LIF i media

Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Tack för det!
Senast redigerad av Aggeman den sön 26 nov 2023, 20:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Aggeman skrev: sön 26 nov 2023, 18:03
Wittgenstein skrev: sön 26 nov 2023, 17:53
Aggeman skrev: sön 26 nov 2023, 17:23 Någon som skulle kunna lägga upp denna?
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... olm-rankar


Har du möjlighet att fixa denna också?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... 20223-2024
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Aggeman skrev: sön 26 nov 2023, 20:17
Aggeman skrev: sön 26 nov 2023, 18:03
Wittgenstein skrev: sön 26 nov 2023, 17:53
Stor rankning: Bästa fansen SHL 23/24



Mats Wennerholm

Publicerad 2023-11-05


Vilka är SHL:s bästa fans?

Ja, dags att göra en genomgång av lagen 2023/24.

Inte det lättaste av uppdrag, där många relativt färska SHL-klubbar börjat växa och utmana de etablerade jättarna.

Jag är medveten om att det finns lika många åsikter om vilka som är de bästa fansen, som det finns anhängare till de fjorton SHL-klubbarna.

Alla har sin uppfattning, sina referenser, sina upplevelser.

Men det är ingen tvekan om att klubbar som Rögle och Örebro kommit tillbaka och etablerat sig i toppen även i den här kategorin.

Där är det nästan ständig hockeyfeber.

Å andra sidan har en klubb som Växjö haft svårt att växa i både popularitet och anhängare, trots alla färska SM-guld.

Men jag har hittat en vinnare och en lika klar tvåa baserat på hur det sett ut de senaste säsongerna.

Där har det inte varit minsta tvekan.


14. Växjö

Trots fyra SM-guld och massor av framgångar, så blir det ingen riktig fart på läktarna i Växjö. Dessutom har publiksiffrorna dalat så här i början av säsongen. Smålänningarna är nästan 500 minus så här långt jämfört med förra vinterns snitt. Det avspeglar sig även på bortaplan, där Växjö drog minst publik av alla förra året. Fansen ute i landet är försvinnande få. Lakers Lakejer gör vad de kan där på ståplats, men det hjälper inte för att lyfta från jumboplatsen.


13. Malmö

Här ska jag direkt erkänna att väldiga Malmö Arena spelar emot fansen. Trots hyggliga publiksiffror ser det alltid halvtomt ut på läktarna. Det blir inte heller det där riktiga trycket med så många tomma stolar i arenan. Jag anser väl inte heller att Malmös fans är de mest röststarka i serien. Att Redhawks hållit till i botten hjälper inte heller till i en stad där Malmö FF och fotbollen tagit över som klar etta.


12. Oskarshamn

Det är bra fart på läktarna i Oskarshamn och konstigt vore det annars då man bara tar in strax över 3000 åskådare i BeGe Hockey Center. Ett pampigt namn på SHL:s enda ishall, men det lovar mer än det håller. Jag kanske är snäll här, med tanke på att ingen vet hur många fans Oskarshamn skulle dra i en större arena. Men Filanders gäng lockar även på bortaplan med sina profiler och sig frejdiga, anfallsglada hockey. Det gör att de slipper jumboplatsen.


11. Linköping

Fansen i Linköping har sannerligen inte haft mycket att jubla över de senaste åren och det har varit uppmärksammade bråk och stridigheter. Men det verkar ha lagt sig nu, när det går bra för laget. Men Saab Arena har aldrig varit den sprakande gryta en del andra klubbar kan skryta med. Brukar alltid bli lågt rankade i den här typen av listor, men jag tycker ändå de är långt ifrån en bottenplacering.


10. Skellefteå

Nej, publiken har inte varit lika bra som laget genom åren och det krävs att Luleå kommer på besök eller avgörande slutspelsmatcher för att det ska bli lapp på luckan. Och det var nästan så att bortafansen tog över på läktaren, när västerbottningarna mötte Luleå senast. Hemmatå är alltid pålitliga, både vad gäller tifon och stöd till laget. Men i övrigt finns en hel del att önska i en arena som sällan eller aldrig är utsåld.


9. Timrå

Här talar vi gryta och SHL:s brantaste läktare. Det känns som ett under att inte fler ramlat och slagit sig fördärvade i vad som tangerar ett fritt fall. Men det skapar samtidigt ett rejält tryck när läktarna är fyllda. Problemet är att de sällan är det. Det är mest ståplats som håller grytan kokande och de ska ha en eloge för sitt jobb att stötta laget. Sedan bidrar naturligtvis arenans udda läge till att inte fler hittar dit.


8. Modo

Fansen i Ö-vik brukar kallas Sveriges mest enögda publik och det ligger väl en del i det. Men nog hade jag trott att det skulle vara större drag i Hägglunds Arena nu när Modo är tillbaka i SHL igen. Nu är det bara senaste mötet med Luleå som fyllt arenan hittills. Publiken är aningen svårflirtad, men när det verkligen gäller så går man man ur huse och ställer upp. Som i den allsvenska finalen mot Djurgården förra året. Men jag skulle önska att det hände oftare, speciellt som laget spelat så underhållande och bra hemma.


7. HV71

Det har inte lätt att vara HV-fan i början av säsongen och det har osat på fansens forum, på gränsen till luktat bränt. Men trots den tröga starten, så ställer publiken upp, precis som de gjorde förra vintern då laget låg jumbo större delen av säsongen. Det har varit på gränsen till självplågeri vissa matcher och känslorna tog över när det blev 0-8 hemma mot Malmö. Men fansen tillhör den övre halvan i SHL – till skillnad från laget.


6. Frölunda

Sveriges publiklag nummer ett och även i topp i Europa år efter år. Det är naturligtvis imponerande att snitta kring 10 000 åskådare vinter efter vinter och fansen tillhör de trognare. Goare gubbar finns inte. Eller damer, naturligtvis. Det kan bli ett magiskt tryck rätt kvällar. Samtidigt är göteborgarna inte lika bra på att ge sig ut på vägarna och stötta laget på bortaplan. Och avståndet till isen är alltid ett problem i en arena som sett sina bästa dagar.


5. Örebro

Ja, vad säger man. När det gäller beläggning så ligger Örebro i topp och känslan är att man tog i för lite när man byggde ut Behrn Arena. Det skulle nog går att klämma in något tusental till med tanke på intresset och de nästan ständigt utsålda matcherna (5 500). Det är bra tryck också i en stad där hockeyn tagit över som klar etta. Jag tycker de förtjänar att ligga i toppskiktet även här.


4. Rögle

Ligger ständigt nära de 6 310 som utbyggda Catena Arena tar in numera. Och fansen ställer upp även när det går tungt för laget, som det sannerligen gjort så här i inledningen. Rögles fans har lyckats skapa en atmosfär runt matcherna, som gör att det är fest varje gång. Jag beundrar det. Rögle är heller inget nytt fenomen som etablerat sig i SHL. Här finns en hockeykultur och historia få kan mäta sig med.

3. Leksand

Skulle jag bara räkna stödet på bortaplan, så skulle Leksand toppa den här listan överlägset. Och hemma är det det alltid samma härliga drag på ståplatssektionen, även om det kan vara glesare i övriga delar av arenan. Och även om det inte är samma knätofshockey som gjorde Leksand älskade av en hel (ja, nästan i alla fall) nation, så finns fansen kvar spridda över hela Sverige. Det är bara att buga sig och bocka.


2. Luleå

Efter några svåra år, så har Luleå plötsligt exploderat som publikstad. Det var ett magiskt tryck på läktarna under senaste finalresan och den sjunde och avgörande matchen mot Färjestad. Och fansen har fortsatt att fylla arenan. Det har varit utsålt i stort sett varenda hemmamatch så här långt den här säsongen, precis som under de betydligt trögare fjolårssäsongen. Bara Örebro kan konkurrera om den beläggningsgraden.


1. Färjestad

Färjestad toppar tabellen och nu är de etta även på den här rankingen. Det är nya tider i Karlstad efter några tunga år och få arenor kan skapa sådan stämning som Löfbergs Arena. Allt flyter på från den lika obligatoriska som mäktiga ”På den sköld jag bär” fram till slutsignal. Att laget är inne i en ny storhetstid hjälper naturligtvis, men varje SHL-klubb borde göra ett studiebesök i Löfbergs för att se hur ett matcharrangemang ska gå till.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Tack igen!

Fan vad han gullar med FBK. Man är väl kanske riktigt färgad men jag tycker våra toppar på hemmamatcher och bortamatcher borde räcka till en förstaplats.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: LIF i media

Inlägg av Uffe88 »

Aggeman skrev: sön 26 nov 2023, 20:44 Tack igen!

Fan vad han gullar med FBK. Man är väl kanske riktigt färgad men jag tycker våra toppar på hemmamatcher och bortamatcher borde räcka till en förstaplats.
Tycker personligen att interiören och evenemanget skulle kunna bli så enormt mycket bättre.

I synnerhet introt där t.om. Nybro i HA har ett mer stämningsfullt sådant. Finns en del att lära från framförallt Luleå.

Sen tycker jag att arenan känns lite tråkig, hade gärna sett något liknande upplägg som Rögle har lyckats med i Catena. Där allt känns tight, du sitter nära plexit och arenan har oftare en förmåga att lyfta
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Uffe88 skrev: sön 26 nov 2023, 21:49
Aggeman skrev: sön 26 nov 2023, 20:44 Tack igen!

Fan vad han gullar med FBK. Man är väl kanske riktigt färgad men jag tycker våra toppar på hemmamatcher och bortamatcher borde räcka till en förstaplats.
Tycker personligen att interiören och evenemanget skulle kunna bli så enormt mycket bättre.

I synnerhet introt där t.om. Nybro i HA har ett mer stämningsfullt sådant. Finns en del att lära från framförallt Luleå.

Sen tycker jag att arenan känns lite tråkig, hade gärna sett något liknande upplägg som Rögle har lyckats med i Catena. Där allt känns tight, du sitter nära plexit och arenan har oftare en förmåga att lyfta
Kan hålla med om att introlåten skulle kunna vara bättre för att skapa lite mer stämning. Hela processen känns lite för kort, man kan bygga upp det mer. Jag anser dock att man inte behöver massa flashiga ljusshower och dylikt, det ger lite ”jippokänsla”. Jag menar att stämningen ska komma från oss som är i arenan och inte hänga på evenemanget.

Dock tycker jag man kan använda sig av den stora mediakuben som vi har. Säga vad man vill om Djurgården men denna introvideo är riktigt bra:
https://m.youtube.com/watch?v=Sc1dOpOQd4Q

Man kan tänka sig Jon ute och fiskar på spegelblank is, och Ashton med en pilbåge jagandes i skogen och sedan ringer ett alarm som ekar genom skogarna som betyder att alla ska till Tegera!
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

Det kan kanske framstå som ett gullande, men sanningen är nog den att Färjestad, hur retligt det än är, ligger i framkant vad.gäller det mesta. Framgång bygger framgång och sen den där förargliga semifinalen 97 har det mesta gått.deras väg. Och med en ekonomi som är överlägsen många av konkurrenternas så får vi nog förutsätta att de kommer fortsätta att springa lite före oss.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

SteveY skrev: sön 29 okt 2023, 15:35 ”Leksand är tillbaka från de döda”

Skapligt överdriven rubrik. Idiot.

https://www.hockeynews.se/articles/30831/
4 Mikael Ruohomaa. Värvad för att leda Modos offensiv men finländaren har varit ruskigt svag under hela säsongen. Insatsen mot Luleå luktade bensodiazepiner lång väg. Är det någon som har mixtrat med hans vitaminer?
...var inte heller någon höjdare. Men han har höjt sig https://hockeynews.se/articles/31376/
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

Aggeman skrev: sön 26 nov 2023, 22:05
Uffe88 skrev: sön 26 nov 2023, 21:49
Aggeman skrev: sön 26 nov 2023, 20:44 Tack igen!

Fan vad han gullar med FBK. Man är väl kanske riktigt färgad men jag tycker våra toppar på hemmamatcher och bortamatcher borde räcka till en förstaplats.
Tycker personligen att interiören och evenemanget skulle kunna bli så enormt mycket bättre.

I synnerhet introt där t.om. Nybro i HA har ett mer stämningsfullt sådant. Finns en del att lära från framförallt Luleå.

Sen tycker jag att arenan känns lite tråkig, hade gärna sett något liknande upplägg som Rögle har lyckats med i Catena. Där allt känns tight, du sitter nära plexit och arenan har oftare en förmåga att lyfta
Kan hålla med om att introlåten skulle kunna vara bättre för att skapa lite mer stämning. Hela processen känns lite för kort, man kan bygga upp det mer. Jag anser dock att man inte behöver massa flashiga ljusshower och dylikt, det ger lite ”jippokänsla”. Jag menar att stämningen ska komma från oss som är i arenan och inte hänga på evenemanget.

Dock tycker jag man kan använda sig av den stora mediakuben som vi har. Säga vad man vill om Djurgården men denna introvideo är riktigt bra:
https://m.youtube.com/watch?v=Sc1dOpOQd4Q

Man kan tänka sig Jon ute och fiskar på spegelblank is, och Ashton med en pilbåge jagandes i skogen och sedan ringer ett alarm som ekar genom skogarna som betyder att alla ska till Tegera!
Jag gillar din tanke om vi nu ses som bönder varför inte marknadsföra oss som det?
Tänk följande intro på storbildsskärm
En som står i kyrktornet och ser en buss och börjar ringa klockan och alla spelare kommer till Tegera?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1848
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

[quote=Aggeman post_id=4291 time=1701032701 .

Dock tycker jag man kan använda sig av den stora mediakuben som vi har. Säga vad man vill om Djurgården men denna introvideo är riktigt bra:
https://m.youtube.com/watch?v=Sc1dOpOQd4Q

Man kan tänka sig Jon ute och fiskar på spegelblank is, och Ashton med en pilbåge jagandes i skogen och sedan ringer ett alarm som ekar genom skogarna som betyder att alla ska till Tegera!
[/quote]

https://m.youtube.com/watch?v=pKuu2bvAxd0
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Wibbe
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41

Re: LIF i media

Inlägg av Wibbe »

Sundsvalll skrev: mån 27 nov 2023, 06:57
Aggeman skrev: sön 26 nov 2023, 22:05
Uffe88 skrev: sön 26 nov 2023, 21:49

Tycker personligen att interiören och evenemanget skulle kunna bli så enormt mycket bättre.

I synnerhet introt där t.om. Nybro i HA har ett mer stämningsfullt sådant. Finns en del att lära från framförallt Luleå.

Sen tycker jag att arenan känns lite tråkig, hade gärna sett något liknande upplägg som Rögle har lyckats med i Catena. Där allt känns tight, du sitter nära plexit och arenan har oftare en förmåga att lyfta
Kan hålla med om att introlåten skulle kunna vara bättre för att skapa lite mer stämning. Hela processen känns lite för kort, man kan bygga upp det mer. Jag anser dock att man inte behöver massa flashiga ljusshower och dylikt, det ger lite ”jippokänsla”. Jag menar att stämningen ska komma från oss som är i arenan och inte hänga på evenemanget.

Dock tycker jag man kan använda sig av den stora mediakuben som vi har. Säga vad man vill om Djurgården men denna introvideo är riktigt bra:
https://m.youtube.com/watch?v=Sc1dOpOQd4Q

Man kan tänka sig Jon ute och fiskar på spegelblank is, och Ashton med en pilbåge jagandes i skogen och sedan ringer ett alarm som ekar genom skogarna som betyder att alla ska till Tegera!
Jag gillar din tanke om vi nu ses som bönder varför inte marknadsföra oss som det?
Tänk följande intro på storbildsskärm
En som står i kyrktornet och ser en buss och börjar ringa klockan och alla spelare kommer till Tegera?
Håller verkligen med om att försöka anamma epitetet "bönder" än mer. Blev lite ledsen när jag var och tittade på Örebro-Leksand då Örebroklacken körde "En jävla massa bönder" och Leksandsklacken INTE hängde på... Fan så man längtade tillbaka till HA-matchen i Globen mot Djurgården där hela arenan sjöng det.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Har den här redan använts som intro av något lag? Laget är tänkt att komma in på isen sekund 30 https://www.youtube.com/watch?v=PhsmeL_fupM

Annars https://www.youtube.com/watch?v=vQ_Qr2pGv4I

Eller gammal hederlig FM-rock (vad som helst utom den där hideous metallen) https://www.youtube.com/watch?v=UaSfxeDeQXE

Men om Sniper själv får välja blir det sånt här (men det får jag aldrig igenom bland alla "bönder" ;) ) https://www.youtube.com/watch?v=lBJ5dsCJgeI
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

https://youtu.be/p_QQHk72mjQ?si=DxNEQTdAwOgJd8k8

Den där tycker jag man skulle kunna skapa något av
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: mån 27 nov 2023, 09:12 [quote=Aggeman post_id=4291 time=1701032701 .

Dock tycker jag man kan använda sig av den stora mediakuben som vi har. Säga vad man vill om Djurgården men denna introvideo är riktigt bra:
https://m.youtube.com/watch?v=Sc1dOpOQd4Q

Man kan tänka sig Jon ute och fiskar på spegelblank is, och Ashton med en pilbåge jagandes i skogen och sedan ringer ett alarm som ekar genom skogarna som betyder att alla ska till Tegera!


https://m.youtube.com/watch?v=pKuu2bvAxd0
Där har vi ju ett embryo till något!

Man gör sig påmind om när Sabaton alltid användes vid intro. Det funkar ganska bra.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: LIF i media

Inlägg av bjernagris »

Aggeman skrev: mån 27 nov 2023, 11:07
Gösen skrev: mån 27 nov 2023, 09:12 [quote=Aggeman post_id=4291 time=1701032701 .

Dock tycker jag man kan använda sig av den stora mediakuben som vi har. Säga vad man vill om Djurgården men denna introvideo är riktigt bra:
https://m.youtube.com/watch?v=Sc1dOpOQd4Q

Man kan tänka sig Jon ute och fiskar på spegelblank is, och Ashton med en pilbåge jagandes i skogen och sedan ringer ett alarm som ekar genom skogarna som betyder att alla ska till Tegera!


https://m.youtube.com/watch?v=pKuu2bvAxd0
Där har vi ju ett embryo till något!

Man gör sig påmind om när Sabaton alltid användes vid intro. Det funkar ganska bra.
Sabatons pompösa trallmetal funkar absolut, däremot videon är kanske lite väl våldsam för att appellera till den breda målgrupp man vill nå?