Silly season 24/25

Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Jag tror som Gösen. Kanske har Armalis rent av gett uttryck för att han vill vara uttalat förstaval, annars ser han sig om efter annat jobb. Och med tanke på hur han spelade sin första säsong i LIF så är han väl värd chansen. Lägg därtill att vår målvaktstränare (som jag tappat namnet på) ser en potential i Hellsten, ja då kanske han kan få vara den slips vi hänger in ibland när muren Armalis måste vila.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Wittgenstein skrev: sön 02 jun 2024, 13:10 Kanske har Armalis rent av gett uttryck för att han vill vara uttalat förstaval, annars ser han sig om efter annat jobb. Och med tanke på hur han spelade sin första säsong i LIF så är han väl värd chansen. Lägg därtill att vår målvaktstränare (som jag tappat namnet på) ser en potential i Hellsten, ja då kanske han kan få vara den slips vi hänger in ibland när muren Armalis måste vila.
Fast nu var ju Armalis vårt givna uttalade förstaval….även inför denna säsong…
Inget har förändrats så…. Han går in med samma förutsättningar nu som då….
Och han har kontrakt med klubben och han har knappast något mandat att diktera villkor efter hans senaste svajiga säsong. (Då var skillnad från inför ifjol…då kom han från sin livs säsong….och förtjänade då stort förtroende att gå in som den givna 1an då kunde han haft lite mandat i sin röst att utrycka sig)

(Men han svarade på det förtroendet ifjol med att göra en 89,89% säsong….och sen var det ännu värre i slutspelet 85,71%)
Då kunde han inte leva upp till förtroendet överhuvudtaget…..

Reserven….som ingen hade räknat med Larsson….gick istället in och dominerade och visade att det var klass-skillnad på honom och Armalis….
Alltså skillnaden på våra målvakter var så extrem att man undrar om de spelade framför samma lag… (Larsson i serien 92,0% och sen Larsson i slutspelet 92,9%)

Men i år…kommer ingen i världen kunna rädda oss om konkurenternas målvakter är klart bättre än Armalis…. Då kommer det här spåra ur fullständigt….. (Då gör vi ett klassiskt gammalt misstag som sänkt oss förr….vi underskattar betydelsen på målvaktsplatsen)
För Hellsten är som att spela med en kon i buren….det som att skänka matcherna på förhand redan.
Och Armalis sen i ett pressat läge…har dålig erfarenhet av det och gamla spöken kan göra sig påminda…han var med och spelade ur Djurgården ut från SHL.

Och inför framtiden….
Det är nog inte direkt bara Leksand som klubb som skall oroa sig utan det är framförallt även Armalis då med….

Armalis fyller 32år…innan säsongen startar….
Och har utgående kontrakt…..
Om inte Armalis gör en grymt bra säsong….
Kommer Leksand ALDRIG att förlänga med honom… (Aldrig att vi kör med Armalis/Hellsten 1år till om vi floppar hårt på målvakts sidan i år…och Hellsten sitter vi kvar med kontrakt på)

Och om Armalis gör en kass säsong….kommer ingen klubb i SHL att stå med ett nytt erbjudande i sin hand till honom. Alla andra lag har dessutom i praktiken nästan redan bättre målvakter än oss….
Så vilket SHL lag skulle ens vilja ha Armalis….han är inte direkt glödhet.
Så Armalis spelar för sitt eget värde i sitt nästa kontrakt oavsett land eller klubb….
Så det är otroligt mycket som står på spel för Armalis….
Han vill garanterat försöka trygga framtiden med helst ett 3års kontrakt efter detta år…
Eftersom det blir svårare och svårare med åldern att hänga kvar….då kommer han helst vilja få till ett 3års kontrakt med Leksand eller något annat alternativ.
Vilken klubb kommer ge han det….

Han spelar för sin egen ekonomiska framtid i år….
Så det kommer vara dubbel press på Armalis i år….
Inte bara för klubbens överlevnad spelar….utan även för att försöka spela till sig ett nytt kontrakt med ett attraktivt lag i en attraktiv liga med bra betalt….
Gör Armalis om sin senaste säsong….då blir det Tyskland eller Allsvenskan för honom efter denna säsong. Och när skriver Armalis till Allsvenskan…så menar jag inte ens att det betyder just spel med Leksand där. Utan Leksand kan tex lyckas hålla sig kvar i SHL..men att Armalis oavsett kan hamna i Allsvenskan till säsongen efter. Så han bäddar även sin egen framtid med hans resultat i år… Likaväl som om han skulle chocka och göra om sitt `livs säsong´ igen…då tror jag inte heller att han blir kvar…får han ett erbjudande från tex Schweiz…då lämnar han även i det fallet.
Armalis hade lite locktoner från just Schweiz efter sin `livs säsong senast´ det är något som han skulle vilja hoppa på. Så lite oavsett vad som händer….är nog det här Armalis sista säsong i Leksand. Det skulle då jag tippa på….(Det kommer då finnas en del intressanta lediga alternativ till nästa säsong då med…bla Juvonens kontrakt i Schweiz går ut)
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 500
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

Lillgud skrev: lör 01 jun 2024, 12:41 Det här blir i sånt fall lustigare och lustigare….

Och det handlar ju inte ens om någon spelare med Allsvenska Meriter…..

Det stinker mer och mer nedflyttningskandidat om den här klubben….
Vår tid i SHL känns över….vi lever på lånad tid….
Man kanske inte ska bedöma en förening efter rykten som är tagna helt ur luften av att någon börjar följa laget i sociala medier. Jag kanske skulle börja följa Skellefteå på Instagram så kan ni börja såga dem också för att det ryktas om en avdankad målvakt som inte gjort något bra alls på en hockeyrink någonsin och dessutom väger minst 20 kilo för mycket. Man är väl inte direkt utvecklingsbar heller då man passerat 40-sträcket.
bjernagris skrev: lör 01 jun 2024, 18:19
Lillgud skrev: lör 01 jun 2024, 17:57Det finns alltid ETT undantag…..som kan bekräfta regeln…..

Men jag vet att du (Bjernagris) också redan har beställt en tröja med Hellstens namn på till nästa säsong.
Du var den förste som lagt den beställningen i shopen till nästa säsong kan jag informera om.
Passar på och gratulerar till det med.
Vet inte vad J. Hellsten hade med detta att göra men jag har inte beställt någon tröja. Däremot tycker jag allmänt att det är onödigt att ta fram stora sågen så fort orutinerade spelare presenteras. Antagligen har Tjomme och Carnbro kollat upp spelaren mer ingående än att kolla deras Eliteprospects-profil och läsa ett par lokaltidningsartiklar. Ser de något hos spelaren anser jag att han åtminstone bör ges chansen innan tjäran och fjädrarna åker fram.

Sen finns det fler än ett exempel på spelare som värvats från Division 1 till SHL och gjort det bra. Ma. Karlberg till exempel hämtades från Borlänge, han har haft fin utveckling.
Nu ska du inte komma hit och vara nyanserad. Allt som inte går att hylla med EP-statistik är katastrof, det är sedan tidigare. Dessutom är det bara värvningar som räknas, befintlig trupp är överskattad och har överpresterat flera år i rad så vi måste värva fler spelare topp 6-forwards även om det redan är fullt där, annars åker vi ur.
Gösen skrev: sön 02 jun 2024, 07:38
Lillgud skrev: sön 02 jun 2024, 07:09 Vaknar med sån satans ångest….över Hellsten….
Fattar fortfarande inte hur `lilla Kalmar´ kan ta en betydligt bättre målvakt än oss från NCAA-ligan….

….
Va? Hur vet du det?
Sitter du verkligen och tittar på den serien?
Varför ska han kolla på den, har har ju redan presenterat facit där man klart och tydligt att Kalmars målvakt är betydligt bättre. Att Hellsten haft Millner som tränare och kontinuerlig kontakt med honom har ju inte med att Leksand borde veta vad de får utan säkert bara ett sätt för Hellsten att få ett "enkelt" kontrakt i Leksand på fel grunder.
Lillgud skrev: sön 02 jun 2024, 08:57 Men vi är som sagt efter Kalmar i näringskedjan till å med….
Och det bara att anpassa oss efter den nya verkligheten….
Även om man skäms….
Fast det där är ju bara så sjukt idiotiskt uttalande. Uppenbarligen har vi inte varit intresserade av honom så att bara för att vi plockar in en målvakt som du anser vara sämre än Kalmars målvakt betyder ju inte att vi är efter dem i näringskedjan. Bara för att du vill ha en spelare som går till ett annat lag betyder ju inte att vi ville ha den spelaren men misslyckades att locka till oss den spelaren. Det samtidigt som du väldigt ofta verkar vara irriterad på att vi inte bara plockar spelare som andra lag värvar.

Vi har i princip en full trupp och eventuella fler värvningar är för att fylla på längst ner i hierarkin och det i en budget som väl i princip redan är ansträngd. Jag vet inte riktigt i vilken värld du lever i, men ibland får man leva med att en trupp inte kan bestå av 13 forwards som ligger i toppen på SHLs poängliga. Vi hade ett lag som gjorde den bästa säsongen sedan man åkte ur SHL första gången, det borde ju tyda på att man ändå har en stomme att bygga på och som inte står och faller med att några få spelare lämnar.

Och innan du idiotförklarar mig som vanligt med någon irellevant statistik så citerar jag dig själv
Lillgud skrev: sön 02 jun 2024, 08:57 Som sagt det står en fritt att tycka….var och en får göra sina egna bedömningar…..
Min bedömning är att du har fel i kvalhotet och jag tror att det blir slutspel i år igen oavsett vilka som börjar följa Leksand på Instagram. Jag tror även Hellsten kommer vara en klart fullgod tvåa bakom Armalis som kommer göra en bra säsong.
Pain is temporary, glory is forever
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Jjax »

Japp här inne var det sig likt.
Olyckskorparna kraxar som vanligt att vi ska åka ur.
Samtidigt som vi ska ha kontinuitet ska vi ändå värva några toppenspelare varje år.
Alla andras nyförvärv är dessutom så mycket bättre än allt vi har och våra spelare som trots allt bärgade en femteplats är så kassa.
Detta trots att skadebekymmerna var hemska ibörjan av säsongen, men inget av detta spelar någon roll för vi har tappat en målvakt och två backar som bevisligen var hela anledningen till att vi klarade topp fem.
Dessutom vet alla att nästa år kommer vara så mycket bättre än i år så det är redan kört.
Men som sagt en stillastående klocka visar rätt två gånger per dygn så väntar man bara tillräckligt länge så slår profetiorna för eller senare in.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Wiborg skrev: mån 03 jun 2024, 08:29 Man kanske inte ska bedöma en förening efter rykten som är tagna helt ur luften av att någon börjar följa laget i sociala medier.
Men Hallå….vi hade 2sidor med bilder på olika ansikten….i Silly-tråden…. (Helt of topic)
Vi fick då ett `spår´ i en helt död Silly…. (Ekholm senast)
Hellsten-spåret tex var lika galet och från samma person som sen droppade Ekholm….Jag nappade även på en Hellsten-Check . Och det visade sig sen stämma…
Sen körde vi Burke nyss med….och nu senast Ekholm.
(Lillgud gör lite sitt jobb det han är bäst på och analyserar och checkar lite och väger saker i sin skål) Sen får var och en använda sin egna hjärna och göra sin egna bedömningar och värdera och bestämma vilken fot de skall stå på i det han lägger fram.

I allmänhet så tycker faktiskt folk det lite kul att läsa…när det spekuleras….
Silly och spelarnamn eller hur mycket pengar det finns kvar att kunna shoppa för allt är lite spekulation…att vända och vrida på saker…. Silly handlar mycket om rykten och spekulation.

Om tex Lillgud då lägger ner energi och gör det jobbet…kring spelarnamn.
De flesta kan lätt läsa vad som är den egentliga faktan som då förs fram i inläggen.
Sen en `NORMAL forum människa´ uppskattar då den infon det ramlar alltid med `guldkorn på köpet´….och blundar helt för om Lillgud svänger lite vid sidan om och tar ut svängarna i sina egna åsikter. De respekterar det och låter han tycka det och de har full överseende med det….snubben har ändå lagt ner och gjort ett jobb och grävt fram saker. Då får han så klart sen tycka till med…och bidra med sina egna tankar och känslor kring det.

(Man kan även tex bara genom att se på vilka lös-ryckta citat du drar ur från mina längre inlägg här….vad för slags ordjargong du lite stör dig på och går igång på , du kan liksom inte sortera och ta till dig av det som är av intresse i texterna du fastnar bevisligen på `fel saker´ i texterna , du kliver i fällorna som gör dig upprörd)

Och det klart man förundras och oroas om läget verkligen är så illa att först värvas Hellsten och sen kanske Ekholm… Man måste få blöta det och ifrågasätta då om krisen verkligen är så stor i föreningen. Att vi är på den nivån och harvar. (Även om det är extremt sällsynt att det värvas från ElitEttan till SHL så är det inte helt osannolikt orealistiskt och då måste man ändå vända och vrida på steken)

Och jag fick bla där fram att han faktiskt ju verkar vara just LEKSING….att det är hans favorit-lag.
Bara där…de som sen gör sina egna värderingar i sitt huvud….kanske då tippade över i sin tro och tänkte att då finns det ju en logisk förklaring till att han följer Leksand.

Men som sagt jag kastar upp det jag finner…sen får folk värdera själv….
(Sen här var väll dock egentligen det mest intressanta…startade i princip halva släkten NYLIGEN följa Leksand ,noterades det hade det verkligen vart skumt och klockorna ringt)
Men fanns de där sen länge och spelarnamnet dök upp vid en scanning av namn och de andra även anslutit sig vid olika tillfällen….då är de väll precis som spelaren Leksands fans…sånt kan ju vara i familjer och släkter att flera håller på samma lag , det inte ovanligt i sig)

Men all sån här spaning är bra….och han (Högfors) prickade Hellsten på detta vis….då förtjänar han all respekt och att bli lyssnad på om han sen testar och kastar ut ett nytt namn igen. Så det var självklart att jag skulle följa upp det med Ekholm. Han gjorde helt rätt som delar med sig….och han får ha fel 4gånger på raken om det är så….och han skall våga fortsätta på sin bana ändå….och släppa ett namn igen sen. Ibland träffar man… Alla tillför på sitt sätt….

———————-

Du skriver sen:
Vi hade ett lag som gjorde den bästa säsongen sedan man åkte ur SHL första gången, det borde ju tyda på att man ändå har en stomme att bygga på och som inte står och faller med att några få spelare lämnar.

Som svar på det:
Det beror nog lite på hur just *DU* `räknar´…. (även bjernagris räknar dock på det viset har sett , kanske där du fångade upp det)

`Statistiskt rätt´ så gjorde vi dock vår bästa säsong 20/21 (Var några år sen nu…det var då när Hrivik stod på toppen i sin karriär)….då slutade vi **3a** i SHL…
Vilket även bidrog till att vi kunde `belönas ´ / kvalificera oss för CHL till året efter.
Till CHL kommer dom bästa lagen bara från året innan.
Det året åkte vi även ur i kvartsfinal….i SHL-slutspelet.

Sen i år slutade vi för upplysnings skull **5a** i SHL… (SÄMRE placering)
Och åkte även då ur direkt i just kvartsfinal…. (Samma som vi alltid brukar göra)
***Så ser det ut i historieböckerna***

Sen kan man dock se det som att vi var `närmare ´ en semifinal i år….
Eftersom det gick till match 7… (Men det är ändå mer nostalgi-tänk)
Antingen tar man sig vidare till semifinal eller så gör man det inte….att slås ut är alltid ett misslyckande oavsett om blev 4-3 , 4-2 , 4-1 eller 4-0 i matcher. Det finns inga hedersamma förluster som man får osynliga pluspoäng för.

Sen det där med att du skriver….
Vi står inte och faller med att några få spelare lämnar…

Där tycker vi helt enkelt olika…
Och gör olika värderingar av vad vi tappar och framför allt betydelsen av det och vad som sen ansluter istället och hur stark den gamla ålderstigna stommen är.
Så skriv och tyck det gärna i ett vanligt postat inlägg… (Respekterar då din åsikt)
Men där tycker vi dock väldigt olika….så kanske undvik att minera in det i inlägg citerat mot just mig…. Eftersom du uppenbarligen sen inte gillar mina åsikter och svar tillbaka där om jag skulle replikera på just det.

———————-
Och här sen håller jag med dig….Leksand lär aldrig vart intresserade av då Pietela….
MEN jag visar bara att det hade funnits andra billiga realistiska alternativ med kanske bättre meriter och förutsättningar än just Hellsten.
———————-

Sen precis….
Du får gärna tycka att Hellsten är en fullgod tvåa….
Och att du tror det blir slutspel i år igen….

Det är dina egna tankar och åsikter…..
Och du får skriva det OFTARE om du vill….jag skulle aldrig någonsin störa mig på det….
Och jaga dig med citeringar….för att du tycker det…det är din åsikt och jag respekterar det.

———————
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 500
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

Lillgud skrev: mån 03 jun 2024, 21:14
Wiborg skrev: mån 03 jun 2024, 08:29 Man kanske inte ska bedöma en förening efter rykten som är tagna helt ur luften av att någon börjar följa laget i sociala medier.
Men Hallå….vi hade 2sidor med bilder på olika ansikten….i Silly-tråden…. (Helt of topic)
Vi fick då ett `spår´ i en helt död Silly…. (Ekholm senast)
Du missar ju hela poängen med min kommentar. Jag har ingenting emot att man spekulerar kring rykten oavsett hur konkreta eller påhittade de är. Det jag däremot hade synpunkter på är att man baserar sina åsikter om klubben baserat på dessa rykten tycker jag faktiskt är direkt pinsamt.
Pain is temporary, glory is forever
SteelSky
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:10

Re: Silly season 24/25

Inlägg av SteelSky »

Gillar inte Ekholmryktet men det tar jag som just ett rykte. Ska vi ta in en forward får det väl vara några snäpp bättre än så åtminstone.

Gillar inte Hellstenvärvningen alls. Hade det varit som 3e keeper så visst. Men som andra keeper, för att backa upp den nu givna ettan Armalis, som hade längre och återkommande svackor förra året. Nej där är vi nu försvagade. Den känslan kan ingen här ändra på. Vissa andra här inne får naivt tro på succé såklart. Jag hoppas, men tror, det gör jag inte.
Själv så anser jag nämligen att en Lamborghini kan åka snabbare än en Fiat, både på papperet och i verkligheten.
Så, jag hoppas naivt fortfarande på en ersättare till Larsson.
- Ni har inte en challe
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 500
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

SteelSky skrev: tis 04 jun 2024, 11:47 Gillar inte Ekholmryktet men det tar jag som just ett rykte. Ska vi ta in en forward får det väl vara några snäpp bättre än så åtminstone.

Gillar inte Hellstenvärvningen alls. Hade det varit som 3e keeper så visst. Men som andra keeper, för att backa upp den nu givna ettan Armalis, som hade längre och återkommande svackor förra året. Nej där är vi nu försvagade. Den känslan kan ingen här ändra på. Vissa andra här inne får naivt tro på succé såklart. Jag hoppas, men tror, det gör jag inte.
Själv så anser jag nämligen att en Lamborghini kan åka snabbare än en Fiat, både på papperet och i verkligheten.
Så, jag hoppas naivt fortfarande på en ersättare till Larsson.
Jag tror nog ingen har räknat med att Hellsten ska vara en lika stor succé som Larsson, men en fullgod andrakeeper i SHL tror jag absolut att han kan vara. Armalis är jag tyvärr lite osäker på, givetvis blir det mycket ansvar på honom och förhoppningsvis växer han med uppgiften och kan visa att han hör hemma som en toppmålvakt. Vi kommer inte ha seriens bästa målvaktspar, det är naivt att tro. Men jag tror inte heller vi kommer ha seriens sämsta målvaktspar vilket det låter som att det skulle vara på en del härinne.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Med dessa målvakter vi har kommer vi leva farligt. TJ spelar högt.
Sen kan man ju vinna även om man satsar allt på grönt på roulette också men…

Målvakten är mer än halva laget skulle jag påstå. Armalis kommer få mycket att leva upp till.

Jag följer ju som sagt NHL slutspelet eftersom mitt lag är kvar där och serien mot Rangers bekräftar allt. Hade de haft en bara mycket bra målvakt hade Florida vunnit med 4-0. De var nämligen överlägsna på isen.
Nu råkade Rangers ha en målvakt från Jupiter eller ännu längre bort. Han ensam höll de kvar i serien till slutet. Målvakten betyder oerhört mycket i en jämn serie som SHL är, där målchanser endast kommer till pga slarv, tillfälligheter eller sällsynta prestationer oavsett om det är jumbon eller serieettan.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Jag är ju den som lite har droppat och anat lite David Blomgren…som tänkbart namn….
Att han skulle kunna vart på vår radar som en typisk TJ-värvning…när det vart lite snack om ev en till forward….och att Blomgren då skulle kunna hamna i SHL.

Men såg att Expressen skrivit om honom nu.
Och att han väljer att bli kvar i Djurgården…
Och att vi då inte verkar vart mer och ryckt där heller.

David Blomgren har valt att nobba två SHL-lag
David Blomgren gjorde en fin säsong för Djurgården.
23 poäng blev det.
Det väckte lite SHL-intresse, men enligt uppgifter till Expressen har Blomgren bestämt sig för att nobba de som var intresserade.
De två klubbarna som visade starkast intresse under våren var Modo och Rögle. Men båda klubbarna fick nej, för Blomgren såg större utvecklingsmöjligheter i att ta ytterligare kliv i Djurgården.
Därför blir han kvar.
Nu har dessutom både Modo och Rögle stängt dörren vad gäller nya forwards in, då man har fyllt sina lag. David Blomgren har nu en ambition om att kunna slå sig in högre upp i Djurgårdens lag och i bästa fall spela SHL-hockey 25/26, med just Djurgården.

—————-

En annan målvakt som jag listade i mängden…och även diskuterade lite extra och jämförde med just Hellsten. Som en tänkbar målvakt för då Sverige….

Skrev Expressen om med nu:
Olof Lindbom har spelat i Nordamerika de senaste två säsongerna.
Nu har avtalet med New York Rangers gått ut.

Sverige igen?
– Inte alls omöjligt. Det har funnits lite intresse för honom, säger agenten Claes Elefalk.
Bland annat ska han ha funnits på brynäsradarn som en backup för Erik Källgren.
Det bekräftar även Elefalk.

– Jo, jag har pratat med Brynäs om honom, men det är ingenting som är skarpt. De har sagt till oss att vi ska ta något annat om vi får det, fortsätter Elefalk.

Nu ser man över den svenska, och även europeiska marknaden.
Djurgården?
Ja, kan vara ett alternativ, men de har fullsatt målvaktssida och så då behöver någonting hända där först. Men man ser i alla fall över möjligheterna för att hitta en plats i Hockeyallsvenskan främst. Men utlandsspel kan också vara aktuellt.
Lillgud skrev: ons 15 maj 2024, 20:14 Antar TJ sitter nu i slutet och väljer mellan….
Antoine Bibeau
Olof Lindbom
Daniel Rosengren
Jonas Gunnarsson
Frans Touhimaa
Oliver Håkansson
Hugo Hävelid

Det hade väll inte skadat om Strauss Mann och Oscar Dansk vart med som alternativ här….men tror inte de är med på TJs lista nå.
Tveksamt om ens Tuohimaa är med på listan, men kan nog vara, har en koppling till klubben sen tidigare.
Lillgud skrev: ons 15 maj 2024, 17:57 Jämför du lite Hellsten mot de jämngamla årskull 2000–målvakterna….
Olof Lindbom 31 ungdoms landslags matcher (I år 6matcher i AHL , 29 i ECHL)
Jesper Eliasson 14 ungdoms landslags matcher (Hockey-Ettan Troja Ljungby)
Erik Portillo 9 ungdoms landslags matcher (Succé-debut första året i år i AHL , 11plats på 91,8% han plockades dock från NCCA-ligan men hans meriter och siffror därifrån vida överträffar då Hellstens)
Jacob Hellsten 7 ungdoms landslags matcher (NCCA-ligan)
Jesper Myrenberg 6 ungdoms landslags matcher (Andre målvakt i Linköping)

Jag skulle tro mer då på att just Olof Lindbom….
Ligger på TJs lista…
Det är alltså succé-målvakten Carl Lindboms storebror….
(Det lustiga att Carl Lindbom togs inte först i draftrunda 7 , medans Olof plockades redan i draftrunda 2) Men den äldre har i princip aldrig riktigt lyckats förutom att han var nr1 i ungdoms åren i sin kull.
Han har 5år i ungdomsåren i Djurgården….
Var 2a bakom den 1år äldre Daniel Rosengren i J20 tex….och fick tydlig pisk.
25matcher på Rosengren 92,0% och 20matcher på Lindbom 89,7%
Lindbom gjorde sen 2 senior säsonger i Mora utan att imponera…
Där han fick pisk av den 2år yngre Matteus Ward (Luleå) tex….
90,7% Ward 33matcher , 87,5% Lindbom….24matcher….
Sen stod Lindbom 1år i Kristianstad och då fick han pisk igen…
Av den 1år yngre Fredrik Dichow (HV71) 28matcher 93,0%
Olof Lindbom 90,0% på 27matcher….

Jag då lite nojig för att TJ kan välja tyvärr gå på en sån som Olof Lindbom….
Som då mycket väl skulle kunna vända hem om fick en förfrågan från SHL.
Han har då aldrig riktigt lyckats slå igenom än….och han 24år nu….
Sen kan man säga att han fick fina siffror i AHL i år…91,6% inte så mycket sämre än succé målvakten Portillo med sina 91,8%… Men då gör Portillo också 39matcher och bofast i AHL var.
Medans Lindbom gör bara futtiga 6matcher i AHL…det är lite för lite underlag för att säga bä eller bu på…. Och han tillbringade mesta delen av sin säsong nere i ECHL (29matcher) med då svaga 88,4%… Så han sticker inte ut positivt på något sätt.

Men oavsett så skulle jag då säga att den jämngamle Lindbom är då en bättre målvakt än just Hellsten. Och då ser vi hur mycket frågetecken som det finns kring Lindbom.
Så Hellsten känns då väldigt offside och ologisk…det är ingen målvakt man skulle chansa med som då andre målvakt i SHL på vad han presterat hittills i sin karriär.
Det är ändå INTRESSANT….att Brynäs….
Sagt till Lindboms agent…
- De har sagt till oss att vi ska ta något annat bud om vi får det, fortsätter Elefalk.

Det är lite av en ärlig snäll dissning från Brynäs…att vänta inte på oss tills vi bestämmer oss utan nappa på något annat om ni får något förslag och erbjudande.

Och även detta….ger nog en lite indikation på att Brynäs försöker då hitta en BÄTTRE back-up målvakt ändå just Lindbom… Förnuftigt och klokt av Brynäs…

Men här hade vi som väntat en till billig alternativ lösning som kunde tagit en andra spade i SHL…hos just oss.
Nu hoppas han hitta ett jobb i tex Allsvenskan istället….
Och även om Lindbom vore ett svagt och ruskigt osäkert kort då med…
Så ja…även han hade då vart ett bättre alternativ ändå just Hellsten…
Även om jag sågat Lindbom då med…som lite nästan fruktat värsta scenarie av målvakt som vi riskerade att få. Men vi fick alltså något värre….(Hellsten)
https://www.eliteprospects.com/player/3 ... of-lindbom
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1739
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Jag läste ju den här artikeln medan den fortfarande var olåst https://hockeysverige.se/2024/06/01/jak ... ns-leksand men den var rätt tråkig så jag brydde mig inte om att länka. Efteråt ångrade jag mig emellertid då det var två saker som var värda att citera. Dels tidpunkten då Leksand kontaktade Hellsten, och dels vem som hela tiden skötte kontakten. Kontakten togs när Filip var på sitt andra landslagsuppdrag, och den som uteslutande kommunicerade med Hellsten var Millner.
Stjärnan
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: sön 02 jun 2024, 12:36 Egentligen är det inte ens Hellsten vi värvat.
Vi har värvat Armalis som ny uttalad förstemålvakt och fyllt på med en billig inhoppare/avlastare.

Är det något magsårsgänget bör oroa sig för är det snarare om han som ska spela 80-90% av matcherna håller istället för killen som är tänkt att spela 10-20%.

På en position där färskvaran självförtroende är överordnat skills är knappast lönekuvertet av betydelse för utgången om man bara hoppar in var 7e-8e match.
Fast om Mantas fortsätter som senast så förlorar vi 90% av de 90% matcher han står, dvs 42 matcher och vinner 6-7 st. Med den andre antar jag vi förlorar rubbet.
Lyckas Armalis med det ”omöjliga” att vinna hälften så har vi 23 segrar dvs kanske 69 poäng och lyckas antagligen med en hårsmån klara oss ifrån kval.

Nej, jag delar Lillguds oro här, helt klart. Sen vet man ju aldrig. Men TJ går ut på en farligt svag is, det borde alla ändå begripa?
Eller så är han och Millner två genier, och inser att Hell-nånting är anpassad för SHL spel istället för colleague hockey. Fast även isf går han ut på samma svaga is.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Jupiter ligger i Florida.
Det borde alla begripa :mrgreen:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1739
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tis 04 jun 2024, 19:56 Jag läste ju den här artikeln medan den fortfarande var olåst https://hockeysverige.se/2024/06/01/jak ... ns-leksand men den var rätt tråkig så jag brydde mig inte om att länka. Efteråt ångrade jag mig emellertid då det var två saker som var värda att citera. Dels tidpunkten då Leksand kontaktade Hellsten, och dels vem som hela tiden skötte kontakten. Kontakten togs när Filip var på sitt andra landslagsuppdrag, och den som uteslutande kommunicerade med Hellsten var Millner.
Tråkig 2: Jag tänkte egentligen söka efter tråkiga tal/talare som inte tittar upp från pappret, men erinrade mig någon som åtminstone FÖRSÖKTE gjuta liv i sitt tal samtidigt som han regelbundet blickade ner i det skrivna, Här kan Hellsten ta lärdom - man kan åtminstone FÖRSÖKA läsa med lite passion (precis som man kan försöka skynda tillbaka till målgården och mota pucken efter att ha ställt till det bakom kassen) https://www.youtube.com/watch?v=p8CQS6gh5zo
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Mats Ekelund aka wherever I lay my dialekt.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.