Silly season 24/25

Lillgud
Inlägg: 647
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Instämmer om Högfors….
Det var skickligt att han noterade och upptäckte att det var något på gång med Hellsten.
Jag visade även redan i mitt svar till honom `vänlig respekt´ när då skrev en sansad utläggning om Hellsten. I min värld var då Hellsten ett namn som omöjligt skulle kunna bli aktuellt.
Men svarade ändå snällt på hans fråga.

Att man sen går igång och markerar när något är uppenbart fel eller väldigt skevt….
Det är en helt annan sak… Därför jag så tydligt sen i inläggen efter visar mer `klarspråk´ hur dålig `egentligen´ Hellsten har varit. När det sen basuneras ut att han skulle till oss.

I min värld är det självklart att markera när något är uppenbart knas….
Vet att jag gick igång från start på Kaskisuo med när de körde `sin egna fantasí värld´
Och sa att vi hade värvat en topp målvakt och en given topp-6 målvakt…
Det var hår-resande uttalanden som inte hade sin grund i någon verklighet.
Det var helt absurda påståenden. Och i princip ingen trodde på det ens.

När det gäller Mantas tex har jag då mer alltid stått på hans sida från då han presenterades….
För att hade fått verkligen nog av alla billiga mål Kaskisuo släppte in.
Och Mantas var ett namn som var van att även om aldrig var uttalad 1a…alltid van att stå ändå en hel del matcher i SHL och lite ändå van att vara med och dela på sysslan lite.
Så då fanns förhoppningar att han då skulle kunna utmana Kaskisuo och kunna stjäla flest matcher. Trots att Kaskisuo även inför säsong 2 på förhand av Leksand sågs lite som vår 1a men att vi gick mot delad syssla om posten.

Och jag har fortsatt ingenting emot att ha Mantas i laget på 2 målvakter…
Det jag lite inför ifjol…var som sagt att bara ifrågasatta och varnade lite att han höjdes för mycket på `en enda säsong´ i sin karriär. Han gick från en medel målvakt till stjärna i Leksand i SHL. En enda säsong är farligt dra för stora växlar på….många saker spelar in.

Mantas spelade sedan uppenbart dåligt under säsongen i år…
Jag som alla andra visade honom egentligen respekt under nästan hela säsongen….
Ingen kritiserade knappt Mantas….vi visste vad han levererade säsongen innan han var lite av vår hjälte. Ingen ville säga något ont eller ha något emot honom.

Problemet startar när vi närmar oss slutspel och man märker att det är för uppenbart att tränarna gör ingen skillnad på våra målvakter de rankas verkligen jämnbördiga…
Då stiger igen den `dåliga känslan´ nu är det knas på gång….
Och då måste man börja markera för att vinka det är något fel på gång nu….
Vi kan inte gå in i ett slutspel med att anse vi har lika stor chans med båda målvakterna eller att båda skall stå i ett slutspel….
När inte de inom klubben ser det uppenbara….måste det lyftas fram hur mycket bättre Larsson är än Mantas…. Det för att behålla drömmen om att ha en chans att överleva i ett slutspel.

Och nu är vi i läget igen….
Att vi satt Mantas i en mardröms sits…
Att efter en riktigt svag säsong….ställa honom helt ensam som förste målvakt helt utan konkurrens egentligen. Alla övriga lag har i princip nästan 2målvakter som ska kunna leverera.
Vi kastar in Hellsten som hur lyckas man ens….prestera så svaga siffror om och om igen i NCAA.

Kritiken kommer att dåna under säsongen om detta är vårt målvaktspar….
Larmen kommer ringa konstant…..
Det här måste vara emot alla grundpelare som vi någonsin lärt oss under alla säsonger….
Utan målvakt går det väldigt lätt åt helvete i SHL.
Så jämn är tabellen och lagen sinsemellan….
Det är den viktigaste enskilda posten….
Vad är det vi tänker lansera för uppsättning….detta är ett skämt…
Vi kan inte vagga in oss och luta oss mot nu att Mantas hade säsongen innan ju en kanonsäsong.
Statistik färskvara är att han var i den totala botten av alla….och det blev genant att se skillnaden mellan han och Larsson.

Dock det är inte ens en kostnadsfråga….med Hellsten. Vi hade kunnat tagit en svensk målvakt från Allsvenskan och det hade inte kostat oss något heller… Han hade heller inte vart redo än att direkt axla uppgiften i SHL….det hade spårat ändå….
Men i det här fallet kontra Hellsten hade det trots allt känts bättre….

Och om det skulle handla om en utlåning år 1….på Hellsten.
Då har vi sålt ut Armalis redan i princip….och hur hanterar han då nästa säsong…
Skall vi kunna få in en annan målvakt på tex endast bara 1år….. (Inte alla målvakter vill ha en så kort lösning då begränsar vi oss ytterligare i jakten tex)
För skulle vi låna ut Hellsten och skriva 2år eller mer på en annan målvakt….
Då har vi redan lite sålt utan Armalis….hur presterar han då nästa säsong.
När vet att det med bestämdhet redan oavsett är hans sista i klubben.
Lillgud
Inlägg: 647
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Och INGET talar för någon utlåning av Hellsten kan då läggas till.
Varför skulle vi då ha så bråttom att rycka upp honom från sista året på universitetet.
Och att han skall läsa hela nästa år på distans tex….
Då hade han gått och väl kunnat spela kvar i NCAA….
Lillgud
Inlägg: 647
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Postar detta inlägg igen….
Och placerar in Hellsten och Heljanko….nu med….

SHL-målvakternas TOTALA SHL snitt (Räddningsprocent) under sina samtliga år i ligan….

1 = 92,1% Linus Söderström 27år Skellefteå (102 matcher)
7an i årets räddningsprocent , 2a ifjol.

2= 91,9% Gustaf Lindvall 33år Skellefteå (181matcher)
5an i årets räddningsprocent. 19/20 var han 1an i ligan…och placerade sig även där Topp-3 i 3säsonger på raken 20/21 (3a) , 21/22 (3a).

3= 91,9% Emil Larmi 27år Växjö. (73matcher)
8an i årets räddningsprocent , var 1an ifjol.
Finsk landslagsmålvakt.

4= 91,9% Maxim Lagace 31år Färjestad. (18matcher)
4an i årets räddnings procent. 91,9% under just sin debut säsong.

5= 91,8% Joel Lassinantti 31år Luleå. (326matcher)
1an säsong 18/19 och var även 2a tex 19/20.

6= 91,6% Lars Johansson 36år Frölunda. (184matcher)
3an i årets räddningsprocent på 92,0%
Placerat sig 1a tidigare 15/16.

7= 91,4% Jhonas Enroth 35år Örebro. (181matcher)
1an säsong 21/22.

8= 91,4% Arvid Holm 25år Rögle. (55matcher)

9= 91,3% Tim Juel 29år Timrå. (76matcher)

10= 91,0% Christoffer Rifalk 27år Rögle. (157matcher)
Placerade sig tex 2a säsongen 21/22.

11= 91,0% Adam Åhman 24år Växjö. (73matcher)
3st senaste säsongerna i Växjö.
Bäst räddningsprocent 93,1% av samtliga målvakter nu senast 23/24.

12= 90,9% Mantas Armalis 31år Leksand. (234matcher)

13= 90,9% Tobias Normann 22år Frölunda. (3matcher)

14= 90,8% Jacob Johansson 30år Timrå. (201matcher)

15= 90,7% Matteus Ward 22år Luleå. (49matcher)

16= 90,6% Erik Källgren 27år Brynäs (23matcher)

17= 90,4% Hugo Alnefelt 22år HV71. (40matcher)

18= 90,3% Daniel Marmenlind 26år Malmö. (83matcher)

19= 90,3% Jonas Arntzen 26år Örebro. (80matcher)
9an i årets räddningsprocent var.

20= 90,3% Lasse Lehtinen 25år Modo. (41matcher)
Finsk Landslagsmålvakt.

21= 90,3 Frederik Dichow 23år HV71 (34matcher)

22= 90,2% Jesper Myrenberg 24år Linköping (26matcher)

23= 87,5% Marek Langhamer 29år Malmö. (25matcher)

24= 87,4% Olle Eriksson-Ek 24år Modo. (14matcher)

XXX = ——— Christian Heljanko 27år Linköping (0matcher)

XXX = ——- Damian Clara 19år Färjestad. (0matcher)

XXX = ——- Jacob Hellsten 24år Leksand (0matcher)

1st målvakt saknas.
Brynäs ska ta in en till.

Känns Armalis `ensam´ stabilare och bättre än Söderström/Lindvall = NEJ
Känns Armalis stabilare och bättre än Larmi (Åhman) = NEJ
Känns Armalis `ensam´ stabilare och bättre än Enroth/Arntzen = NEJ
Känns Armalis stabilare och bättre än Rifalk (Holm) = NEJ
Känns Armalis stabilare och bättre än Lehtinen (Eriksson-EK) = NEJ
Känns Armalis stabilare och bättre än Johansson (Normann) = NEJ
Känns Armalis stabilare och bättre än Lassinantti (Ward) = NEJ
Känns Armalis stabilare och bättre än Heljanko (Myrenberg) = NEJ
Känns Armalis `ensam´ stabilare och bättre än Juel/Johansson = NEJ
Känns Armalis `ensam´ stabilare och bättre än Marmenlind/Langhamer = NEJ

Känns Armalis `ensam´ (Hellsten) stabilare och bättre än duon Alnefelt / Dichow ?? (Lite lurig)
Men efter vi fått Källgren…som nästan sänker Armalis trovärdighet med…
Så känns till och med HV duon då mycket mer spännande.
Känns lite som att Dichow `hittade hem´ när kom till HV71 känns som det var mycket tack vare Dichow som HV71 lyckades hålla sig kvar. Alnefelt är precis som Källgren svårbedömd , han var såpass ung när stod senast i SHL tex.
Armalis kanske är `bättre ´ än då båda dessa målvakter. Men som en duo Alnefelt/Dichow så känns duon starkare och mer spännande och kan nog då överraska mer nästa säsong än en ensam Armalis…

Känns Armalis `ensam´ (Hellsten) stabilare och bättre än Lagace / Clara ?? (Lite svårbedömd)
Färjestads duo är fortsatt lite osynad…
Lagace har bara en säsong och talangfulle Clara skall debutera i SHL.
Lagace har tex 20st tidigare matcher på CVet från NHL.
Frågan är hur bra är Lagace… Lagace kan vara bättre än man tror med…
Han hade en lite otacksam uppgift att få konkurrera mot just Carl Lindbom det hade vart kämpigt för vem som helst. Men Lagace hade också bättre räddningsprocent än Lindbom fast de föredrog och matcha Lindbom hårdare.
Men efter inträdet av Hellsten….så har tex Färjestad i jämförelse 19åriga Clara som helt överlägset överpresterar Hellsten i hans 24åriga karriär. Clara är en grym talang som kommer lyckas i SHL. Så till och med här….är det tydligt att vi är sämre än även Färjestad.

Känns Armalis stabilare och bättre än Källgren ?? (Svårbedömd)
Källgren är givetvis lite svårbedömd då han aldrig stått särskilt mycket i SHL.
Källgren har mest lite sitt slutspel där han ledde Växjö till Guldet.
Källgren har dock tex även 24st tidigare matcher på CVet från NHL.
Och räkna med att Brynäs målvakt nr2….kommer vara klasser bättre än Hellsten…
Så inte ens mot Brynäs i slutändan kommer vi kunna stå oss målvakts mässigt….

Och kan man inte riktigt säga….
Att Armalis…..är BÄTTRE….
Än konkurrenternas målvakter….
Så riskerar vi nog då att gå mot en tung säsong.

Armalis kom till säsong 21/22…lite som på förhand nästan accepterad andra målis.
Och med vetskapen att han skulle nog få chansen att dela lite spaden med Kaskisuo.
Dock var Kaskisuo på nivån att det blev tydligt…att han inte höll måttet.
Kaskisuo hade året innan glidigt undan smidigt , då det helt saknades konkurrens.
Den mer allsvenska målvakten Brage fanns i truppen som reserv och fick i princip aldrig spela. När Armalis kom in blev det extra tydligt för alla att Kaskisuo inte var särskilt bra.
När sen Armalis skulle få chansen att axla rollen som förste målis efter sin bästa säsong i karriären och vi tog in Filip Larsson som reserv.
Då blev det istället tydligt att Armalis kanske inte heller var så där super bra som det såg ut som under hans `livs säsong´
För nu var det istället tydligt att Filip var klasser bättre än Armalis.

Det är tragiskt och sorgligt…..
Att vi inte kan matcha övriga lags målvakter…..
Det här riskerar att sluta i en tragedi….
Alla andra lag…har ändå tagit lite även `andre målvakten´ på allvar…
Och har allafall ett `namn där´…värd namnet…

Alternativt de ha en ruskigt stark som tänkt att tydligt stå det mesta.
Det Modos Erikssson-Ek och Linköpings Myrenberg som är lite svaga reserv kort.
Men de lagen har finska landslagsmålvakter å andra sidan som väger upp.
Och Eriksson-Ek har trots allt även noterats för NHL-match förutom sina AHL framträdanden.
Och Myrenberg som är från samma svaga målvaktskull `2000´ som Hellsten…
Har ändå stått 3säsonger i Allsvenskan och 2st som andre målvakt i SHL
Det är 5säsongers erfarenhet… På den tiden har jämngamla Hellsten inte gjort eller visat någonting…

Vafan Myrenberg visade i år bättre siffror i SHL än vad Hellsten gjorde nu sin bästa säsong i NCAA…. Myrenberg hade även klart bättre siffror än Armalis ifjol,tex….
Alla klockorna ringer samtidigt….att det här inte känns stabilt tryggt….
Användarens profilbild
Leksing i vargaland
Inlägg: 119
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 20:25

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Leksing i vargaland »

Gösen skrev: tor 16 maj 2024, 17:53 Märkligt att det inte märks mer att vi ständigt får ett sämre lag år efter år?
Det märks i sillytråden varje år när det värvas någon :roll:
Vi är ju på raka vägen ner mot HA varje maj/juni
Hangovers are temporary
Drunk stories are forever
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Jag skrev då inte heller något ont ord om värvningarna av Mantas och Filip - av den enkla anledningen att magkänslan var bra. Det är den inte nu. Milt sagt.

För att motverka denna aldrig tidigare upplevda negativitet försöker jag hitta något med Jakob Hellman, eller vad han heter, som kan få mig positivare ställd. Men det finns ju knappt något i videoväg. En av få videor jag hittat är postad av en Jennie Liljehult, mental tränare.
Närvaro i nuet, acceptans och förmågan att fatta kloka beslut under press utifrån uppgift och helhet.
Allt detta ser vi sekvensen när Jakob Hellsten med en löst sittande målvaktsmask först räddar pucken, får kontroll på vart den är och sedan skakar av sig masken för att få till en avblåsning.
https://m.facebook.com/watch/?v=1377036 ... cale=ms_MY
Bild

Hon har ett sätt (att få mig känna acceptans)
Hon väntar på mej (i arenans katakomber)
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 877
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Aggeman »

Det är deppigt och skört om man inte vågar ställa andraspaden i mål. En målvakt som får allt förtroende har vi testat, och det är inget som jag vill se igen.

En Hellstenvärvning skulle vara försvarbar när vi åkte ur 14/15, under en ekonomisk kris.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Uffe88 »

Leksing i vargaland skrev: fre 17 maj 2024, 08:18
Gösen skrev: tor 16 maj 2024, 17:53 Märkligt att det inte märks mer att vi ständigt får ett sämre lag år efter år?
Det märks i sillytråden varje år när det värvas någon :roll:
Vi är ju på raka vägen ner mot HA varje maj/juni
Vi visar åtminstone inga ambitioner i att försöka ta nästa steg och vinna SM-Guld 2025 med den här sillyn.

Bild
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Finns det någon egenskap som ni skulle vilja ha av varandra som målvakt?
– Vi har lite olika spelstilar. Hellsten ser väldigt aggressiv ut hela tiden mot skytten. Det ser bra ut när han alltid skrämmer skiten ur motståndarna och visar att ”här kommer du inte förbi”. Han är väldigt teknisk av sig, välskolad så den egenskapen hade jag valt, säger Crespin.

– För mig är det självklara att Crespin har storleken jämfört med mig. Han har ju tio centimeter minst på mig. Han utnyttjar sin storlek på ett väldigt bra sätt och behöver inte spela långt ut eftersom han täcker tillräckligt mycket och då blir det inte lika långa vägar i sidled, säger Hellsten.
https://www.hallandsposten.se/sport/ish ... 2ceb7db6a2
Förra Timråtalangen spelar collegehockey inför 11 000 varje helg: "Svårt att förstå"
Han lämnade Sverige för två år sedan.
Nu spelar hockeymålvakten Jakob Hellsten, 22, collegehockey inför en fanatiskt hemmapublik i North Dakota.
– Det finns en hel del nerver och mycket press inifrån och utifrån, säger Jakob Hellsten.
https://www.st.nu/2022-07-11/forra-timr ... att-forsta
* * *

Crespin spelar kommande säsong i Kalmar https://www.eliteprospects.com/player/2 ... ob-crespin
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 615
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Om man använder Eliteprospects som måttstock på hur bra en spelare är så kommer de flesta värvningar som inte kostar multum och är 25+ alltid att kännas dåliga/osäkra. Förhoppningsvis har den sportsliga ledningen bättre koll på J. Hellsten än vad vi har. Funkar det inte så har vi åtminstone inte plöjt ner en massa pengar i Hellsten och kan hitta en annan målvaktslösning senare.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Det sägs ofta att målvakterna är mer än halva laget.
En sliten klyscha men likväl går den inte helt att förbise.
Jag kan inte minnas sist ett lag slutade i toppen av tabellen, vann SM-guld eller överträffade förväntningarna med en medelmåttig målvakt.
Idag har jag listat kategorin spelare som är lagets viktigaste och plockat fram, vad jag anser vara, seriens fem bästa målvakter.
https://www.expressen.se/sport/blogg/sa ... Yw_w%3D%3D
Toppade listan gjorde alltså Alsenfelt (som bara är marginellt längre än Hellsten).
En uppdaterad lista skulle kanske ha Emil Larmi högst upp (en centimeter kortare än Hellsten).

Jag försöker desperat hitta en anledning att tro på vår nye målvakt.
Faktum är att hela Sannys lista består av målvakter som är 180-188 långa.

Hellsten är alltså 183.
Vilket för övrigt också är min egen längd.

* * *

Bild
The Man Behind the Mask - back in Leksand
https://fightinghawks.com/sports/mens-i ... sten/11251
https://www.youtube.com/watch?v=xz-y3SJyEVA
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Hellsten är alltså 183.
Vilket för övrigt också är min egen längd.

Samma här! Så om Högfors börjar ställa frågor om någon av oss så vet vi vad klockan är slagen; strax ringer TJ och det blir ett jävla liv på Lillgud - med rätta, iaf i mitt fall, mina förmågor mellan stolparna är ytterst begränsade!
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: fre 17 maj 2024, 11:43
Förra Timråtalangen spelar collegehockey inför 11 000 varje helg: "Svårt att förstå"
Han lämnade Sverige för två år sedan.
Nu spelar hockeymålvakten Jakob Hellsten, 22, collegehockey inför en fanatiskt hemmapublik i North Dakota.
– Det finns en hel del nerver och mycket press inifrån och utifrån, säger Jakob Hellsten.
https://www.st.nu/2022-07-11/forra-timr ... att-forsta
Apropå arenor så får jag väll tillstå att University of North Dakota spelar i något häftigare än Tegera Arena: https://www.youtube.com/watch?v=TIXjSFd-Mhc
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 615
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Mats_ume skrev: fre 17 maj 2024, 13:50
Sniper skrev: fre 17 maj 2024, 11:43
Förra Timråtalangen spelar collegehockey inför 11 000 varje helg: "Svårt att förstå"
Han lämnade Sverige för två år sedan.
Nu spelar hockeymålvakten Jakob Hellsten, 22, collegehockey inför en fanatiskt hemmapublik i North Dakota.
– Det finns en hel del nerver och mycket press inifrån och utifrån, säger Jakob Hellsten.
https://www.st.nu/2022-07-11/forra-timr ... att-forsta
Apropå arenor så får jag väll tillstå att University of North Dakota spelar i något häftigare än Tegera Arena: https://www.youtube.com/watch?v=TIXjSFd-Mhc
Verkligen ball! Det skulle vara den tredje största arenan för ishockey om den låg i Sverige. Ämnad för skolidrott!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Mats_ume skrev: fre 17 maj 2024, 13:50 Apropå arenor så får jag väll tillstå att University of North Dakota spelar i något häftigare än Tegera Arena: https://www.youtube.com/watch?v=TIXjSFd-Mhc
:-?
Stjärnan skrev: ons 17 apr 2024, 22:28 Ett L i väl. Kom igen nu…
Det är väldigt vanligt att se felstavningen väll på nätet, och förmodligen beror detta på att betoningen på ”l” i slutet av ordet väl ger känslan av att ordet ska stavas mer eller mindre precis som det låter.
https://www.ordkollen.se/stavning/val-eller-vall/
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 999
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: fre 17 maj 2024, 14:26
Mats_ume skrev: fre 17 maj 2024, 13:50 Apropå arenor så får jag väll tillstå att University of North Dakota spelar i något häftigare än Tegera Arena: https://www.youtube.com/watch?v=TIXjSFd-Mhc
:-?
Stjärnan skrev: ons 17 apr 2024, 22:28 Ett L i väl. Kom igen nu…
Det är väldigt vanligt att se felstavningen väll på nätet, och förmodligen beror detta på att betoningen på ”l” i slutet av ordet väl ger känslan av att ordet ska stavas mer eller mindre precis som det låter.
https://www.ordkollen.se/stavning/val-eller-vall/
Hahaha!