Den 5 oktober 2014 publicerade Jonas Bergqvist en tweet med nedanstående innehåll.
Jag har inte sett den i annat sammanhang, men nog är det en tydlig förvanskning av en Berglin. Fyndigt nog har namnet Berglin här bytts mot Bendelin vilket torde referera till Torgny Bendelin som stod i LIF-båset några (?) säsonger på 90-talet. Någon som har sett originalet eller stött på denna förvanskning i annat sammanhang?
Gösen skrev: mån 06 jan 2025, 00:25
Nä. Men jag såg den där serien för första gången någonsin i en fråga i På Spåret i fredags.
Vi lever i en Matrix eller hur kidsen nu brukar säga.
Jag gissar att den som lägger oxfilé på sina mackor inte är medlem i Kommunal? I tidningen Kommunalarbetaren fick man sig en Berglin-strip i varje nummer från tidigt 90-tal.
Gösen skrev: mån 06 jan 2025, 00:25
Nä. Men jag såg den där serien för första gången någonsin i en fråga i På Spåret i fredags.
Vi lever i en Matrix eller hur kidsen nu brukar säga.
Jag gissar att den som lägger oxfilé på sina mackor inte är medlem i Kommunal? I tidningen Kommunalarbetaren fick man sig en Berglin-strip i varje nummer från tidigt 90-tal.
Jag äter ju inte alltid oxfilemackor när det vankas match. Imorgon blir det nog en toast med löjrom istället och medlemsskap har jag nog bara i LIF och Leksands GK. Och ett högst tillfälligt i Jula Club då det var enda sättet att köpa den där kaffemaskinen till det annonserade lockpriset 50% rabatt.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Gösen kanske intar sina oxfilémackor samtidigt som han läser Svenska Dagbladet. Berglin har publicerats i SvD sedan 1995.
Serien beskriver olika scener ur det svenska folkhemmet på ett gemensamt tema. Det handlar ofta om den svenske medelklassmannens svårigheter att finna livets mening och en lämplig mansroll.
Wittgenstein skrev: mån 06 jan 2025, 10:27
Gösen kanske intar sina oxfilémackor samtidigt som han läser Svenska Dagbladet. Berglin har publicerats i SvD sedan 1995.
Serien beskriver olika scener ur det svenska folkhemmet på ett gemensamt tema. Det handlar ofta om den svenske medelklassmannens svårigheter att finna livets mening och en lämplig mansroll.
Ur Seriewiki
Stockholmska viktigpetterDagbladet läser jag lika ofta som Dagens Nollåttanyheter.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Dagens Stuvsta (vi har ju tidigare nämnt pizzerian och modelltågsbutiken): Serietecknare Martin Kellerman
(...) Vår tids generationsroman utgörs därför snarare av Martin Kellermans serie om den ohängda hunden Rocky.
När serien startades 1998 hade den flera förutsättningar för stor konst; nämligen fattigdom, misär och bitterhet. Kellerman skriver själv om serien med följande ord:
Rocky föddes våren 1998 i min familjs villa i Stockholmsförorten Stuvsta. Jag hade flyttat in där eftersom jag just blivit dumpad av min tjej, sparkad från mitt jobb som skämttecknare på en porrtidning, och utslängd ur min femtioelfte tredjehandslägenhet. Eftersom vi lever i ett land som aldrig blivit bombat kan även såna här världsliga bekymmer ibland kännas riktigt jobbiga, så jag behövde hitta ett sätt att bearbeta min depression på (och som dessutom gärna skulle göra mig kolossalt rik och attraktiv för tjejer). https://motpol.nu/oskorei/2007/12/26/ro ... nsromanen/
Leksing? Nej. "Jag har inga favoritlag. Jag engagerar mig i andra saker."
Han är ingen hängiven idrottsfantast — Martin ”Rocky” Kellerman tecknar hellre än filmar.
Men:
— Jag har varit bra på biljard. Fast jag är rätt kass numera; jag fick spö av en tjej nyligen, säger han.
Sportmagasinets Martin Kellerman kan stoltsera med boxaren George Scotts autograf (från den tiden då han hette Cramne), har käkat middag med den respektabla skara svenskar som spelar i Vancouver Canucks och diggade Tysklands übercoola 1980-talsmålis Harald Schumacher för att han ”kunde kasta skitlånga utkast”.
Men Martin Kellerman själv är sådär lagom mycket, eller lite, sport.
– Jag har inga favoritlag. Jag engagerar mig i andra saker. Mitt tecknande genomsyras av sittande i soffor, förtärande sådant som idrottsmän inte får smaka förrän de är 36 och inser att de kastat bort sina bästa år på att hoppa över pinnar och käka bananer, säger han.
Någon idrottare som är cool, trots det stora fruktintaget?
– Zlatan, så klart. Han är grym och han försöker inte se ut som Beckham. Men jag irriterar mig verkligen på friidrottare. Det är lite incestvarning på att de alltid har sina föräldrar som tränare. De är tråkiga också, ser lite frikyrkliga ut och ligger bara med varandra. Okej. Föredrar du någon sport?
– Jag gillar stora sporter på stora mästerskap. När jag är i USA gillar jag att gå på basket och hockey. K1 var jag på ett par gånger i Globen, men jag tröttnade på att man fick betala för ringside när man satt på andra raden bakom en massa mediefejor som gick gratis. Vad tror du om allsvenskan?
– Det finns få saker jag tycker är lika tråkiga som allsvensk fotboll. Den enda match jag varit på var Bajen–Djurgården för några år sedan. Bajen vann. Jag köpte en halsduk men den har bara hängt i garderoben sedan dess. Något roligt idrottsminne?
– När jag gjorde en flygande målvaktsräddning i en skolturnering i fotboll i mellanstadiet. Och när jag sköt bättre än instruktören min första dag på salongsgevärsskyttet, också i mellanstadiet. Men sedan dess har det varit tunt med idrottsprestationer. https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... sk-fotboll
Wittgenstein skrev: tor 18 jul 2024, 13:57Inom idrotten finns väl ett gäng? Tomas Brolin, Jonas Björkman, några fler? Med Brolin hängde väl också han omsusade Swedbank-chefen som likaså var leksing. Nuder, fd finansminister, är också leksing.
T. Brolin på plats i arenan ikväll! Såg ut att ha roligt med J. Bergqvist.
– Vårt syfte är att ge de avlidna ett namn, att de anhöriga ska få hem sina nära och kära. Det vi har gjort nu under två dagar är att samla de anhöriga för att kunna göra så kallade anhörigintervjuer, säger Lars Bröms, insatsledare för DVI. https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... kropparna/