https://www.sportlovin.se/nyhet?nid=1162102-1.htmlDen 3 mars lyfter flyget över Atlanten, och på schemat står intensiva dagar med fokus på scouting av spelare i AHL – men även potentiella fynd i den amerikanska collegeligan.
Silly season 25/26
-
Re: Silly season 25/26
-
- Intendent
Tack!bjernagris skrev: Idag, 08:38https://www.sportlovin.se/nyhet?nid=1162102-1.htmlDen 3 mars lyfter flyget över Atlanten, och på schemat står intensiva dagar med fokus på scouting av spelare i AHL – men även potentiella fynd i den amerikanska collegeligan.
-
Del 1Sniper skrev: Idag, 08:35 Varifrån kommer det här med AHL?
ECHL vet jag (Ros)
och jag vet även att Hockeynews-Bergman SPEKULERADE kring olika AHL-namn
men jag fick aldrig läsa själva artiklarna (tror det var två).
Är det där Tjomme säger något om AHL?
I och med det tidiga slutet på Leksands säsong så startade en annan säsong desto tidigare, nämligen Silly. Hittills har det mest handlat om vilka spelare Leksand inte har råd att behålla, vilka man vill släppa och det enda nyförvävet som rapporterats klar - av Hockeynews - är Stefan Milosevic från Karlskoga.
Jag tog mig friheten att kika på vilka spelare som skulle kunna tänkas vara aktuella för spel i Leksand nästa säsong. Dessa har jag delat upp i två olika kategorier. Spelare som Johan Hedberg haft förut och som presterade väldigt bra under honom, samt spelare i AHL som matchar det Thomas ”Tjomme” Johansson berättat att Leksand söker.
Här kommer del 1:
Hedbergs adepter
Oskar Stål Lyrenäs, 26, fw, HV71
- Snipern drämde till med 25 mål under sin enda säsong i Hedbergs Mora. Gjorde 15 mål för Rögle sin andra SHL-säsong och efter en okej första säsong hos smålänningarna har han, precis som laget, en tuff säsong bakom sig med bara fyra fullträffar. Åker HV71 ur så kanske Leksand kan vara med och hugga. Tjänar enligt uppgift 180 000 kr/månaden och det lär knappast Leksand - eller någon annan klubb heller för den delen - erbjuda.
Ludvig Larsson, 29, c, Örebro
- Det är klart att det inte blir någon fortsättning i Örebro. 29-åringen fick sitt genombrott under en säsong med Hedberg i Mora. Sen drog centern vidare till Rögle där genombrottet bara fortsatte och under sin andra säsong belönades han med landslagsspel. Efter flytten till Örebro har det dock gått tyngre. Malmö-pågen har stora delar av släkten i Dalarna och hans pappa gjorde fyra säsonger i LIF på 80-talet. Här skulle ”Tjomme” kunna få in en stabil tvåvägscenter som behöver studsa tillbaka, men som kan bli något att bygga kring över tid.
Lukas Wernblom, 24, fw, TPS
- Magnus Wernbloms son har haft svårt att få det att flyga i SHL. Efter en mållös grundseriesäsong i Malmö 22/23 så blev han dock stor kvalhjälte med fyra mål på fem matcher mot Brynäs. Senaste två säsongerna har han tillbringat i TPS där han öst in poäng. Sitter på ett utgående kontrakt och var en av nyckelspelarna under Hedbergs sejour i Mora. En rivig forward som gärna tar raka vägen på mål och inte viker undan för gruff. Exakt det som ”Tjomme” säger sig leta efter. Bra ålder också.
Olle Strandell, 25, b, Linköping
- Leksandssonen har sedan genombrottet i Hedbergs Mora haft det lite kämpigt. Efter ett jobbigt fjolår i HV71 tillbringades den här säsongen mestadels i Linköping, bortsett från fem matcher för Södertälje. Tvåvägsback med uppsida i offensiven som bör ha stor utvecklingspotential under rätt ledarskap. Växte under Ante Karlssons tid i LHC. Har utgående kontrakt och borde kunna vara en billig lösning för att bredda backsidan.
Johan Persson, 35, fw, Mora
- Skyttekungen från Siljans norra strand. På fyra säsonger mellan 2019-2023 gjorde han 108 mål i Hockeyallsvenskan. De senaste två säsongerna har målskyttet halverats men han är fortfarande en sniper som inte fått en ärlig chans i SHL. Har han det i sig som 35-åring? Och är han villig att gå till Leksand för att försöka? Borde vara en förhållandevis billig chansning som kan bli allt mellan en Karlkvist och Mackan Eriksson.
Daniel Ljunggren, 31, c, HC Thurgau
- Den skäggfagre centern klingar förstås bekant efter att han 21/22, som kapten i Mora, lånades ut till Leksand i två matcher. Det rörde upp känslor och undertecknad var en av de som tyckte det var ett mycket märkligt beslut av såväl Leksand som Mora. Nu spelar den kloke playmakern i schweiziska andraligan och har en bra säsong bakom sig. Kontraktet löper ytterligare ett år och det är väl det främsta frågetecknet för huruvida Leksand skulle kunna locka Ljunggren. Prisbilden och åldern är två andra. Är nog på intet sätt något förstaval men är absolut ett klokt alternativ till botten två-centrar om läget skulle dyka upp.
Måns Carlsson, 27, c/fw, Modo
- Modos rivige kämpe charmade många under fem säsonger i Mora. Har en härlig energi både på och vid sidan av isen. Stor och stark, jobbar hårt och i mångt och mycket klippt och skuren för en roll i en fjärdekedja i SHL. Har gjort ett okej år i Modo och har ett år kvar på kontraktet, men om Leksand verkligen skulle vilja kan man säkert få loss honom. Passar väldigt bra in i ”Hedberg-hockeyn.
Del 2
Tidigare i veckan tog jag en koll på de spelare jag kallade ”Hedbergs adepter”. Det vill säga spelare som Johan Hedberg haft tidigare och som skulle kunna vara intressanta för Leksand att försöka locka till sig. Det andra som finns att gå på är sportchefen Thomas Johanssons resa till AHL i början av mars. Det jag hade med mig som info, som jag luskat reda på på olika håll, när jag gjorde denna genomgången var:
- Han hade en lista på färre än tio spelare han skulle kika lite extra på.
- Spelarna är européer spelandes i AHL.
- Samtliga var inom kategorin ”spelare som går rätt på mål och inte är rädda för att varken ta eller ge stryk framför kassen”.
- Spelare i 25-års åldern som inte fått det att lossna ”over there” och därför skulle kunna vara intresserade av att vända hem och ta ny fart.
Här kommer således del 2:
Spelare som ”Tjomme” kanske scoutat
Oscar Eklind, 26, fw, Lehigh Valley Phantoms
- Kraftfull powerforward och lite av en ”late bloomer”. Med sina 100 pannor tar han sig ofta in mot mål och är jobbig att stångas mot för motståndarbackarna. Var landslagsman tre säsonger i rad även om poäng - och framför allt mål - produktionen tog fart först senaste SHL-säsongen i Luleå. Har haft det tufft i Philadelphia Flyers farmarlag Lehigh Valley Phantoms och har utgående kontrakt. Johan Hedberg hade honom i Mora så han hade lika gärna kunnat vara med på listan i del 1 också. Om han inte är för dyr tror jag definitivt detta är en spelare LIF är intresserade av.
Emil Bemström, 25, fw, Pittsburgh Penguins
- På tal om ”för dyr” då så kan vi ju riva av denna hårdskjutande rajtare redan nu. ”Bema” har sin far i Leksands organisation och har ju som bekant och spelat i LIF tidigare. Öser in poäng i AHL men får det inte att funka i NHL. Han stämmer inte riktigt in den tuffheten ”Tjomme” säger att de letar efter, men om Leksand på något sätt får möjlighet att plocka in Bemström (med externa finansiärer då förstås) så är det ju hål i huvudet att inte ta honom. Senast han spelade i SHL, som 19-åring, så vann han skytteligan.
Anton Blidh, 30, fw, Hartford Wolf Pack
- Krutpaket som gjort tio säsonger där borta och samlat på sig totalt 85 NHL-fajter och 455 AHL-diton. Ingen naturlig poänggörare (även om nuvarande säsong är hans bästa poängmässigt i AHL) men Hartfords ass-kapten bidrar med massor av energi och power i sitt spel. Frölunda borde vara det naturliga valet när han vänder hem men nog är det en spelare som LIF verkligen skulle behöva.
Wilmer Skoog, 25, c, Charlotte Checkers
- Stockholmsbördig doldis som lämnade Sverige för andra sidan pölen redan som 18-åring. Innan dess spelade han bland annat med ”Tjommes” son Simon Johansson i Djurgårdens J16. Har gjort det helt okej i AHL under två säsonger men har inte fått chansen hos regerande Stanley Cup-mästaren Florida Panthers. Om LIF är intresserade så är de knappast ensamma i SHL om det. Kollega Mattias Persson berättade igår att Frölunda och Rögle har varit över och scoutat honom. Det som talar emot LIF förutom ett budkrig är att Skoog är center och där har man det rätt gott ställt.
Jonas Röndbjerg, 25, fw, Vegas Golden Knights
- Den danske landslagsmannen tog SM-guld med Växjö innan han drog över Atlanten 2019. Där har han försökt slå sig in i Vegas men på fem år har det bara blivit 75 NHL-matcher. Stor och stark och bra på att vinna närkamper. Har varit assisterande kapten för farmarlaget Henderson Silver Knights i år och snittat 0,5 poäng per match. På 12 NHL-framträdanden är det dock en nolla i poängkolumnen. Kan svensk hockey och är också en spelartyp som LIF lite saknar. Borde inte vara särskilt dyr.
Pavol Regenda, 25, fw, San Jose Barracuda
- Nämen vad är det jag skriver? En slovak till? Regenda är en skillad power forward som gillar att ta sig in på kassen. Han har snittat över 0,56 poäng per match under 163 AHL-matcher men NHL-dörren verkar dock tvärstängd då han bara fått 19 chanser på tre år. Gjorde två säsonger (en i Växjö, en i Linköping) i Sverige som J20-spelare. Är bofast i slovakiska landslaget och kanske kan Cehlarik/Hrivik locka över honom.
Några övriga spelare som passar in på ”profilen” LIF letar efter:
Adam Raska, 23, fw, Iowa Wild
Carl Berglund, 25, c/fw, San Jose Barracuda
Filip Engarås, 25, c/fw, Utica Comets
Jan Jenik, 24, c/fw, Belleville Senators
Zackrisson - Zackrisson?
Annars gärna någon med ett par år på nacken då kanske iom att endel rutin försvinner.
-
- Maskinchef