända ekonomiskt. En budget är dock bara det - en plan eller ett mål och har i sig inget med faktiskt utfall att göra.
Observera att jag beskriver hur jag anser att det enligt god redovisningssed i princip måste hanteras och att jag verkligen förutsätter att LIF jobbar så. Har de inte gjort det är det givetvis riktigt illa. Då är det verkligen som att kissa i byxorna...
-
Ok.
Jag vet inte vad för bonusar som avses.. men i vanliga fall (i vanliga företag) brukar man ta med dessa i budgeten (om ens det) och ingen annanstans eftersom de inte existerar än, utan bara utbetalas om resultatet (och kassan) medger det.
Men jag antar att LIF inte sysslar med sådana bonusar utan här menar du antagligen de signon/off lönerna som redan är bestämda och därmed en skuld.
Om så är fallet så är jag med..
Jag vet inte vad för bonusar som avses.. men i vanliga fall (i vanliga företag) brukar man ta med dessa i budgeten (om ens det) och ingen annanstans eftersom de inte existerar än, utan bara utbetalas om resultatet (och kassan) medger det.
Men jag antar att LIF inte sysslar med sådana bonusar utan här menar du antagligen de signon/off lönerna som redan är bestämda och därmed en skuld.
Om så är fallet så är jag med..
Sun taught me,
Keep RISING!
Keep RISING!
-
Bra att vi har spetskompetens när det gäller redovisningsfrågor Hips. Och Bender.
Det kan vi nog behöva framöver.
-
De har koll på hur man redovisar. LIF väljer ju att inte redovisa. En helt annan sak.Gösen skrev: tis 31 dec 2024, 23:58 Bra att vi har spetskompetens när det gäller redovisningsfrågor Hips. Och Bender.
Gott nytt år för sjutton, kolla hur högt raketerna skjuts, skål!

-
Själv skjuter jag mina efter marken och ser hur många femte hål jag kan träffa.CMB skrev: ons 01 jan 2025, 00:10De har koll på hur man redovisar. LIF väljer ju att inte redovisa. En helt annan sak.Gösen skrev: tis 31 dec 2024, 23:58 Bra att vi har spetskompetens när det gäller redovisningsfrågor Hips. Och Bender.
Gott nytt år för sjutton, kolla hur högt raketerna skjuts, skål!![]()
![]()
Gott nytt kära vänner och Skål ta mig fan!

-
Gott nytt spelår mina imaginära vänner. Nu visar vi vilka vi egentligen är i Leksands IF.
Mot slutspel.
Mot slutspel.
Sun taught me,
Keep RISING!
Keep RISING!
-
Instämmer. Gott Nytt År kära vänner.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
-
- Kapten
Ja, Gott Nytt År på er alla!
-
Förväntade utbetalningar av sign off-bonusar för ett givet räkenskapsår torde med all rimlighet belasta spelarbudgeten för det räkenskapsåret. Alltså, förväntar sig klubben en bonusutbetalning borde detta innebära att GM får mindre pengar att röra sig med.
-
Helt riktigt, saknar ett företag likvida medel till att betala sina skulder så ligger inte konkursansökan långt borta.Gösen skrev: tis 31 dec 2024, 17:42Nja. Jag blandar inte, och antagligen menar vi ungefär samma sak men i min värld är det just likviditeten som är det viktigaste. Har vi inte medel att betala våra fortlöpande fakturor, löner och skatteskulder med så kommer vi förr eller senare hamna i en konkurssituation. Hur korrekt värdering vi har i förhållande tillgång/skulder har jag också svårt att tro att denna sponsor har koll på. Senast hittade revisorn ett sätt att skjuta på, periodisera 11 av 13 miljoner i skatter som annars hade belastat sista raden på årets resultat. Vi skjuter med andra ord problemet framför oss. Ett lån om man vill med kort återbetalningstid. Vid en extra internrevision hittar man ytterligare 5-6 miljoner i kostnader och så räknar man med lika mycket i förlust även nästa år. Vi kommer alltså få problem framöver att betala ut dessa skulder om vi inte hittar ett sätt att balansera upp tillgångarna. Det gör vi inte genom att fortsatt gå back.HIPS skrev: tis 31 dec 2024, 16:42 Som Bender är inne på så blandar du Gösen likviditetshändelser med bokföring av faktiskt resultat. Samma problem får du med resonemanget att det inte betyder ett smack om pengarna för periodiserade bonusar inte finns undanstoppade. Åter en lite felaktig tolkning, då det blir för stort fokus på pengar på banken. Som du säkerligen vet måste all bokföring balanseras så det finns lika mycket på tillgångssidan som på sidan för skulder och eget kapital. Korrekt hanterat bör vi alltså ha de framtida bonusarna liggande på skuldsidan, som ska kunna täckas av tillgångar på andra sidan.
..därav mitt resonemang tidigare om att upplägget med sign-off bonusar istället för direkt utbetald lön skulle kunna vara ett ganska smart upplägg om det görs på ett ansvarsfullt sätt. Utöver de rent skattetekniska fördelarna (lägre total kostnad för kontraktet) så kan föreningen placera pengarna för avkastning under tiden från att kostnaden uppkom (aktuellt intjänat år) tills dess att den betalas ut (sign-off). Föreningen tjänar då på upplägget i "båda ändarna". Men jag misstänker att Leksand inte gjort så, utan istället spenderat pengarna på "annat". Vilket så klart riskerar att bli en dålig spiral..
Som extra lök på gösen så brukar väl likviditeten vara lite av ett generellt problem off-season i säsongsbetonade verksamheter, typ hockeyklubbar?
2025 blir en thriller, ur alla möjliga vinklar.. Gott nytt år!

-
- Intendent
Vilket drag på forumet! Själv sover jag om sena kvällar och nätter. Gick till sängs 22. Vaknade visserligen runt midnatt av oväsen utomhus. Höga knallar och ljusfenomen. Kunde inte somna om förrän 01. I vredesmod över störd sömn.
* * *
* * *