Det finns alltid ETT undantag…..som kan bekräfta regeln…..bjernagris skrev: ↑lör 01 jun 2024, 14:02https://www.eliteprospects.com/player/6 ... el-persson
2014-15 Tyringe SoSS Division 2 36 11 35 46 4
2015-16 Tyringe SoSS HockeyEttan 31 6 10 16 10 1
2016-17 Kristianstads IK HockeyEttan 38 10 30 40 6 23
2017-18 Växjö Lakers HC SHL 51 6 28 34 8 17
Men jag vet att du (Bjernagris) också redan har beställt en tröja med Hellstens namn på till nästa säsong.
Du var den förste som lagt den beställningen i shopen till nästa säsong kan jag informera om.
Passar på och gratulerar till det med.
Men om vi håller oss till `verkligheten då´….
Inför förra säsongen 23/24….gjordes det 109st värvningar innan seriepremiären.
***1st*** av dom 109 spelarna var det som kom från ETTAN och tog sig den vägen till spel i SHL.
Och det var spelaren som jag visade Hampus Karlsson.
(Han spelade för Kalmar och de gick upp det året till just Allsvenskan)
Och det var laget som sen degraderas som valde ta in han Oskarshamn.
Man skall ha klart för sig att det steget är riktigt svårt för en vanlig spelare….
Att gå från 1an till SHL direkt och helt hoppa över Allsvenskan.
Det finns alltså en anledning till att inte SHL-lagen värvar direkt från ETTAN.
Att 1 enda spelare gick den vägen ifjol…visar hur svårt det anses vara.
Det skillnad på de unga spelarna i 18-19års åldern som är de största talangerna och lotsas in via SHL-klubbarnas J20-lag direkt till SHL. Det steget klarar de allra bästa….
Men att som 23åring gå från ETTAN direkt till SHL den är tuff……
Det måste folk vara medvetna om…
Inte ens när vi Leksand spelade i Allsvenskan….i `hundra år´
Värvade vi ju ens de bästa division 1 spelarna….
Det var inte där vi letade direkt spelare….
(Men det finns säkert undantag där med…om man letar ordentligt)
Men om vi tänker lite grovt så vet vi att vi inte direkt då jagade spelare från ETTAN när vi låg i Allsvenskan. Jag tror ingen har såna minnen….
Men nämner det med för att sätta allt i ett perspektiv……
Sen tror jag dock personligen…
Att det är mer sannolikt att vi då värvar Ekholm än då Burke…
(Om vi nu skall bedöma sannolikheten mellan dom två med förutsättningarna som det känns)
Så det här spåret känns faktiskt hetare…..
Denna värvning är inte alls lika `värdelös ´ som då Hellsten heller….
Att vara en forward i mängden….är inte samma sak som att behöva kunna axla rollen i 60minuter på den viktiga målvaktsposten.
Ekholm visat att han kan avsluta bra….och en sån spelare är alltid intressant.
Målskyttar växer ej på träd….ibland kan det räcka ganska långt med ett bra skott.
Att plocka in Ekholm på ett billigt 2års kontrakt och låna ut han inledningsvis till tex ett Allsvenskt lag tex Kalmar som han ryktats annars skall spela för.
Dock skrev dom det redan i April…att Ekholm skulle till Kalmar.
Men dom icke presenterat han än…. (Och det kan ha och göra med att just någon SHL klubb skulle kunna norpa honom inom 27juni) (((17juli om man förlorar en spelare sent till NHL)))
Så Kalmar har antagligen redan Ekholm på kontrakt…men de kan vara medvetna om att tex Leksand kan visat intresse och då har de inte velat gått ut med det till sina fans osv att spelaren är klar än) I och med att SHL ändå kan stjäla deras kontrakterade spelare och de kan vara medvetna om att så är kanske fallet där.
Skulle tex Ekholm inleda förtroende ingivande och fortsätta leverera mål i Allsvenskan…
Då har Leksand ett litet triumfkort i en `late bloomer´…..
Att kunna ha möjligheten att då plocka hem en av allsvenskans kanske bästa målgörare…
Mitt under säsongen….om han visar sig att han står sig bra även i Allsvenskan.
Så en värvning av Ekholm har jag då egentligen inga problem med….
Men se allt klart och i sin helhet….
Sen kan man väll även lägga till när man gör sina egna värderingar……att hade Ekholm verkligen stuckit ut positivt i ETTAN…
Då borde de flesta Allsvenska lagen som räknas med lite mer respekt som `toppklubbar´i den serien… Visat intresse och legat på för att få hans namnteckning.
Lag som Djurgården , AIK , Södertälje , Björklöven , Oskarshamn , Västerås , Mora , Karlskoga.
(Men det är alltså förra årets nykomling och 10an i serien Kalmar en `låg-status-klubb´ som visat intresse och ska ha värvat han , bara att det inte basunerats ut än) Det skickar väll också en signal om inte ens toppklubbarna i Allsvenskan lägger krut på honom… Men sen kommer bönderna från landet….klubben från SHL (LIF) som börjat värva spelare för lunchkuponger….och ev nu värvar han istället. Det är ett stort steg….och stora skridskor att fylla om han skulle klara det här steget.
Jag skulle dock gärna byta bort Jon Knuts och Martin Karlssons kontrakt….
Mot istället en spelare som är lite dyrare än dom två….
Och sen ta in 2st forwards som likt Ekholm skulle spela för oss för `lunchkuponger´.
Så hellre 2st Ekholm och en lite dyrare spelare…. För motsvarande pengar som vi kastar på Knuts och Karlsson 2st spelare som bäst före datum redan gått ut på.