LIF i media

Användarens profilbild
Ställbergarn
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 08:03

Re: LIF i media

Inlägg av Ställbergarn »

Mange skrev: tis 03 okt 2023, 08:07 Jag är fortfarande insläppt i det gamla och det är stendött.
Visst är det nästan en spöklik känsla att glida in där nu? :))
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: LIF i media

Inlägg av Uffe88 »

Fem punkter: Modo–Leksand

ÖRNSKÖLDSVIK. Leksand nollade Modo borta i Örnsköldsvik.

Här är Anton Johanssons fem punkter från matchen.

Larsson imponerar – men även Lehtinen
Leksands Filip Larsson imponerar, minst sagt. Han hade inte lika mycket att göra som Lassi Lehtinen i motståndarmålet men han gjorde jobbet med den äran och fortsätter att vara fläckfri i SHL – även fast han fick hjälp av målramen vid flera tillfällen.

Två matcher och två nollor är sensationellt bra för en målvakt som aldrig tidigare hade gjort en SHL-match. Samtidigt har Mantas Armalis svajat i sina matcher och jag blir inte förvånad om Björn Hellkvist väljer att låta Larsson vakta kassen hemma mot HV71 på lördag.

För Modos Lassi Lehtinen räckte det inte hela vägen i dag – men han visar att han står stadigt när det blåser. Den 24-årige målvakten, som har haft starka siffror under sin tid i finländska Liiga, har inlett sin första säsong utanför finländsk mark på ett ypperligt sätt och i dag var inget annorlunda.

I den första perioden var det inte direkt så att Leksand saknade farligheter – tvärtom. Man hade ett flertal högkvalitativa lägen men Lehtinen var på tå. Han räddade bland annat Peter Cehlarik från nära håll och var med på noterna när Carter Ashton fick ett dubbelt läge.

Fem matcher är ju fem matcher och kanske ingen tvärsäker fingervisning på vad som komma skall. Men Lehtinens inledning är i allra högsta grad lovande, även fast det blev tre insläppta i dag, och fortsätter han så här kan det mycket väl vara skillnaden på en eller två placeringar för Modo.

Karlin irriterad flera gånger om
En misslyckad passning av David Rundblad låg bakom 0–1, tre mot fem-spel låg bakom 0–2 och ett pucktapp på blålinjen låg bakom 0–3.

Sekvenser som Modos tränare Mattias Karlin var allt annat än nöjd med efter matchen.

– Det är svårt att vinna hockeymatcher på den här nivån när man ger fördelar till motståndarna, säger han.

Besvikelsen var också med all rätt, för det var inte mycket i Modos spel som stämde. I första perioden var man i princip utspelat och hade det inte varit för Lassi Lehtinen hade det mycket väl kunnat vara underläge. I stället var det 0–0 på tavlan innan misstagen kom att kosta Modo segern.

Nya tag för Modo på lördag hemma mot Frölunda. Därefter följer ett tufft spelschema med Luleå borta, Örebro hemma och Växjö borta. Det lär krävas att de glömmer den här matchen snabbt – annars kan man mycket väl komma att sjunka i tabellen.

Inga stora hån mot Hellkvist
”Lögner, svek och brusten lojalitet. Tre ess i rockärmen ur Hellkvists kortlek”.

Den texten vecklades ut på en banderoll när Leksand mötte Modo i en träningsmatch i september förra året. Nu var det dags för första tävlingsmatchen för Björn Hellkvist mot sitt gamla lag.

Hellkvist ledde under sin tid i Modo sånär upp klubben till SHL men lämnade våren 2020 under uppmärksammade former. Sportbladet kunde i början av april 2020 avslöja att Leksand jagade Hellkvist som själv sa att det var kittlande. Tre veckor senare var han klar för Modo – tre månader efter att ha skrivit på ett nytt kontrakt.

Men i kväll lyste banderollerna med sin frånvaro. Hellkvist kunde leda sitt Leksand utan att hånas stort av supportrarna. Han buades relativt högt när han dök upp på storbildsskärmen vid några tillfällen men annars var det ganska lugnt. Tre år har ju gått och kanske är det helt enkelt så att det hela är mer eller mindre överspelat vid det här laget.

Tunn backsida – gick bra ändå
Två rejäla stöttepelare på backsidan är borta. Matt Caito arbetar sig fortsatt tillbaka efter sin axeloperation och Anton Lindholm var avstängd efter huvudtacklingen på Färjestads Henrik Björklund.

I deras frånvaro lär inte Leksands backsida vara något som fick Modolägret att darra – men det gick ju bra ändå.

Nu gjorde Modo en svagare match, det måste sägas, men det är ändå starkt av det blåvita försvarsgänget att stå pall under 60 minuter. Det kommer att bli oerhört viktigt att de spelar på högsta nivå i de kommande matcherna. Anton Lindholm är avstängd i fyra matcher till och kommer givetvis att saknas enormt.

Sval tillställning – som tog sig
Rivalmöte är kanske att ta i. Men nog finns det en viss uns av bitterhet lagen emellan. Leksand var som bekant det lag som besegrade Modo i kvalet till SHL 2016 vilket bäddade för Modos sju år i hockeyallsvenskan.

Nu möttes lagen för första gången i SHL sedan 2015 – och det blev i ärlighetens namn en sval tillställning i de två första perioderna.

Leksand var det lag som skapade flest lägen men sett i det stora hela var det två lag som länge inte bjöd upp särskilt mycket till dans. Det var inte välspelat, inte särskilt grinigt och när vi summerar den här säsongen lär inte särskilt många ha de första två perioderna av Modo mot Leksand i omgång sju i minnet.

Roligare blev det i tredje perioden.

Det blev några omdiskuterade sekvenser, det blev mål och det blev mer kamp. Synd att det inte var så hela matchen bara.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

https://hockeynews.se/articles/30435/


Ritola agerar tacklingsdocka
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: LIF i media

Inlägg av Wittgenstein »

https://youtu.be/IHJlPUR-QeE?si=0CZ9_qWo4DtReF_e

Slow-tv när det är som... ja, inte bäst iaf, får man nog konstatera. Livet som arbetslös ishockeymålvakt tycks inte dundra fram.

När Kaz lämnade Nashville har jag för mig att han skaffade en tatuering med Nashville-motiv samt att han menade att han skaffade en tatuering för varje stad som hans hockeyresa tog honom till. Blev det någon leksandstatuering tro? Eller nöjde han sig med att få ett bänkavtryck i arslet efter alla timmar som sidosteppad av Mantas?

Detta lite elaka inlägg vill jag dock avsluta mer vänligt. Kaz verkar i grund och botten vara en reko människa som nog borde gjort en mer grundlig research innan hans flytt till en liten byhåla, om inte annat borde han hört sig för både en eller två gånger extra med frugan innan han skrev på.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF i media

Inlägg av Stjärnan »

Wittgenstein skrev: mån 09 okt 2023, 16:04 https://youtu.be/IHJlPUR-QeE?si=0CZ9_qWo4DtReF_e

Slow-tv när det är som... ja, inte bäst iaf, får man nog konstatera. Livet som arbetslös ishockeymålvakt tycks inte dundra fram.

När Kaz lämnade Nashville har jag för mig att han skaffade en tatuering med Nashville-motiv samt att han menade att han skaffade en tatuering för varje stad som hans hockeyresa tog honom till. Blev det någon leksandstatuering tro? Eller nöjde han sig med att få ett bänkavtryck i arslet efter alla timmar som sidosteppad av Mantas?

Detta lite elaka inlägg vill jag dock avsluta mer vänligt. Kaz verkar i grund och botten vara en reko människa som nog borde gjort en mer grundlig research innan hans flytt till en liten byhåla, om inte annat borde han hört sig för både en eller två gånger extra med frugan innan han skrev på.
Ständigt dessa frugor… som konstrar och har sig… :YMHUG:
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

Timrå hade ett kraftigt spelövertag mot Leksand i lördags utan att få utdelning. Det fick tränaren Ante Karlsson att ta till orda inför den tredje perioden:
”Det är bara att trycka puckjäveln upp i nättaket nu. Det får va på kraft nu”
Axel Rindell lydde order och tryckte upp puckjäveln i nättaket vid Timrås 1-0 mål innan Jonathan Dahlén, i sitt elfte skott i matchen, gick på kraft och gjorde 2-0, även det i nättaket.

https://www.expressen.se/sport/blogg/sa ... krytering/


Vore befriande att höra ett så enkelt svar som Antes från Leksands håll
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

https://hockeynews.se/articles/30670/

Så djäkla rätt

Det har alltid varit ett privilegium att få komma till Leksand och spela match. Även fast jag inte mötte dem under så många år i SHL så har jag mött dem en hel del både som junior- och i träningsmatcher under åren de inte spelade i SHL.
Att få bo i Tällberg och avnjuta en fin trerättersmiddag inför öppen brasa var alltid något man såg fram emot.
Leksand har alltid för mig varit lite av “hockeyns Mecka” i Sverige. Föreningen har otroligt fina fans, den har ett näringsliv som stöttar upp klubben och man har, inte minst, kommunen.

Genom historien har klubben fått fram exceptionellt bra hockeyspelare, framför allt under 70-, 80- och 90-talet.

Under början av den perioden var man den ledande föreningen inom svensk ishockey men sedan dess så känns det som att det bara gått utför.
Visst, man vann serien 1996/1997, men åkte ut i semifinal. Då hade man ett otroligt komplett lag som borde gått hela vägen till SM-guld.
Men sedan dess så har man varit ett jojo-lag genom serierna. När de åkte ur SHL (dåvarande Elitserien) 2001 kändes det som att de inte riktigt hittat sin identitet.
Det har bokstavligen talat kastats pengar över klubben sedan dess och de har alltid haft otroligt skickliga spelare i så väl SHL som i Allsvenskan.
När jag gick till Frölunda 2011 så var Leksand intresserade av mig. Jag blev erbjuden en högre lön i Leksand än i Frölunda och då ska man ändå veta att Leksand lirade i Allsvenskan det året.Jag ser även nu att man får spelarna man vill ha och anledningen till det är att man betalar dem mer än vad många andra klubbar gör.

Dock så tycker jag att det verkar som att man har lite svårt att hitta spelare i “rätt ålder”.

Med det menar jag inhemska spelare som knackar på dörren till landslaget och är i åldersspannet 23–32 år gamla. De har visserligen Anton Lindholm, som är en toppback i ligan, men bakom honom är det rätt tunt.När de slutade trea i tabellen 2020/2021 trodde jag att de skulle börja ta ännu fler steg i rätt riktning, men nu är jag inte alls lika säker på det längre.
Vad händer ifall importspelarna känner att “det är var inte kul längre, jag söker mig till en annan klubb”? Då kan jag inte riktigt se att Leksand har ett underlag för att kunna konkurrera i SHL.

Jag måste säga att jag gillar ledarstaben i Leksand. De har otrolig kompetens i sina tränare och i Thomas “Tjommen” Johansson som GM. Jag är rätt säker på att det inte är där felet ligger. Som jag var inne på i en tidigare krönika, angående Brynäs, så känns det lite bekvämt att spela och vistas i Leksand. Det är rätt behagligt att bo och spela där. Man får en väldigt bra lön, man bor relativt billigt och det är enkelt att (om man är lite äldre och har barn) leva ett lugnt och skönt familjeliv. Något som kanske är varje persons dröm, men det kanske inte funkar så bra om man vill vara framgångsrik i en liga som SHL, som är så jämn och där varje match är så extremt viktig. Då krävs det att man går utanför sin “comfort zone” och levererar VARJE dag.
Mitt råd till Leksand är att hitta en röd tråd i organisationen från A-pojkar upp till A-laget och följa den till 100 procent. Börja ställa högre krav på spelarna i laget och bli en toppklubb i SHL igen. För underlaget finns. Supporterskaran finns. Ni behöver hitta eran egen identitet om vad som krävs att vara en ”Leksandsspelare”.

Fixar ni det så gör ni hela Hockeysverige en tjänst, för det finns nog väldigt få människor som inte vill ha Leksand i den högsta serien.
Mange
Korrekturläsare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:08
Ort: Las Vegas

Re: LIF i media

Inlägg av Mange »

BH sjukskriven tsv! se artikel leksandsif
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: LIF i media

Inlägg av SteveY »

Den här veckan kommer laget att ledas av de assisterande coacherna Mikael ”Challe” Karlberg och Charles ”Challe” Berglund.
– Vi har pratat med dem om tränarläget. De ska återkomma med lämpliga namn på vem som de ser som kan bistå dom i båset och på isen. Vi letar i dagsläget ingen ny huvudtränare
.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... md-tid-shl
Tapeten
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 15:10

Re: LIF i media

Inlägg av Tapeten »

SteveY skrev: tis 24 okt 2023, 11:14 Den här veckan kommer laget att ledas av de assisterande coacherna Mikael ”Challe” Karlberg och Charles ”Challe” Berglund.
– Vi har pratat med dem om tränarläget. De ska återkomma med lämpliga namn på vem som de ser som kan bistå dom i båset och på isen. Vi letar i dagsläget ingen ny huvudtränare
.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... md-tid-shl
Läste precis följande på svt:
Ny tränare ska rekryteras

Men Thomas Johansson säger idag till Expressen att en mer permanent lösning måste lösas.

– Det kommer inte vara hållbart att de två driver det här själva. Vi ska diskutera det här med gruppen och vilken väg vi ska välja nu. Men vi kommer inte förändra sättet vi spelar på.

Det kan enligt Johansson bli en extern lösning på tränarfrågan men till en början tittar man inom klubben.

– Vi tittar på alla möjligheter. Först och främst kan det nog handla om att vi vänder oss inåt och ser vad som finns i vårt eget hus. Efter det får vi se vilka möjligheter som finns, men vi ska inte låsa upp oss enbart på det.

Och enligt Johansson har man inte bråttom med att hitta ett namn eftersom Berglund och Karlberg är så rutinerade.

– Det finns ingen panik i detta och vi behöver bums inte ha in någon, säger han till tidningen.
https://www.svt.se/sport/ishockey/hellk ... ig--9rvskx

De letar nog aktivt ny tränare men kanske kan ta in någon internt temporärt ifall det tar lång tid att hitta något.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Man har ju knappast tagit in Challe Berglund istället för en "backcoach" om man inte hade haft med den här situationen som ett worst case scenario.

Allt annat än att han tar över som hc är ju en högoddsare. Däremot om Björn sjukpensionerar sig och något namn man vill ha framöver dyker upp så slår man nog till.

Mitt tips är Filander till nästa säsong.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Mange
Korrekturläsare
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:08
Ort: Las Vegas

Re: LIF i media

Inlägg av Mange »

Lite för många käftsmällar nu i och kring A-laget.
Våra två bästa backar varit borta
Ashton och Kloos borta länge
Max och Slovakerna helt vilsna

få positiva bitar är att vi har två grymma målisar.
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: LIF i media

Inlägg av Klas »

Mange skrev: tis 24 okt 2023, 13:52 Lite för många käftsmällar nu i och kring A-laget.
Herr Karma och Fru Fortuna verkar ha ett ont öga till Leksand.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Sniper »

Modoiterna är inte dåliga vinnare utan klädsamt medlidande i tider av framgång:
Björn Hellkvist sjukskrivs alltså på obestämd tid pga hans sjukdom. Lider med Björn. Men hur blir det med LIF nu?
Fel jobb med den sjukdomen, med tanke på stressen, tråkigt.
Inte säkert att laget Leksand påverkas negativt, kanske blir tvärtom.
Jäkligt trist, farsan har Parkinsons. Känns rätt vanligt bland äldre gubbar, tufft att få det så himla ungt.
Det var reaktionerna hittills - annars tystnad och fokus på det egna https://www.hockeysnack.com/modo-hockey/
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Mange skrev: tis 24 okt 2023, 13:52 Lite för många käftsmällar nu i och kring A-laget.
Våra två bästa backar varit borta
Ashton och Kloos borta länge
Max och Slovakerna helt vilsna

få positiva bitar är att vi har två grymma målisar.
Att Max är under isen för tillfället håller jag med om. Hrivik gjorde mål senast och var bra i tredje, Cehlarik sköt i ribban i slutet. Om den hade gått in hade slovakerna varit faktorn bakom upphämtningen och hyllningarna hade haglat. De har ofta riktigt bra perioder och aktioner i matcher men behöver vara jämnare.