Silly season 24/25

Lillgud

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Uffe88 skrev: fre 11 okt 2024, 14:24 Lillgud, dags att jobba.

Vad har vi på Cannata?
Mot Brynäs backade junioren Marcus Gidlöf upp, men Leksand är nu på jakt efter ett mer långsiktigt alternativ.

Leksands general manager Thomas Johansson har hört sig för kring flera möjliga alternativ sista tiden. Ett av namnen klubben undersökt lite närmare är den förre Oskarshamns- och Björklövenmålvakten Joe Cannata, uppger källor för Hockeynews.

Den 34-årige amerikanen är för tillfället utan jobb efter skilsmässan med tyska Löwen Frankfurt. Förra säsongen blev det 27 matcher i den tyska ligan och på dessa noterades han för 89,8 i räddningsprocent.

Leksand ser Cannata som ett intressant alternativ eftersom han varit i ligan tidigare och kan landet. Amerikanen har som bekant fyra säsonger i Sverige på meritlistan, varav en i Björklöven och tre i Oskarshamn.

—————————————-
—————————————

…..Kan check visa han lite då…..

Publicerad: 2019-06-17
29 år gammal testar Joe Cannata på Europa för första gången.
Varför blir det Sverige nu?
– Jag har varit proffs i Nordamerika i sju år. Många som jag spelat med eller mot har testat Europa och jag har varit lockad innan, men haft bra kontrakt här borta. De senaste åren har jag fastnat lite mer i ECHL och då kändes det läge att göra något nytt.
Björklöven blir en häftig grej för mig.
Vad är du för målvaktstyp?
– Jag skulle säga att jag är en positionssäker målvakt som gillar att ligga steget före och vänta på pucken snarare än att flänga runt. Jag vill spela så lugnt som möjligt.
Min främsta styrka ligger i mitt lugn på isen.
—————————————-
2020-04-12
Succémålvakten Joe Cannata lämnar Björklöven och är klar för SHL-spel i Oskarshamn.
Joe Cannata blev en succévärvning för Björklöven.
Amerikanen var HockeyAllsvenskans bästa målvakt, och på 41 spelade matcher släppte han in 1,71 mål per match samt noterade en räddningsprocent på 93,8 %.
Efter säsongen vann han pris som "Årets Målvakt".
Nu lämnar Cannata Björklöven och är istället klar för SHL-spel med Oskarshamn.
——————————————
Publicerad: 2021-12-03
Joe kom till IK 2020 efter en stark säsong i Hockeyallsvenskan och Björklöven. Anpassningen till svensk hockey har gått snabbt och Joe har redan vuxit ut till en av SHL:s tryggaste målvakter.
Debutsäsongen förra året blev vad sportchef Fröberg hade hoppats och väljer redan nu att förlänga med Cannata. Det nya avtalet sträcker sig över nästkommande två säsonger.
Även om det kanske inte har gått så långt på säsongen har han redan tagit stora kliv. Hans nya avtal sträcker sig till 2024.
——————————————
Publicerad 2023-06-02
Det har varit klart en längre tid att Joe Cannata, trots ett år kvar på kontraktet med Oskarshamn, inte ska vara kvar.
Klubben har till och med plockat in Emil Kruse från Västervik och meriterade Marek Langhamer från Ilves. Då har det inte funnits plats för Cannata, som bildade målvaktspar med Tim Juel senaste säsongen.
I december 2021 så skrev man ett nytt tvåårskontrakt över säsongerna 2022/2023 samt 2023/2024. Det väljer man nu att bryta.
Oskarshamn har fått lösa Cannata från avtalet och han kommer nu spela på annat håll.
Svenska klubbar har följt honom nära, och det har funnits intresse, inte minst från förväntade topplag i Hockeyallsvenskan.
Det blir dock spel i Frankfurt enligt uppgifter.
—————————————-

4säsonger i NCAA…
08/09 = 91,8% (25a)
09/10 = 90,2% (58a)
10/11 = 91,1% (39a)
11/12 = 92,5% (17)
————————————

12/13 = 91,2% (AHL) 14matcher , den 2år äldre Eddie Läck i samma lag 13matcher 89,9%

13/14 = 90,7% (AHL) 28matcher , den lika gamle Joacim Eriksson i samma lag 52matcher 91,1%

14/15 = 93,2 (AHL) 5matcher , Joacim Eriksson i samma lag 40matcher 90,8% , Men även den lika gamle Jakob Markström 32matcher 93,4%.
Denna säsong stod Cannata mest i ECHL och där noterade han 92,7% på 21matcher.
Här gick han dock mot den 1år yngre Jussi Olkinoura han hade 43matcher och 91,6%.

15/16 = 90,9% (AHL) denna säsong står han flest 40 matcher i sin klubb av målvakterna.

16/17 = 87,6% (AHL) 22matcher ((((Klart sämre statistik än sina kollegor))))
Han hade även ett test i en annan AHL-klubb det året med men då blev bara 5matcher där och ännu sämre statistik 87,2%.

17/18 = 92,0% (AHL) 5matcher. Den 7år yngre Adam Werner fick där göra 4matcher med 88,0%
Denna säsong stod Cannata mest i ECHL 28matcher 93,1%.

18/19 = Här slutade det helt bli några fler AHL-matcher…
90,4% på 40matcher i ECHL.

Och efter det blev då Europa och Björklöven sen.
—————————————

Så på 11säsonger är det egentligen bara 16/17 säsongen som sticker ute lite negativt.
Men det är också lite efter det som, hans karriär på andra sidan är lite över.
Han fick lite sin chans där säsong 15/16 det var AHL-året med flest matcher 40st.
17/18 säsongen då han mestadels sen bara huserade i ECHL är hans 93,1% där 2ndra bäst av alla målvakter i den ligan.
Och efter 18/19….när han fastnade i ECHL…valde han ju vända sen till Europa.

—————————————

19/20 = Då gör han alltså 93,8% i Björklöven….på 41matcher.
Den 1år yngre Mattias Pettersson på 11matcher gör 93,9%.
Dessa båda tillhörda alltså Björklöven….och de hade bäst räddningsprocent i hela Allsvenskan.

20/21 = 91,1% i SHL….på 44matcher. Det var 10nde bäst , Juvonen var 6a på 91,6%.
Kollegan i Oskarshamn Tex Wiliamsson 89,9% på 9matcher
Om kikar lite andra målvakter det året som är i SHL nu med….och vad de hade då.
90,4% Hugo Alnefelt (HV71)
90,4% Jonas Arntzen (Örebro)
90,9% Jhonas Enroth (Örebro)
91,0% Mantas Armalis (Nu Leksand)
———
91,1% även på Erik Källgren (Nu Brynäs)
———
91.4% på Arvid Holm (Nu Rögle)
91,5% Joel Lassinantti (Luleå)
91,6% Christoffer Rifalk (Rögle)
92,0% Gustav Lindvall (Skellefteå)
————

21/22 = 89,2% på 28matcher. , kollegan Tim Juel (Nu Timrå) hade 91,1% på 25matcher.
Av dom 26målvakter som stod mest… Rankades Cannata 19 , Armalis var rankad då 17 på 90,1% (Stod i Djurgården)

————

22/23 = 90,2% 22matcher , kollegan Tim Juel på 32matcher hade 92,1%
15plats av de 27 som stod flest matcher. (27a var Kaskisuo med 88,0%)
Medans det var Mantas bästa SHL-säsong 92,1% och 3a kom. (Tim Juel på samma procent landade in 4a då)

————

23/24 = Tyska ligan….18plats av 26 av de målvakter som stod mest….
89,8% på 27matcher…..
Här tog de sen in Julias Hudasek i oktober. (Vart bla tidigare i Örebro och KHL)
Och han stod då i 16matcher med 91,3%
————-
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: fre 11 okt 2024, 13:42
flera möjliga alternativ
Ett av namnen
Rätt säker på att också Mr Madhawk satt på det där - men han väntar tills det börjar luta åt ett visst håll.
Jag ställer samma fråga som häromdagen: vilka är tillgängliga (förutom Cannata och Wiborg)?
Cannata är nog dyrare än Wiborg. I övrigt törs jag inte kommentera valet dom emellan. 8-)

Men Cannata var väl jäkligt bra i Löven, i allsvenskan ? Men inte lika stabil i SHL. Aboslut ingen att luta sig mot i form av stabil förstamålis, men rutin och erfarenhet kan han säkert bidra med till våran unga och orutinerade uppställning.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

SHL totala siffror:
94matcher Cannata snittet är på 90,3%
239matcher Armalis snittet är på 90,8%

Nu kör lite mer egna tankar då…..

Problemet är ju sen att det finns inte en enda målvakt i princip som är ledig eller går att få loss…

Det finns en målvakt…. Som det går att få loss….
24/25 = 5matcher 94,6% *J.A*
24/25 = 3matcher 88,2% *J.E*

23/24 = 23matcher 91,3% (Slutspelet = 3 matcher 95,0%) *J.A*
23/24 = 33matcher 89,6% (Slutspelet = 0 matcher) *J.E*

Och det är en 36åring med dyrast kontrakt i laget….
Och dessutom sitter med ett avtal för även nästa säsong 25/26….
Och som blev ifrånsprungen redan ifjol….och numer får ses som 2ndre målvakten i laget….
Dessutom underifrån har de sen talangen Herman Liv som trycker på…
Och klubben vill egentligen frigöra pengar för att omfördela om dom….till andra lagdelar.
Då de litar fullt ut på Arntzen och hans kapacitet.

Så J.E är såklart då Jhonas Enroth….
Problemet du kommer även att få honom på kontrakt även nästa år om han går med på att köpas ut från Örebro…. Örebro kan även tänkas lägga en summa lite i mellanskillnad av månadslönerna för att bli av med löne-oket Enroth… Likt de köpte ut de andra två Holm och Brome.
Enroths lön lär vara på 250.000-300.000kr….och då får han ses lite som 2ndre målvakt i Örebro.

Problemet med Enroth….är dock lite samma problem som jag fruktar med Cannata….
Cannata 35år… Ifjol vid 35år kom den synliga dippen för `klass-målvakten´ Enroth.
En målvakt med ett inte lika fint CV som Enroth…
Få kan matcha hans CV…
Men dippade han vid 35år…. Kan Cannata som fyller 35år i januari..
Redan haft då sin dipp som 34åring ifjol tex redan i tyska ligan…

Cannatas siffror finns som helhet inget att då anmärka på…
Och hade det inte vart för just åldern….hade det kunnat vart ett bra panik-drag.
Och i brist på annat kanske de måste gå på honom för det är försent nu att börja leta målvakter…

Ska man lite anmärka på något….
Det finns ju en anledning till att han fick lämna Oskarshamn….
Tim Juel längtade hem närmare sin släkt/familj och valde Timrå.
Men Tim Juel hade slagit Cannata med hela 2% på 2raka säsonger i Oskarshamn med räddningsprocenten.
Och därför valde Oskarshamn även frigöra och lösa ut Cannata och gick lite all in på Langhamer…..som dock inte blev alls vad dom tänkte sig. Och som back up tog de den billiga Kruse.

Men han jag nämnde nu….ovan.
Jacob Johanssson är i princip Landslagsmålis och klar tydlig 1a i Timrå.
Juel hade lite högre förhoppningar att kunna utmana honom än vad han haft.
Vi vet sen att Kapanen sitter ganska barskrapad ekonomiskt…
Backen Pilö är långtids skadad… Redan innan var de tunna på backsidan…
Sportchefens son…även om det är en vass spelare….han inte behövt lägga allt för stor ersättning på honom. Det finns en risk nu att Kapapen blir kvar i NHL… Att ersätta honom kostar också mer än vad de då kan få för honom om de vill han någon lite bättre spelare.
Kapanen med sina finska kontakter kan få loss någon finsk burväktare billig åt sig som sen sköter båsdörren i Timrå. Han behöver prioritera andra lagdelar.

Jag hade lyft luren och gått i detta svåra läge när inga målvakter finns.
Att försöka få loss….
Tim Juel som är bara 30år….
91,1% och 92,1% under Oskarshamns tiden.
92,1 matchade han Mantas bästa säsong med samma år.

Ifjol i Timrå fick han 19matcher….med 89,9%.
Jakob Johansson hade exakt samma siffror 89,9% fast med 35matcher.
I år har han bara fått stå ***1match***….står inte alls högt i kurs nu….då blev supersvaga 87,1%
Resten av matcherna står alltså Jacob i….fördelningen av matcherna skiljer sig mycket nu mot ifjol tex. Jokinen går stenhårt på Johansson.
Och Johansson i år på 7matcher har 92,7%.

Alla i Timrå hyllar Jokinen….
En i truppen gör det inte….han får inte längre spela alls….
Ring Kapanen och prova lös det….
Juel har dock precis som Enroth kontrakt även över nästa säsong….
Och precis som i Enroths fall….kommer de vilja att man tar över det året med.
Men Mantas har ändå utgående och inte rosat marknaden på senaste tiden direkt…
Och Hellsten har så billigt kontrakt att det kan då brytas om behöver bereda plats för en målvakt till tex….då är det bara och dumpa Hellsten till nästa år eller tex låna ut han till Allsvenskan om Armalis återvänder senare under denna säsongen.
(Brynäs de testar ju ändå sin NCCAA målvakt….de skrev mer logiskt då bara 1år med sin målvakt)

Men Juels kontrakt är mänskligt då med att ta över…
Tim Juel i Oskarhamn,…spelade för 40.000-50.000 i månaden bara….
Den gick dock upp lite när gick till Timrå…efter 2 ändå stabila år i Oskarshamn.
Men Timrå har överlag låga löner… Jacob Johansson har inte ens någon anmärkningsvärd lön.
Han skrev dock nytt under 2022 tidigare låg det på ca 100.000-120.000 men då har han landslagsmeriter.
Så Juel har lägre än då honom….

………..Säsong 22/23 såg det ut så här……………
1. Emil Larmi Växjö Lakers HC 93,4%
2. Linus Söderström Skellefteå AIK 92,9%
3. Mantas Armalis Leksands IF 92,1%
4. Tim Juel IK Oskarshamn 92,1%
5. Dennis Hildeby Färjestad BK 91,8%
6. Jacob Johansson Timrå IK 91,2%
7. Matt Tomkins Färjestad BK 91,1%
8. Lars Johansson Frölunda HC 91,0%

———————-

Visar den här igen……som jag inledde med….men nu med ett tillägg….(Juel)
SHL totala siffror:
94matcher Cannata snittet är på 90,3%
239matcher Armalis snittet är på 90,8%
77matcher Tim Juel snittet är på 91,3%

—————————

Skulle Leksand få jätteproblem….med Rindell…
Eller inte lyckas få loss en målvakt och vi har en långtids skadad Mantas…
Kan de testa ett triumfkort….
Om Kapanen inte släpper Juel….testa ett bytesförslag….
Timrå och vi byter Rindell mot Juel…..
Timrå utan att då blinka går med på det….är känslan.
För om Leksand och Rindell hamnar till slut i en låst situation med missnöje från tex Rindell om han fortsätter att petas och knappt få istid.
Då kan de nog mötas i en deal på det viset.
Sen får Leksand ut på backjakt….men det är lättare än att då hitta en målvakt.

—————————-
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Har kanske Juel någon koppling till Millner sedan tiden i Östersund?
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Pellefant skrev: fre 11 okt 2024, 20:06 Har kanske Juel någon koppling till Millner sedan tiden i Östersund?
Snyggt….
Du stärkte lite mitt drag av målvakt och spår ytterligare….

Millner
2010-11 Östersund/Brunflo IF Division 1 Målvaktstränare
2011-12 Östersunds IK Division 1 Målvaktstränare
2012-13 Östersunds IK HockeyEttan Målvaktstränare
2013-14 Östersunds IK HockeyEttan Målvaktstränare
2014-15 Östersunds IK HockeyEttan Målvaktstränare
Jämtland/Härjedalen TV-Pucken Målvaktstränare
2015-16 Östersunds IK HockeyEttan Målvaktstränare
2016-17 Östersunds IK HockeyEttan Målvaktstränare

——————

Tim Juel under alla åren…
2010-11
Till just
2016-2017
Är i Östersund med….
Han är där både före och efter det med…så han där längre än Millner till och med…

——————-

– Jag spelade ungdomsåren där och kom in på hockeygymnasiet efter att jag blivit nobbad av alla andra elitgymnasium. Jag hade Alexander Millner (i dag målvaktstränare i Leksand) som hjälpte mig väldigt mycket. Jag skulle säga att det är han som lagt grunden till mitt målvaktsspel, men även hur jag är både personlighet- och proffsmässigt, berättar Juel för Hockeysverige.se

—————-

Beslutet har tagits av sportchefen Micke Eriksson i samråd med målvaktstränaren Alexander Millner och motiveringen är att konkurrenssituationen mellan 30-årige Berge och 22-årige Tim Juel varit för jämn och därmed hindrat målvakternas utveckling.
– Vi tror att Tim Juel kan bli en oerhört bra målvakt, men då måste han också få chansen att stå.
– Trots allt närmar sig Johan Berge i slutet av sin karriär medan Tim Juel är i början av sin. Då hamnar i ett läge där vi var tvungna att vända på varje sten för att försöka göra det som vi tror är bäst för föreningen, både kortsiktigt och på längre sikt.
Eriksson menar att beslutet var det tuffaste som han varit med om att fatta i klubben och att han förstår Berges besvikelse.
– Det är ett fruktansvärt jobbigt beslut. Det är en kille som spelat i föreningen i tio år och vi har mycket att tacka Johan för, men till slut kommer vi till en brytpunkt där vi måste välja väg. Rätt eller fel? Det får framtiden utvisa.

———-

Tim Juel:
- Och jag hade Alexander Millner som målvaktstränare i sju år.
Han är fostrad i Svenstavik men flyttade tidigt till Östersund som junior.
Efter flytten till Timrå IK innebär det dessutom att jag kommer närmare familj och vänner hemma i Östersund och det är en trevlig bonus.

——
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Lillgud skrev: fre 11 okt 2024, 20:26
Pellefant skrev: fre 11 okt 2024, 20:06 Har kanske Juel någon koppling till Millner sedan tiden i Östersund?
Snyggt….
Du stärkte lite mitt drag av målvakt och spår ytterligare….

Millner
2010-11 Östersund/Brunflo IF Division 1 Målvaktstränare
2011-12 Östersunds IK Division 1 Målvaktstränare
2012-13 Östersunds IK HockeyEttan Målvaktstränare
2013-14 Östersunds IK HockeyEttan Målvaktstränare
2014-15 Östersunds IK HockeyEttan Målvaktstränare
2015-16 Östersunds IK HockeyEttan Målvaktstränare
2016-17 Östersunds IK HockeyEttan Målvaktstränare

——————

Tim Juel under alla åren…
2010-11
Till just
2016-2017
Är i Östersund med….
Han är där både före och efter det med…så han där längre än Millner till och med…

——————-

– Jag spelade ungdomsåren där och kom in på hockeygymnasiet efter att jag blivit nobbad av alla andra elitgymnasium. Jag hade Alexander Millner (i dag målvaktstränare i Leksand) som hjälpte mig väldigt mycket. Jag skulle säga att det är han som lagt grunden till mitt målvaktsspel, men även hur jag är både personlighet- och proffsmässigt, berättar Juel för Hockeysverige.se

—————-

Beslutet har tagits av sportchefen Micke Eriksson i samråd med målvaktstränaren Alexander Millner och motiveringen är att konkurrenssituationen mellan 30-årige Berge och 22-årige Tim Juel varit för jämn och därmed hindrat målvakternas utveckling.
– Vi tror att Tim Juel kan bli en oerhört bra målvakt, men då måste han också få chansen att stå.
– Trots allt närmar sig Johan Berge i slutet av sin karriär medan Tim Juel är i början av sin. Då hamnar i ett läge där vi var tvungna att vända på varje sten för att försöka göra det som vi tror är bäst för föreningen, både kortsiktigt och på längre sikt.
Eriksson menar att beslutet var det tuffaste som han varit med om att fatta i klubben och att han förstår Berges besvikelse.
– Det är ett fruktansvärt jobbigt beslut. Det är en kille som spelat i föreningen i tio år och vi har mycket att tacka Johan för, men till slut kommer vi till en brytpunkt där vi måste välja väg. Rätt eller fel? Det får framtiden utvisa.

———-

Tim Juel:
- Och jag hade Alexander Millner som målvaktstränare i sju år.
Han är fostrad i Svenstavik men flyttade tidigt till Östersund som junior.
Efter flytten till Timrå IK innebär det dessutom att jag kommer närmare familj och vänner hemma i Östersund och det är en trevlig bonus.

——
Skrev med glimten i ögat tidigare förut men riktigt bra grävt.

Vågar vi hoppas att de har koll på Juel?
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Mellan åren i Östersund i ettan och Oskarshamn i SHL.
Gjorde han alltså 2 säsonger i Allsvenskan och då för Karlskoga…
Detta är under hans sista säsong,…innan tar steget upp till SHL och Oskarshamn.

Kollar man statistiken över Allsvenskan….
Så är han den målvakt efter Cory Hirsch som har hållit nollat flest gånger där under en säsong.

Flest nollor under en säsong i Hockey-Allsvenskan:
1. Corey Hirsch, MIF, 05/06 10gånger
2. Tim Juel, BIK, 20/21 9gånger
2. Lars Johansson, VIK, 12/13 9gånger
4. (Sen är det ett hopp mer till 5målvakter som gjort det 8gånger tex)

Publicerad: 2021-01-23
Just nu är både Juel och Karlskoga glödheta.

Keepern har hållit sju nollor i år - klart mest i ligan - och har för tillfället hållit nollan i 234 minuter och 43 sekunder. Han har alltså hållit nollan i sina tre senaste starter, plus under majoriten av matchen mot AIK där motståndarna gjorde sitt enda mål i början av den första perioden.

– Det är klart att jag tänker på den där nollan lite. Inte under matchernas gång, då är det bara fokus på att ta nästa puck, men det är mer efter matcherna och mellan matcherna. Det är ju en del som snackar om det. Det blir en del gliringar inom laget, säger Juel.

Går det stänga ute?
– Jo, till viss del. Nu är det ju en bra grej och en positiv sak så jag tycker bara det är kul. Det är värre när det går tyngre och det är mindre smickrande kommentarer. När det är bra saker är de lättare att stänga ute.

Tim Juel kallar sig själv "late bloomer".

Efter junioråren har han hållit till i HockeyEttan och det var först ifjol, som 25-åring, som han fick chansen i HockeyAllsvenskan.

– Jag kände jag blev bättre för varje säsong i Östersund, men jag hade ingen agent som promotade mig. Det har funnits lite intresse innan, men inget som mynnat ut i att jag fått chansen. Inför sista säsongen i Östersund skaffade jag en agent, sedan blev det Karlskoga…

Du var redo då?
– Jag tog klivet när jag behövde det och det känns väldigt bra, sedan är det svårt att sia om jag kunde ha tagit klivet tidigare. Jag ser inte tillbaka på åren i HockeyEttan som en jobbig tid, utan jag samlade bra erfarenheter. Det gjorde mig bättre som både person och målvakt.

Hur var klivet upp?
– Det var ungefär som jag förväntade mig. Jag visste att det skulle gå snabbare och att spelarna var skickligare, så övergången var ganska smidig. Nu har jag bättre förutsättningar att utvecklas också. Den här sommaren var första gången jag kunde koncentrera mig på hockeyn istället för att ha ett annat jobb, och det hjälper. Det finns framförallt mer tid för återhämtning och vila.

Debutsäsongen ifjol var imponerande.
Juel delade på spaden med rutinerade Henrik Lundberg men blev förstavalet i slutet av säsongen när allt skulle avgöras.

– Jag fick en bra start och jobbade på. Det var en dipp efter jul, men det var en fullt godkänd säsong som gav mersmak. Jag fick stå lite mer i slutet, men jag och Lundberg tävlade om spaden hela säsongen. Vi stod nog ungefär lika många matcher till slut.

Karlskoga valde att värva in rutinerade Stefan Stéen till i år, hur såg du på den konkurrensen?
– Jag har samma "mindset" som ifjol, det vill säga att göra mitt bästa och förtjäna min speltid. Det gäller oavsett vem jag har som kollega. Det spelar ingen roll om jag konkurrerar med en förstaårsjunior eller en NHL-keeper, jag strävar alltid efter att göra mitt bästa och spela så många matcher som möjligt.

Känner du att du är förstavalet nu?
– Nej, det är alltid konkurrens om speltiden. Vad som helst kan hända. Jag kan bli skadad eller Stefan kan kliva upp och spela jättebra, så det går aldrig att slappna av. Jag har fått stå mer så här långt, men vi får se vad som händer framöver.

Statistiken är tydlig.
Tim Juel, som släppt in 1,94 mål per match samt noterat en räddningsprocent på 92,2 %, är en av ligans bästa målvakter.

Enligt rykten så finns det SHL-intresse kring honom…
– Det är klart jag kan tänka lite på det, men mitt största fokus handlar så klart om Karlskoga och göra en bra säsong här. Det är fokus på att vinna matcher och bli bättre som målvakt.

Är statistiken viktig för dig?
– Jag önskar jag kunde säga att jag aldrig kollar i statistiken, men det gör jag ibland. Det är kul att ha bra statistik så klart.

Tim Juels fina spel har givetvis stor del i Karlskogas starka säsong.

Värmlänningarna har i skrivande stund vunnit fem raka matcher och tagit poäng i tolv raka kamper. Laget är tvåa i en haltande tabell.

– Vi fick en bra start, sedan var det en process med att hitta rätt spelsystem som funkar för alla. Efter jul tycker jag alla bitar fallit på plats. Resultaten och prestationerna talar sitt tydliga språk. Vi har blivit mer konsekventa i allt vi gör. Det är den här utvecklingskurvan alla lag vill ha, att bli bättre och bättre.

Ett mer konsekvent spel gör ditt jobb enklare också?
– Så är det ju. Det gör det enklare för mig att sprida lugn och trygghet, samtidigt som alla andra gör det enklare för mig.

Ni har hittat stabiliteten trots att ni brottats med en del skador?
– Det grundar sig nog i våra träningar och att det är samma krav på alla, oavsett vilken roll man har. De som kliver in vet vad som gäller och kör i sitt jobb. Våra träningar är ofta tuffare än matcherna, vi har ett enormt fokus på våra träningar och det skapar oss bra förutsättningar inför matcherna.

I helgen väntar dubbelmöte mot Kristianstad.
Det är sällan målvakter spelar båda matcherna när det spelas två matcher på två dagar.
Men kanske blir det så för Tim Juel nu.
– I HockeyEttan är det vanligt med två matcher på två dagar så för mig är det inga problem att spela så, säger Juel.

Till sist.
Var har Juel fått sitt efternamn ifrån?
– Det kommer från Danmark. Jag är inte så påläst så jag vet inte exakt varifrån, men jag är släkt med en gammal amiral som hette Nils Juel som finns som staty i Köpehamn. Det är det jag vet, men jag kan ingen danska och känner nog inte ens någon från Danmark, haha.

När får du en staty i Karlskoga?
– Haha, det vet jag inte, det ska nog mycket till.

————

Frågan är dock om det finns ett fakta fel i texten…
El om något i hans svit inte riktigt godkändes….med just tiden…..
För kollar man vem som hållit nollan under längst tid i Allsvenskan…
Från texten ovan:
- och Juel har för tillfället hållit nollan i 234 minuter och 43 sekunder.
(Där i skrivande stund….borde han ligga 2a och inte ens släppt in målet än vid intervjun)
Intervjun är även från hockeyallsvenskans egna sida….så lite skumt och siffrorna här nedan är med från deras statistik-sida så den borde vart uppdaterad. Men Juels notering är ej med där.

Spelare Tid (Hållit nollan i sträck under längst tid i Allsvenskan)
Ed Belfour, LIF, 07/08 250:42
Jonas Fransson, VIK, 13/14 204:11
Viktor Andrén, PAN, 15/16 191:48
Joacim Eriksson, LIF, 09/10 187:51
Senast redigerad av Lillgud den lör 12 okt 2024, 07:09, redigerad totalt 2 gånger.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Kollar man Tim Juel i år….

87,10% i år…..Men som sagt han bara fått en enda chans och det var i omgång 3….
Och det var borta mot själva Färjestad…. (Svårast tänkbara)

Och matchen slutade 4-1 till Färjestad… Färjestad sköt 31skott Timrås sköt 15sott..
Målskyttarna var deras bästa förväntade målskyttar med: Studenic 2 , Tomasek 1 , Nygård 1…

Tufft värre och döma ut han på den enda insatsen i år…..

Och då sa Jokinen ändå efter matchen följande:
► Tränarsnack
”Färjestad vann puckduellerna med 60-40. Det är väldigt, väldigt svårt att få till det om du förlorar varje puckduell. Bortsett från Tim Juel är det ingen som kan vara nöjd med hur de spelade mot Färjestad.” (Olli Jokinen, tränare i Timrå IK).

Tim Juel efter matchen:
– Jag känner mig hungrig och i bra form. Jag jobbar på varje dag och ger mig själv förutsättningar att spela så mycket som möjligt. Den här ligan är så pass bra att man inte ens har råd att släppa ett par procent, säger han.

Dom enda målvakter som hittills stått bara 1 match i SHL är…
Just Tim Juel i Timrå…och sen Olle Eriksson-EK i MoDo även han bara fått just en chans inledningsvis på serien. (Övrig lag använt 2st målvakter då mer än så)

Sen kan man även notera konkurrensen från Jacob Johansson….
Han har alltså hållit NOLLAN inledningsvis i år….i 3 av sina 7st matcher !!!
Så inte heller konstigt om Jokinen då lite hittat sin favorit och fortsatt inledningsvis här att spela med just honom.

——-

Kan även noteras att Kapanen som petades i premiären….
Fick spela i match 2 i NHL….och gjorde en assist.
Kapanen fick spela totalt 10 minuter och 22 sekunder fördelat på 16 byten.
Han låg bakom ett skott på mål och noterades för en assistpoäng när han var med i förarbetet till Josh Andersons 3–5-reducering i den tredje perioden.
Kapanen fångade upp pucken efter en tekning och kunde halvt liggande spela pucken bakåt till backen Anderson som kunde skjuta in lagets tredje mål från sin backposition.

———
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Sundsvalls Tidning gjorde ifjol inför Play-In drabbning mot Rögle…
En genomgående check mellan just Johansson och Juel….

Kan visa den med…..

På torsdag ställs Timrå mot Rögle i slutspelet och på förhand pekar mycket på att Karlsson ger Johansson förtroendet i första matchen, baserat på senaste månaders matchande.
Men vad säger siffrorna?

Vem ska vakta kassen, enligt statistiken?
Jacob Johansson har istid i 35 matcher (2047 min)
medan
Tim Juel spelat i 19 matcher (1088 min).

Räddningsprocent
Poäng: Juel (1)
Johansson har en räddningsprocent på 89,87
jämfört med
Juel som avslutade grundserien med den något högre procenten 89,91.

Insläppta mål per match
Poäng: Juel (2)
Insläppta mål per match ligger Tim Juel på 2,37
medan
Johansson har ett snäppet sämre snitt på 2,43.

Bäst procent vinster och förluster
Poäng: Juel (3)
16 vinster och 18 förluster blev facit för Jacob Johansson när domaren satte pipan i munnen på tisdagskvällen.
Tim Juel har en 50/50 rad med nio vinster och nio förluster.

Antal nollor
Poäng: Johansson (1)
Två hållna nollor för Juel och tre för Johansson.

Siffrorna visar alltså att det är i det närmaste dött lopp mellan de två burväktarna, men med en liten fördel Tim Juel.

Vad är det som avgör vid valet när det är så jämnt?
– Det är som med allt annat en helhet som avgör, säger Ante Karlsson, om målvaktsvalet inför slutspelet.

——————-

Kollar man sen hur Timrå gjorde…..
Så valde de ju Jacob Johansson i de båda matcherna mot Rögle.

——————

Timrå är ju lite ligans kyrkråtta nästan…. (Ansträngd ekonomi)
Och Leksand kan inte spela i flera månader med Hellsten/Gidlöf….
Och det kommer kosta oersättliga miljoner på att åka ur….
Leksand får bara lösa det…. Kapanen vill värva en back när Lukas Pilö är långtids skadad.
Och de går så bra ändå så de saknar inte ens Kapanen framåt i nuläget. Men de känsliga för skador där med om han ej nu sen återvänder.
Så på sikt skulle Kapanen behöva lite extra kapital….

Timrå så sent som 22/23 spelade Rautio där i 5 matcher….
Den nu 39 årige Rautio klubblös men dörren står öppen för erbjudanden.
Det skulle vara en billig back-up lösning som båsöppnare för dom
Och de skulle då kunna släppa Juel….för en summa.
(Verkar dock som att kemin Rautio / Kapanen kanske inte var den bästa när de skiljdes åt)
Så nog inte den förste Kapanen skulle ställa frågan till….

Langhamer ska även förr el senare i Malmö inställa sig i speldugligt skick med…
Då blir kort-tids kontraktet med Henri Kiviaho utgått.
Då har Kapanen finsk kopplingen där med…om skulle vilja ta över honom efter Malmö-tiden när Langhamer är tillbaka. Kiviaho är heller ingen dyr lösning…en 30åring som aldrig ens lyckats vara förstemplis hemma i Finland.
Kommer senast från 4säsongers spel i Slovakien / Tjeckien
Har dock fin statistik på sina 2st SHLmatcher…. 93,8% i Malmö…
Som sagt en billig lösning för även Timrå han vore sen.

Med lite vilja….
Så ska man kunna få loss Tim Juel….

Vi har redan snålat på målvakts sidan och det är därför vi sitter direkt i skiten….
Nu får TJ fasen ta hit en målvakt så vi har en målvakt som klarar SHL….
För Mantas lär vi inte se på länge är känslan…..
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Före säsongen….
Hade INGEN gått med på något liknade….

Vi byter bort vårt mest intressanta och bästa nyförvärv Rindell….
Mot Juel….

Ha ha….
Men hamnar man i ett desperat läge….måste man agera….
Målvakten är den viktigaste posten i laget….
Man straffas hänsynslöst på sikt i SHL utan att ha en målvakt….

Men släpper dom inte Juel….
Byt bara byt…. (Om vi så även skall avlöna varandras spelare för att Timrå skall ha råd…. vi avlönar Rindell och de avlönar Juel säsongen ut)

Aldrig att Timrå skulle tveka på att göra bytet….
Kapanen tog Rindell till Sverige och Timrå….
Rindell hade mest istid i hela Timrå ifjol med 20:15…..
Rindell är som landsmannen och tränaren Jokinen finsk….
Timrå IK 50matcher 10mål 15assist 25poäng (Poängsnitt Rindell Timrå 0,50)

De byter alla dagar i veckan….
Om vi inte kan få loss han på annat sätt….

Jag skulle köra på bytet….
TJ gör inget misstag igen på målvaktssidan nu….
Våga agera…. Innan vi tappar för mycket mark i serien…..
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Nu undersöker Leksand målvaktsmarknaden.

Hockeynews har redan berättat att Joe Cannata är ett namn på den lista som Leksand satt ihop.

Nu kan vi berätta att det är sju namn på den listan.

David Rautio är ett, Niklas Lundström ett annat.

Men kanske mest spännande är före detta svenska mästaren Niklas Svedberg, 35 år. Han vann SM-guld 2012 med Brynäs och har sedan dess sett världen på en intressant hockeyresa. Senast var Svedberg i hockeyallsvenskan och i Björklöven. Han tränar fys och håller igång i Stockholm just nu.

Leksand har också som alternativ att ge utökat ansvar till sin talangfulla juniormålvakt Marcus Gidlöf.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... gar-i-hv71
"Spännande" vet jag inte, men här är det senaste om Svedberg https://hockeysverige.se/intervju/turbu ... tsattning/

Tycker den ena är mer ospännande än den andra (Cannata är möjligen lite småkul). Juel är spännande, men han är ju inte med på listan. Fast hur skulle han kunna vara det? Det är ju en sådan man löser via hemliga förhandlingar.
Användarens profilbild
Masjavel_

Inlägg av Masjavel_ »

Så namnen på listan är alltså:
  • Gidlöf
  • Rautio
  • Lundström
  • Svedberg
  • Cannata
Vilka är de "sista" två? Juel och Haukeland?
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Under 2021/22, som var N. Svedbergs senaste säsong i SHL, blev han skadad och förlorade förstaspaden till M. Armalis i det Djurgården som blev degraderade.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

Masjavel_ skrev: lör 12 okt 2024, 11:09 Så namnen på listan är alltså:
  • Gidlöf
  • Rautio
  • Lundström
  • Svedberg
  • Cannata
Med förslag på målvakter som 35årige Svedberg….
Kan vi lika väl spela med Hellsten/Gidlöf…..

Svedberg har också en tidigare SHL-säsong i Timrå….18/19
Låt Timrå ta in en andre målvakt….som honom istället.
Vi kan inte ta in avdankat skräp…. Vi sitter ju helt utan målvakt i dagsläget…

Vi behöver ta deras Juel istället….
(TJ måste tänka utanför boxen nu….det finns ingen ledig Juel på marknaden och det är inte så att Kapanen kommer att ringa och bjuda ut honom)
TJ måste orka lyfta telefonen och slå samtalet….och höra sig för….

Men de tänker inte ens så…
För i TJs värld skall nog Mantas ges nytt kontrakt och Hellsten finns på kontrakt även nästa år.
Då kan man inte störa den balansen och försöka ringa ett samtal till Kapanen och försöka förhandla om Juel…. Det kan tolkas som att vi inte vill förlänga med tex Mantas.
(Eftersom då får vi Juel på kontrakt för säsongen efter med , men då får man gilla läget som det är) Sen får Mantas och Hellsten bevisa sen vad de går för…och kämpa om den lediga platsen bredvid till nästa säsong…. Håller inte Hellsten då bryts hans kontrakt nästa år och kommer Mantas och levererar något av värde kan han ha chans på nytt kontrakt och det får man förklara i enrum med Mantas…även om vi tagit in Juel….så har vi inte stängt dörren för dig till ett nytt kontrakt.
Skulle Mantas under säsongens gång i år komma tillbaka i speldugligt skick…då lånas Hellsten för resten av denna säsong ut till Allsvenskan och efter säsongen utvärderar man hans kontrakt.

Jag får verkligen PANIK….
När namn som Svedberg nämns….
Han är skadebenägen och lär inte ens vara 100%, kan garantera att han ej håller en hel säsong. , och han är inte i närheten av det han presterade för 100 år sen….
Men Djurgårdskoppling med TJ och Challe och Printz osv…man blir nervös…
Flera där kan ryggdunka för honom….

Och Rautio var en gång i tiden bra….men HEJ han är liksom 39år….
Och vi behöver någon som kan agera förstemålvakt….

De är verkligen på dinosaurie-soptippen och söker målvakterna.
Som av förklarliga skäl…ju inte fått något kontrakt än i år…hos någon klubb…
Det finns bara skräpet ledigt kvar liksom nu..

Puh…
Och Lundström lär vara (Niklas) alltså då målvakten som gjorde 7matcher i Karlskoga och 2matcher i Oskarshamn och 4 matcher i Västerås ifjol…
Och tidigare stått i Danmark och Österrike och sen i ANDRA-ligan i Tjeckien i 2år.

Man sover sämre med såna här namn ju…
Det känns lite ovärdigt….då kan likaväl Hellsten/Gidlöf fortsätta….

Cannata minst dåliga namnet ovan av de 5st…. Men fruktar åldersdippen…
Och liksom Juel slog han under både åren i Oskarshamn med typ 2%…..!!
Det ger en tydlig signal om vem av de man borde försöka med…
TJ väljer lite sitt egets lag öde……

Men det här är TJs fel….
Hade vi haft en andremålvakt värd namnet…. (Som de flesta av våra konkurrenter)
Hade vi inte vart i denna sits nu…..
Då hade vår andremålvakt kunna kört på nu och Gidlöf agerat båsöppnare….

Men nu sitter vi med `svarte-petter´ på hand….
Med att ha Hellsten….
Och i långa loppet det kommer aldrig att gå över flera månader….
TJ har bäddat för situationen och nu får han fan lösa det också….
Om han så skall sätta sig på cykeln och cykla hem till Ejendal med en fruktkorg och massera han lite på ryggen och ta ett snack….om att pengar verkligen behövs nu för att frigöra till en målvakt….innan det spårar ur.
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Tycker den här delen är intressant från samma AB artikel:
Rönnberg fiskar svensk assistent
Uppgifter säger att Roger Rönnberg får med sig en svensk assistent till Fribourg-Gotteren. Silly-surr har inte listat ut vem det kan vara, men det ska enligt uppgift inte vara Anders Burström, som kamperat ihop med Rönnberg några säsonger i Frölunda nu.

Ett namn kan vara Johan Lundskog, som jobbade med Rönnberg mellan 2016–2019. Han har dock kontrakt med Rapperswil kommande säsong och då måste klubbarna komma överens om en övergång.

En ledare som Rönnberg gärna vill ha med sig är analytikern Erik Lignell. Han och Rönnberg samarbetar bra i Frölunda och det kan bli så att Lignell följer med till Schweiz. Det finns till och med källor som hävdar att det är klart att Lignell följer med Rönnberg.

Erik Lignells kontrakt gick ut i våras, men han förlängde då med ytterligare ett år, vilket gör att hans avtal löper ut samtidigt som Rönnbergs.
Bye bye Challe B?

Källa: https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... gar-i-hv71