Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Gösen

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Jag menar att det är lätt att säga att man vill ha en bra styrelse. Vem vill inte det liksom.
Den kommer inte dit av sig själv. Förändringar i stadgarna ändras inte heller av sig själv. Folk måste rösta om det. Om då några av de som borde få rösta helt enkelt fråntas den rätten så kommer de bli förbannade och klaga högljutt.

Och en genuin undran.
Om traditioner, kultur eller att vi ens håller till i Leksand inte spelar någon roll utan enbart att vi ska vinna SM-Guld. Varför inte bara hålla på Färjestad istället?

Och missförstå mig rätt. LIF är ingenting utan alla fans ute i landet. Men jag förstår på riktigt inte hur man kan kritisera de som är uppvuxna här, spenderat sin barndom i ishallen, sett sina vänner spela i laget, numera deras barn och lever nära föreningen och tycker mjuka värden är viktiga. Eller kritisera kan man så klart göra. Men att man inte tycker att de ska få komma till tals och hur man kan likställa att vi inte vunnit med att vara bakåtsträvande.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: lör 17 maj 2025, 21:46 Och en genuin undran.
Om traditioner, kultur eller att vi ens håller till i Leksand inte spelar någon roll utan enbart att vi ska vinna SM-Guld. Varför inte bara hålla på Färjestad istället?
Vem har sagt det? Jag skrev tidigare att LIF inte behöver bli Växjö bara för att man bedriver elitverksamhet på det sätt som elitverksamhet bedrivs på 2020-talet. LIF ska givetvis hålla kvar vid del lokala och värna sin kultur - men den kulturen behöver ju inte nödvändigtvis vara en förlorarkultur.

Ibland upplever jag det som att ni boendes i Leksand helst av allt slapp oss utomsocknes-supportrar. Vilket är en paradox då LIF inte vore mer än Skinnskattebergs IF utan alla supportrar över hela landet.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: lör 17 maj 2025, 22:02
Vem har sagt det? Jag skrev tidigare att LIF inte behöver bli Växjö bara för att man bedriver elitverksamhet på det sätt som elitverksamhet bedrivs på 2020-talet. LIF ska givetvis hålla kvar vid del lokala och värna sin kultur - men den kulturen behöver ju inte nödvändigtvis vara en förlorarkultur.

Ibland upplever jag det som att ni boendes i Leksand helst av allt slapp oss utomsocknes-supportrar. Vilket är en paradox då LIF inte vore mer än Skinnskattebergs IF utan alla supportrar över hela landet.
Så missförstå fel? Eller bara missförstå punkt
-Ben Hogan
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Gösen skrev: lör 17 maj 2025, 22:20
Wittgenstein skrev: lör 17 maj 2025, 22:02

Så missförstå fel? Eller bara missförstå punkt
Er diskussion visar faktiskt på en del brister som finns inom organisationen i Leksand. Det är inte tydligt uttalat vad man är, står för och vill vara. De finns många som jobbar och uttalar sig som att vi är folkets lag, hela landets lag. Sedan finns det falanger som talar om att man hellre spelar i div 3 och med enbart eget fostrade spelare OCH styrelse.
Det gäller nog att enas om vad man vill vara och jobba åt samma håll inom HELA föreningen. När man kommit fram till det så vet jag vad jag hoppas på för ståndpunkt, annars kan nog hända att jag faktiskt vänder sporten ryggen, för då försvinner faktiskt vitsen med att kalla sig Leksing när man bor så pass långt ifrån bygden som jag gör.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: lör 17 maj 2025, 22:20 Så missförstå fel? Eller bara missförstå punkt
Vad menar du?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: lör 17 maj 2025, 22:48
Gösen skrev: lör 17 maj 2025, 22:20 Så missförstå fel? Eller bara missförstå punkt
Vad menar du?
gösen skrev:Och missförstå mig rätt. LIF är ingenting utan alla fans ute i landet.
-Ben Hogan
Ludde

Inlägg av Ludde »

51 procentregelns vara eller icke vara lät vi få dras med ett tag och förstår att det finns viss oro runt att ta bort den.

Dock tror jag att föreningsdemokratin kan vara minst lika förödande i slutänden.

Det är väl sannolikt så att majoriteten som är medlemmar inte har kunskap eller förståelse för hur man driver en mångmiljonsorganisation på bästa sätt.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Ludde skrev: sön 18 maj 2025, 01:19 51 procentregelns vara eller icke vara lät vi få dras med ett tag och förstår att det finns viss oro runt att ta bort den.

Dock tror jag att föreningsdemokratin kan vara minst lika förödande i slutänden.

Det är väl sannolikt så att majoriteten som är medlemmar inte har kunskap eller förståelse för hur man driver en mångmiljonsorganisation på bästa sätt.
Det håller jag helt med om.
-Ben Hogan
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Gösen skrev: sön 18 maj 2025, 08:25
Ludde skrev: sön 18 maj 2025, 01:19 51 procentregelns vara eller icke vara lät vi få dras med ett tag och förstår att det finns viss oro runt att ta bort den.

Det håller jag helt med om.
...och ska man vara ärlig så är det nog inte många vanliga företagsledare som kan driva en idrottförening heller, eftersom det inte funkar som ett vanligt företag på många sätt, så det är inte en helt enkel ekvation.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: lör 17 maj 2025, 22:47

Er diskussion visar faktiskt på en del brister som finns inom organisationen i Leksand. Det är inte tydligt uttalat vad man är, står för och vill vara. De finns många som jobbar och uttalar sig som att vi är folkets lag, hela landets lag. Sedan finns det falanger som talar om att man hellre spelar i div 3 och med enbart eget fostrade spelare OCH styrelse.
Det gäller nog att enas om vad man vill vara och jobba åt samma håll inom HELA föreningen. När man kommit fram till det så vet jag vad jag hoppas på för ståndpunkt, annars kan nog hända att jag faktiskt vänder sporten ryggen, för då försvinner faktiskt vitsen med att kalla sig Leksing när man bor så pass långt ifrån bygden som jag gör.
Om inte annat så visar det på hur svårt det kan vara med föreningsdemokrati när det kan bli så polariserat på ett diskussionsforum fast man i grunden både tycker lika och vill åt samma håll.

Jag ska inte lägga ord i någon annans mun. Men det är ingen som vill åka ur SHL även om man oaktsamt sagt så för att understryka sin ståndpunkt. Alla vill ha en proffesionell styrelse, alla vill att vi ska ha en sund ekonomi och alla vill vinna SM-Guld. Sen finns det olika synsätt hur vi når dit. Det ska man inte bara acceptera utan rent av omfamna. Men man måste kunna diskutera sakligt och välja en väg som majoriteten väljer.

Hade man rättat sig efter det och följt den demokratiska processen hade vi vid det här laget antagligen haft en speglad styrelse, rätt bokförda och periodiserade sign-offer, ett Superstars som pysslar med det de är bäst på och vem vet vad sportsligt?

Jag är definitivt ingen förespråkare eller klammrare av 51% regeln. Men så länge den finns så är det det vi får rätta oss efter. Sen tror jag inte det finns någon som tycker att laget ska bestå av enbart folk från bygden. Men det är väl klart att vi som bor här tycker det är roligare med nån man "känner" i laget än att man lägger ut det på entreprenad.

Styrelsen ska väljas utifrån kompetens. För egen del tror jag dock att ordföranden bör har ett stort Leksandshjärta. Det är inte ersättningen som är drivkraften utan här ska läggas många ideella timmar. Vi är hela Sveriges lag och även det vill nog alla att vi ska vara. Här finns det nog också lika många teorier som medlemmar om varför vi är det och vad som behövs för att bibehålla det.

Så även om man inte gillar 51% regeln så bör man fråga sig om alternativet är bättre. Kanske ska man vara försiktig med vad man önskar?
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ludde skrev: sön 18 maj 2025, 01:19 51 procentregelns vara eller icke vara (...) förstår att det finns viss oro runt att ta bort den.
Leksand Hockey kan vi heta (det har det redan stått på vissa souvenirer).
För vi kan ju inte fortsätta heta IF som i idrottsförening om vi inte längre är en förening?
Och vad händer med loggan?

En annan sak man måste ha i åtanke är konkurrenternas ekonomiska muskler.
Vad säger att just vi kommer tillhöra de rika klubbarna?
"Varumärket", säger många. Är vi säkra på att det fortfarande har samma lyster?

Red Bull Leksand-fruktan lämnar jag därhän (det lider tillräckligt många andra av).
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Viktigast är dock att låta folk komma till tals och inte vifta bort deras åsikter för att man inte gillar personen. Eller åsikten.

Själv gillar jag inte Rosen på enligt mig välgrundade orsaker. Men jag skulle gärna vilja höra hans syn på allt ändå. Men det gänget jobbar inte så. De håller sig mer i kulisserna och drar i marionett-trådar.

Nu har han smugit sig in i valberedningen vilket betyder att han högst troligt kommer vara "delad" ordförande by proxy efter nästa stämma eller än värre skruva upp konflikten med nya bråk och ordväxlingar som följd. Själv låter han sig inte intervjuas i ämnet vad det verkar.
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Leksandsfostrade Filip Forsberg har gjort tolv säsonger för Nashville Predators och i vintras kom det uppgifter om att han bestämt sig för att köpa aktier i Leksands IF och därmed även skulle bli delägare där.

– Det är väl ingenting som är helt klart än så länge, med tanke på läget där. Jag inväntar att ge dig ett svar tills det finns ett svar.

De har problem med ekonomin, hur ser du på deras situation?

– Nu är det svårt att veta exakt vad som stämmer. Man läser väl bara det som skrivs, men förhoppningsvis finns det en plan bakom kulisserna.

Är du orolig för vad det kan innebära?

– Nej, orolig är jag inte. Samtidigt hade jag hellre sett att de firade SM-guld, givetvis. Klart att det är någonting som lär åtgärdas. Men samtidigt så har jag full tillit till folket som är ansvariga.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... shville-sc
Användarens profilbild
Einar Berg

Inlägg av Einar Berg »

Sniper skrev: sön 18 maj 2025, 11:46
Leksandsfostrade Filip Forsberg har gjort tolv säsonger för Nashville Predators och i vintras kom det uppgifter om att han bestämt sig för att köpa aktier i Leksands IF och därmed även skulle bli delägare där.

– Det är väl ingenting som är helt klart än så länge, med tanke på läget där. Jag inväntar att ge dig ett svar tills det finns ett svar.

De har problem med ekonomin, hur ser du på deras situation?

– Nu är det svårt att veta exakt vad som stämmer. Man läser väl bara det som skrivs, men förhoppningsvis finns det en plan bakom kulisserna.

Är du orolig för vad det kan innebära?

– Nej, orolig är jag inte. Samtidigt hade jag hellre sett att de firade SM-guld, givetvis. Klart att det är någonting som lär åtgärdas. Men samtidigt så har jag full tillit till folket som är ansvariga.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... shville-sc
Han låter ju faktiskt sugen på att investera i LIF. Hoppas att det blir med en rejäl slant.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Frågan är hur man kan motivera någon att gå in med en investering, det måste ju finnas en möjlighet till avkastning och framförallt en garanti till att pengar inte bara kastas i sjön. Kanske finns det någon som har en sån lösning på gång?
Det enda som jag ser jan ge avkastning är ju unga lovande som går till NHL, där får vi ju i alla fall någon slags avkastning.