Styrelser samt ekonomi
-
Re: Styrelser samt ekonomi
Jag tycker att det finns vettiga åsikter i både lägren av 51% regeln. Visst har vi ett arv och en historia, men problemet är att traditionalisterna glömmer dom mörka bitarna i vår historia rekonstruktioner, dålig ekonomi.Men vi måste lära av HELA våran historia.Bra som dåligt.
På den andra så finns mer pengar proffsigt skött ekonomin möjligt att köpa ett inflytande etc.
Okej för mig vet jag inte hur det ska bli bättre styrelsen och bättre skött ekonomin bara för man inte har kvar 51%regeln? Mer pengar behöver väll det inte heller bli? Du köper Aktier så du får ett inflytande och kan då skippa sponsringen som styrmedel.
Okej vart jag vill komma till är att det finns inget som säger gräset blir grönare bara för att reglerna ändras.
Vi måste börja sköta föreningen proffsigt, vi behöver god man från kommunen och banken, vi behöver en professionell styrelse som kan fatta rätt beslut. Det behöver inte vara en leksing utan kan vara styrelseproffs.
Faktum är att jag tror att det bästa för ekonomin skulle vara folk utan hjärta för då fattas beslut med hjärnan och inte hjärtat.
Sen funderar jag på skulle man kunna skapa en privat investeringsgrupp dom köper in talanger och får betala i nhl pengar?
På den andra så finns mer pengar proffsigt skött ekonomin möjligt att köpa ett inflytande etc.
Okej för mig vet jag inte hur det ska bli bättre styrelsen och bättre skött ekonomin bara för man inte har kvar 51%regeln? Mer pengar behöver väll det inte heller bli? Du köper Aktier så du får ett inflytande och kan då skippa sponsringen som styrmedel.
Okej vart jag vill komma till är att det finns inget som säger gräset blir grönare bara för att reglerna ändras.
Vi måste börja sköta föreningen proffsigt, vi behöver god man från kommunen och banken, vi behöver en professionell styrelse som kan fatta rätt beslut. Det behöver inte vara en leksing utan kan vara styrelseproffs.
Faktum är att jag tror att det bästa för ekonomin skulle vara folk utan hjärta för då fattas beslut med hjärnan och inte hjärtat.
Sen funderar jag på skulle man kunna skapa en privat investeringsgrupp dom köper in talanger och får betala i nhl pengar?
-
https://www.falukuriren.se/2025-05-19/a ... g-av-alla/Anklagas för att dopa LIF – ger minst bidrag av alla
19 maj 2025 06:00
Leksands IF får sex miljoner kronor per år av Leksands kommun i hyra för istider.
Konkurrenterna får i flera fall dubbelt – i ett fall tre gånger – så mycket i hyra och bidrag.
– Jag är ”hundra” på att vi har lägst ersättning av alla privata ägare av ishallar i Sverige, säger koncerncontroller Magnus Proos.
När Leksands IF bestämde sig för att bygga en arena 2005 behövde man ett lån på 73,5 miljoner kronor.
En förhandling med Leksands kommun resulterade i ett hyresavtal, där kommunen förband sig att betala 4,5 miljoner kronor årligen för att ha nyttjanderätt av isarna i träningshallen, nu Clas Ohlson Foundation arena, och Tegera arena.
Hyresintäkten användes som säkerhet gentemot bankerna för att Leksands IF skulle klara av att betala ränta och amortering under de 25 år hyresavtalet ursprungligen gällde.
Avtalet kompletterades senare (vid rekonstruktionen 2013) med en klausul om en dyrare hyra för kommunen när LIF inte spelar i SHL för att kompensera för uteblivna intäkter.
Ville att Leksands IF skulle tvångsdegraderas
När sedan Leksands IF AB tvingades till en rekonstruktion 2013 och kommunens förhållande till föreningen sattes under lupp av ”kommungranskarna” i SVT:s Uppdrag Granskning blev klubben hela Sveriges hackkyckling. ”Trottoarbiten” blev en symbol för det som kallades ”kommundopning” av idrottsföreningar.
När LIF i slutet av april tvingades gå till kommunen igen för att be om hjälp tog kritiken ny fart. Dennis Wedin (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad, gick så långt att han menade att Leksand borde tvångsdegraderas till förmån för uppflyttning för de båda Stockholmslagen Djurgården och AIK, som då gjorde upp om en plats i SHL.
”Stockholms stad betalar över fem miljarder kronor per år i utjämningsskatt. Pengar som sedan fördelas till kommuner runt om i landet,” skriver Wedin och fortsätter:
”Bidragen ska enbart betalas ut till kommuner som fokuserar på kärnverksamheten. En kommun som bygger arenor eller sponsrar det lokala elitidrottslaget ska inte erhålla en krona i bidrag.”
Ann-Charlotte Zackrisson, ekonomichef i Leksands kommun, menar att bilden som Wedin målar upp i sin debattartikel är rentav felaktig.
– De stora arenorna som ligger runt Globen, de fyra arenorna som delas av flera klubbar och lockar några av de allra största världsstjärnorna, de kostar 250 miljoner om året att driva. Intäkterna som det kommunala bolaget har är 95 miljoner, så Stockholm har lagt en halv miljard på underskottstäckning på sina arenor på tre år, säger hon.
I det tjänsteutlåtande som ligger till grund för kommunfullmäktiges beslut på måndagen kring att eventuellt stötta Leksands IF ur den ekonomiska krisen med bland annat fem års amorteringsfrihet på fastighetsbolagets lån radar Zackrisson också upp SHL-klubb efter SHL-klubb som får mer i bidrag av sina kommuner än Leksands IF.
”Alla klubbar har någon form av hyreskontrakt med kommunen och de erhåller ofta samtidigt ett driftbidrag,” skriver Zackrisson.
Fakta: SHL-arenaägarnas intäkter från kommunerna:
Brynäs: Ingen uppgift.
Färjestad: 9,1 mkr (har även sponsring från kommunala bolag).
HV71: Ingen uppgift.
Leksand: 6 mkr.
Modo: 7,6 mkr (får även hyra för lokaler på en miljon kronor/år och årligt driftbidrag på 4,3 miljoner kronor)
Växjö: 9,7 mkr (har även ett årligt driftbidrag på 13,3 mkr).
Fotnot: Föreningarna har olika många isytor så förutsättningarna är inte helt jämförbara. Med i sammanställningen är bara föreningar som äger sina egna arenor.
Kommunala dokument som FK-sporten har tagit del av visar att andra SHL-klubbar som också äger sina arenor får dubbelt – i fallet Växjö till och med tre gånger – så mycket i hyresintäkter och andra bidrag från sina kommuner.
– Jag är ”hundra” på att vi har lägst ersättning av alla privata ägare av ishallar i Sverige, säger Magnus Proos.
Vad blir konsekvensen för Leksands IF?
– Jag ser att ventilen blir att man håller ner på fastighetsunderhåll.
I det förslag till beslut på måndagens kommunfullmäktige om ekonomisk hjälp till Leksands IF ligger som en av fem punkter att ”utvärdera befintligt hyresavtal med Leksands IF och ta fram förslag på eventuell revidering”.
-
- Intendent
I väntan på beskedet - Emil för nio dagar sedan:
Borde ha bråkat mer än vad jag gjorde. Det fanns ju misstankar om att allting kanske inte stod rätt till med den ekonomiska rapporteringen. Vi fick aldrig majoritet i de upplagorna av styrelsen som jag satt i för att dyka in på det sättet som nya styrelsen gör nu.
https://www.sverigesradio.se/artikel/le ... -jag-skams
-
- Intendent
KLART: Leksand beviljas 30 miljoner i borgen
Publicerad: Idag 22:13
Leksands kommun har beslutat att förlänga sitt ekonomiska stöd till Leksands IF:s fastighetsbolag. Beslutet innebär att bolaget återigen får uppskov med amorteringarna – för tredje gången sedan 2010. Under kvällens möte röstade kommunfullmäktige ja till en förlängning av borgensåtagandet.
https://hockeynews.se/nyheter/klart-lek ... r-i-borgen
-
Gott så! Ni vill jag ha en tjeckfemma och en vision om SM-guld senast 2030!Sniper skrev: mån 19 maj 2025, 22:24KLART: Leksand beviljas 30 miljoner i borgen
Leksands kommun har beslutat att förlänga sitt ekonomiska stöd till Leksands IF:s fastighetsbolag. Beslutet innebär att bolaget återigen får uppskov med amorteringarna – för tredje gången sedan 2010. Under kvällens möte röstade kommunfullmäktige ja till en förlängning av borgensåtagandet.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
Du får vara glad om checkkrediten räcker till att värva Arlandas topp center. Annars måste vi sätta ekonomin på ryssfemmor igenWittgenstein skrev: mån 19 maj 2025, 22:44Gott så! Ni vill jag ha en tjeckfemma och en vision om SM-guld senast 2030!Sniper skrev: mån 19 maj 2025, 22:24KLART: Leksand beviljas 30 miljoner i borgen
-
Tänk större!Wittgenstein skrev: mån 19 maj 2025, 22:44
Gott så! Ni vill jag ha en tjeckfemma och en vision om SM-guld senast 2030!
Tjecksexa!
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
-Ben Hogan
-
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... son-listar
I veckans avsnitt av podden Snett inåt bakåt förs för övrigt ett kort resonemang kring möjligheten att få en arenaverksamhet lönsam och hur makalöst många evenemang som måste hållas i en arena för att den över huvud taget ska gå runt.
Nästa gång LIF ber om oss swisha en låtsaskorv för att få ekonomin att gå ihop bör man först fundera lite på om det verkligen är rimligt givet rådande spelarlöner.1) Theodor Lennström, 30, b, från Genève till Linköping
Uppskattad lönenivå: 275 000+ kr/månaden
I veckans avsnitt av podden Snett inåt bakåt förs för övrigt ett kort resonemang kring möjligheten att få en arenaverksamhet lönsam och hur makalöst många evenemang som måste hållas i en arena för att den över huvud taget ska gå runt.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
- Intendent
Han till vänster är väl HG Minilivs gamla innehavare (Jimmy Karlsson)? För den som undrar vad HG Minilivs är, så var det en liten livsmedelsbutik ett stenkast från isstadion.Gabriel Ehrling Perers
Hårda orden inför 30-miljonersbeslutet: ”Vi är gisslan hos LIF”
20 maj 2025 16:38
Det var stekhett i Leksands kommunhus när krispaketet till LIF kom upp för beslut.
Politiske redaktören Gabriel Ehrling Perers var där och följde en debatt där många ville markera missnöje.
Så här kan det inte fortsätta, var det politiska budskapet.
https://www.falukuriren.se/2025-05-20/h ... n-hos-lif/

-
Framförallt ett badmintonslag från högstadiet. 90% av omsättningen kom från godis, hyrfilm och moviebox.Sniper skrev: tis 20 maj 2025, 17:40
Han till vänster är väl HG Minilivs gamla innehavare (Jimmy Karlsson)? För den som undrar vad HG Minilivs är, så var det en liten livsmedelsbutik ett stenkast från isstadion.
![]()
För den som undrar vad en moviebox är så får ni fråga era föräldrar eller hyra en tidsmaskin.
-Ben Hogan
-Ben Hogan
-
FK
Under måndagskvällens fullmäktige gick Leksandspolitikerna på kommunstyrelsens linje och beviljade förslaget om en utökad borgen (som numera är på 30 miljoner kronor) till Leksands IF samt ett förlängt hyresavtal på arenorna (Tegera arena samt den intilliggande träningshallen COFA). Detta för att ge amorteringsfrihet kommande fem år.
– Det här var det mest realistiska utfallet på förhand. Sen önskar man ju alltid mer, säger Peter Wiklund, vd i Leksands IF AB.
– Det är ett bra beslut som är skönt att ha fått klart.
För Leksandsledningens del handlar den närmaste framtiden om att sätta sig ner och förhandla med sina långivare i Leksands sparbank och Swedbank.
Förlängd amorteringstid till 2050
I sin ansökan till Leksands kommun för en månad sedan skrev LIF:s ledning att klubben eventuellt behöver flytta ett lån om cirka 27 miljoner kronor hos Swedbank, om banken inte kan erbjuda fem år av amorteringsfrihet.
I samband med uppförandet av Tegera arena 2005 tog Leksands IF ett lån på 75,5 miljoner kronor som har visat sig vara övermäktigt för koncernen att betala tillbaka inom utsatt tid (2035). Att Leksands kommun nu går med på att utöka borgensramen och förlänga hyresavtalet till 2050 sätter saken i ett nytt ljus, enligt Peter Wiklund.
– Att Swedbank inte kunde erbjuda amorteringsfrihet hade med hyresavtalet att göra. När det nu förlängs med 15 år så kommer nog även de att gå med på att förändra amorteringstakten.
Nog?
– Ja, alltså, kommunfullmäktiges beslut ska vinna laga kraft först, och det tar tre veckor. Sen kan vi ta tag i de här frågorna med banken.
Den utökade kommunala borgen möjliggör därtill för ett mångmiljonlån här och nu som ska rädda klubbens svaga likviditet och täcka för de så kallade sign off-avtal (återstoden av kontraktspengarna för utländska spelare som har lämnat LIF) som ska betalas ut i maj och juni.
– Vi kommer att låna upp runt tio–tolv miljoner för att klara den situation vi sitter i nu med sign off-avtalen. Det är viktigt att påtala att vi lånar av banken. Vi får inte en krona av kommunen, men det de gör är att förlänga borgen och hyresavtal hjälper oss en hel del, säger Peter Wiklund.
På det här lånet har vi SHL-pengarna (ett centralt avtal där klubbarna får pengar av ligaorganisationen, reds. anm.) som säkerhet, och vi kommer att amortera en miljon per månad.
Inga avtal signeras utan att styrelsen ger grönt ljus
Räcker alla de här åtgärderna för att få ekonomin på fötter igen?
– Om jag tittar två–tre år framöver så räcker det. Ska vi ytterligare höja vår ambition rent sportsligt så behöver klubben öka sina intäkter med 15–20 miljoner per säsong.
Går det?
– Går det att bestiga Mount Everest? Det blir vårt uppdrag att hitta lösningar för att nå dit. Vi kan inte lägga oss ner och dö.
– Sen gäller det att rätta mun efter matsäck. Man kan inte köpa bröd om man inte har pengar. I min värld är det ganska ”basic”, men vi måste verkligen komma dit att sporten går i takt med den administrativa verksamheten och inte rusar i väg.
Ett wiklundskt förslag för att så inte ska bli fallet framgent presenterade klubbchefen under ett medlemsmöte i förra veckan: ett spärrat bankkonto avsett för framtida sign off-utbetalningar.
– Under ”bra” månader likviditetsmässigt, exempelvis oktober–december, ska vi se till att sätta in pengar dedikerade för framtida sign off-kostnader på ett spärrat konto, säger Wiklund.
Vi behöver ha en likviditetsplanering framåt. Det är jätteviktigt för att vi inte ska hamna i den här situationen igen.
Förändrad attesträtt
Ett annat drag för att få bukt med det finansiella trångmål klubben har hamnat i – som introducerades redan inför föregående verksamhetsår – handlar om attesträtt.
– Jag har en viss beloppsgräns under vilken jag får ta beslut som vd. När det gäller spelaravtal finns en process där vår controller först ser efter så att siffrorna stämmer, och därefter går ärendet vidare till styrelsen för godkännande, säger Peter Wiklund.
– Inga avtal signeras utan att styrelsen ger grönt ljus.
Ovanstående åtgärder är enligt LIF-basen ekonomiskt nödvändiga, men också för att återuppbygga föreningens trovärdighet gentemot supportrar och sponsorer.
– Det känns jättebra att ha kommunens beslut i ryggen. Vi har fått ett förtroende som det nu gäller att vi lever upp till.
-Ben Hogan
-Ben Hogan
-
- Intendent
-
Sitter på jobbet, och sidan blockeras....Sniper skrev: ons 28 maj 2025, 13:51 Nytt inlägg https://www.trottoarbiten.se/2025/05/fl ... lemsmotet/

Har Rosén hackat hela Bergslagen nu för att tysta alla belackare...

Eller kan det vara så att chefen misstror min flit och arbetsvilja? Det senare vore ju ytterst märkligt.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
Väldigt oklart vad det är han menar tycker jag. Om Ejendal haft aktier som sålts och som nu ska säljas till Filip Forsberg bör väl inte föreningen ha nån form av veto om? Säljer Rotcod dessa dyrare än man köpt dom för av Ejendal? Filip Forsberg borde ju ha egna advokater och han är ju fullt kapabel att själv fatta ett beslut om han vill köpa aktierna eller inte.
Det här börjar mer och mer likna en personlig vendetta mellan Emil och Sven Rosén.
Eller skulle Ejendal ha testamenterat aktierna tillbaka till LIF så dom kunde sälja dom på nytt för att få in pengarna?
Det här börjar mer och mer likna en personlig vendetta mellan Emil och Sven Rosén.
Eller skulle Ejendal ha testamenterat aktierna tillbaka till LIF så dom kunde sälja dom på nytt för att få in pengarna?
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
-
Jag tolkar det han säger som att fick lif första tjing på Ejendals aktier eller gick man bakom ryggen på klubben och köpte aktierna för att tjäna pengar? Sen man fråga om det var rätt information som Forsberg fick. För varför säger alla att hans köp skulle gynna klubben? Dom tjänar ju inte något.