Silly season 24/25

Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Leksands IF ishockey AB höll årsstämma – då ifrågasattes den nya styrelsens lojalitet.
Likaväl som vi kräver att de ska vara medlemmar så tycker jag att man ska kunna kräva att de ska vara aktieägare också som ett extra bevis på att de bryr sig och tar fullt ansvar.

18dagar senare.
Den nytillträdde ordföranden, Mats Ekelund, hade inga aktier vid tillfället vid årsmötet.
Nu står det dock klart att han köper hela Peo Ejendals aktiepost.
– Det hela är mycket enkelt. Jag fick ett erbjudande av Peo. Vi har haft ett förtroendefullt samarbete i god samtalston, Peo och jag.
Jag beslutade tacka ja efter några dagar.

Hur mycket pengar har du investerat i aktieposten?
– Det får du aldrig veta. Peo och jag är överens om att inte redovisa detta. Det är en sak mellan honom och mig.

Det måste ändå röra sig om en ansenlig summa pengar du tar ur egen ficka?
– Du får inte ur mig ett knyst om prisläget.

Allt var klappat och klart – Per Olof ”Peo” Ejendal skulle sälja samtliga sina aktier i Leksands IF till klubbens ordförande Mats Ekelund.
Men trots att affären skulle varit genomförd den 31 december har inga aktier bytt ägare.
– Han (Mats Ekelund) har inte fullföljt vår överenskommelse, säger Peo Ejendal.

Men trots att snart tre månader passerat har affären – som skulle ha varit genomförd senast den 31 december – inte genomförts.
– Vi har ett skriftligt avtal som säger att affären skulle varit klar senast den 31 december, men han har väl inga pengar. Han har inte fullföljt vår överenskommelse och jag skulle kunna stämma honom, säger Ejendal.

Kan du tänka dig att sälja din aktiepost till Ekelund, trots att affären inte ännu blivit klar inom avtalad tid?
– Om han kan slänga fram en miljon kronor så tar jag emot pengarna. För mig är aktierna i LIF värdelösa.

Är fortfarande din ambition att slutföra aktieaffären med Ejendal?
– Ja, men det är inte säkert att det är jag som blir den slutliga köparen.
Ekelund öppnar nu för att Leksand som förening, som redan äger nästan 90 procent, kan bli köparen istället. Det kan bli föreningen, Leksands IF, som blir det istället, säger Mats Ekelund.

Varför har affären dragit ut på tiden och inte blivit slutförd senast den 31 december som ni avtalat?
– Tanken är ju att aktierna i slutändan ska användas till föreningens nytta, men under resans gång så har det väckts frågor om hur vi ska gå till väga. Vi vill att allt ska bli rätt och vi ska vara ärliga mot skattemyndigheten. Vi är beredda att betala den skatt som vi ska göra.

Avtalet var klart – Leksands IF:s ordförande Mats Ekelund skulle köpa Per-Olof ”Peo” Ejendals samtliga aktier i Leksands IF ishockey AB.
Men efter många turer står det nu klart att affären inte blir av.
– Han kan inte betala, säger Per-Olof Ejendal.

Nu står det definitivt klart att aktieaffären mellan Ejendal och Ekelund inte blir av.
Under söndagskvällen gick styrelserna i Leksands IF ut med följande information på klubbens hemsida:
”Leksands IF:s ordförande Mats Ekelund har haft ett avtal med PO Ejendal om att köpa den sistnämndes aktier i Leksands IF ishockey AB. Planen var att dessa aktier skulle återföras till föreningen. Affären har stött på skattetekniska hinder och parterna är därför överens om att återkalla affären.”

Men Peo Ejendal ger inte mycket för den förklaring som både Leksands IF:s styrelser och Mats Ekelund ger, att det skulle vara skattetekniska hinder som gör att affären nu inte blir av.
– Han (Mats Ekelund) kan inte betala, det är anledningen till att affären inte blir av, säger Ejendal.

Så du tror inte på förklaringen som ges att det handlar om skattetekniska hinder?
– Nej, nej, han har ju inga pengar.

När FK-sporten pratar med Mats Ekelund på måndagseftermiddagen utvecklar han sitt resonemang kring anledningen till att aktieaffären med Ejendal inte blir av.
– Avsikten med hela affären var ju att ta in aktierna i Leksands IF. Jag skulle köpa dem av Peo och för samma summa sälja dem sen vidare till föreningen. Jag skulle inte sko mig på föreningen, det är viktigt för mig att påpeka att föreningen skulle köpa dem av mig för samma summa som jag gett till Peo, säger Ekelund.
– Sen var en idé ett evenemang för att sälja aktierna vidare till medlemmar och supporters.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Lillgud skrev: tis 07 maj 2024, 20:13Gamla tidningsartiklar som redan varit uppe på forumet.
Okej, så du vet inte heller mer än vad som skrivits i media utan det du skrev ovan var snarare egna spekulationer baserat på P. Ejendals uttalanden i artikeln du infogade?

Av artiklarna kan man eventuellt sluta sig till att M. Ekelund initialt tänkt köpa aktierna för sig själv men sedan ändrat sig och velat sälja dem vidare till föreningen. Men att han dragit sig ur aktieaffären kan lika gärna (mer troligt?) vara pga. de skattetekniska hinder som anges. Det var såklart riskabelt och dumt av M. Ekelund att ingå ett avtal om aktierna för egen räkning, men gjorde han ändå inte rätt som drog sig ur när det visade sig att en vidareförsäljning av aktierna till Leksands IF visade sig kunna innebära negativa skattemässiga konsekvenser för föreningen?
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Uffe88 »

bjernagris skrev: tis 07 maj 2024, 22:06
Lillgud skrev: tis 07 maj 2024, 20:13Gamla tidningsartiklar som redan varit uppe på forumet.
Okej, så du vet inte heller mer än vad som skrivits i media utan det du skrev ovan var snarare egna spekulationer baserat på P. Ejendals uttalanden i artikeln du infogade?

Av artiklarna kan man eventuellt sluta sig till att M. Ekelund initialt tänkt köpa aktierna för sig själv men sedan ändrat sig och velat sälja dem vidare till föreningen. Men att han dragit sig ur aktieaffären kan lika gärna (mer troligt?) vara pga. de skattetekniska hinder som anges. Det var såklart riskabelt och dumt av M. Ekelund att ingå ett avtal om aktierna för egen räkning, men gjorde han ändå inte rätt som drog sig ur när det visade sig att en vidareförsäljning av aktierna till Leksands IF visade sig kunna innebära negativa skattemässiga konsekvenser för föreningen?
Oavsett så har den inkuppade Ekelund gjort bort sig
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

bjernagris skrev: tis 07 maj 2024, 22:06
Lillgud skrev: tis 07 maj 2024, 20:13…text…
Okej, så du vet inte heller mer än vad som skrivits i media utan det du skrev ovan var snarare egna spekulationer baserat på P. Ejendals uttalanden i artikeln du infogade?

Av artiklarna kan man eventuellt sluta sig till att M. Ekelund initialt tänkt köpa aktierna för sig själv men sedan ändrat sig och velat sälja dem vidare till föreningen. Men att han dragit sig ur aktieaffären kan lika gärna (mer troligt?) vara pga. de skattetekniska hinder som anges. Det var såklart riskabelt och dumt av M. Ekelund att ingå ett avtal om aktierna för egen räkning, men gjorde han ändå inte rätt som drog sig ur när det visade sig att en vidareförsäljning av aktierna till Leksands IF visade sig kunna innebära negativa skattemässiga konsekvenser för föreningen?
Vilket hån…
Du är ju fasen sanslös….

Jag skriver det nedan….min version i skallen från det jag minns.
Vilket stämmer sen väldigt bra….med all text jag senare lägger ut.
Lillgud skrev: tis 07 maj 2024, 16:31 Ganska uppenbart att det var Ekelund som var `grisen´ i den historien.
Och man förstår om en affärsman som Ejendal lackar ur när Ekelund har mage att bete sig som han gjorde.

Han hade slagit på stora trumman och sagt att han skulle köpa av Ejendals andel för 1miljon.
Det fanns dessutom ett skrivet kontrakt på det.

Sen var han sen inte så intresserad av att köpa (saknade pengar) eller insåg / kom på / blev informerad om att det var en väldigt dålig affär , och då försökte han istället `fult spel´ få föreningen/klubben Leksand att de skulle betala och genomföra köpet av dessa `värdelösa aktier´ till Ejendal. Och gick ut och pratade om att det skulle kunna vara bra för Leksand att dom tog över dom och att det skulle vara bra på sikt för klubben. Men då kom tur nog även klubben sen fram till att det inte heller var någon bra lösning och affär för dom. Och då hette det lite utåt sett att det inte gick att genomföra någon bra lösning tack vare skattemyndigheten.

—————

Är fortfarande din ambition att slutföra aktieaffären med Ejendal?
– Ja, men det är inte säkert att det är jag som blir den slutliga köparen.
Ekelund öppnar nu för att Leksand som förening, som redan äger nästan 90 procent, kan bli köparen istället. Det kan bli föreningen, Leksands IF, som blir det.

Trots att affären skulle varit slutförd 31 december – har den inte blivit verklighet.
– Vi har ett skriftligt avtal som säger att affären skulle varit klar senast den 31 december, men han har väl inga pengar. Han har inte fullföljt vår överenskommelse och jag skulle kunna stämma honom, säger Ejendal till FK.

—————
Du skriver sen detta….

Vet du att det var så det gick till eller är det teori/spekulation från din sida eller "snacket på byn" som lyder så? Om det förra är jag fullt beredd att stämma in i kritiken och har svårt att se att M. Ekelund får fortsatt förtroende från medlemmarna.

————-


Du hade ifrågasatt oavsett… vad jag skrivit….
Jag ger dig de bästa och tydligaste bevisen som finns….
Mats Ekelunds egna ord genom hela historien….

—————
bjernagris skrev: tis 07 maj 2024, 22:06 Okej, så du vet inte heller mer än vad som skrivits i media utan det du skrev ovan var snarare egna spekulationer baserat på P. Ejendals uttalanden i artikeln du infogade?

Av artiklarna kan man eventuellt sluta sig till att M. Ekelund initialt tänkt köpa aktierna för sig själv men sedan ändrat sig och velat sälja dem vidare till föreningen. Men att han dragit sig ur aktieaffären kan lika gärna (mer troligt?) vara pga. de skattetekniska hinder som anges. Det var såklart riskabelt och dumt av M. Ekelund att ingå ett avtal om aktierna för egen räkning, men gjorde han ändå inte rätt som drog sig ur när det visade sig att en vidareförsäljning av aktierna till Leksands IF visade sig kunna innebära negativa skattemässiga konsekvenser för föreningen?
Vafan….
Ekelund likt en Joan Laporta som när han ibland kandiderat till president i Barcelona…
Kan gått ut och lovat att väljer ni mig som president till Barcelona så kan jag lova att även den stjärnspelaren skriver på…för då kommer jag att värva den.

Det nästan på den nivån när Ekelund efter att blivit vald till ordförande…..
Och det kring att äga aktier av styrelsemedlemmar kommer upp.
Som Ekelund senare bröstar sig och i överenskommelse med Ejendal går med på att köpa hans aktier.

Är det konstigt om Ejendal sen lackar ur….
Ekelund har tagit i hand på den här affären….
Det är ett svek , det finns på papper.
Ejendal tänker inte ens stämma honom för kontraktsbrott , men han lär heller inte förlåta honom för det här. Så vi kan nog glömma att vi får mer pengar från Ejendal så länge Ekelund är ordförande.

Han säger det själv…Ekelund.
Det hela är MYCKET ENKELT… (Inget invecklat avancerat upplägg)
Han själv skulle köpa aktierna personligen.

Han säger även då att Ejendal och han kommit överens om att ALDRIG avslöja summan på köpet.
Du fattar själv va…om tanken är att Leksand skall bli inblandad och som han i efterhands konstruktionerna säger…. Att klubben skulle sen köpa aktierna för samma summa som han köpt den av Leksand. Summan kommer då noteras och bli allmänt känt i Leksands redovisning.

Och Leksand äger som han säger i princip resten redan….90%…..av aktierna…
Och denna fix idé som han säger sig fått…. Att man kan sälja mot supportrar har inte vart så lyckat tidigare när de provat.
Lägg till varför…skall man just sälja då hans 10%….som han råkat ingått avtal med Ejendal om att köpa. Det finns ju redan 90% i Leksand om de vart sålda på denna idé kunde de sålt av 10% från den summan (90%) av det i sånt fall lika väl.

Till å med Leksand…i sitt slingriga meddelande….
Där styrelserna lämnar ett utlåtande….

Tydlig-gör tydligt att det är Mats Ekelund som PRIVAT PERSON som gjort denna affär.
De skriver…. Dock honom med sin titel….
Leksands ordförande MATS EKELUND HAR ETT AVTAL med P-O Ejendal om att köpa den sistnämndes aktier.

Notera att denna Mats Ekelund sitter på TRIPPLA stolar…..
Först går han ut och flaschar och vill göra sig populär…
Och säger att han skall köpa aktierna privat….
Sen ändrar han sig… (varför vet bara han själv)
Saknade han pengar , tänkte han om , insåg han att det var en dålig investering osv…
Orsaken saknar även betydelse….då han redan har skitit i det blå skåpet…

Det väldigt lätt sen för en man som sitter på trippla stolar…
Ordförande i BÅDA Leksands styrelser…..
VEM tror ni kom med den smarta idén och släppte den inför övriga styrelsen…
Att dessa aktier minsann skulle gynna Leksand på sikt och bla bla bla…..
Sen kom de dock fram till att det inte var någon bra lösning…
Och hänvisar till skattemyndigheten osv….vilket i sig kan ha visat sig att denna idé var riktigt dålig när kollade upp det.

Men oavsett skattemyndigheten har redan då denna Ekelund gjort bort sig DIREKT kraftigt efter att han blev vald till ordförande.
Hur många andra affärer har denna man hunnit skrivit under kontrakt på..och gladeligen då redan betalat… För att några månader senare ”kollat upp saker och ting” och kommit på oj det här var Inte så smart tänkt och agerat.
Känns jättetryggt med herr Ekelund på posten och denna amatör styrelse. De han inte ens sitta 1månad…innan de hade gjort bort sig. Och gjort sig osams med Leksands största välgörare genom tiderna mannen som gett oss förutsättningarna att fortfarande ha ett SHL lag i byn.

Om nu Leksand hade tyckt hans upplägg var bra med att försöka sälja ut dessa 10% aktier till klubben. Varför skall han ens in i smeten från början…. Då hade klubben direkt kunnat köpt det av Ejendal…. (Samma pris oavsett som han själv även säger)
Skulle Ejendal sålt direkt till Leksand…hade han dessutom garanterat satt ett lägre pris på aktierna…än som i detta fall…när han skulle sälja de till Mats Ekelund.
Ekelunds efterhands konstruktioner är för att han på något sätt skulle försöka slingra sig ur detta ogenomtänkta avtal. Som han ångrar att han som privatperson har skrivit med Ejendal.
Och är man själv ordförande i styrelsen….och satt sig i smeten som privat person…
Och sen släpper styrelsen en liten slingrig text om varför köper sen inte blev av.

Hela soppan är så pinsam….
Vad fan är det som oklart….

Ejendal är djävligt tydlig….han har inte fått några pengar….
Och hans avsikt vart att sälja till Mats Ekelund.
Och affären har inte gått igenom…. Det är alla överens om.
Kom fan inte och påstå att det är Ejendal som ljuger….
Och att det är svårt att ta ställning….

Och att det skulle vara tveksamt om vem fan det är som har gjort bort sig….
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Silly season 24/25

Inlägg av bjernagris »

Okej, då är jag med. Instämmer absolut i att det verkar som att det hela hade kunnat skötas snyggare av M. Ekelund. Amatörmässigt att ingå ett avtal utan att vara införstådd med konsekvenserna.

Undrar varför M. Ekelund ändrade sig från den ursprungliga planen, att köpa aktierna åt sig själv?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1739
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Om jag minns rätt var det knappt 400 av 12 500 medlemmar som röstade vid förra stämman - och då var det ovanligt många. Att det var betydligt fler än vanligt berodde ju på valberedningskritikernas aktivitet på sociala medier (först X och sedan mot slutet Facebook). Vem ska överhuvudtaget rösta bort Mats Ekelund? De som låtit sig övertygas av valberedningskritikerna lär ju knappast göra det. Och kommer nya valberedningen ens föreslå ett alternativ som har integriteten att stå emot trycket från de olika falangerna?
Användarens profilbild
Einar Berg
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 22:31

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Einar Berg »

Varför håller ni på att diskutera styrelsen i Silly-tråden?
Håll den i rätt tråd.
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Eastis »

Einar Berg skrev: ons 08 maj 2024, 22:13 Varför håller ni på att diskutera styrelsen i Silly-tråden?
Håll den i rätt tråd.
Tack Einar!
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Uffe88 »

Intressant uttalande från Henrik Evertsson hos Växjö kring kontinuitet : https://x.com/SimonBrandstrom/status/17 ... 0483736001
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Flera tidigare finska landslagsmeriterade spelare har nu dykt upp ute på marknaden…
Schweiziska klubbar som lägger ut dom på marknaden….och försöker se om sina hus för att frigöra nya importplatser.

Kristian Näkyvä hade fortfarande en option på förlängning i Davos, men han släpptes nyligen officiellt.
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... ian-nakyva
Tidigare Örebro, 3an i backarnas poängliga SHL 22/23. (Bara Pudas och La Leggia gjorde fler poäng)

Det är mer än osäkert om Julius Honka stannar hos SCB (Bern), då man letar efter en lösning för att kunna säga upp det nuvarande kontraktet i förtid.
https://www.eliteprospects.com/player/6 ... lius-honka
Tidigare Luleå, 3an i backarnas skytteliga 12mål i SHL 22/23 bara La Leggia (18) och Teodor Lennström (13) gjorde fler mål.

Även en finsk forward….
HC Luganos sportchef Hnat Domenichelli lät detta läcka ut. Att det är ännu inte klart om Ruotsalainen med kontrakt faktiskt stannar. Han kan bli att få lämna klubben.
Det är en spelare som tidigare under karriären kopplats samman med HV71.
HV71 har tidigare varit väldigt nära att värva denna spelare ,de var i princip överens då.
https://www.eliteprospects.com/player/1 ... otsalainen

———————-

Sen tidigare var ju känt att även La Laeggias kontrakt bröts nere i Schweiz och att han även fanns på marknaden. Och där vet vi ju att det har skrivits om HV71 och Rögle som 2st intressanta alternativ för han. https://www.eliteprospects.com/player/4 ... y-laleggia

Just HV71 har ju inte heller bestämt sig än för hur de skall göra med Oliwer Kaski om han blir kvar eller inte. Öppen dialog, verkar falla lite på Abbott hur han vill göra där.
https://www.eliteprospects.com/player/9 ... iwer-kaski

HV71 dock redan laddat på med Alsing och Engsund skulle de tex ta även La Leggia…
Då känns det lite som att Kaski kanske får se sig om efter då ny klubb. Eller har de verkligen obegränsat med pengar. Kaski även med i VM truppen så bör inte få problem att då få erbjudande om han och HV71 skulle gå skilda vägar. Dock misslyckats i Schweiz tidigare så står kanske inte jättehögt i kurs där , helt plötsligt känns det som det är då många meriterade backar på marknaden. Återstår att se lite vart de fördelas ut.

Det som lite extra speciellt…är att det var just Abbott som tog LaLeggia till Sverige och Rögle.
12matcher och 5poäng han bara med i serien då. Han kom in sent till Rögle den säsongen. MEN att Abbott sen släppte honom till säsongen efter och satsade på andra tyngre landslags meriterade spelare istället… (Tony Sund , Valtteri Kemiläinen , Vojtech Mozik) Men det var då sen i Timrå som LaLeggia slog igenom mer på allvar. Så det är väldigt tudelat om Abbott verkligen skulle vilja ha LaLeggia i HV71 och hur han tänker och resonerar kring han. Han har både vart intresserad och värvat in han. Men senare ändå visat att han inte ville satsa vidare på honom , efter det har LaLeggia dock visat mer än vad han hade gjort när Abbott fiskade upp honom från första början. Så lite ovisst där vad som rör sig i hans huvud om LaLeggia.

————-

Känns annars som att Kloten nu lite grusar….
Målvakten Heljankos chanser att komma till Sverige….
Verkar som att det finns ett bekräftat intresse från dom.
Heljanko har ändå vart tydlig med att då skulle lämna Finland tidigare.
Hans svenske agent sa tidigare även: - Han är mycket intresserad av att spela i Sverige.
Men då blir det kanske inget (Linköping) då , återstår att se.

———

En annan back som det väldigt tyst om är ju Philip Holm…
Han är ju knappast klapp-usel…. Bland de mer meriterade som SHL har.
Och någonstans lär han ju med hamna….
Han inte heller levererat i år för att då vara het och kunna hamna i Schweiz….
När det gäller Mathias Brom`e så har de ju allafall pågått förhandlingar med andra klubbar framförallt Luleå men även HV71 var tidigare på lite där. Där det ju mer ett `chicken-race ´ som pågår hur mycket spelaren skall gå ner i lön och hur mycket den nya klubben är beredd att betala.
Och hur länge Örebro fortsätter spela hårt….det kostar även dom då pengar att bara ha dom på kontrakt. Någon lär vika sig lite så de kan mötas. Men Brom`e verkar då bli och kunna fortsätta i SHL bara att det verkar dra ut på tiden.
Men kring just Holm är det lite väl tyst….

Thomas Johansson har en tidigare relation med just Holm….
Från säsongen 11/12 till säsong 15/16 spelade Philip Holm för Djurgården.
Och säsong 15/16 fanns tex Thomas Johansson i då Djurgården.
Holm även tidigare spelat i tex Växjö annars.
https://www.eliteprospects.com/player/11070/philip-holm
Wikegårds Djurgården i Allsvenskan kanske då…är ett alternativ annars för Holm.

Går man bara tillbaka till säsongen 22/23….
Bäst poängsnitt av samtliga backar i SHL var då topp-3….
————————
Lennström 0.91%
Pudas 0,90%
Holm 0,78%
————————
LaLeggia 0,78%
Joel Persson 0,71%
Näkyvä 0,69%
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Chris »

Tack för genomgången Lillgud, imponerande koll!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 500
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Wiborg »

De har släppt en video på Facebook, presenteras väl något snart...

Länk för er som har Facebook: https://www.facebook.com/watch/?v=437995288850024

Många axelryckningar så är väl Axel Rindell som presenteras
Pain is temporary, glory is forever
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Gissar med på Rindell, allt annat vore skräll. Blir väl endast Rindell plus ny målis…. Århundradets tråkigaste silly.
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Bagarn »

Det är imponerande att få fram så många NHL(AHL) spelare som vi fått på senare tid.
Förutom den uppenbara uppsidan att vi får ett positivt rykte bland övriga unga spelare i hockey-Sverige, samt den i sammanhanget lilla summan pengar som föreningen får....så skulle man ju även vilja få ut lite mer än vad vi får.

1. 1-2 supersäsonger INNAN de drar över. (Lex Elias Pettersson, N Bäckström, J Silverberg, M Seider, H Lundqvist mfl)
2. Att man återvänder till klubben som en bärande spelare

DÄR tycker jag vi inte fått träff så som man önskat. Ännu.
Finns några undantag där spelaren hunnit bli bärande i LIF innan de får NHL kontrakt, som Raffl och OEL.
Inte dominanta, men klart bärande.
Kanske skulle man även ta med Filip F där som gjorde en väldigt stark kvalserie.
Annars är det många spelare som fått kontrakt lite för tidigt i min värld, dvs från mitten av hierarkin (i bästa fall) i LIF när de lämnar.
Rask, I Rosen, N Åman, Heine, Calle S, F Ceder, JDLR, FUS, (Bichsel)

Sedan finns det ju en direkt/tydlig koppling mellan några storhetstider hos SHL lag - samt hemvändande spelare som kan göra +5 säsonger som ledare/kulturbärare.
SAIK (J Lindström, O Möller)
Färjestad (J Jönsson, P Nordström,)
Frölunda (N Andersson, J Lundqvist,)
HV ( J Davidsson)
Är något liknande på gång nu i Brynäs undrar man....tror inte det, de är förhoppningsvis lite för gamla.

Nu ser det ju ut som vi inte får/fick/vill ha tillbaka kulturbärare som V Rask och JDLR.
Eddie Läck gick sönder. Pastorn kom aldrig hem.
Hedberg bara en lock-out säsong.
Blev aldrig ngn återkomst för "gästande" stjärnor som Bellamare, Raffl, R Nilsson.

Filip F vet man väl inte, är han besviken på supportrar/klubbens inställning till hans lillebror? Ser ut att leva amerikanskt fullt ut.
I Rosén en liknande situation...?

Under Flemmings tid (+/- några år) var vi väl någon slags storklubb med ständig närvara i toppen av grundserien. Även om vi hånades för våra återkommande slutspelsförluster så var vi ett givet topplag varje säsong.
Då hade vi en skön blandning av hemvändare i T Jonsson/PE Eklund falangen och spännande unga spelare.

Om några år skulle vi kunna ha en nostalgisk laguppställning med en blandning av någon/några superstjärnor, en handfull hemvändande klasspelare, några kulturbärare och sedan fylla på med ungdomar på uppgång. Vilken hype det hade blivit!
För att det ska kunna ske tror jag nyckeln är Filip Forsberg.
Skulle han bestämma sig för att ge Leksand 5 år - ja då tror jag många andra hade lockats med.
Bara att drömma vidare.....
VonGustaf
Inlägg: 47
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:55

Re: Silly season 24/25

Inlägg av VonGustaf »

OEL går en ny version till mötes i Florida.... Han är riktigt tongivande nu i slutspelet.
Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!


"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---