LIVE: Leksand - Malmö · 0 - 0 (0-0)
1:a perioden 12:30

Läktarkultur

Ullvi, typ

Re: Läktarkultur

Inlägg av Ullvi, typ »

Wiborg: Måste erkänna att jag börjar svänga lite i frågan och uppskattar hetsen. Men mot en vägg (för mig) är det avgörande ifall utlåningen utgör en stor avgörande sportslig skillnad (Gidlöf -ja, final. Målvakten halva laget = avancemang t SHL, Altörn -nej en bland 18 forwards som dessutom tar en utvisning i första seriematchen och torskar med 5-2).

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Bild Bild
https://www.leksandsif.se/personal

Februari 2025:

Robin Söderlund
@RobinSoderlund
Ni vet de där människorna som finns lite här och där i ens liv, de där som säger "äh, det är ju bara sport" när man berättar att man är besviken eller kanske rentav helt förstörd efter ett sportsligt nederlag.

Det är vad Leksand säger till mig när de lånar ut våra spelare till vår största rival. Jag kan många gånger köpa klubben och spelarens perspektiv. Att det är bra för "alla parter" att spelaren kommer i väg och får speltid när han fastnat på bänk eller läktare.

Men det finns en gräns.

Och att Leksand inte känner av var den gränsen går till sina egna supportrar och att man inte kan respektera den - eller rentav nonchalerar den - är beklagligt. För det här dödar en del av sporten som är så viktig men som på vissa sätt redan är utdöende.

Rivaliteten.

Att låna ut spelare till HA-klubbar för att ge dem speltid är inget konstigt och det kan man göra. Och jag kan väl förstå närheten till största rivalen och att det är en enkel väg att gå. Men lägg på en timmes restid då eller liknande, så har du flera andra alternativ som inte skickar en lavett rakt i ansiktet på dina egna supportrar.

Leksingar åker lika lite land och rike runt för att se sitt lag spela med värsta rivalens kapten i sin egen laguppställning som i november 2021, som att man ska behöva se spelare som lirat i klubben sedan U16 spela med deras röda emblem på bröstet - oavsett om det gäller en eller 25 matcher.

Ingen skugga ska falla på Arvid. Han är professionell, även om jag är säker på att han genomför den här utlåningen ytterst motvilligt när klubben inte kan hitta en annan lösning. Även om man som supporter helst hade velat se att spelare tänkte lite mer som oss supportrar och vägrat spela för största rivalen.

Men den här typen av utlåningar måste få ett slut. Och tycker blåvita och även rödvita supportrar att jag överdriver och att det här är "bra för alla parter". Ja, då får det väl vara så.

"Alla som tycker det är fel att låna ut spelare till Mora är välkomna hem till mig på Gropgatan så kan vi prata om det".
- Thomas Johansson -

Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Aggeman skrev: sön 19 okt 2025, 22:52
Sniper skrev: sön 19 okt 2025, 20:38

Praktiskt att kunna klicka sig fram bland kapitel!

Angående ståplatssnacket:

Jag tror inte att det har att göra med att biljettpriserna som det pratas om. Emil tar upp att ljudupptagningen kan regleras manuellt, vilket kan ge en felaktig bild i rutan (vilket även varit inne på). Det kan vara en del i det hela men jag tror inte att det är det som är problemet.

Om vi börjar med matchen i lördags, tror jag att det handlar om inställning. Färjestad fyller upp hela sin bortastå och delar av sektionerna i närheten. Åker man många mil för att se sitt lag gör man inte det för att hålla käften i 60 minuter. Man har inställningen att ge allt och att höras.

Jämför det med att kliva in på hemmastå. Vissa är där för att kolla Tik-tok med sina kompisar, vissa är där för att snabbt kunna dra till baren och supa ner sig, vissa går slentrianmässigt dit för att sjunga med lite i ramsorna men främst för att kolla hockey, vissa går dit för att det är billigast och en del går dit för att ge allt både när det kommer till röst och inlevelse i matchen.

Med detta som grundförutsättning lägger vi även till att Leksands IF för dagen är helt under isen. Det är klart att bortastå kommer att mäta sig med hemmastå, vilket vi som följer Leksand land och rike runt har upplevt många gånger. Varför det ser ut så här på norra stå vet jag inte men troligtvis är det inte unikt för Leksand.

Om jag avslutningsvis får spekulera i frågan tror jag att det till viss del handlar om att återväxten av unga supportrar och passionen för ett lag. I dagens samhälle finns det så mycket annat man kan intressera sig för och att följa ett lag slaviskt kanske inte lockar jämfört med mycket annat. Man blir inte ”fast” i ett lag lika lätt då det finns kommer konkurrens. Det leder i sin tur till att man inte är beredd att skrika sig högröd i ansiktet när domaren missar en tripping. Det har blivit lite för mycket mellanmjölk helt enkelt, vilket syns när vissa går och småskrattar från arenan när det har blivit torsk med 0-3.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

”Ett allvarligt hot mot läktarkulturen – Alen Bibic förbjöd vårt derbytifo”.

”Över 600 arbetstimmar och över 20 000 kronor lades ner på ett tifo som Rögle’s VD Alen Bibic idag klockan 12 förbjöd oss att använda. Det är ett allvarligt hot mot läktarkulturen och vår yttrandefrihet. Alen menar att budskapet, som härrör från en läktarsång, kan tolkas som uppvigling och att det skulle innebära en hård ekonomisk smäll för klubben om tifot genomfördes. Detta genom att sponsorer skulle hoppa av. Vi köper inte den förklaringen och ställer oss starkt frågande till om Alen är rätt person att leda Bandyklubben framöver. Att censurera oss kommer aldrig accepteras och om detta är Alens inställning till läktarkulturen så är vårt förtroende för honom förbrukat. Vi kommer aldrig acceptera att bli tystade av klubben, och hatet mot Mif ska ALLTID få uttryckas i ALLA dess former. Vi stod här långt innan Alen kom till klubben, och vi kommer stå här långt efter att han lämnat. Välj dina strider, för mot oss kommer du alltid förlora”, skriver tifogruppen.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ans-rasar/

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tor 23 okt 2025, 20:39

”Över 600 arbetstimmar och över 20 000 kronor lades ner på ett tifo som Rögle’s VD Alen Bibic idag klockan 12 förbjöd oss att använda. Det är ett allvarligt hot mot läktarkulturen och vår yttrandefrihet. Alen menar att budskapet, som härrör från en läktarsång, kan tolkas som uppvigling och att det skulle innebära en hård ekonomisk smäll för klubben om tifot genomfördes. Detta genom att sponsorer skulle hoppa av. Vi köper inte den förklaringen och ställer oss starkt frågande till om Alen är rätt person att leda Bandyklubben framöver. Att censurera oss kommer aldrig accepteras och om detta är Alens inställning till läktarkulturen så är vårt förtroende för honom förbrukat. Vi kommer aldrig acceptera att bli tystade av klubben, och hatet mot Mif ska ALLTID få uttryckas i ALLA dess former. Vi stod här långt innan Alen kom till klubben, och vi kommer stå här långt efter att han lämnat. Välj dina strider, för mot oss kommer du alltid förlora”, skriver tifogruppen.

Det ryktas om att Leksand har en VD-plats att fylla.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
HIPS

Inlägg av HIPS »

Det här tifot och resonemanget från Rögles supportrar är precis det som gör att mitt intresse för idrott minskat kraftigt under de senaste åren. Jag vet att flera menar att vi (i likhet med ovan nämnda rivalitet mellan RBK och MIF) inte får dra ner på hatet mot Mora. Jag har ALDRIG fattat det och många tycker säkert jag är en korkad stofil som inte förstår att de här känslorna är det som är hockey. Nej, det förstår jag inte! Rivalitet - absolut, men hat och slagord om våld - aldrig! Jag har vänner som håller på Mora (jo, det är sant) och självklart tråkar vi varandra, särskilt när vi spelade i samma serier. Men hat gentemot varandra eller varandras lag??? Jag har fullt upp med att älska LIF.

Nu var det här ju, för ovanlighetens skull, inte ett inlägg om LIF - vilket var skönt. Det skulle dock kunnat varit det och jag kan helt ärligt säga att får vi för vår del en utveckling åt det här hållet, så lägger jag ner mitt intresse och stöd hel och hållet.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

HIPS skrev: fre 24 okt 2025, 09:43

Det här tifot och resonemanget från Rögles supportrar är precis det som gör att mitt intresse för idrott minskat kraftigt under de senaste åren. Jag vet att flera menar att vi (i likhet med ovan nämnda rivalitet mellan RBK och MIF) inte får dra ner på hatet mot Mora. Jag har ALDRIG fattat det och många tycker säkert jag är en korkad stofil som inte förstår att de här känslorna är det som är hockey. Nej, det förstår jag inte! Rivalitet - absolut, men hat och slagord om våld - aldrig! Jag har vänner som håller på Mora (jo, det är sant) och självklart tråkar vi varandra, särskilt när vi spelade i samma serier. Men hat gentemot varandra eller varandras lag??? Jag har fullt upp med att älska LIF.

Nu var det här ju, för ovanlighetens skull, inte ett inlägg om LIF - vilket var skönt. Det skulle dock kunnat varit det och jag kan helt ärligt säga att får vi för vår del en utveckling åt det här hållet, så lägger jag ner mitt intresse och stöd hel och hållet.

Jag kan bara instämma. Måste det vara hat för att ha rivalitet så vill jag inte ha någon rivalitet. Man pratar om att man vill förbjuda känslor, men det finns ju faktiskt andra känslor än hat även om det kanske kan vara svårt att förstå det i dagens samhäller.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 23 okt 2025, 20:43

Det ryktas om att Leksand har en VD-plats att fylla.

Det finns två Bibic.

Gudenhulken
23 oktober 2025, 15:05
Såg ett rykte att Almen Bibic blir VD för oss

Gudenhulken
23 oktober 2025, 17:20

herjarn skrev:
Vart då?

Någon på twitter så sanningshalten är nog väldigt låg

Inte per automatik låg sanningshalt för att det är X, men om man inte ens kan säga VEM blir det svårt att bedöma.

Alen är Alen och Almen Almen men om de har samma hållning undrar man hur Leksands läktarfolk ska ställa sig nu.

Almen kanske också tycker att det finns en gräns. Tycker också leksingarna det eller står de på Rögle-fansens sida?

Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Hur lyckas man skapa ett ekonomiskt ansträngt läge i en supporterklubb? Att ekonomin kopplat till ett elitlag drivs till ruinens brant har jag ändå någon sorts förståelse för, även om det är tröttsamt när det händer för sisådär femtonde gången, men i en supporterförening borde väl ekonomin kunna planeras!?

Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: lör 25 okt 2025, 15:39

Hur lyckas man skapa ett ekonomiskt ansträngt läge i en supporterklubb? Att ekonomin kopplat till ett elitlag drivs till ruinens brant har jag ändå någon sorts förståelse för, även om det är tröttsamt när det händer för sisådär femtonde gången, men i en supporterförening borde väl ekonomin kunna planeras!?

För att det centrala stödet dragits in?
Eller drastiskt minskade medlemsintäkter?
Eller både och samtidigt?

-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: lör 25 okt 2025, 15:44

Jojo, men gör man ingen budget? Vad består utgifterna av?

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: lör 25 okt 2025, 15:50
Gösen skrev: lör 25 okt 2025, 15:44

Jojo, men gör man ingen budget? Vad består utgifterna av?

Målarfärg, lakan och bongotrumma?

-Ben Hogan
Ludde

Inlägg av Ludde »

Är väl enda supporterföreningen i Sverige som haft ett par stycken som fått lön och jobbat heltid med det?

Att man dessutom lyckats försnilla ytterligare pengar likt drömliraren osv gjorde att jag inte ville vara medlem där mera. Jag tror att hela styrelsefiaskot med Superstars profilernas framfart på X skadade även deras eget förtroende mer än dom anade.

En liten grupp människor som dragit nytta av varumärket Leksands IF för egen vinning som verkligheten nu kommit ikapp.

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Ludde skrev: lör 25 okt 2025, 18:06

Är väl enda supporterföreningen i Sverige som haft ett par stycken som fått lön och jobbat heltid med det?

Är så fortfarande fallet?

Även på supportertemat: Kan ingen berätta för klacken att den monotoma trummdominerade sången bara blir sövande. Att det rent av kan vara bättre att hålla truten en stund och reagera på det som sker på isen.