Silly season 24/25

Stjärnan
Inlägg: 1030
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: tis 04 jun 2024, 20:04 Jupiter ligger i Florida.
Det borde alla begripa :mrgreen:
Klart du vet det, golfnörd ;)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Flyttar hårfagers text från länken hit med….
Och kopierar lite…ifall den låses sen tex…
Vissa ord vill vi ha kvar och med oss framöver då med…. (Från TJ)

Det har en förmåga att storma kring Leksands IF och har så gjort under flera turer senaste åren.
– Man märker nu då det fortsätter att stöka kring klubben att allting som har med utveckling utöver sporten som också påverkas eftersom det i utveckling också ligger ekonomiska delar.
Alla dom frågorna hamnar aldrig i fokus utan del läggs så mycket tid på allt annat.

– Det har jag märkt att här i Leksand har det blivit en enorm flaskhals i att kunna utveckla Leksand vidare både när det kommer till organisatoriska delarna med allt från kontoret till fastigheter, men också då att det i slutändan även spiller över på sporten.
– Allt brus och stöket runt om hindrar oss samtidigt som det tar kraft och energi som vi skulle kunna lägga på andra saker för att fortsätta utveckla Leksands IF. Det ser jag som en stor fara.

Är det också tuffaste biten som sportchef, att du får lägga mer energi på den biten i stället för sportsliga delarna?
– Med tanke på där vi är idag i Leksands IF, ska vi vara kvar på den här nivån och fortsätta utveckla föreningen är det här vad det kostar att ligga här.
– Ska vi fortsätta utveckla föreningen kommer det kosta ännu mer. Det gör att vi måste jobba med andra delar i organisationen för att hitta intäkter.


Utveckla vår arena för arenaupplevelser så vi blir ännu mer attraktiva. Att vi har en sporträttighet som är väldigt attraktiv.
– Det är här jag känner just nu, med stöket runt omkring, att allt sådant stannar upp och vi hamnar ännu mer efter.

– Jag såg att HV71, även fast dom legat i botten av tabellen så slog dom omsättningsrekord och ökat intäkterna med många miljoner. Alla andra klubbar bara rullar på.

– I stället för att vi kraftsamlar och riktar åt ett håll ska det tjafsas, bråkas, stökas och gör att otroligt många människor ska komma överens, vilket tar tid. Det här bromsar upp en hel process. Det ser jag som en fara och en oro för Leksands IF:s framtid för indirekt kommer det här spilla över på sporten.

– Jag tror också att vi behöver bestämma oss för vart vi vill vara. Då måste det ena alla krafter. Ska vi fortsätta spela en stor roll i svensk ishockey då det kommer till att vara en etablerad klubb, utmana om medaljer, vara en attraktiv sporträttighet, en arenaupplevelse det pratas om kontinuerligt, att man vill Leksand, då måste vi bestämma oss för att det är den vägen vi vill gå och inte hålla på med allt annat.

– Väljer vi den andra vägen kommer vi succesivt falla tillbaka igen och Leksands IF kanske hamnar där man varit under stora delar av 2000-talet. Det tror jag ingen vill.

– Vi måste ta oss i kragen och verkligen samla alla krafter åt rätt håll och fortsätta utvecklas Leksands IF för alla andra klubbar springer på.

Bra upplysnings-text för och till Trädkramar-Falangen….med…. jaax , bjernagris , Wiborg...!!!!
Medans Gösen vet väl knappt vilken gren han skall hänga i…han trivs dock ej på torra land…

Det är det här jag EFTERLYST och sagt….
Att TJ måste våga ta bladet från munnen och gå ut och snacka KLARSPRÅK så att alla förstår allvaret just nu vi befinner oss i innan det spårar ur helt och det är försent.
På något sätt måste pengar komma in till föreningen. Så att vi kan fortsätta ha ett slagkraftigt lag.

-Alla andra klubbar springer ifrån oss !!!
-Väljer vi fel väg nu…riskerar vi hamnar där (Allsvenskan) där vi vart under stora delar av 2000-talet.
-Ska vi vara kvar på den här nivån och fortsätta utveckla föreningen är det här vad det kostar att ligga här.

Man märker tydligt TJs missnöje…..över att behöva värva från den absolut nedersta hyllan (Hellsten)
- Ska vi fortsätta utveckla föreningen kommer det kosta ännu mer.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Lillgud skrev: ons 05 jun 2024, 17:34

Bra upplysnings-text för och till Trädkramar-Falangen….med…. jaax , bjernagris , Wiborg...!!!!
.
Oj. Man ska inte tala för andra men göses till att missförstå fullständigt :shock:
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Även detta som TJ skrev…….om HV

Vet att flera har lite nästan hånat HV71 här inne…och ifrågasatt deras ekonomi…hur mycket back de går för att de spenderar så hårt.
Bla du **Gösen**….ifrågasatte lite HV71s ekonomi under säsongen minns….och trodde att deras kista borde börjat tryta och minskat rejält…

TJ sa ju även här ovan….som en *PIK* till Ledande personer i Leksand att även just HV71 går PLUS fast de går kräftgång i tabellen och tvingats till flera panik åtgärder som kostat.
– Jag såg att HV71, även fast dom legat i botten av tabellen så slog dom omsättningsrekord och ökat intäkterna med många miljoner. Alla andra klubbar bara rullar på.
(TJs missnöje är TYDLIGT)

Vet att jag även har läst…att HV71 har visat POSITIVA ekonomiska siffror 8år i rad….(med undantag för Covidsäsongen) Om någon nu skulle vara orolig för deras ekonomi….
Trots alla sina hårda satsningar de senaste åren när det strulat på isen och de har försökt styrt upp det genom att satsa ännu hårdare.
Senast redigerad av Lillgud den ons 05 jun 2024, 18:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Gösen skrev: ons 05 jun 2024, 18:01
Lillgud skrev: ons 05 jun 2024, 17:34

Bra upplysnings-text för och till Trädkramar-Falangen….med…. jaax , bjernagris , Wiborg...!!!!
.
Oj. Man ska inte tala för andra men göses till att missförstå fullständigt :shock:
Tack för det Gösen.

Lillgud, vänligen sortera inte in mig i något fack när det gäller styrelsefrågan. I den har jag egentligen ingen åsikt då jag inte är tillräckligt insatt, annat än att jag generellt anser att större idrottsföreningar med elitambitioner bör drivas som de flesta ekonomiska verksamheter, av kompetenta människor som i första rummet har ett företagsekonomiskt tänk snarare än ett vurmande för regionalpatriotiska, föreningsdemokratiska och/eller nostalgiska värden. Därom är nog Tjomme, du och jag (faktiskt!) överens.

När det gäller värvningar har vi däremot vitt skilda åskådningar. Utan övriga jämförelser menar jag - baserat på vad du själv anser är dina huvudbidrag här på forumet - att du lever kvar i "Grosek-eran", där EP-statistik och NHL-meriter verkar vara de främsta bedömningskriterierna. Jag tror att det finns mer än så att utvärdera, men förväxla för (lill)guds skull inte denna ståndpunkt med var jag står i styrelsefrågan.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Fast går HV plus? Eller ökar de bara omsättningen.

Leksand har också visat upp vinst sedan 2017 för att nu komma fram till att så nog inte riktigt var utfallet på kontot även om en rad på ett papper visade så.

Huruvida HV har eftersatt underhåll av fastighet ska jag låta vara osagt. Däremot verkar de ha lagt sina pengar på spelare istället för att bygga organisation,
enligt vad som sades under deras "slutspel". Rätt uppenbart att de saknar analytiker och scoutingverksamhet.

Alla vill vi att Leksand ska tjäna mer pengar. När TJ säger så behöver det däremot inte betyda att han vill att allt ska gå till truppen vilket även går att läsa mellan dina fetstilade rader. Bygga en stark ekonomi innebär för oss precis som TJ att man inte handlar spelare för mer än vad man har råd med.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Trädkramar-Falangen förnekar sig aldrig…

Artikeln må ha styrelsen och kaoset kring den….som huvudtema….
Och det är från de problemen frågorna spinns vidare….

Och att TJ visar missnöje mot styrelsen….syns tydligt JA…..men överlag även personer som jobbar dagligen med att försöka dra in pengar till klubben…kan då känna sig lite träffade med av kritiken skulle jag då säga.

———————————————

Men du behöver då inte oroa dig bjernagris….mig veterligen har jag då inte placerat in dig i något styrelsefack…i mitt inlägg ovan….

Jag ser nog mer ut att fokusera på ord som TJ säger…..

Och i slutändan som TJ säger….då spiller det över på sporten.
Och det är väll just det `sportsliga ´ kring våra värvningar och vilka vi värvar som vi diskuterar här i tråden och vad våra pengar räcker till att värva för….vi får nämligen det vi har råd att betala för. (Man skall väl knappast behöva inleda alla sina inlägg i denna tråden med `avgå styrelsen´ för att legitimt likt TJ få framföra sina åsikter)

Jag ser faktiskt inte en `jättestor skillnad på det som TJ och Lillgud förmedlar i sak´…de använder bara lite olika starka dramatiska ord.
TJ säger att han ser faran och känner en oro och säger att övriga klubbar springer ifrån oss.

Då borde även jag få framföra min oro….och tankar och åsikter…..om lagbygget.
Och likt Thomas Johansson gör tala om Allsvenskan som ett hot, kan jag då varna för nedflyttnings risken….och kanske även få gå ett steg längre även och rent av få nämna eller jämföra oss med Kalmar igen…
Och jag får ifrågasätta varför vi värvar en spelare för `lunchkuponger´ i Hellsten , och förvånas över vart klubben egentligen är på väg. (TJ visar själv att han oroas över vart vi är på väg och är missnöjd med vår ekonomiska situation)
Och jag får även förmedla när konkurenterna gör sina värvningar…när de placerar sina pjäser i startblocken för att göra sig redo att springa ifrån oss.
Ingen kommer längre….att störa sig….

För självaste Thomas Johansson….har öppnat dörren och visat vägen…för hur en Leksing får tycka.
Prisa gud….här kommer skatteåterbäringen….
Som jag har väntat….på att dörren skulle öppnas upp helt på vid gavel…
Sån skön känsla att verka kunna känna sig accepterad av *ALLA* nu….när man har TJ med sig på tåget….. *Smile*
Jag blev så överväldigad att redan nästan har glömt bort namnen på dom där som brukar störa sig på mina inlägg…..`10st nya kompisar över en natt och allt är glömt och förlåtet´ och man får köra fritt i gräddfilen framöver då. Plötsligt händer det…..
*Heja Leksand*
__Here we go__

—————-
Svar….Gös… , HV71 redovisade 1,5miljoner plus i år efter skatt. Totalt hade de ökat sina intäkter med hela 18miljoner från året innan. Och det som var `rekordet´ var att de för första gången hade passerat 190miljoner i omsättning.
——————
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Men året innan hade de väl lägre tv intäkter så ökningen de själva åstadkom var inte mer än 6-7 procent. Jättebra såklart men knappast något att höja ögonbrynen över. De omsätter ungefär lika mycket som Leksand. Och som sagt har även vi visat liknande vinster flera år i rad nu. Att förvandla två miljoner i förlust till en miljon i vinst (2-3% av omsättningen) kan man till exempel göra genom att överskatta sitt lager. I slutändan är det en enda sak som betyder något. Likviditet.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

TJ säger om HV71s siffror:
– Jag såg att HV71, även fast dom legat i botten av tabellen så slog dom omsättningsrekord och ökat intäkterna med många miljoner. ALLA andra klubbar bara rullar på.

Gösen säger om HV71s siffror.
Gösen skrev: ons 05 jun 2024, 21:42 Jättebra såklart men knappast något att höja ögonbrynen över.
Tolkningen från TJ blir:
Att där lyser verkligen ***nuvarande frustration igenom*** och lite bitterhet kan skönjas i TJs svar där då med…
Att han ens skall dra in HV71 i själva diskussionen…och i princip även hylla sen alla andra klubbar…..
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Fullt möjligt.
Såklart frustrerade för alla (nästan) med hela debaclet och den Interimstyrelse som varit men också enbart hypotetiskt var vi varit med Kajsa och övriga proffesionella i en speglad styrelse.

Hade vi ökat omsättningen? Jag vill tro det.
Hade Ejendal fortfarande punktmarkerat sponsring av enskilda spelare? Det är jag mer än benägen att tro.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Ingen som har sovit oroligt och dåligt inatt….
Och tänkt tanken att TJ som är lite `ansiktet utåt´ för föreningen….borde kanske vägt sina ord lite bättre… (För att passa in i mallen av uppförande kod)
Men det känns väl uppfriskande och transparent att TJ pratar klarspråk när känslorna svallar…och han lägger sig på fansens nivå i kommunikationen.

(Ingen kritik som väntat framkommit mot honom här inne allafall… Det är lite tabu för vissa detta…de vet nu inte vilken fot de skall stå på)

Vi noterar dock Snipers `roliga fynd´ från forum-medlem på Leksands svenskafans sidan. Det är lite ett typiskt `kort att dra fram´… (Från såna som alltid skyddar föreningen och blundar för allt) Personen skriver alltså:

***Tjomme är inte Leksands IF. Han är en tillfällig representant för den sportsliga delen.
Självklart vill han ha mycket pengar att leka med och att stoppa i sin egen plånbok.
Det står honom fritt att tala för sina egna intressen och utrycka sina åsikter.
Men han är inte Leksands IF.
Enkelt.***

Vilken Legend….
`utrycker man sig fel´…så är man direkt inte en del av Leksands IF.
Vi behöver givetvis fler såna här användare här inne….
För att hålla underhållningen igång i våra trådar….
Vi får hoppas att han tids nog hittar hit med….

Och det känns dock som att `allting´ faktiskt kom lite upp på bordet i den `TJ-Intervjun´ han var och berörde det mesta av intresse…

Normalt dock när man släpper en sån där intervju…..
Och avslutar den med en så där liten `Cliffhanger´ med texten….
**HELA intervjun med Thomas Johansson kommer på hockeysverige.se under lördagen**

Det då man börjar tänka…kommer det något mer känsloladdat `smaskigt citat´ från TJ….
Liksom…buffén hade redan dukats upp…. Kan vi även förvänta oss en efterrätt….
Eller brände reportern verkligen av allt smaskigt redan i `provsmakningen´….

Känns som att han borde ha något läs-lockande citat kvar….att ha i inledningen för att locka läsare till texten. (Eller brände han allt krut i den första…för att bara locka läsar-klick till nästa text ,men han har inget mer än tom utfyllnadstext att fylla upp den med)

Noterar vi hur reportern rubriksatte och lade upp det i förtexten till denna intervju….

Thomas Johansson om stormen i Leksand: “Det ser jag som en stor fara”
Det fortsätter att vara rörigt i Leksands IF kring arbetet att sätta en styrelse.
Det gör att sportchefen Thomas Johansson nu är orolig för klubbens framtid.
– I stället för att vi kraftsamlar och riktar åt ett håll ska det tjafsas, bråkas, stökas och gör att otroligt många människor ska komma överens, vilket tar tid. Det här bromsar upp en hel process, säger “Tjomme” till hockeysverige.se.

Återstår att se på lördag….om det kommer mera…..om artikeln är öppen för läsning….
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

TJ har väl alltid svarat rakt och ärligt på frågor så man behöver kanske inte dramatisera att han sätter ord på vad alla känner allt för mycket. Det är en av hans styrkor som ledare. Men självklart (kanske?) är det här hans sista säsong i Leksand. Anton lämnar boet efter denna säsong och inget knyter honom till någon plats över huvudtaget.

Allting har ett slut och en början på något nytt. Det behöver inte vara något negativt. Största oron blir såklart om vi har en styrelse/styrelseordförande som är kompetent nog att tillsätta den posten med rätt person eller om man bara tar någon som verkar bra.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

OM....det nu är hans sista säsong...och TJ faktiskt kommer att lämna....
Det är alltid ett problem....man vill egentligen snabbt att den nye kommer in i kulisserna då och får vara med och tycka till lite...
Det blir trots allt den nye sportchefens lag....som han sen får ta över då till nästa säsong.
Likså om TJ gör klart med någon konkurent...eller kanske kan få en chans utomlands... (Låt säga att han vet det redan i november/december den nya klubben)
Vilken klubb arbetar han ärligast för då...framåt februari... OM....TJ har en "favoritspelare" som finns ledig på marknaden...tar han då den spelaren till Leksand... Eller försöker han styra i kulisserna och få den spelare mot sin "nya klubb"...och tar något annat alternativ till Leksand...
Det är ett dilemma....

Jag skulle gått på och lanserat Alavaara som ny sportchef....
Precis som med TJ...kommer det ***_VIKTIGASTE_*** vara att sportchefen kommer utifrån...utan några nära tydliga band till klubben eller behov av att behövt vart medlem i klubben tex...
Alavaara skulle komma in med bred kompetens och kontaktnät och han älskar sitt jobb...och jobbar hårt för att nå resultat.
Har sin mobil på dygnet runt och svarar oavsett tid eller dag på dygnet om det ringer i den.

Fortsatt i en bra ålder bara 49år...trots vart i branschen länge. Och ett jobb i Sverige borde locka honom. (Helst Modo vill väl jobba i men de har en bra i Gradin som just nu de är nöjda med)

Undantaget på sikt skulle vara Oscar Alsenfelt (Oskarshamn)....som jag i framtiden skulle kunna vilja se som sportchef i Leksand...
Har han bara ärvt något av det driv och skicklighet som hans far har visat upp i en sån här rolll...så kommer Alsenfelt gå en ljus framtid till mötes i detta yrke.

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... l-alavaara

Kommer från Kiruna...
(Och har även ett hus kvar i Örnsköldsvik där familjen vistas nu när han hoppat in som scout igen när fick gå från Mannheim)

Mest känd för sin tid i Modo...när Djurgården avgjorde i förlängningen då åkte Alavaara direkt från utvisningsbåset och kastade sig över domare Thomas "kuben" Andersson.
Domen är den strängaste i elitseriens historia. Modo-backen stängdes av i åtta månader, totalt 22 matcher.
22år senare uttalade sig Andersson om situationen och tyckte synd om Alavaara....eftersom situation förstärktes och blev värre av att Modos målvakt Petter Rönnqvist sträcka fram ett ben som Andersson sen föll över.
6säsonger i Modo...2st som kapten , även 6säsonger i Frölunda (2 SM-guld) . Erfarenhet av att spelat i Schweiz och Tyskland tex.

På ledarsidan...
Vart assisterande coach I Modo...
Vart scout åt NHL-lagen Buffalo och Seattle.

Sen har han varit 6säsonger....
Sportchef åt Adler Manheim i den tyska ligan....
2018-19 Adler Mannheim **1a i serien och blev Mästare**
2019-20 Adler Mannheim **2a i serien , slutspel ställdes in...pga covid**
2020-21 Adler Mannheim **1a i serien , åkte ut i semifinal**
2021-22 Adler Mannheim **5a i serien , åkte ut i semifinal**
2022-23 Adler Mannheim **3a i serien , åkte ut i semifinal**
2023-24 Adler Mannheim **7a i serien...åkte ut i kvartsfinal** ___Fick lämna klubben 27 november__

Hur jobbar man som general manager i Tyskland?
– Jag gissar att det är ungefär som i Sverige. Du har ju huvudansvaret för den sportsliga verksamheten och en stor del av det är att få in rätt spelare och personal till laget.

- Jag har erfarenhet från juniortränarrollen, A-lagsbiten och scoutingen och det är en fördel att ha sett alla bitar. Framförallt scoutingen är viktig, så att man får in rätt karaktärer till klubben så man inte bara går efter namn och låter agenter sälja in spelare.

Du har ju stått i stormens öga i Örnsköldsvik som både spelare och ledare. Är det en tryggare miljö i Tyskland?
– Absolut inte. I Mannheim är hockeyn sporten nummer ett och går det inte bra så blir det livat. Men är man i den här branschen så har man tryck på sig och det triggar mig att jobba ännu hårdare.

Som GM, har du fått ta några tuffa beslut?
– Det är beslut varje dag. När vi gick in i säsongen så var det tolv spelare, en fystränare och en materialförvaltare som inte fick förnyat förtroende.

...kalabaliken i Kempehallen våren 1998
Du åkte på domaren Thomas Andersson och fick ett rekordlångt straff, hur har den händelsen påverkat dig som människa, spelare och ledare?
– Det går ju inte att ångra sig men man lär ju sig något av allt och självklart lärde jag mig att behärska mitt humör. Samtidigt, det trycket som var i Kempis den kvällen är bland de starkaste hockeyminnen jag har.

Björn Hellkvist har tidigare sagt att han vill jobba med just dig hur känner ni varandra ?
– Hockey-Sverige är ju litet och han coachade Malmö ihop med en av mina bästa kompisar, Andreas Hadelöv, och så har han haft några spelare han har utvecklat och blivit aktuella för NHL och då har vi pratat och på den vägen är det. Han är en fantastisk hockey-tränare.
– Björn har integritet och han vågar säga vad han tycker. Han har en tydlig filosofi och tydlig målbild och han vet var han vill gå och hur han ska ta sig dit. Det är inte alla som har det.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Intressanta målvakts alternativ…fortsätter att gå oss då förbi…..
En av dom första som jag lanserade som ett realistiskt alternativ , och som skulle kunna tänkas vilja vända mot Europa igen….

Spelaren som likt Filip Larsson inledde sin SHL-karriär…
Med att upprepa att hålla nollan…
Strauss Mann höll nollan i totalt 150min och 24sekunder under sina 3st första matcher i SHL för Skellefteå.

Strauss Mann väljer nu att gå till Augsburger Panther (Tyskland)
Lillgud skrev: mån 29 apr 2024, 18:21
Någon som inte är direkt då dyr….hade väldigt billigt kontrakt då var här senast som helt okänd ,men som gjorde det riktigt bra när stod i en del matcher i SHL tidigare…. Och som sen lockvärvades hem och skrev NHL-kontrakt….men det blev ingen lyckad glamour tillvaro….
Utgående kontrakt… Skulle nog gärna återvända till SHL igen. Och skulle kunna fungera som en back up till Mantas med förhoppning att han igen kan leverera som han gjorde när var i SHL sist. Fortsatt ung och utvecklingsbar är med. 25år. (Notera att han ofta spelat alltså i Gärsgårds serien ECHL) Så stor chans vore för han…få ny chans i SHL…och få fart på karriären igen…
https://www.eliteprospects.com/player/2 ... rauss-mann

————
Lillgud skrev: ons 15 maj 2024, 20:14 Antar TJ sitter nu i slutet och väljer mellan….
Antoine Bibeau
Olof Lindbom
Daniel Rosengren
Jonas Gunnarsson
Frans Touhimaa
Oliver Håkansson
Hugo Hävelid

Det hade väll inte skadat om Strauss Mann och Oscar Dansk vart med som alternativ här….men tror inte de är med på TJs lista nå.
Tveksamt om ens Tuohimaa är med på listan, men kan nog vara, har en koppling till klubben sen tidigare.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Som TJ säger….konkurenterna springer ifrån oss nu….
Det ligger verkligen mycket i det…..

Tror ni tex att vi kommer att komma före Malmö i tabellen i år…. ???
(Många tar nog för givet att just de kommer efter oss)
Men jag skulle då inte direkt sticka ut hakan och då antyda det….
Känns som att Malmö…kommer gå om oss i tabellen i år….

Känns som att Malmö laddar på ganska bra inför nästa säsong….

2st värvningar till nu…..!!!
Som Expressen noterat som typ `klara ´ och väntas på att presenteras….

Robin Salo (D)
Bridgeport Islanders till Malmö Redhawks

Henrik Haapala (F)
Lausanne till Malmö Redhawks

—————————————

Sen tidigare alltså….

Marek Langhamer (G)
Oskarshamn till Malmö Redhawks

Lassi Thomson (D)
Belleville Senators till Malmö Redhawks

Joseph Berger (D)
Mora IK till Malmö Redhawks

Hugo Jonasson (D)
Oskarshamn till Malmö Redhwaks

Robin Hanzl (F)
Timrå IK till Malmö Redhawks

Joona Ikonen (F)
Ilves till Malmö Redhawks

Linus Öberg (F)
Frölunda till Malmö Redhawks

Otto Stenberg (F)
St Louis Blues (Frölunda) till Malmö Redhawks

Nikola Pasic (F)
Luleå till Malmö Redhawks

Petter Vesterheim (F)
Mora IK till Malmö Redhawks

———-

Tex Robin Salo…tidigare i Örebro 6+24 = 30p på 51matcher (Säsong 20/21)
Var landslags spelare då.
21/22 blev 21 NHL-matcher…
22/23 blev 11 NHL-matcher….
23/24 bara spel i AHL så väljer nu vända hem igen…
Fortsatt bra ålder….bara 25år….

Lägg till backen Lassi Thomson som ansluter….
23åring…. Med poängsnitt 0,46 från AHL…
Och gjort totalt 18 NHL-matcher….

Lägg till sen tidigare har dom….en av SHL kanske bästa backar i Teemu Kivihalme….
De har dessutom tjeckiska landslagsbacken Jakob Galvas , och sen super-junioren som nu fått en säsong i benen….och väntas gå redan i första rundan i draften… tjecken Dominik Badinka som fyller 19år i november….

———

Målvakten Langhammer som egentligen är meriterad….borde få till ett bättre spel i år….då Malmö spelar mer försvars-spel än då Oskarshamn.
Plus att Langhammer kan lägga lite åt sidan ,de värsta akuta problemen kring dottern som störde han lite på ett personligt plan ifjol i Oskarshamn.

———

Forwardsvärvningen från Schweiz… Henrik Haapala…30år…
En tidigare poängliga vinnare från Finland….60p på på 51matcher..säsong 16/17.
Säsong 22/23 blev det 47p på 47matcher i Finland…då placera han sig 6a i poängligan tex.
Nu senaste året i Schweiz blev det 18p på 28matcher….

Medans tex Robin Hanzl…har dunkat in poäng stadigt i Timrå i flera säsonger nu.
21/22 40p på 52matcher
22/23 30p på 46matcher
23/24 33p på 52matcher

Jonna Ikonen 26år….hade i år tex 47p på 58matcher hemma i Finland , och 10nde plats i tex skytteligan på sina 20mål då. Ikonen har precis som tex Haapala erfarenhet av landslags spel med.
Säsongen innan låg på 45p på 54matcher….och det året gjorde han 23mål…och då kom han 3a i skytteligan i Finland…

Linus Öberg 23år….är en spelare som har då lite näsa för mål med…
Kollar man hans SHL-säsonger….så har han en lite ovanlig svit….
Killen gör alltid betydligt fler mål…än assist….
13-4
17-9
13-10
10-7

Nicola Pasic är fortfarande bara 23år…får en ny chans ta steget till SHL här…
Så sent som 22/23 var 4a i poängligan i Allsvenskan snittade över 1poäng per match då…
18+34=52p på 51matcher….
—————

Men som sagt…det senaste tillskottet….
Robin Salo….är den som jag skulle säga då är Malmös bästa värvning det imponerar att de verkar kunna ro han i land med.

Kollar man tex Robin Salo sista säsong i SHL…
Kom 10a i backarnas poängliga…

8. Matt Caito (D) Leksands IF 51 4+27 = 31p 0,61 -4
10. Robin Salo (D) Örebro HK 51 6+24= 30p 0,59 +17

På sina +17….var Robin Salo….5a i hela SHL i sin plus/minus.

Tuggade mycket istid då i Örebro med…
22:07 under första året då han anslöt sent….och bara han göra 12 matcher i serien…
Sen hans hela säsong året efter låg på 21:13….
______