Silly season 24/25

Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 500
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

Lillgud skrev: sön 09 jun 2024, 09:09
Jjax skrev: lör 08 jun 2024, 21:34
Fjodor skrev: fre 07 jun 2024, 20:02

Jäklar vilken tur att TJ inte värvade Kanada sopan Binnington, 5 insläppta mot Österrike på en period med en räddningsprocent på 44,44%!!!!!!!! Satan vilken dålig målvakt.
Puuuuihhh tur vi slapp honom. Han verkar ju helt kass enligt statistiken.
Men som helhet för att inte håna i onödan och ta all heder av Binnington…
Kan vi ju lägga till från den matchen….för tydlighetens skull i just statistiken.
Att Binnington ändå kommer ifrån matchen med….71,4% i räddningsprocent….
Bedrövligt det med….men bara ett förtydligande så att inte den andra siffran blir något riktmärke för hela matchen.
(Gidlöf låg på 62,5% i sitt inhopp)

———————

Sen är det ju såklart trevligt att Gidlöf….rankas högt kanske högst i den årskullen av målvakterna… Det positivt. Sen vet man först mer i framtiden hur bra den kullen i sig är och kommer stå sig. Hur hård är tex konkurrensen.
Och där är det väl som vanligt med att `statistiken ljuger´ och att ens räddningsprocent inte säger någonting alls…. *Smile*
Gidlöf `råkar´ placera sig bara 1a….i räddningsprocenten över målvakter i J20 i år….
Det brukar väl indikera att man allafall har gjort en bra säsong….
Alltid bättre placera sig då högt upp än lågt ner i den ligan….även om vissa försöker att trolla bort den betydelsen helt.

Topp5-J20 i år….den totala räddningsprocenten under säsongen.
Gidlöf 92,3% Leksand (2005)
Simon Carlson 92,1% AIK (2005)
Melvin Lind 91,3%. Växjö (2005)
Felix Stenmark 90,9% Timrå (2004)
Teodor Munther 90,8% Djurgården (2005)

————————
Så räddningsprocenten är bara betydelsefull när den visar det du vill ha sagt? Jag förstår faktiskt ingenting av vad du vill visa med dina siffror.
Pain is temporary, glory is forever
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Wiborg skrev: mån 10 jun 2024, 07:51 Så räddningsprocenten är bara betydelsefull när den visar det du vill ha sagt? Jag förstår faktiskt ingenting av vad du vill visa med dina siffror.
Jag förstår då ingenting heller nu av vad du menar…
Vet knappt vad du/vi diskuterar nu….
Så svårt att ens svara….på det där…

Men om ändå skall försöka….chansa mig fram…
Till vad vi ens diskuterar nu…..

Räddningsprocenten är väl alltid intressant att väga in tillsammans med andra saker när man kikar en målvakt.
Där borde vi väl veta tydligt vart vi har varandra.
Så vad är oklart….

Det är ju DU som alltid vill förminska betydelsen av den och inte bryr dig ett skit om de siffrorna.

Det väl därför jag skriver lite som jag gör…med lite inbyggd skämtsam ironi…

Inte över de siffror som Gidlöf presterat med J20…i år.
Men just för att nu rapporterade jag faktiskt ”något positivt”… Jag skriver ju och visar upp att Gidlöf hade bästa räddningsprocenten i J20.

Och då kommer givetvis ingen gå i spinn…och säga att Räddningsprocenten säger ingenting…och statistik ljuger osv…. (Men när tidigare gör det och visar Hellstens ”skräck-siffror” från NCAA) Då kommer det alltid någon som ifrågasätter det….

När nu visade att Gidlöf hade *bäst siffror* i hela J20…
Då skämtar jag bara till det lite…med texten…som en ”passning” till det gänget.

- Och där är det väl som vanligt med att `statistiken ljuger´ och att ens räddningsprocent inte säger någonting alls…. *Smile*

Du förstår inte ”den öppna passningen”…
Att det bara är en pik mot….de som säger statistik ljuger…

Knappast så att jag bytt fot….
Jag skriver ju till å med:

- Det brukar väl indikera att man allafall har gjort en bra säsong…. (När man har bästa räddningsprocenten i ligan)
Alltid bättre placera sig då högt upp än lågt ner i den ligan….även om vissa försöker att trolla bort den betydelsen helt.

(Men återigen skickar där bara en ”pik-passning” att vissa här inne skiter ju helt i hur man placerar sig i räddningsprocenten , och när vi diskuterat Hellstens svaga NCAA så kommer det alltid någon märklig bortförklaring)

Att jag ens nämner de där ”pikarna”…
Är ju för att när jag nu gick in och visade att Gidlöf hade bäst räddningsprocent i hela J-20….
(Då visste jag ju att ingen djävul kommer nu ifrågasätta de siffrorna eller börja snacka trams om räddningsprocent-siffran som en måttstock att delvis använda och jämföra målvakter med)
***De hade vart lustigt/osannolikt värre om en sån kommentar kommit när visade att Gidlöf rankades 1a***

————-
Jag visade som sagt bara upp Gidlöfs positiva siffror från J20-säsongen som lite även en indikation på att han ju har gjort en bra säsong i år i J20. Så inte konstigt om han rankas högt och kanske högst sen i den årskullen i draften.
När vi kom in lite på det ämnet kring hans draft sen.
————-

Det där var väl förövrigt en diskussion vid lite sidan om….
Sen tycker jag dock fortfarande att 18årige…19år i september Gidlöf… Inte är redo för SHL hockey än…
Och därmed är han ingen ”räddningsplanka” som kommer att kunna rädda och täcka upp för Hellsten om någon nu fått för sig det i år. Det var väl vad jag framförde i övrigt kring Gidlöf i tidigare inlägg.

—————-
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Statistik ljuger inte. Det är de som använder den som ljuger. Läs: använder och tolkar den på ett sätt för att framhålla sin egen ståndpunkt.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Man vill ju inte bli anklagad för att ”nästan vara en lögnare”…

Så jag ligger lite lågt i detta inlägg och undviker att nämna Luleås placering från ifjol…
Och även hur många poäng de var efter oss….
(Kan nog tolkas som statistik)

Men jag konstaterar bara att de har uppgraderat sitt lag **tillräckligt** för att då komma **före oss** nästa år i tabellen.

Nu är även så ”Äntligen” Mathias Brome presenterad. Känns som en spelare som kommer passa helt perfekt under ”Bulans ledning och Luleå Hockeyn”.

Mathias Bromé (F) Örebro HK vs Juhani Tyrväinen
Anton Levtchi (F) Tappara vs Oscar Eklind
Brian O'Neill (F) EV Zug vs Jack Connolly
Markus Nurmi (F) HIFK vs Adam Brodecki
Eetu Koivistoinen (F) vs Nikola Pasic
Albin Lundin (F) Timrå IK vs Olli Nikupeteri

Luleå kommer då bli spetsigare nästa år….
Det är tydligt att de är uppgraderade………
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Även Calle Själin uttalat sig….

– Vi tog kontakt med Leksand, men det fanns inte riktigt något intresse från dem, så i stort sett var inte det mitt beslut. Jag hörde egentligen ingenting ifrån dem.

Han berättar att han trots det nåtts av reaktioner från supporterhåll.
– Jag har fått en del arga meddelanden och sådant. Det har varit mycket sådant. Men det är lite vad Leksand är, med sina passionerade fans. Det är vad Leksand står för, med supportrar som bryr sig, men de vet inte alltid hur allt ligger till.
– Leksand var som sagt inte riktigt intresserade.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Lillgud skrev: mån 10 jun 2024, 21:28 Även Calle Själin uttalat sig….

– Vi tog kontakt med Leksand, men det fanns inte riktigt något intresse från dem, så i stort sett var inte det mitt beslut. Jag hörde egentligen ingenting ifrån dem.

Han berättar att han trots det nåtts av reaktioner från supporterhåll.
– Jag har fått en del arga meddelanden och sådant. Det har varit mycket sådant. Men det är lite vad Leksand är, med sina passionerade fans. Det är vad Leksand står för, med supportrar som bryr sig, men de vet inte alltid hur allt ligger till.
– Leksand var som sagt inte riktigt intresserade.
Tjomme kanske ville ha en garanterad ”säker” plats för Anton om/när han återvänder till Leksand.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Gösen »

Lillgud skrev: mån 10 jun 2024, 21:08 Man vill ju inte bli anklagad för att ”nästan vara en lögnare”…

Så jag ligger lite lågt i detta inlägg och undviker att nämna Luleås placering från ifjol…
Och även hur många poäng de var efter oss….
(Kan nog tolkas som statistik)

Men jag konstaterar bara att de har uppgraderat sitt lag **tillräckligt** för att då komma **före oss** nästa år i tabellen.

Ett klassiskt exempel.

I stycke ett kan du inte gå fel genom att nämna både placering och antal poäng. Det är statistik (fakta, historik).

Men om du i stycke två använder den statistiken på ett Saidaistiskt sätt genom att försöka få oss att tro att det ligger till grund för att Luleå ska komma före oss i år (oprövad framtid) så är det helt ogrundat och än så länge fullständigt felaktigt.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1739
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

– Jag har fått en del arga meddelanden och sådant. Det har varit mycket sådant. Men det är lite vad Leksand är, med sina passionerade fans. Det är vad Leksand står för, med supportrar som bryr sig, men de vet inte alltid hur allt ligger till.
Förunderligt diplomatiskt, imponerande överseende, större förståelse än de förtjänar. Varför ska det skickas meddelanden direkt till spelare?
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Lampa skrev: mån 10 jun 2024, 22:25
Lillgud skrev: mån 10 jun 2024, 21:28 Även Calle Själin uttalat sig….

– Vi tog kontakt med Leksand, men det fanns inte riktigt något intresse från dem, så i stort sett var inte det mitt beslut. Jag hörde egentligen ingenting ifrån dem.

Han berättar att han trots det nåtts av reaktioner från supporterhåll.
– Jag har fått en del arga meddelanden och sådant. Det har varit mycket sådant. Men det är lite vad Leksand är, med sina passionerade fans. Det är vad Leksand står för, med supportrar som bryr sig, men de vet inte alltid hur allt ligger till.
– Leksand var som sagt inte riktigt intresserade.
Tjomme kanske ville ha en garanterad ”säker” plats för Anton om/när han återvänder till Leksand.
——————-
Sniper skrev: mån 10 jun 2024, 23:40
– Jag har fått en del arga meddelanden och sådant. Det har varit mycket sådant. Men det är lite vad Leksand är, med sina passionerade fans. Det är vad Leksand står för, med supportrar som bryr sig, men de vet inte alltid hur allt ligger till.
Förunderligt diplomatiskt, imponerande överseende, större förståelse än de förtjänar. Varför ska det skickas meddelanden direkt till spelare?

——————

Jag skulle också vilja våga `lägga ut mina tankar´……
Jag postade bara Själins ord där igår….utan att ens säga något igår…..

Men vi testar lite….
Jag reagerar även på 2saker….

– Vi tog kontakt med Leksand, men det fanns inte riktigt något intresse från dem.
Jag hörde egentligen ingenting ifrån dem.

Jag hajar då till lite när läser de orden…
Själin har ändå spelat 2st hela säsonger i SHL med Leksand….plus en ytterligare säsong med 13matcher innan lånades ut till VIK.
Innan dess hade i princip 2st halva säsonger i Leksand i Allsvenskan som stördes av lite skador.
Men om slår ihop allt….han är ändå i Leksand mer el mindre i 5st raka säsonger….
Är fortsatt i en bra ålder….fick testa på landslags spel under sista säsongen i klubben.

Att Calle då berättar att agenten tagit kontakt med Leksand men att det blev aldrig något `gensvar´ , som han säger TJ eller någon från Leksand pratade inte ens med Själin.
Det är ändå lite konstigt….. Även om TJ gjorde klart sina backvärvningar med Timrå duon redan tidigt i februari tex. (14Februari skrev Expressen om det redan)

Just en sån här spelare Själin med lite tidigare anknytning till klubben….
Det konstigt från TJs sida att han inte riktigt vill öppna dörren lite på glänt och ens försöka hitta en lösning….

Varför TJ agerar så vet jag inte…..
(TJ vet att det totalt barskrapat i kistan han får inte en krona till…att värva för…och har ställt in sig på det och accepterat det)
(Det är möjligt att TJ inte ser så mycket värde/kapacitet i Själin att tycker inte han tillför så mycket)
(TJ vill inte öka konkurrensen på backsidan för att Anton skall kunna få kliva fram och ta ytterligare utrymme under nästa säsong)

Det givna svaret av dom är då = Kistan är som vi vet tom….

Men jag tycker ändå det finns något lite märkligt…
Här hör en tidigare spelare av sig…..via sin agent och erbjuder sina tjänster till just den gamla klubben.
Hade jag vart sportchef…..
Jag hade allafall valt att då prata med Själin….
(Vi ändå pratat om att just Leksands spelare som återvänder hem från andra sidan ….inte är så självklart att de kommer hem sen….många andra lag har betydligt lojalare spelare som återvänder hem för att hjälpa sina tidigare klubbar)

Om en spelare som vänder hem Själin….
Signalerar…. (Jag hörde egentligen ingenting från dom)
Det känns ändå lite som att man då har lite dålig dialog med sina tidigare adepter då med.
När en spelare går ut och säger så…

Jag kan också tycka vad kunde TJ gjort själv i en sån här situation…
Förutom att han borde pratat med Själin….

Kanske TJ kunde försökt allafall visat lite egen vilja….att försöka lösa det….
Känslan är att han inte direkt jobbar ihjäl sig på sin post utan att han har det ganska bra och skulle kunna försökt själv utnyttja sin lite maktposition och kontaktnät.
Han kanske kunde sagt till Själin….att det ser tyvärr svårt ut…jag har redan utnyttjat hela budgeten för nästa säsong. Men eftersom du är ett välkänt namn med en längre historia i klubben skall jag dra iväg några mail och lyfta på luren och ringa några samtal och se om inte några av våra partners skulle kunna vara intresserade av att förknippas med dig och om jag kan lyckas skramla fram lite pengar som skulle motsvara ett kontraktsförslag till dig. Ge mig några dagar skall jag allafall göra ett försök….jag kan inte lova något. Men jag tycker personligen att du hör hemma i Leksand….så givetvis skall vi allafall göra ett försök och skramla. Det kan vara lättare när folk vet vart pengarna skall gå till…. Hade tex Själin hintat om att han kunde tänkt sig vända `hem´ och TJ sagt att för att ro denna landning i hand….krävs det att utomstående pengar kommer in. Det just vid såna situationer….det kan rassla till snabbt…och pengar som man inte hade räknat med hade kunnat rullat in…

Känslan är dock att TJ inte riktigt helhjärtat ens försöker……
Istället för att gnälla på alla andra i klubben att de inte drar in tillräckligt med pengar….
Kanske han om någon borde försöka lite på egen hand….hans egna betydelse skall verkligen inte underskattas…. Det är TJ som är lite `ansiktet utåt´ och den mer respektingivande….
Skulle han privat ringa upp några…..och förklara hur det ligger till….
Jag tror den uppringde skulle känna sig lite speciell som får ett samtal från självaste TJ…
Och får direkt i örat höra vilken spelare det handlar om….jag försöker lösa så vi kan förstärka laget med Själin… Men jag behöver få med några externa på det här tåget….
Och tackar du ja till att medverka , och om vi inte får in tillräckligt med pengar för att ro detta i land med Själin… Så kommer alla pengar att återbetalas….
Dessa pengar är enbart öronmärkta till just en Själin-värvning.

————

Sen Själin ville bara förklara sin situation….men gör det hela tiden med så snälla ord…..

-Jag har fått en del arga meddelanden och sådant. Det har varit mycket sådant.
( -Men de vet inte alltid hur allt ligger till)

Han säger även först `en del´ för att i meningen efter säga…det har varit mycket sådant.

Och det gulliga ordvalet…..arga meddelanden…..
Är givetvis även där då rena hat meddelanden som han fått….

Men det bra att han ändå går ut och då förklarar sig……
Han skall såklart inte behöva ta då skit i onödan som någon svikare eller judas.
Och oavsett har alla spelare då rätten att fritt välja vilken ny klubb som dom vill.
Och skall man se det lite `neutralt´ ändå bra val av klubb att välja då just Rögle….
Större chans att nå framgång då där….än om hade valt Leksand….

————-
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wittgenstein »

Wittgenstein skrev: lör 01 jun 2024, 19:31 https://x.com/Sz1909_Szemberg/status/17 ... -sAuA&s=19

Detta var intressant och tänkvärt.
Samtalade nyligen med en respekterad SHL GM som sade: "En ung spelare som tjänade 70.000 i månaden och som kommer tillbaka efter tre år i AHL, troligen som en stukad och sämre spelare, begär 270.000. Och klubbarna kan inte stå emot." Detta är ett stort problem. SHL klubbarna borde enas att om ett "NHL-proffs" gjorde mer än 85% av sina matcher i AHL ska han inte kunna tjäna mer än SHL:s snittlön under första säsongen tillbaka. Dilemmat blir ännu större när det handlar en "egen" kille. Supportrar går i spinn om spelaren går till en annan klubb som villigt erbjuder 270.000.

Lillgud, skulle Själin kanske kunna hamna i kategorin som beskrivs ovan, dvs en medelbetald SHL-spelare som drar till AHL och kommer hem och begär en topp-topp lön?
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Wittgenstein….

Just med Själin….
Så är det nog lika mycket dom 9st landskamperna han gjorde sista året i Leksand….
Som gör att kan förhandlingshöja sitt kontrakt då en del…

Givetvis är hans kontraktssvärde då mycket högre nu….
Men hans tidigare 2års kontrakt var också riktigt lågt….
Man skall komma ihåg att det skrevs när han kom tillbaka från utlåningen i Västerås…
Där han fick sitta på bänken i Allsvenska Västerås och inte ens platsade där….men att TJ ändå sen valde skriva nytt kontrakt med honom i SHL.

Så hans tidigare Leksands kontrakt kan man då inte jämföra med.
Han måste höjt sin SHL lön då rejält och i hans fall är det logiskt.
Men det finns inte på kartan att han ligger på de nivåerna…. Som vi haft på tex Anton Lindholm.
Så ***ALDRIG-ALDRIG*** att Själin spelar då för såna summar… (270.000) det finns inte på kartan.

Säg att Själin hade i Leksand 40.000-60.000
Och nu i Rögle kan fått 120.000-150.000

Ekeståhl Jonsson lär vara den bäst betalde backen i Rögle….sen kommer Kapla…..
Det är dom 2st bäst betalda backarna i Rögle.

Sen tror jag att 3st av nyförvärven på backsidan där är ganska så jämna i lön….
Calle Själin , Jesper Pettersson , Filip Johansson.
Det är ingen av dom som sticker ut direkt mer än de andra.
Petterson är lite mer äldre och erfaren.
De har dock liknade karriärer alla tre, samtliga vart över och provat på AHL….
(Pettersson och Själin gjort 2år i AHL medans Filip gjort 1år och de två sistnämnda kommer nyligen därifrån)
Och av dom där tre så är det Filip som inte har några A-landskamper sen tidigare med A-laget , det har dom övriga två. Det året Själin gjorde sina 9st , samma år gjorde tex Pettersson 8st han har dock även noteringar från 3st ytterligare säsonger innan dess.
Sen kommer även Mattias Göransson….som också är nyförvärv….med lite sämre lön än de tre , men även han jobbat upp sig då lite på skalan sen var i Leksand.

Kontraktslängden är lika på Själin , Pettersson och Johansson med. (2år på de)
Medans Göransson skrevs det 3år med.

….Skulle tippa på något sådant….Lönepost back 3 till 6 i Rögle….
Pettersson 135.000-150.000
Själin 120.000-150.000
Johansson 110.000-140.000
Göransson 70.000-80.000
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Mr Madhawk Johans genomgång Expressen.
Av det han bedömer/eller hört…vad som kommer att hända mer i klubbarna.
Innan säsongen rullar igång….

Brynäs : 1målvakt , 1forward

Frölunda: 1forward

Färjestad: 1forward (Marian Studenic bara ett NHL-kontrakt till Studenic kan störa denna övergång)

HV71: 1center och 1forward , backen La Leggia oviss framtid kommer allafall inte inleda säsongen i HV71 , om han skulle komma blir det mer senare under säsongen på artistkontrakt men även det verkar väldigt oklart kring om det ens blir aktuellt.

Linköping: Laget jagar från översta hyllan…Jiri Smejkal står överst på önskelistan det är den de går på och väntar ut svar på, det dröms även om att Jakub Vrana skall återvända men den mer långsökt det är supporterdrömmar. Går de bet på Smejkal kan de bli och få nöja sig med Austin Wagner senast i Oskarshamn då han även finns med som ett alternativ här.

Malmö: Robin Salo är klar men ej presenterad , även Henrik Happala blir helt klar när han genomgått läkarundersökningen. (Efter det här är Malmö klara)

Modo: 1back skall in man går för meriterade Robert Hägg. Men han avvaktar fortsatt lite NHL-erbjudande och ej bestämt sig än hur skall göra. Annars går Modo på något övrigt back-spår.

Skellefteå: Mest troligt 1back och 1forward

Växjö 2-3 forwards…. En kom dock efter att artikeln publicerades Karl Henriksson från (AHL)
Så 1 forward till allafall då…..kanske 2.

Örebro: AHL-Backen Petro Seppäla lär vara klar för klubben. De stänger nog butiken sen.

—————

Leksand: `Typ Klart´

Luleå: `Typ Klart´

Rögle `Typ Klart´

Timrå: `Typ Klart´

————-
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Ingen Smejkal till Linköping.
Lite överraskande valde han en klubb hemma i Tjeckien istället...
Och skrivit ett väldigt långt kontrakt (5år) till 28/29.

Det är Dynamo Pardubice som vinner dragkampen om stjärnforwarden, som uppges bli en av ligans bäst betalda spelare, samtidigt som han lockats till klubben med en stor sign on-bonus.
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Catami »

Jag läser allt men orkar inte skriva just nu. Ville bara säga det.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1739
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Catami skrev: tor 13 jun 2024, 22:17 Jag läser allt men orkar inte skriva just nu. Ville bara säga det.
👍