Silly season 24/25

Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Kan inte finnas någon som tar en titt på HVs trupp och bestämmer sig för att gå dit på sportsliga grunder. Sorglig forwardsida. Det blir garanterat botten igen för dom nästa år.

HV har slantat upp rejält är min gissning.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Det är ju knappast för att få höra HVs Eddie Medusa inspirerade introlåt eller få fira fössta tossdan i mass eller ens för att höra publiken sjunga Hååååveee som han flyttar. Som jag förstått det så har han trivts rätt bra i Leksand.

En svensk duktig landslagsback kan man knappast lasta HV för att öppna lädret för men frågan är om de går i samma fälla som de senaste åren och förväxlar framgång med dyra värvningar eller om de lärt sig något, tar ett par steg tillbaka och väljer en annan stig framåt?
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Ludde »

Lurar på om Alsing var alldeles för dyr i förhållande till vad man ville ha ut av honom när han värvades. Han kanske inte alls kom till sin rätt i vårt spelsystem och när buden drog iväg så valde vi helt sonika en annan väg.

För lite Bang for the buck är min killgissning angående detta och HV var beredda att betala i ett försök att undvika kval igen.

Tråkigt med tanke på slutspelet men inte oersättlig tycker jag.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Ludde skrev: tor 11 apr 2024, 21:06 Lurar på om Alsing var alldeles för dyr i förhållande till vad man ville ha ut av honom när han värvades. Han kanske inte alls kom till sin rätt i vårt spelsystem och när buden drog iväg så valde vi helt sonika en annan väg.

För lite Bang for the buck är min killgissning angående detta och HV var beredda att betala i ett försök att undvika kval igen.

Tråkigt med tanke på slutspelet men inte oersättlig tycker jag.
Jag är inne på samma spår som du. Enligt Johan Svensson var Leksand öppna för att behålla Alsing om han gick med på en lönesänkning. Antagligen var han inte så sugen på det.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

CMB skrev: tor 11 apr 2024, 14:31
Gösen skrev: tor 11 apr 2024, 14:10 Klart att Alsing lämnar.

https://www.leksandsif.se/article/152asbs-30ead/view
Taktiskt val av bild..? Nåväl, jag hade hoppats på förlängning. Just för tillfället är väl Norén den offensivt giftigaste backen (fortsätt så Norén!), tillsammans med strålande Lundqvist som jag hoppas får och tar än mer initiativ offensivt nästa säsong. Caitos ärtbössa har jag gett upp på. Och jag hade inte förlängt med honom.
Precis som med Max hoppas jag vi har ett sparkapital i Caito. Med en normal försäsong kanske #8 inte mattas som han gjorde efter att detta skrevs:
Matt Caito missade hela försäsongen och de tolv inledande omgångarna på grund av en opererad axel.
Den 26 oktober slängdes han in i hetluften igen och sedan dess har 30-åringen slukat en hel del istid och levererat gott om poäng. Elva stycken på tolv matcher för att vara exakt. Siffror som så klart gör honom attraktiv för andra klubbar.
https://hockeynews.se/nyheter/leksand-k ... -attraktiv
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Jjax »

Om vi skulle behöva byta någon i ledarstaben så verkar Janne Larsson vara lite av en mirakelgubbe.
Men han hamnar väl i Brynäs nu när han lämnar Rögle och vill hem och vi har redan fullsatt på ledarsidan
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Silly season 24/25

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: tor 11 apr 2024, 21:12
CMB skrev: tor 11 apr 2024, 14:31
Gösen skrev: tor 11 apr 2024, 14:10 Klart att Alsing lämnar.

https://www.leksandsif.se/article/152asbs-30ead/view
Taktiskt val av bild..? Nåväl, jag hade hoppats på förlängning. Just för tillfället är väl Norén den offensivt giftigaste backen (fortsätt så Norén!), tillsammans med strålande Lundqvist som jag hoppas får och tar än mer initiativ offensivt nästa säsong. Caitos ärtbössa har jag gett upp på. Och jag hade inte förlängt med honom.
Precis som med Max hoppas jag vi har ett sparkapital i Caito. Med en normal försäsong kanske #8 inte mattas som han gjorde efter att detta skrevs:
Matt Caito missade hela försäsongen och de tolv inledande omgångarna på grund av en opererad axel.
Den 26 oktober slängdes han in i hetluften igen och sedan dess har 30-åringen slukat en hel del istid och levererat gott om poäng. Elva stycken på tolv matcher för att vara exakt. Siffror som så klart gör honom attraktiv för andra klubbar.
https://hockeynews.se/nyheter/leksand-k ... -attraktiv
Jag är mest irriterad på att Alsing inte blir kvar, och jag hoppas att TJ förklarar varför. Ok, jag ger dig Caito, och litar på din tro att han hittar sin ”comebacknivå” igen och kan hålla den en hel säsong. Gillar man Leksand på det sätt som han tycks göra så är det såklart ett stort plus.

Men jag väntar egentligen bara på rubriken: LIFs nya forwardstränare klar!
Användarens profilbild
Einar Berg
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:31

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Einar Berg »

Ludde skrev: tor 11 apr 2024, 21:06 Lurar på om Alsing var alldeles för dyr i förhållande till vad man ville ha ut av honom när han värvades. Han kanske inte alls kom till sin rätt i vårt spelsystem och när buden drog iväg så valde vi helt sonika en annan väg.

För lite Bang for the buck är min killgissning angående detta och HV var beredda att betala i ett försök att undvika kval igen.

Tråkigt med tanke på slutspelet men inte oersättlig tycker jag.
Klart det är så. Det hörde man Tjomme, indirekt, säga i en någon poddintervju. Han fick frågan hur det ligger till med en förlängning av Alsings kontrakt. Då svarade han väääldigt svävande. Inget klassiskt" Vi gillar Olle, Olle gillar Leksand"...
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 500
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

CMB skrev: tor 11 apr 2024, 22:00 Jag är mest irriterad på att Alsing inte blir kvar, och jag hoppas att TJ förklarar varför.
Jag är ju 99% säker att han vill ha mer betalt än vad TJ tycker att han är värd. Tror inte det är svårare än så...
Pain is temporary, glory is forever
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Ludde »

Kan ju tänkas att Olle även ville ha ett längre kontrakt eftersom han skrev 3 år med HV71 och jag är inte övertygad att han växer ut till den backen vi trodde vi värvade på dom tre åren heller.

Framstår mer och mer som att vi inte riktigt var beredda att gå in i ett budkrig och vi har stora möjligheter att hitta något ännu bättre för dom pengarna, 250.000 i månaden är ju inte skitpengar direkt.
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

När jag läste det här tänkte jag att namnet är för udda för att någon skulle komma på idén att trolla:
Ok
11 april 2024, 20:51
Någon på passion oavsett division gruppen på Facebook hade hört att vi visat intresse för denna spelare
https://www.eliteprospects.com/player/2 ... ahan-burke
Men när jag sedan såg det här tänkte jag att Hockeynews-artikeln mycket väl kunde vara stället där troll-idén föddes:
Högfors
11 april 2024, 23:30

Han är en av guldkornen från AHL som hockeylabbet tagit fram.
https://hockeynews.se/nyheter/hockeylab ... rva-i-ahl-
För att avgöra om det ÄR ett troll skulle jag dock behöva se FB-posten (se hur det är formulerat, granska kontot osv) men jag kommer inte in på gruppens sida.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Rögle har det i sitt DNA.
Cupspel.
Det har de varit bra på i 20 år. Minst. Så jag borde inte vara förvånad. Men är det ändå förstås.

Leksands DNA är.... Lirarnas lag, på sin höjd. Vi behöver nog frångå det om vi ska lyckas ta oss närmare finaler framöver. Lite mer tyngd kanske. Lite mer vinnarskalle. Lite mer jävlaranamma. JAg tyckte ändå se mig ett embryo av detta i år men mer krävs.
Nu har vi kvar samma lag igen så lär inte bli någon jätte skillnad nästa år. Men sen börjar väl kontrakten gå ut.
Får se vad som händer då.

En som Ashton måste ju väck redan nu. Där har vi första steget.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Klas »

Stjärnan skrev: fre 12 apr 2024, 11:15
JAg tyckte ändå se mig ett embryo av detta i år men mer krävs.
Nu har vi kvar samma lag igen så lär inte bli någon jätte skillnad nästa år. Men sen börjar väl kontrakten gå ut.
Men samtidigt så är ju en och annan spelare fortfarande utvecklingsbar och kan (kommer?) ta steg nästa år. Anton J t.ex, om vi nu får behålla honom. Lunkan kommer växa. T.om. en gammal räv son Norén blir ju bättre år för år.
Men visst, vi kan inte enbart förlita oss på det, tunga tapp som lindholm osv kommer ju märkas om man inte ersätter.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Klas skrev: fre 12 apr 2024, 11:27
Stjärnan skrev: fre 12 apr 2024, 11:15
JAg tyckte ändå se mig ett embryo av detta i år men mer krävs.
Nu har vi kvar samma lag igen så lär inte bli någon jätte skillnad nästa år. Men sen börjar väl kontrakten gå ut.
Men samtidigt så är ju en och annan spelare fortfarande utvecklingsbar och kan (kommer?) ta steg nästa år. Anton J t.ex, om vi nu får behålla honom. Lunkan kommer växa. T.om. en gammal räv son Norén blir ju bättre år för år.
Men visst, vi kan inte enbart förlita oss på det, tunga tapp som lindholm osv kommer ju märkas om man inte ersätter.
Jag menar inte att laget inte kan bli bättre redan nästa år. Seriemässigt kanske vi kan ta ytterligare kliv.
Jag menar mer att laget saknar vissa ingredienser till ett slutspel. Men...vad vet jag?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

- Det här ska bli skitkul. Jag har en positiv känsla när det gäller HV71 och framtiden.
Jag ser verkligen fram emot att komma till HV.
Jag kommer dessutom i ett tacksamt läge när HV verkligen visar allvar och vill ta kliv framåt.
Jag har ju mött HV många gånger och det har alltid varit roligt. Framförallt när vi spelat i Jönköping för det brukar alltid vara ett jäkla tryck på läktaren.
Det är nästan så att man sjunger med i den där HV-låten som motståndare, skrattar Olle.

Alsing i fortsatt bra ålder 27år…
Det blir säkert bra för HV71 det där…….
Klok bra värvning av HV71 (Leksands bästa back)

—————————-

För oss blir nog inte så mycket roligare än så här….
Det blir nästan mer intressant att se vad alla andra lag lastar på med för spelare….
Medans vi får sitta och titta på….när vassa namn anländer till andra klubbar.

Framför allt Linköping…tror jag då kommer studsa förbi oss till nästa säsong….
Har väldigt positiva känslor kring dom…de var riktigt bra i år och får behålla sin stomme.
Linköping är på rejäl fram marsch…. De är på väg tillbaka dit de var…
Detta är ändå en klubb som vart Topp-4 under 10säsonger av de senaste 20åren…
Och tex även 2st 5platser…. Deras 6plats i år kommer definitivt bli bättre nästa säsong….
Linköping fått hjulen i rullning igen nu….de blir att räkna med de kommer gasa….

Mellan oss och Frölunda tex kommer det då skilja mer nästa säsong….
Frölunda lär komma med ett starkare lag nästa år…de hade ett ganska mediokert lag i år faktiskt…. Allt tyder på att Frölunda kommer ha ett starkare lag nästa år.

Luleå måste snart lyckas locka några då tunga pjäser med….de har mer eller mindre spelat nu i 2säsonger utan ens att ha förbrukat spelarbudgeten….för dom inte hittat riktigt det dom velat ha…. Till nästa säsong måste de lastat in och vart mer offensiva i tidigt skede och knutit upp några viktiga pjäser…och lyckas med värvningarna. De två senaste säsongernas resultat 7 och 10 är inte okej i Norrbotten och Luleå. Nu krävs det resultat och vassare placering än så nästa säsong.

HV71 har sen alla möjligheter i världen om de bara lastar pengarna rätt nu….
De har alla ekonomiska förutsättningar….
Man kan dock liksom inte riktigt kasta 200.000kr på medelmåttiga spelare som Fredrik Forsberg som mer kommer till sin rätt på Allsvensk nivå….
Det är ren och skär vansinne….
Snitt istid 10:25 under serien. Och då var han ofta just petad helt och inte ens spelade.
Sen i kvalet mot Oskarshamn deltog i tex endast 1 av 7 matcher…och då fick bara hoppa in i ett powerplay i den matchen och fick då ihop 1:12 i istid på det bytet…

Så lyckas Hv71 fördela pengarna bättre nu….så blir de givetvis också bättre….
Man måste lyckas få bort såna här utgifter/avtal och spelare utan att det kostar dom för mycket…

Att sen dyra kontrakt som Ortio och Nättinen två spelare som inte alls levt upp till lönen och egentligen inte tillfört något alls i år…försvinner betyder mycket för HV71. Det frigör utrymme att investera kronorna bättre. Även att tex Maahlahti försvinner även om hans lön kanske inte sticker ut…så har de betalat för mycket i vad de fått tillbaka på han…snitt-tid 11:24 på import-back är katastrof kontra mot lönen. I HV71 kan allt bara bli bättre….det kan knappast gå sämre mer. De har de ekonomiska musklerna bara de fördelar pengarna på rätt spelare så.

HV71 största sorgebarn och problem i år var just Ortio….87,36%.
Om en målvakt inte lyckas rädda några puckar….då är det svårt att spela och vinna matcher.
Han hade en katastrof säsong…och hade de inte petat honom efter match1 mot Oskarshamn…
Och sen låtit andremålisen Dichow…stå resten….då hade ju HV71 åkt ur….
Bara här på den viktiga målvaktsplatsen om HV71 lyckas få in en ny vass målvakt….så vore det en jackpot direkt och många extra poäng till HV71 nästa säsong.

————-