Ja, utifrån erfarenhet ( även om undertecknad inte jobbar i arena-formatet utan mer blygsamma format) så hör jag ju från ”folk i branschen” hur det ser ut. Det som går runt är de superstora prylarna, och pengarna tjänas på allt runtomkring….hur mycket hamnar hos arenan och dess ägare.? Mindre än man tror. Därmed inte sagt att man ska ge fan i att försöka, alla bäckar små osv….Pellefant skrev: fre 16 maj 2025, 14:44Det lät pessimistiskt i överkant utan några ingående fakta eller belägg för att så är fallet. Jag menar Dalhalla verkar ju funka även om dom ibland får ställa in. Jag tänker att alla pengar in för en arena som tickar pengar medans den står outnyttjad(?!) är välkommen besparing, så även om det bara täcker driften, eller?Klas skrev: fre 16 maj 2025, 14:14 Alla tankar om att utnyttja arenan för evenemang är ju fina, men den bistra verkligheten är väl att det inte finns mycket pengar att tjäna där? De där stora produktionerna som drar runt kostar ju iniheleve mycket, och vad återstår då i förtjänst? Pengarna hamnar hos produktionsbolagen, och dom lägger sina evenemang där dom själva får bäst deal. Och där ligger nog Tegera rätt långt ner i listan. Nä, kulturen är ingen kassako.
Förslag förbättra ekonomin
-
Re: Förslag förbättra ekonomin
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
-
Det största problemet, även om man hittar ett produktionsbolag som vill arbeta med arenan som bas är att det bedrivs hockey där under perioden det skulle vara aktuellt. Sommartid finns inget utrymme. Hotell, campingar, stugbyar är fullbokade, butiker, restauranger, aktivitetsarrangörer och besöksmål har mer än de hinner med. Dalhalla fyller 30 konserter med svenska toppartister och världsartister som Kiss, Avenge Sevenfold, Bryan Adams och Niel Young.
Marknaden finns helt enkelt inte. Om det är pengar man vill tjäna.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
-Ben Hogan
-
Tror också så. Evenemang är en högrisk bransch där uppsidan är hög och nedsidan lika hög. Nu har inte jag åkt färjan någon gång men det ser ju ut att vara både kul och uppskattat. Men jag vet inte om det hamnar några pengar till lif för den.Gösen skrev: fre 16 maj 2025, 17:34 Det största problemet, även om man hittar ett produktionsbolag som vill arbeta med arenan som bas är att det bedrivs hockey där under perioden det skulle vara aktuellt. Sommartid finns inget utrymme. Hotell, campingar, stugbyar är fullbokade, butiker, restauranger, aktivitetsarrangörer och besöksmål har mer än de hinner med. Dalhalla fyller 30 konserter med svenska toppartister och världsartister som Kiss, Avenge Sevenfold, Bryan Adams och Niel Young.
Men om man tar färjan och gör den till ett evenemang i Leksand runt en hockeyhelg, med fest på arenan på fredagen och aktiviteter runt Leksand där sponsorerna får chans att visa upp sig också. Kanske då skulle skulle man kunna generera lite extra pengar utifrån. Istället hyra ett tåg som hämtar upp från södra Sverige hela vägen upp och tillbaka. Sen en helg full med spektakel. Bryt arm mot Cairo på Clas Ohlsson, utmana Gidelöv i bordshockey på Leksand knäcke. Golf och padel turnering där man korar bästa lexingen etc etc. Försöka spinna på sin fanbase utanför Leksand och ha en jättefest för medlemmar/fans tidigt på hösten. Bygden kan ju omöjligt vara en Särimner som man äter upp och som återuppstår varje dag. Men här kanske man skulle kunna få kapital utifrån. Som ett Sweden Rock en minifestival men med hockeyn som motor en gång om året. Tror det är viktigt att komma åt pengar utifrån inte att folk i Dalarna ska gå på ännu fler evenemang. Ja ett unikt evenemang upplevelse knuten till en eller två matcher som gör att det är värt att åka en bit för, eller till och med man inte vill missa.
-
Någon pratade om lotterier och att även sälja 50/50 till de som löser soffbiljett osv, det blev då också funderingar kring lagar och regler kring detta och här är reglemetet i korthet:
https://www.spelinspektionen.se/fragor- ... via-swish/
....och det går då tyvärr inte eftersom "sälja lotterna till en spelare som befinner sig på samma fysiska plats som den registrerade" är ett krav.
En annan tanke vore ju att anordna spel likt på trav (som förövrigt är en dödstråkig sport om man inte får spela, så den sporten lever stort just pga man har tillåtelse till spel på hästarna). Tänk om man på Leksandsmatcher kunde få spela på matchen, vilken spelare som skjuter första målet, andra och tredje osv, samt även andra saker som händer i matchen, ja det går ju hitta på hur mycket som helst som faktist inte går att hitta på andra spelsajter (tror jag?). Förmodligen skulle detta bidra till att dra fulla hus till matcherna. Skulle inte en sån licensansökan kunna lämnas in?
Spelarna och matcherna är ju det föreningen äger och kan/bör förädla och dra in slantar på i så stor utsträckning det går tycker jag.
https://www.spelinspektionen.se/licensa ... dhallning/
https://www.spelinspektionen.se/fragor- ... via-swish/
....och det går då tyvärr inte eftersom "sälja lotterna till en spelare som befinner sig på samma fysiska plats som den registrerade" är ett krav.
En annan tanke vore ju att anordna spel likt på trav (som förövrigt är en dödstråkig sport om man inte får spela, så den sporten lever stort just pga man har tillåtelse till spel på hästarna). Tänk om man på Leksandsmatcher kunde få spela på matchen, vilken spelare som skjuter första målet, andra och tredje osv, samt även andra saker som händer i matchen, ja det går ju hitta på hur mycket som helst som faktist inte går att hitta på andra spelsajter (tror jag?). Förmodligen skulle detta bidra till att dra fulla hus till matcherna. Skulle inte en sån licensansökan kunna lämnas in?
Spelarna och matcherna är ju det föreningen äger och kan/bör förädla och dra in slantar på i så stor utsträckning det går tycker jag.
https://www.spelinspektionen.se/licensa ... dhallning/
-
Det har man då kunnat tidigare.Pellefant skrev: tor 22 maj 2025, 14:57 . Tänk om man på Leksandsmatcher kunde få spela på matchen, vilken spelare som skjuter första målet, andra och tredje osv, samt även andra saker som händer i matchen, ja det går ju hitta på hur mycket som helst som faktist inte går att hitta på andra spelsajter (tror jag?). .
-Ben Hogan
-Ben Hogan
-
Jaså minsann?! När då? Och på vilket sätt skedde det spelet?Gösen skrev: tor 22 maj 2025, 15:08Det har man då kunnat tidigare.Pellefant skrev: tor 22 maj 2025, 14:57 . Tänk om man på Leksandsmatcher kunde få spela på matchen, vilken spelare som skjuter första målet, andra och tredje osv, samt även andra saker som händer i matchen, ja det går ju hitta på hur mycket som helst som faktist inte går att hitta på andra spelsajter (tror jag?). .
-
Säkert 8-10 år sedan jag spelade på livebet. Gissar att det var på Unibet. Eller bet365 kanske. Eller bägge. Man kunde nog tom spela på vilken spelare som gjorde första målet. Och sista.Pellefant skrev: tor 22 maj 2025, 15:37Jaså minsann?! När då? Och på vilket sätt skedde det spelet?Gösen skrev: tor 22 maj 2025, 15:08Det har man då kunnat tidigare.Pellefant skrev: tor 22 maj 2025, 14:57 . Tänk om man på Leksandsmatcher kunde få spela på matchen, vilken spelare som skjuter första målet, andra och tredje osv, samt även andra saker som händer i matchen, ja det går ju hitta på hur mycket som helst som faktist inte går att hitta på andra spelsajter (tror jag?). .
-Ben Hogan
-Ben Hogan
-
Ok, du menar alltså att spelen gick göra via vanliga spelbolag? Jag menar att Leksand själv skall ta kommando över visst spelande/tippande på matchen med spel på sånt som inte går att spela på andra ställen än om man är i arenan, just för att dels locka folk till arenan, dels för att tjäna ytterligare pengar på sina matcher och spelare. Precis som travsporten lockar spelsugna människor eller varför inte jämföra med bingospelande människor (det är sjukt många som besöker trav och bingo som egentligen inte är intresserad av annat än spänningen att kunna vinna med sig lite pengar hem samma kväll och gärna kunna skryta om det sedan.Gösen skrev: tor 22 maj 2025, 17:29Säkert 8-10 år sedan jag spelade på livebet. Gissar att det var på Unibet. Eller bet365 kanske. Eller bägge. Man kunde nog tom spela på vilken spelare som gjorde första målet. Och sista.
Det finns ju massor av saker att erbjuda besökare att spela på i en match som inte finns på vanliga spelbolag, åtminstone inbillar jag mig det. Dvs inte bara dessa enkla jag gav som förslag på i förra inlägget. Frågan är egentligen bara om det är hyfsat lätt genomförbart och hur svårt det är att få göra det rent lag- och regelmässigt så att säga. Blir det krångligt och kräver för stora omkostnader så inbillar jag mig att det inte orkas med att genomföra. Människan är av naturen lat.
-
Det är massa regler för att få licens för vadslagning för logistik sett behöver vi ju det för vi är seriösa 

https://www.spelinspektionen.se/en/abou ... plication/
Sen med våran tur så om oddsen var 10000;1 att jon Knuts avgör från egen zon med ett skott ståendes på ett ben så nog fan skulle det hända. Och att någon satsar 10000 på det hela

https://www.spelinspektionen.se/en/abou ... plication/
Sen med våran tur så om oddsen var 10000;1 att jon Knuts avgör från egen zon med ett skott ståendes på ett ben så nog fan skulle det hända. Och att någon satsar 10000 på det hela
-
På 90-talet kunde man spela på slutresultatet före match inne på arenan. Man la 10 kr och sa vilket resultat man tippat och fick ett kvitto på detta.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.