Operation behålla Tjomme

Uffe88

Re: Operation behålla Tjomme

Inlägg av Uffe88 »

Pellefant skrev: lör 02 nov 2024, 12:31 Jag har ofta tänkt tanken att Tjommes val om förlängning och att stanna i Leksand nog har mycket att göra med hans söners utveckling och val, samt vart de tar vägen.
Är inte lika säker längre.

Sedan kan man fundera på detta meddelande som gått ut via Leksands hemsida om att Leksand är klara med sitt förslag och att bollen ligger hos Tjomme. Hur ska man tänka med det, vad var avsikten från Leksand att göra detta omvända förfarande just i detta fall? Normalt lägger man locket på vid en förhandling och vill helst att ingen känner till något om läget eller ens om man förhandlar eller inte. Någon baktanke har man och kanske är Tjomme med på den biten? Eller kan det vara helt och hållet för att sätta press på Tjomme? Låter väldigt oprofessionellt i så fall.
Håller med, så tycker inte jag att en professionell förening kommunicerar.
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: lör 02 nov 2024, 17:32
CMB skrev: lör 02 nov 2024, 14:07

Finns det en ”leksing” som har de förmågor som en sportchef i SHL ska ha så är det självklart ett starkt alternativ. Och har han bra kontakter i den gemytliga byn så desto bättre! En bra sportchef tänker själv - och lyssnar på andra och reflekterar över de åsikterna - men tar sen beslut han (ja, det kommer med hög sannolikhet vara en man) själv anser vara bäst för klubbens väg mot sm-guld.

”Det måste vara nån utifrån”… Nej det måste det inte. [-X

Ovanstående är inte en röst för Hedberg (eller emot för den delen).
Precis.
Jag köper argumentet att han är orutinerad. Det är ett fullgott argument. Håller även med om det men är otroligt trött på vandringssägnen att vi inte ska ha Leksingar i Leksand. Trams. Urbota trams!
Historien är tydlig, dvs att det inte fungerar i en klubb med så många grupperingar eller gubbligor eller vad vi nu vill kalla dem.

Tar du in en f.d ikon eller ur-leksing så kommer denne ha en större sannolikhet att påverkas av dessa toxiska klaner. Då de med största sannolikhet har någon koppling eller historia med dessa starka individer.

Ett annat bekymmer med att ha ett starkt hjärta för en förening är att det är enklare att trilla dit att tänka med hjärtat istället för hjärnan. Finns givetvis undantag som t.ex. Håkan Loob, Mike Helber m.fl. men här har det aldrig funkat speciellt bra.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Lillgud skrev: fre 01 nov 2024, 15:23 Århundradets mardröm…
Om vi skulle få Johan Hedberg….till sportchef….

Det måste vara det absolut sämsta alternativet….
Den personen som förespråkar eller nämnt Johan Hedberg i dessa sammanhang måste avgå..
Innan personen skadar föreningen mer…
Vi skall absolut INTE ha Johan Hedberg som sportchef….
Kanske lika illa som Hellsten... Jag sitter absolut inte och hoppas på Hedberg som sportchef, men lite kan du väl ändå sansa dig. Väljer att bara kommentera det här inlägget och inte även det andra där du går ännu mer bananas. Vi förstår, du vill inte ha Hedberg, men behöver man spinna igång på det här sättet?
Pellefant skrev: fre 01 nov 2024, 16:22 Vore också intressant att utveckla åt andra hållet om någon kan. Har Hedberg egentligen något positivt på sitt CV. Jag kommer bara ihåg negativa saker och att han fått lämna i förtid, men det är iofs lättare att komma ihåg det negativa 🤔

Känslan är i alla fall att jag enormt mycket hellre behåller Tjomme än att Hedberg tar över. Är det någon som kan försöka sig på en jämförelse dem emellan så är det också välkommet.
Hedberg som sportchef har väl aldrig testats? Jag är dock tveksam till honom i den rollen och kör helst vidare med TJ, men jag förstår inte riktigt alla sågningar såhär rakt av.
Pain is temporary, glory is forever
Lampa

Inlägg av Lampa »

I Sanny & Svensson verkaf Mrmadhawk rätt säker på att det kommer lösa sig.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Wiborg skrev: mån 04 nov 2024, 11:43
Pellefant skrev: fre 01 nov 2024, 16:22 Vore också intressant att utveckla åt andra hållet om någon kan. Har Hedberg egentligen något positivt på sitt CV. Jag kommer bara ihåg negativa saker och att han fått lämna i förtid, men det är iofs lättare att komma ihåg det negativa 🤔

Känslan är i alla fall att jag enormt mycket hellre behåller Tjomme än att Hedberg tar över. Är det någon som kan försöka sig på en jämförelse dem emellan så är det också välkommet.
Hedberg som sportchef har väl aldrig testats? Jag är dock tveksam till honom i den rollen och kör helst vidare med TJ, men jag förstår inte riktigt alla sågningar såhär rakt av.
Skulle det inte vara ett ganska märkligt beslut av Hedberg att pausa sin tränarkarriär, där han haft en hyfsat lovande inledning, för att ta ett av de svåraste och hårdast granskade jobben i hockeysverige utan tidigare erfarenhet av sportchefs-/GM-rollen?
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

bjernagris skrev: mån 04 nov 2024, 14:29
Wiborg skrev: mån 04 nov 2024, 11:43

Skulle det inte vara ett ganska märkligt beslut av Hedberg att pausa sin tränarkarriär, där han haft en hyfsat lovande inledning, för att ta ett av de svåraste och hårdast granskade jobben i hockeysverige utan tidigare erfarenhet av sportchefs-/GM-rollen?
Absolut, om det inte varit hans mål sedan länge att bli sportchef så tror jag nog att han vill stå i båset ett tag till. Är det någon som ens har kolla på hur långt kontrakt han har i Färjestad?

Edit, såg nu att det var en säsong han hade på kontraktet: Källa
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Går lätt läsaren förbi:
KAMIKAZETIPSET 3.0
12. Leksand
Det är väldigt upp och ner i Leksand, där sportchefen Thomas Johansson belönats med en rejäl lönesänkning – om han nu tar styrelsens bud. Nu avslutade de med en straffvinst mot ett formsvagt Skellefteå, men känslan är att det kommer bli en tung vinter för dalarnas stolthet. Det är något som fattas.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -2024-2025
Från kollegorna Ros och Abrahamssons "Leksands förslag innebär att Tjomme måste gå ner i lön" till "rejäl lönesänkning".
CMB

Inlägg av CMB »

Sniper skrev: tis 05 nov 2024, 10:34 Går lätt läsaren förbi:
KAMIKAZETIPSET 3.0
12. Leksand
Det är väldigt upp och ner i Leksand, där sportchefen Thomas Johansson belönats med en rejäl lönesänkning – om han nu tar styrelsens bud. Nu avslutade de med en straffvinst mot ett formsvagt Skellefteå, men känslan är att det kommer bli en tung vinter för dalarnas stolthet. Det är något som fattas.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -2024-2025
Från kollegorna Ros och Abrahamssons "Leksands förslag innebär att Tjomme måste gå ner i lön" till "rejäl lönesänkning".
”…make him an offer he can’t accept…”
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Mer Japan (viewtopic.php?p=18554&hilit=kajto#p18554):
När det gäller frågan om "leksingar i Leksand" - Shin är folkbokförd i Leksand.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 05 nov 2024, 10:55 När det gäller frågan om "leksingar i Leksand": Shin är folkbokförd i Leksand.
Honom ser jag rätt ofta på matcherna.
Men. Från scout (är han väl?) till vad?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tis 05 nov 2024, 10:58 Honom ser jag rätt ofta på matcherna.
Men. Från scout (är han väl?) till vad?
Sniper skrev: ons 30 okt 2024, 16:11 Enligt Masugnen föreslår "någon hockeypanel" Shin Larsson:
Om, nu skriver jag OM, klubben och Thomas Johansson väljer att gå skilda vägar skulle jag som styrelseordförande i klubben ta reda på telefonnumret till Shin Larsson (Yahata). Han har sedan 2006 jobbat som scout för San José, har en sympatisk framtoning, kan marknaden och har själv spelat i Leksand.
Masjavel_ skrev: fre 01 nov 2024, 15:38
Lillgud skrev: fre 01 nov 2024, 15:23 Århundradets mardröm…
Om vi skulle få Johan Hedberg….till sportchef….

Det måste vara det absolut sämsta alternativet….
Den personen som förespråkar eller nämnt Johan Hedberg i dessa sammanhang måste avgå..
Innan personen skadar föreningen mer…
Vi skall absolut INTE ha Johan Hedberg som sportchef….

Håller med! Provar hellre Shin
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Dagens kuriosa: HEDBERG OCH SCOUTERNA
18 december 2014 09:45
Han pekas ut som en möjlig kandidat för sportchefsjobbet i Leksands IF.
Här är Patrik Allvins, 40, reaktion på uppgifterna.
– Den dagen det dyker upp någonting får jag ta ställning till det, säger han.

I söndags lämnade Tommy Salo Leksands IF och arbetet med att hitta en ny sportchef har inletts.

– Jag uppfyller inte alla kriterier som jag beskriver. Den sportchef jag vill ha ska ha en mycket bra insikt i svensk hockey från division 2, ungdom och upp till eliten. Jag har inte den kompetensen, säger Johan Hedberg till Hockeysverige.se

I stället letar Hedberg efter någon med inblick i den svenska marknaden.

– I min vision skulle det vara ett par eller kanske tre personer som med en chef hjälps åt med fotarbetet ute på vägarna, tittar på mycket hockey och bollar idéer. En sportchef med ett flertal assistenter som får direktiv om hur man ska arbeta och rapportera.

Ett namn som pekats ut som möjlig sportchef i Leksands IF: Pittsburghs Europascout Patrik Allvin.

– Vi pratar väldigt mycket jag och Johan. Vi växte upp ihop och är bästa kompisar. Han brukar ringa när han sitter i bilen mellan New Jersey och Albany. Vi gjorde en scoutingresa ihop i Nordamerika ifjol i slutspelet, säger han.

Allvin är fostrad i Leksands IF och efter den aktiva karriären blev han scout för Montreal 2002 och har sedan jobbat i Pittsburgh de senaste nio åren.

– I mitt jobb har jag förmånen att få åka runt till klubbar i Sverige och Europa. På något vis har jag skaffat mig en referens för vad som krävs för att bli ett framgångsrikt lag under lång tid, säger Allvin.

Det finns uppgifter som pekar ut dig som ny sportchef i Leksands IF?

– (Skratt) Det är ingenting jag har hört. Det måste bara vara spekulationer. Jag plockade upp ett optionsår med Pittsburgh här för ett par månader sedan. Det är ingenting jag har funderat på än att vara kvar i Pittsburgh, säger han.

Han har varit uppe för jobb i Sverige tidigare.

– Det har varit aktuellt, men det har inte passat tidigare ... Den dagen det dyker upp någonting får jag ta ställning till det. Det är ingenting jag går och funderar på just nu direkt, säger han.

Vad säger du om Johan ringer i morgon?

– Jag vet inte vilket mandat han har för att göra det (skratt). Men, nej ... Jag hoppas att Leksand tänker över och gör en bra rekrytering från styrelsens sida och staka ut långsiktig värdering. Det har varit väldigt mycket byten här på slutet.

Ett annat möjligt namn är Per-Erik Eklund som är scout för Edmonton Oilers.

– Om frågan kommer får jag fundera på det. I dagsläget att jag fått en ny tjänst med Edmonton. Hade det varit lite bättre tajming med sportchefsjobbet hade det varit intressant. Nu har jag det här och nästa år och trivs väldigt bra.

Skulle du våga ta sportchefsjobbet i Leksand?

– Ja, jag vet vad det handlar om. Jag var i Leksand i fyra år, men inte som sportchef. Men ändå som tränare är det utsatt. Det gäller att stå för din filosofi och även göra ett hårt jobb. Då tror jag inte det blir några problem på orten, säger Eklund.
– Ja, jag vet vad det handlar om. Jag var i Leksand i fyra år, men inte som sportchef. Men ändå som tränare är det utsatt. Det gäller att stå för din filosofi och även göra ett hårt jobb. Då tror jag inte det blir några problem på orten, säger Eklund.
https://www.dalademokraten.se/2014-12-1 ... eksands-if
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

LIF-basen: ”Har absolut inte slängt honom under bussen”
5 november 2024 10:23

Leksands IF:s styrelse la allt ansvar hos Thomas ”Tjomme” Johansson om framtiden kring GM-jobbet – och överöstes av kritik från upprörda supportrar.

Nu talar LIF-ordförande Andreas Gärdsback ut om:

✔ Hur det kritiserade meddelandet tillkom och varför han pudlar:

– Det blev inte den rätta formuleringen, säger LIF-ordföranden.

✔ Samtalen med Johan Hedberg om en eventuell sportchefsroll i LIF.

✔ Varför ”Tjomme” tvingas ner i lön om han blir kvar.

✔ Konkurrensen från HV71.
https://www.falukuriren.se/2024-11-05/l ... er-bussen/
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

LIF-ordföranden är tydlig med att parterna aldrig haft som ambition att sätta varandra i dålig dager.

– Sedan ska vi komma ihåg att varken mitt eller Thomas (Johansson, general manager) uttalanden under den här tiden har varit för att sätta press på den andra parten. Det har varit för att vi velat vara öppna och ärliga i våra svar. Han (Thomas Johansson), jag och övriga styrelsen har haft en jättebra dialog sedan i somras. Vi vet var vi har varandra och har inga problem i vår relation.

Mitt i förhandlingen säger ni ändå att bollen ligger hos ”Tjomme” – varför sa ni så?

– Jag kan förstå att det blev ett kort och koncist svar där det inte blev den rätta formuleringen.

Vad är det du inte tycker blev bra?

– Man hade kunnat brodera ut det (meddelandet) litegrann. Inte bara skriva att bollen är hans. I övrigt tycker jag det är bra att vi informerar att processen pågår. Han fick bollen av oss och vi ska ta diskussionen vidare vilket vi bokat in.

Många tycker att ni kastade Tjomme under bussen – vad säger du om det?

– Det har vi absolut inte gjort. Utifrån kanske det såg så ut, men vi som är mitt i det här vet att vi absolut inte slängt honom under bussen. Sedan får vi se om det blir ett ”ja” eller ”nej” i den här processen. Jag hoppas på ett ja.

Leksands general manager hade inget uttalande i meddelandet.

Varför fanns han inte med i meddelandet?

– Han var med bakom kulisserna. Han var fullt medveten med vad vi gick ut med och han godkände det vi gick ut med. Sedan var det här en kommunikation från styrelsen.

En förhandling är till viss att spela poker – det ni gjort nu är att ni har visat hela er hand när ni säger att Tjomme är er man och att beslutet nu är hans – hur tänker du kring det?

– Det tycker jag tillhör. Att man går för en viss lösning då är det väl inte fel att tala om det och försöka komma i mål med den lösningen.

Ni hamnar i en lite märklig sits när Tjomme vet att han är ert huvudalternativ och att bollen nu så tydligt ligger hos honom?

– Så kan man ju se på det. Tjomme och vi har haft en bra dialog. Det vi pratat om är att utveckla klubben framåt. Det är han en del av. Jag ser inga konstigheter i att vi tydligt talat om för honom och omgivningen att det här är vår ambition.

Varför har den här förhandlingen dragit ut så mycket på tiden och nu genomförs inför öppen ridå?

– Jag tycker inte att vi hamnat i något konstigt läge. Hans avtal går ju ut i sommar.

Jag tror många upplever att det varit ganska många turer i detta och att ni nu bevisligen gått ut öppet – innan ett avtal är klart – personligen har jag aldrig upplevt att en förhandling med en GM gjorts på det här sättet?

– (skratt) Det är väl bra att vi får göra något nytt. Nej, men jag vet inte vad som varit så utdraget. Vi i nya i styrelsen kom in i juli och i början av augusti drog vi igång arbetet. Jag vet inte vad som varit så utdraget?

Vi jobbar med en ansträngd ekonomi. Det vet vi sedan i våras då vi hade ett rejält minusresultat. Då behöver vi se över alla delar. Var nivån på Tjommes ersättning kommer att landa.

Det här en person och en anställd ni haft i sex år i föreningen och som det inte finns ett besked kring – vad tänker du om det?

– Om man har synpunkter på hur det här hanterats får man ha det på sånt som hände innan vi tillträdde. Den frågan får ställas till dåvarande styrelse. Jag kan bara redogöra för det vi gjort från det att vi började jobba med det i augusti.

Hur ser du på hur tidigare styrelse bäddat för det här ärendet?

– Det här är en av de största och viktigaste frågorna för föreningen. Därför har vi gjort ett gediget jobb och där vi pratat om och med många människor.

Om Thomas Johansson och Leksands IF inte kommer överens får klubben börja om på ny kula.

Hur tänker du kring det?

– Jag tänker att vägen framåt är att Thomas har ett kontrakt fram till sommaren. Vi har en person som gör det här jobbet under vintern, sedan är det ingen optimal lösning, men vi har inte resurser att ha ytterligare en general manager när vi redan har en anställd, säger Andreas Gärdsback och fortsätter:

– Han kommer att få göra jobbet och stämma av mer med sin omgivning i organisationen jämfört med om han haft hela ansvaret själv framåt. Det är ett team runt hela sporten och jag känner mig trygg med att vi kommer att ha ett bra lag och organisation framåt ändå.

Hur långt bort är det?

– Jag skulle tro att vi har ett ordentligt svar inom ett par veckor. Annars blir jag förvånad.

Att det här dragit ut på tiden skulle kunna uppfattas som att ni står ganska långt ifrån varandra vad gäller lönebiten till exempel eftersom ni inte kommit i mål och istället hamnat där ni är nu?

– Nej. Det har vi absolut inte gjort.

Enligt uppgifter till Aftonbladet vill Leksands IF:s styrelse sänka Tjommes ersättning.

Vad säger du om det?

– Vi jobbar med en ansträngd ekonomi. Det vet vi sedan i våras då vi hade ett rejält minusresultat. Då behöver vi se över alla delar. Var nivån på Tjommes ersättning kommer att landa. Vi pratar inte om andra ersättningar till individer heller. Vi ser över alla kostnader i föreningen just nu.

Vad är alternativen om det inte blir något med Tjomme?

– Det finns många alternativ till general manager framåt. De trådarna kommer vi att seriöst dra i om vi får ett negativt besked av Tjomme.

I förra veckan gick Aftonbladet ut med uppgifter om att Johan Hedberg finns på LIF-styrelsens lista över tänkbara general managers.

Vad säger du om det?

– Aftonbladet har inte frågat mig vilka namn vi har på listan.

Nu frågar jag.

– Johan Hedberg är en fantastisk person och kommer från Leksand. Han är duktig, men mer än så kommenterar jag inte det.

Har du pratat med Johan (Hedberg) om jobbet som general manager i Leksands IF?

– Nej, jag har inte pratat med Johan om det och om han skulle vara aktuell för GM-rollen. Däremot har jag pratat med honom om mycket annat.

Har ni haft samtal med andra kandidater i den här processen?

– Vi har haft samtal med väldigt många aktörer, både som är general managers eller människor som jobbar inom svensk elitishockey för att hitta den bästa vägen framåt för Leksands IF.

Ni har sagt tydligt att Tjomme är ert huvudspår – då finns det uppenbarligen inget tydligt andrahandsalternativ i nuläget?

– Det är ingen annan som fått en konkret fråga ännu. Det kan jag säga. Sedan finns det alternativ på den svenska marknaden. Det behöver vi inte vara oroliga för om vi hamnar där.

Det finns andra tunga intressenter i SHL som ser om sitt hus kring GM-posten just nu – HV71 är en sådan – hur ser ni på konkurrensen och hur det påverkar den förhandling ni själva är mitt inne i?

– Marknaden är fri. Är det till sist en lönefråga kanske vi har lite tufft att leva upp till den i år. Jag hoppas att vi kan erbjuda Tjomme andra utmaningar som gör att han tycker det är fantastiskt trevligt att vara kvar i Leksand.

Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Uffe88

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: tis 05 nov 2024, 12:28
LIF-ordföranden är tydlig med att parterna aldrig haft som ambition att sätta varandra i dålig dager.

– Sedan ska vi komma ihåg att varken mitt eller Thomas (Johansson, general manager) uttalanden under den här tiden har varit för att sätta press på den andra parten. Det har varit för att vi velat vara öppna och ärliga i våra svar. Han (Thomas Johansson), jag och övriga styrelsen har haft en jättebra dialog sedan i somras. Vi vet var vi har varandra och har inga problem i vår relation.

Mitt i förhandlingen säger ni ändå att bollen ligger hos ”Tjomme” – varför sa ni så?

– Jag kan förstå att det blev ett kort och koncist svar där det inte blev den rätta formuleringen.

Vad är det du inte tycker blev bra?

– Man hade kunnat brodera ut det (meddelandet) litegrann. Inte bara skriva att bollen är hans. I övrigt tycker jag det är bra att vi informerar att processen pågår. Han fick bollen av oss och vi ska ta diskussionen vidare vilket vi bokat in.

Många tycker att ni kastade Tjomme under bussen – vad säger du om det?

– Det har vi absolut inte gjort. Utifrån kanske det såg så ut, men vi som är mitt i det här vet att vi absolut inte slängt honom under bussen. Sedan får vi se om det blir ett ”ja” eller ”nej” i den här processen. Jag hoppas på ett ja.

Leksands general manager hade inget uttalande i meddelandet.

Varför fanns han inte med i meddelandet?

– Han var med bakom kulisserna. Han var fullt medveten med vad vi gick ut med och han godkände det vi gick ut med. Sedan var det här en kommunikation från styrelsen.

En förhandling är till viss att spela poker – det ni gjort nu är att ni har visat hela er hand när ni säger att Tjomme är er man och att beslutet nu är hans – hur tänker du kring det?

– Det tycker jag tillhör. Att man går för en viss lösning då är det väl inte fel att tala om det och försöka komma i mål med den lösningen.

Ni hamnar i en lite märklig sits när Tjomme vet att han är ert huvudalternativ och att bollen nu så tydligt ligger hos honom?

– Så kan man ju se på det. Tjomme och vi har haft en bra dialog. Det vi pratat om är att utveckla klubben framåt. Det är han en del av. Jag ser inga konstigheter i att vi tydligt talat om för honom och omgivningen att det här är vår ambition.

Varför har den här förhandlingen dragit ut så mycket på tiden och nu genomförs inför öppen ridå?

– Jag tycker inte att vi hamnat i något konstigt läge. Hans avtal går ju ut i sommar.

Jag tror många upplever att det varit ganska många turer i detta och att ni nu bevisligen gått ut öppet – innan ett avtal är klart – personligen har jag aldrig upplevt att en förhandling med en GM gjorts på det här sättet?

– (skratt) Det är väl bra att vi får göra något nytt. Nej, men jag vet inte vad som varit så utdraget. Vi i nya i styrelsen kom in i juli och i början av augusti drog vi igång arbetet. Jag vet inte vad som varit så utdraget?

Vi jobbar med en ansträngd ekonomi. Det vet vi sedan i våras då vi hade ett rejält minusresultat. Då behöver vi se över alla delar. Var nivån på Tjommes ersättning kommer att landa.

Det här en person och en anställd ni haft i sex år i föreningen och som det inte finns ett besked kring – vad tänker du om det?

– Om man har synpunkter på hur det här hanterats får man ha det på sånt som hände innan vi tillträdde. Den frågan får ställas till dåvarande styrelse. Jag kan bara redogöra för det vi gjort från det att vi började jobba med det i augusti.

Hur ser du på hur tidigare styrelse bäddat för det här ärendet?

– Det här är en av de största och viktigaste frågorna för föreningen. Därför har vi gjort ett gediget jobb och där vi pratat om och med många människor.

Om Thomas Johansson och Leksands IF inte kommer överens får klubben börja om på ny kula.

Hur tänker du kring det?

– Jag tänker att vägen framåt är att Thomas har ett kontrakt fram till sommaren. Vi har en person som gör det här jobbet under vintern, sedan är det ingen optimal lösning, men vi har inte resurser att ha ytterligare en general manager när vi redan har en anställd, säger Andreas Gärdsback och fortsätter:

– Han kommer att få göra jobbet och stämma av mer med sin omgivning i organisationen jämfört med om han haft hela ansvaret själv framåt. Det är ett team runt hela sporten och jag känner mig trygg med att vi kommer att ha ett bra lag och organisation framåt ändå.

Hur långt bort är det?

– Jag skulle tro att vi har ett ordentligt svar inom ett par veckor. Annars blir jag förvånad.

Att det här dragit ut på tiden skulle kunna uppfattas som att ni står ganska långt ifrån varandra vad gäller lönebiten till exempel eftersom ni inte kommit i mål och istället hamnat där ni är nu?

– Nej. Det har vi absolut inte gjort.

Enligt uppgifter till Aftonbladet vill Leksands IF:s styrelse sänka Tjommes ersättning.

Vad säger du om det?

– Vi jobbar med en ansträngd ekonomi. Det vet vi sedan i våras då vi hade ett rejält minusresultat. Då behöver vi se över alla delar. Var nivån på Tjommes ersättning kommer att landa. Vi pratar inte om andra ersättningar till individer heller. Vi ser över alla kostnader i föreningen just nu.

Vad är alternativen om det inte blir något med Tjomme?

– Det finns många alternativ till general manager framåt. De trådarna kommer vi att seriöst dra i om vi får ett negativt besked av Tjomme.

I förra veckan gick Aftonbladet ut med uppgifter om att Johan Hedberg finns på LIF-styrelsens lista över tänkbara general managers.

Vad säger du om det?

– Aftonbladet har inte frågat mig vilka namn vi har på listan.

Nu frågar jag.

– Johan Hedberg är en fantastisk person och kommer från Leksand. Han är duktig, men mer än så kommenterar jag inte det.

Har du pratat med Johan (Hedberg) om jobbet som general manager i Leksands IF?

– Nej, jag har inte pratat med Johan om det och om han skulle vara aktuell för GM-rollen. Däremot har jag pratat med honom om mycket annat.

Har ni haft samtal med andra kandidater i den här processen?

– Vi har haft samtal med väldigt många aktörer, både som är general managers eller människor som jobbar inom svensk elitishockey för att hitta den bästa vägen framåt för Leksands IF.

Ni har sagt tydligt att Tjomme är ert huvudspår – då finns det uppenbarligen inget tydligt andrahandsalternativ i nuläget?

– Det är ingen annan som fått en konkret fråga ännu. Det kan jag säga. Sedan finns det alternativ på den svenska marknaden. Det behöver vi inte vara oroliga för om vi hamnar där.

Det finns andra tunga intressenter i SHL som ser om sitt hus kring GM-posten just nu – HV71 är en sådan – hur ser ni på konkurrensen och hur det påverkar den förhandling ni själva är mitt inne i?

– Marknaden är fri. Är det till sist en lönefråga kanske vi har lite tufft att leva upp till den i år. Jag hoppas att vi kan erbjuda Tjomme andra utmaningar som gör att han tycker det är fantastiskt trevligt att vara kvar i Leksand.

Tror inte att TJ blir kvar... Dessutom är ekonomin är ansträngd och vi har tydligen inte råd att ha någon som går bredvid utan en ny anställning är först i sommar?

Lägg därtill 13 spelare med utgående kontrakt.

Känslan är också att de spelare som vi vill förlänga med verkar vänta för att se vad som händer med TJ nästa säsong.

Stinker HA och Gränbyhallen om våran framtid.