SteelSky skrev: tor 29 maj 2025, 09:34
Ja nu hoppas jag på att någon journalist hör av sig till Tjomme och kollar hur det går. Han nämnde ju april/början av maj där det skulle hända saker. Det är det uttalandet som gör mig en smula orolig. Har man missat att signa det man planerat för? Försöker man nu hitta alternativ utan budget?
Nu får man gå på någon som känner någon som träffade någon på siljan, vilket är bättre än ingenting, men ändå!
En lägescheck från "The source" vore trevligt.
Som jag skrivit tidigare så har det ju hänt någonting. Att det inte är det vi vill höra betyder ändå inte att det inte hänt någonting. Milosevic blev officiell i slutet på april och Christoffersson i början på maj. Sen att du/ni/vi hoppats på andra namn som presenteras betyder ju inte att man missat det man planerat för.
Ja, jo, men det har jag också skrivit tidigare.
Tycker i så fall att det är onödigt att göra en teaser om en sådan relativt liten sak i så fall. Milo som redan var typ klar samt en tredje målvakt som det ryktas utlån av, redan dag ett.
Nej, det där köper jag inte.
Men men, nu finns det åtminstone lite andra rykten att kika på...
AIK: #34
Färjestad: #34
Hartford Wolf Pack: #34
Leksand:
Frågetecknet gäller inte bara tröjnumret (#34 är som bekant upptaget) utan om Michael Lindqvist överhuvudtaget kommer spela i Leksand. Att flera i Masugnen påstår det betyder inte att det är "bekräftat från tillräckligt bra håll", för att citera Mr Madhawk.
Lampa skrev: fre 30 maj 2025, 15:41
Vi ska ha 13 fw alltså, blir bara två nyförvärv plus Zacke/NY då. En liten besvikelse och högt spel att gå in med en så tunn trupp. Får hoppas Crookes eller Lissel kan gå in och spela stabilt, håller dom högre än Altörn.
Pratar vi Altörn Center i j20 och wing i A-laget så tycker iaf jag att Liam Persson(C) är en ännu bättre och framförallt en snabbare spelare. Liam är också bra på att "dyka upp " på rätt ställe.
Samt att han gjort 42 poäng på 48 matcher och Altörn 17 poäng på 30 matcher senaste säsongen.
Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Vi ska ha 13 fw alltså, blir bara två nyförvärv plus Zacke/NY då. En liten besvikelse och högt spel att gå in med en så tunn trupp. Får hoppas Crookes eller Lissel kan gå in och spela stabilt, håller dom högre än Altörn.
Pratar vi Altörn Center i j20 och wing i A-laget så tycker iaf jag att Liam Persson(C) är en ännu bättre och framförallt en snabbare spelare. Liam är också bra på att "dyka upp " på rätt ställe.
Samt att han gjort 42 poäng på 48 matcher och Altörn 17 poäng på 30 matcher senaste säsongen.
Lite för dålig koll på Liam P för att uttala mig men han är iallafall klar för Dalen nästa säsong så honom lär vi inte se något av.
Såg även att Melvin Novotny ryktas dra över pölen, det vore synd, en stor talang där.
Lite för dålig koll på Liam P för att uttala mig men han är iallafall klar för Dalen nästa säsong så honom lär vi inte se något av.
Såg även att Melvin Novotny ryktas dra över pölen, det vore synd, en stor talang där.
Du har helt rätt..... Jag undrar hur vi kan släppa en sådan oslipad diamant...
Det är när klubban finns i isen som det blir mål!!!
"It's amazing what you can accomplish when you don't care who gets the credit!" --- Harry Truman---
Du har helt rätt..... Jag undrar hur vi kan släppa en sådan oslipad diamant...
Min egen "take" på detta är att tiden då vi diskuterade öppen vs stängd liga var under en tid då den svenska hockeyvärlden kunde sätta sina egna villkor - de kontrollerade "sandlådan" så att säga. Jag tror den svenska hockeyvärlden nu står inför utmaningar/problem som är utom dess egen kontroll. Vad detta kommer leda till vet jag ännu inte.
Det är möjligt att du har rätt, men du får gärna utveckla vad det är för utmaningar/problem som är utom svensk hockeys kontroll.
Framförallt NCAA:s nya regler som kommer plocka juniorer som annars hade tagit steget mellan J18 och J20. Men även att de nordamerikanska serierna under NHL börjar bli förmånligare än SHL och HA.
Melvin Novotny kom till Leksand för två säsonger sedan och har varit bofast i landslaget under de senaste tre säsongerna. Nu ser Leksand ut att tappa löftet.
Enligt uppgifter till Hockeysverige.se vill talangen spela i NCAA om ett år. Därför ser det nu också ut som att han kommer lämna redan till hösten för att spela i USHL, en liga många spelare går igenom innan det är dags att spela i collegeligan.
Så länge vi inte skapar en J21 serie så kommer vi inte kunna behålla hela avgångsklasser efter varje säsong. Ett rookie-kontrakt kostar 30 i månaden och med 20 spelare så blir det dubbla Hrivik löner och väldigt många bänk (sittplats) nötare.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Lite synd när en sån som Novotny sticker. Leksand ”offrar” ju ändå en plats för honom samt lägger ut rätt mycket pengar för att han ska använda föreningen som språngbräda till NCAA. Han kommer ju givetvis aldrig spela i Leksand om han skulle slå igenom och vända hem till SHL då han är från Täby.
Lampa skrev: Igår, 08:33
Lite synd när en sån som Novotny sticker. Leksand ”offrar” ju ändå en plats för honom samt lägger ut rätt mycket pengar för att han ska använda föreningen som språngbräda till NCAA. Han kommer ju givetvis aldrig spela i Leksand om han skulle slå igenom och vända hem till SHL då han är från Täby.
de är ju i dessa situationer som det ät rimligt av föreningarna och kräva pengar för de 2 åren som leksand kastat bort på Novotny och låtit han spela j20 tidigare än de andra eleverna.
Detta är ju något för svensk hockey att fundera på, det lär ju inte vara bara Leksand som har det här problemet. Samtidigt är det grymt viktigt och värdefullt för Sverige med klubbar som fostrar spelare upp till J20, men vad händer som sagt sedan? Det finns inte ett vettigt alternativ för många av spelarna, SHL och allsvenskan är inte möjligt för många av dem, det borde skapas fler möjligheter och framförallt möjligheter att hålla kvar dem i Sverige och föreningarna som fostrat dem, alternativt göra någon slags lönsamhet eller fördel i att fostra spelare till denna nivå, men hur?
Vad händer med tex Skellefteås och Djurgårdens spelare från J20?
Pellefant skrev: Igår, 10:23
Detta är ju något för svensk hockey att fundera på, det lär ju inte vara bara Leksand som har det här problemet. Samtidigt är det grymt viktigt och värdefullt för Sverige med klubbar som fostrar spelare upp till J20, men vad händer som sagt sedan? Det finns inte ett vettigt alternativ för många av spelarna, SHL och allsvenskan är inte möjligt för många av dem, det borde skapas fler möjligheter och framförallt möjligheter att hålla kvar dem i Sverige och föreningarna som fostrat dem, alternativt göra någon slags lönsamhet eller fördel i att fostra spelare till denna nivå, men hur?
Vad händer med tex Skellefteås och Djurgårdens spelare från J20?