Silly season 24/25

Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Catami »

Jag tycker att vi förlorat lite spets när backAnton drog vidare. Kanske att Ashton och hade lite mer att ge. Unger-Sörum hade man velat se mer av. Jag tycker de sticker för tidigt och är därför glad att AntonJ. blir kvar. Jag tycker årets lag ser minst lika bra ut som förra året och om vissa spelare kan ta ett litet kliv till kan det bli jäkligt roligt framåt våren. Förhoppningen är att finnarna fyller kostymen som vi hoppas.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Lillgud skrev: lör 08 jun 2024, 15:33 Under Hellstens sista säsong i Leksand…..
Man tänker lite att han måste verkligen ha satt ett avtryck då….

(Med tanke på att han efter det i Ettan med Halmstad och sina 3år i NCAA inte stuckit ut på något vis)

Så vad är det då han presterar….i sin sista U20 säsong i Leksand….
Kollar man det så uppstår det egentligen bara ytterligare ett frågetecken på himlen.

Visserligen står Hellsten klart flest matcher men det skall han också förväntas göra allt annat hade sett konstigt ut. Isak Posch är hela 2år yngre…..och dubblerar och spelar även med J18-laget i deras matcher.

Hellsten har förvisso en fin räddningsprocent siffra från den säsongen….totalt hamnade på 91,9%
Och han vaktar buren i 31matcher……..
Men den 2år yngre målvakten Isak Posch som trycker på bakifrån i leden.
Får chansen i 13st av matcherna…. Och han har en vassare räddningsprocent totalt hamnade på 93,0% !

Isak Posch har förövrigt nu även gjort sin första säsong just i NCAA 90,1% svarade han för under första året.

Kikar man det lite djupare….
J20-Elit norra serien….. Hellsten 93,05% (20matcher)
J20-Elit norra serien…… Isak Posch 95,57% (7matcher) ****Den 2år YNGRE****

Sen när det blir tuffare och viktigare matcher i J-20 Super-Elit med dom 10st bästa lagen…..
Hellsten 90,07% (11matcher)
Isak Posch 90,32% (6matcher) ****Den 2år YNGRE målvakten*****

Man ser också att Posch tar mark och flyttar fram positionerna och utmanar mer och mer ju längre säsongen gick. I J20-Norra serien då står han i 25% av matcherna…..
I super-elit med dom bästa lagen då är han uppe och står i 35% av matcherna…

Kikar man sen hur gick det i matcherna….när Hellsten respektive Posch vaktade J20-lagets matcher under säsongen.

Så visas dessa siffror….
När Isak Posch vaktade kassen vann dom i 83,3% av matcherna….
När Hellsten vaktade kassen vann dom i 74,2% av matcherna……..

Så Isak Posch den 2år yngre målvakten i Leksands J20….
Slår Hellsten i både…. Vinstprocent , och räddningsprocenten totalt under säsongen….
Och även i respektive serie Norra samt Elit…..har alltså Posch en bättre räddningsprocent i….
Målvakten Isak Posch har gjort sin första collegesäsong för St. Cloud State University. Enligt hockeysverige.se:s uppgifter kommer den tidigare Leksandsjunioren nu att få chansen att visa upp sig på Tampa Bay Lightnings utvecklingsläger i sommar.

Isak Posch har tre säsonger bakom sig i Nordamerika.

Efter att ha lämnat Leksands juniorled 2021 har han hunnit med varsin säsong i de amerikanska juniorligorna USHL och NAHL. Den här senaste säsongen debuterade han dock för St. Cloud State University, samma skola som bland andra Rikard Grönborg och Ryan Lasch representerat.

Där har han gjort så pass bra ifrån sig att han kommer att få visa upp sig på en NHL-camp, enligt hockeysverige.se:s uppgifter. Det handlar om att han fått en inbjudan att delta på Tampa Bay Lightnings utvecklingsläger senare i sommar.

Under säsongen i NCAA gjorde 22-åringen 14 collegematcher och hade en räddningsprocent på 90,1.

Isak Posch har rötterna i Umeå och Tegs SK som moderklubb. Han flyttade från Björklöven till Leksand 2018 och tillbringade tre säsonger i Dalarna.

Den storvuxne västerbottningen har aldrig draftats av någon NHL-klubb.
https://hockeysverige.se/2024/06/26/isa ... -lightning
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Lampa skrev: lör 08 jun 2024, 08:14.
Gidlöf är juniorlandslagsman och rankas högst av alla (!) målvakter inför kommande draft.

Säger inte att han kommer gå in och ta andraspaden, men potential finns. En kille Leksand bör satsa på.
Nu har vi fått svart på vitt svaret hur det gick då…

Runda 2 togs det 5målvakter i.
———-
38plats första målvakt 03 och europé Ilya Nabokov (Ryssland)
49plats andra målvakt 06 och europé Mikhail Jegorov (Ryss)
57plats 3dje målvakt 06 en Transatlant Carter George (Canada)
60plats 4rde målvakt 06 Transatlant Evan Gardner (Canada)
64plats 5målvakt… 05 Europe Eemil Vinni (Finland)
————
Runda 3….togs det 3målvakter i…
83plats 6målvakt… 04 Europé Pavel Moysevice (Vitryssland)
84plats 7målvakt… 05 Europé Kirill Zarubin (Ryssland)
88plats 8målvakt… 06 Europé Kim Saarinen (Finland)
—————
Runda 4….togs det 5målvakter i…
99plats 9målvakt… 06 Europé Jakub Milota Europé (Tjeckien)
114plats 10målvakt…. 06 Transatlant Nicholas Kempf (USA)
115plats 11målvakt… 03 Europé Dmitri Gamzin (Ryssland)
116plats 12målvakt… 06 Europé Christian Kirsch (Schweiz)
126plats 13målvakt… 06 Transatlant Landon Miller (Canada)
——————
Runda 5…..
132plats 14målvakt…Transatlant 06 Luoka Cloutier (Canada)
134plats 15målvakt… Europé 06 Mikus Vecvanags (Lettland)
137plats 16målvakt… Europé 06 Ivan Yunin (Ryssland)
142plats 17målvakt… Transatlant 06 Chase Wutzke (Canada)
146plats 18målvakt…. Europé 06 Veeti Louhivaara (Finland)

147plats ****19 målvakt**** 05 Marcus Gidlöf (Sverige)


Här ser vi då att just svenska målvakter rankas väldigt svagt…internationellt sett detta år.

Alla andra länders målvakter rankas i princip högre…
Canada
USA
Ryssland
Finland
Vitryssland !!!
Litauen !!!
Schweiz !!!
Tjeckien

Efter dessa länder…kommer sen Sverige och Gidlöf….
Senast redigerad av Lillgud den sön 30 jun 2024, 20:00, redigerad totalt 1 gång.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Lillgud skrev: sön 30 jun 2024, 09:00
Lampa skrev: lör 08 jun 2024, 08:14.
Gidlöf är juniorlandslagsman och rankas högst av alla (!) målvakter inför kommande draft.

Säger inte att han kommer gå in och ta andraspaden, men potential finns. En kille Leksand bör satsa på.
Nu har vi fått svart på vitt svaret hur det gick då…

Runda 2 togs det 5målvakter i.
———-
38plats första målvakt 03 och europé Ilya Nabokov (Ryssland)
49plats andra målvakt 06 och europé Mikhail Jegorov (Ryss)
57plats 3dje målvakt 06 en Transatlant Carter George (Canada)
60plats 4rde målvakt 06 Transatlant Evan Gardner (Canada)
64plats 5målvakt… 05 Europe Eemil Vinni (Finland)
————
Runda 3….togs det 3målvakter i…
83plats 6målvakt… 04 Europé Pavel Moysevice (Vitryssland)
84plats 7målvakt… 05 Europé Kirill Zarubin (Ryssland)
88plats 8målvakt… 06 Europé Kim Saarinen (Finland)
—————
Runda 4….togs det 5målvakter i…
99plats 9målvakt… 06 Europé Jakub Milota Europé (Tjeckien)
114plats 10målvakt…. 06 Transatlant Nicholas Kempf (USA)
115plats 11målvakt… 03 Europé Dmitri Gamzin (Ryssland)
116plats 12målvakt… 06 Europé Christian Kirsch (Schweiz)
126plats 13målvakt… 06 Transatlant Landon Miller (Canada)
——————
Runda 5…..
132plats 14målvakt…Transatlant 06 Luoka Cloutier (Canada)
134plats 15målvakt… Europé 06 Mikus Vecvanags (Litauen)
137plats 16målvakt… Europé 06 Ivan Yunin (Ryssland)
142plats 17målvakt… Transatlant 06 Chase Wutzke (Canada)
146plats 18målvakt…. Europé 06 Veeti Louhivaara (Finland)

147plats ****19 målvakt**** 05 Marcus Gidlöf (Sverige)


Här ser vi då att just svenska målvakter rankas väldigt svagt…internationellt sett detta år.

Alla andra länders målvakter rankas i princip högre…
Canada
USA
Ryssland
Finland
Vitryssland !!!
Litauen !!!
Schweiz !!!
Tjeckien

Efter dessa länder…kommer sen Sverige och Gidlöf….
Ja, Gidlöf halkade ner, men jag förstår inte riktig poängen med ditt inlägg, skulle Gidlöf vara en sämre målvakt då?

NHL klubbarna väljer efter vad de tror kommer bli bäst i framtiden, inte vem som är bäst nu.

Sveriges kanske bäste målvakt just nu, Linus Ullmark, valdes i runda 6, alltså efter Gidlöf.

Säger inte att Gidlöf är nästa Ullmark eller ens att han kommer göra en enda säsong i Leksands A lag, men det är en lovande spelare man borde satsa på iallafall.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

(Lampa)
Jag bara visade ju ”faktan av resultatet” från målvaktsdraften fram till Gidlöfs plats.

Inget konstigt alls…har inte lagt något eget ord överhuvudtaget i inlägget.
Förutom bara faktabaserade ord.

All fakta är väl fortsatt intressant….
Allt vägs in i en skål….
Alla jämförelser har sin lilla funktion.

Om man sen inte förstår poängen…eller kan ta emot slutresultatet.

Så ska man kanske inte sitta och ”lyfta positiva citat” för hårt heller från en journalist (Corey Pronman) på en tidning (The Athletic)

Om man sen har svårt att ta till sig av verkligheten eller inte förstår poängen….när facit sen väl läggs upp.
Då är det väl bara att acceptera att journalistens spekulationer inte blev en verklighet och sen hoppas att du inte tog det för givet att det skulle bli just så där.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Lillgud skrev: sön 30 jun 2024, 11:26 (Lampa)
Jag bara visade ju ”faktan av resultatet” från målvaktsdraften fram till Gidlöfs plats.

Inget konstigt alls…har inte lagt något eget ord överhuvudtaget i inlägget.
Förutom bara faktabaserade ord.

All fakta är väl fortsatt intressant….
Allt vägs in i en skål….
Alla jämförelser har sin lilla funktion.

Om man sen inte förstår poängen…eller kan ta emot slutresultatet.

Så ska man kanske inte sitta och ”lyfta positiva citat” för hårt heller från en journalist (Corey Pronman) på en tidning (The Athletic)

Om man sen har svårt att ta till sig av verkligheten eller inte förstår poängen….när facit sen väl läggs upp.
Då är det väl bara att acceptera att journalistens spekulationer inte blev en verklighet och sen hoppas att du inte tog det för givet att det skulle bli just så där.
Man kan aldrig ta för givet, jag blev inte på något sätt besviken, om du skulle tro det. Tvärtom, superpositivt att vi har en målvakt i föreningen som är draftad. Det betyder att det finns potential.

Artikeln jag länkade för några veckor sen var ju bara en förutsägelse inför draften, av en journalist, jag påstod inte att det var skrivet i sten att Gidlöf skulle gå först av alla målvakter, vilket du verkar tro att jag menat. Men han rankades högt innan, vilket jag menade var positivt.

För någon som följt draften väldigt länge är det inte ovanligt alls att spelare halkar långt ner efter att ha varit rankade högt. Så jag tror nog att det snarare var du som hade lite svårt att förstå poängen med mitt originalinlägg.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Lampa skrev: sön 30 jun 2024, 11:39 Man kan aldrig ta för givet, jag blev inte på något sätt besviken, om du skulle tro det.

Artikeln jag länkade för några veckor sen var ju bara en förutsägelse inför draften, av en journalist, jag påstod inte att det var skrivet i sten att Gidlöf skulle gå först av alla målvakter, vilket du verkar tro att jag menat. Men han rankades högt innan, vilket jag menade var positivt.

För någon som följt draften väldigt länge är det inte ovanligt alls att spelare halkar långt ner efter att ha varit rankade högt. Så jag tror nog att det snarare var du som hade lite svårt att förstå poängen med mitt originalinlägg.
(Jag tror ingenting)
Jag lade fortfarande bara upp själva resultatet…från draften….
Hur de första målvakterna rankades i ordning….
Inget konstigt alls var , du borde bara låtit det passera.

Det publicerades just bara som en mot-hint mot ett tidigare inlägg på forumet.
Ibland läser inte alla allt direkt i nyhetsbevakningen….och det kan då lätt bli en forum-myt för någon att Gidlöf kan tex gått väldigt högt i draften bland målvakterna….för att man läst något liknande på forumet tex.

Då behövs det ibland ett litet förtydligande….i frågan.
Hade däremot det första inlägget aldrig postats som nu blev lite vilseledande…..om att han kunde bli att gå tidigt bland just målvakterna.

Så hade vi sen heller aldrig behövt förtydligat att han plockades som **19nde målvakt** i draften.
Med målvakter från hela 8st andra länder före sig bla från Vitryssland, Lettland och Schweiz.
Senast redigerad av Lillgud den sön 30 jun 2024, 20:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Mats_ume »

Lillgud skrev: sön 30 jun 2024, 19:30
Lampa skrev: sön 30 jun 2024, 11:39 Man kan aldrig ta för givet, jag blev inte på något sätt besviken, om du skulle tro det.

Artikeln jag länkade för några veckor sen var ju bara en förutsägelse inför draften, av en journalist, jag påstod inte att det var skrivet i sten att Gidlöf skulle gå först av alla målvakter, vilket du verkar tro att jag menat. Men han rankades högt innan, vilket jag menade var positivt.

För någon som följt draften väldigt länge är det inte ovanligt alls att spelare halkar långt ner efter att ha varit rankade högt. Så jag tror nog att det snarare var du som hade lite svårt att förstå poängen med mitt originalinlägg.
(Jag tror ingenting)
Jag lade fortfarande bara upp själva resultatet…från draften….
Hur de första målvakterna rankades i ordning….
Inget konstigt alls var , du borde bara låtit det passera.

Det publicerades just bara som en mot-hint mot ett tidigare inlägg på forumet.
Ibland läser inte alla allt direkt i nyhetsbevakningen….och det kan då lätt bli en forum-myt för någon att Gidlöf kan tex gått väldigt högt i draften bland målvakterna….för att man läst något liknande på forumet tex.

Då behövs det ibland ett litet förtydligande….i frågan.
Hade däremot det första inlägget aldrig postats som nu blev lite vilseledande…..om att han kunde bli att gå tidigt bland just målvakterna.

Så hade vi sen heller aldrig behövt förtydligat att han plockades som **19nde målvakt** i draften.
Med målvakter från hela 8st andra länder före sig bla från Vitryssland, Litauen och Schweiz.
Lettland
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Mats_ume skrev: sön 30 jun 2024, 19:45 Lettland
Mm bra tack….
Rätt skall vara rätt..
Inte Litauen utan Lettland…skall vara…

(Just Mantas Armalis…är däremot från Litauen)

Men den draftade Mikus Vecvanags är alltså från LETTLAND.
Ändrade i mina tidigare inlägg hans nationalitet…
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Lillgud skrev: sön 30 jun 2024, 19:30
(Jag tror ingenting)
Jag lade fortfarande bara upp själva resultatet…från draften….
Hur de första målvakterna rankades i ordning….
Inget konstigt alls var , du borde bara låtit det passera.

Det publicerades just bara som en mot-hint mot ett tidigare inlägg på forumet.
Ibland läser inte alla allt direkt i nyhetsbevakningen….och det kan då lätt bli en forum-myt för någon att Gidlöf kan tex gått väldigt högt i draften bland målvakterna….för att man läst något liknande på forumet tex.

Då behövs det ibland ett litet förtydligande….i frågan.
Hade däremot det första inlägget aldrig postats som nu blev lite vilseledande…..om att han kunde bli att gå tidigt bland just målvakterna.

Så hade vi sen heller aldrig behövt förtydligat att han plockades som **19nde målvakt** i draften.
Med målvakter från hela 8st andra länder före sig bla från Vitryssland, Lettland och Schweiz.

Så vi kan konstatera följande:

- Gidlöf var rankad högt bland målvakterna innan draften.
- Gidlöf sjönk många placeringar när väl draften var färdig.

Perfekt, och väldigt bra att det nu är förtydligat så ingen på forumet blir förvirrad över när egentligen Gidlöf blev tingad i draften.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Sniper »

Lillgud skrev: fre 07 jun 2024, 18:36 Men TJ är väl den bäste vi haft på den här posten….sen väldigt lång tid tillbaka…
Olle Öst tex var väl med duktig på sin tid….det var väl han vi hade under Wayne Flemming eran då vi gjorde några riktigt bra och vassa säsonger. Men däremellan Olle Öst och Thomas Johansson….har det inte vart så många ljuspunkter i klubbens historia direkt. Och många sportchefer har vart riktigt usla…..
AIK passiva men Olle alert när Leksand gjorde en av de värvningar som exalterat mig mest genom åren - Per-Erik Eklund.
VARFÖR BLEV DET LEKSAND OCH INTE AIK NÄR DU ÅTERVÄNDE TILL SVERIGE?
- Jag hörde väl egentligen ingenting från AIK då jag skulle flytta hem. Eftersom jag bott alla somrar i Leksand och pappa kommer från Hjortnäs så hade väl Leksands IF bättre koll på att jag skulle flytta hem och var snabbast med kontraktsförslag. Sedan har Leksand alltid betytt mycket för mig genom mina somrar här uppe även om också AIK som klubb ligger nära mitt hjärta.

DU GJORDE FEM SÄSONGER I LEKSAND INNAN DU LADE SKRIDSKORNA PÅ HYLLAN. VAR DET STOR KONTRAST MELLAN LEKSAND OCH AIK SOM KLUBB?
- Leksand hade haft några tuffa år med spel i kvalserien och liknande. Då jag kom dit hade Olle Öst blivit sportchef och han hade tagit dit Wayne Fleming och några bra utländska spelare som till exempel Greg Parks och flera stabila bra svenska spelare. Det började väl bli ordning i Leksand då efter dom tuffa åren. AIK kändes redan direkt som en mer etablerad klubb då jag kom dit 1981, men det hann gå några år där i mellan så det är inte rättvist att jämföra.
https://hockeysverige.se/2019/11/24/en- ... rik-eklund
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

…Uppdaterad…

Brynäs
Confirmed Erik Källgren (G) Utica Comets Brynäs IF
Confirmed Ludvig Persson (G) Univ. of North Dakota Brynäs IF
Confirmed Christian Djoos (D) Lausanne HC Brynäs IF
Confirmed Charles-Edouard D`astous (D) Kookoo Brynäs IF
Confirmed Axel Andersson (D) Djurgården Brynäs IF
Confirmed Jakob Silfverberg (F) Anaheim Ducks Brynäs IF
Confirmed Oskar Lindblom (F) San José Sharks/Barracuda Brynäs IF
Confirmed Jordan Schroeder (F) Rapperswill-Jona Brynäs IF

Frölunda
Confirmed Tobias Normann (G) AIK Frölunda HC
Confirmed Dominik Egli (D) HC Davos Frölunda HC
Confirmed Filip Cederqvist (F) Laval Rocket Frölunda HC
Confirmed Wiktor Nilsson (F) Djurgårdens IF Frölunda HC
Confirmed Artuu Routsalainen (F) HC Lugano Frölunda HC

Färjestad
Confirmed Adam Ollas Mattsson (D) Malmö Redhawks Färjestad BK
Confirmed Stian Solberg (D) Vålerenga Färjestad BK
Confirmed Viktor Lodin (F) IK Oskarshamn Färjestad BK
Confirmed Emil Alba (F) Södertälje SK Färjestad BK
Confirmed Marian Studenic (F) Coachella Valley Firebirds Färjestad BK
Confirmed Oskar Steen (F) Boston Bruins Färjestad BK

HV71
Confirmed Hugo Alnefelt (G) Syracuse Crunch HV71
Confirmed Olle Alsing (D) Leksands IF HV71
Confirmed Oscar Engsund (D) IK Oskarshamn HV71
Confirmed John Nyberg (D) Linköping HC HV71
Confirmed William Nilsson Ignberg (F) AIK HV71
Confirmed Tanner Kero (F) Colorado Eagles HV71
Confirmed Joona Luota (F) SC Bern HV71

Leksand
Confirmed Jakob Hellsten (G) Univ Of New Hampshire Leksands IF
Confirmed Joonas Lyytinen (D) Timrå IK Leksands IF
Confirmed Axel Rindell (D) Timrå IK Leksands IF

Linköping
Confirmed Christian Heljanko (G) Tappara Linköping HC
Confirmed Rasmus Rissanen (D) Örebro HK Linköping HC
Confirmed Erik Norén (D) Kalmar HC Linköping HC
Confirmed Nick Shore (F) HV71 Linköping HC
Confirmed Oscar Lawner (F) Färjestad BK Linköping HC
Confirmed Johan Johnsson (F) IK Oskarshamn Linköping HC
Confirmed Adam Hofbauer (F) Västerås IK Linköping HC
Confirmed Eskild Bakke Olsen (F) BIK Karlskoga Linköping HC (Kommer lånas ut under första året)

Luleå
Confirmed Eetu Koivistoinen (F) HIFK Luleå HF
Confirmed Markus Nurmi (F) TPS Luleå HF
Confirmed Anton Levtchi (F) Tappara Luleå HF
Confirmed Albin Lundin (F) Timrå IK Luleå HF
Confirmed Brian O'Neill (F) Ev Zug Luleå
Confirmed Mathias Bromè (F) Örebro Luleå HF

Malmö
Confirmed Marek Langhamer (G) IK Oskarshamn Malmö Redhawks
Confirmed Robin Salo (D) Bridgeport Islanders Malmö Redhawks
Confirmed Lassi Thomson (D) Belleville Senators Malmö Redhawks
Confirmed Hugo Jonasson (D) IK Oskarshamn Malmö Redhawks
Confirmed Joseph Berger (D) Mora IK Malmö Redhawks
Confirmed Robin Hanzl (F) Timrå IK Malmö Redhawks
Confirmed Joona Ikonen (F) Ilves Malmö Redhawks
Confirmed Linus Öberg (F) Frölunda Malmö Redhawks
Confirmed Nikola Pasic (F) Luleå HF Malmö Redhawks
Confirmed Petter Vesterheim (F) Mora IK Malmö Redhawks
Confirmed Otto Stenberg (F) St Louise Blues/Frölunda Malmö Redhawks
Confirmed Henrik Happala (F) Lausanne HC Malmö Redhawks

Modo
Confirmed Tobias Winberg (D) JYP MoDo Hockey
Confirmed Paul LaDue (D) Bridgeport Islanders
Confirmed Ludwig Byström (D) Nürnberg Ice Tigers
Confirmed Jesper Olofsson (F) EHC Biel-Bienne MoDo Hockey
Confirmed Lukas Jasek (F) IK Oskarshamn Modo Hockey
Confirmed Alexander True (F) Charlotte Checkers MoDo Hockey
Confirmed Måns Carlsson (F) Mora IK Modo Hockey

Rögle
Confirmed Arvid Holm (G) Colorado Eagles Rögle BK
Confirmed Filip Johansson (D) Abbotsford Canucks Rögle BK
Confirmed Calle Själin (D) Charlotte Checkers Rögle BK
Confirmed Jesper Pettersson (D) Linköping HC Rögle BK
Confirmed Mattias Göransson (D) Färjestad BK Rögle BK
Confirmed Leon Bristedt (F) HC Davos Rögle BK
Confirmed Josh Dickinson (F) MoDo Hockey Rögle BK
Confirmed Oliver Eklind (F) Örebro HK Rögle BK
Confirmed Jacob Peterson (F) San Jose Barracuda Rögle BK

Skellefteå
Confirmed Alexander Hellnemo (G) Rögle Skellefteå AIK (Lånas ut till Nybro)
Confirmed Marcus Eriksson (F) Södertälje SK Skellefteå AIK
Confirmed Pontus Johansson (D) Frölunda HC Skellefteå AIK
Confirmed Michael Brandsegg-Nygård (F) Mora IK Skellefteå AIK

Timrå
Confirmed Lukas Pilö (D) IK Oskarshamn Timrå IK
Confirmed Linus Nässén (D) Jukurit Timrå IK
Confirmed Erik Walli Walterholm (F) MoDo Hockey Timrå IK
Confirmed Anton Lundmark (F) Tingsryds AIF Timrå IK
Confirmed Oliver Kapanen (F) KalPa Timrå IK
Confirmed Maximilian Eisenmenger (F) Adler Mannheim Timrå IK

Växjö
Confirmed Petter Granberg (D) Skellefteå AIK Växjö Lakers HC
Confirmed Sebastian Strandberg (F) Linköping HC Växjö Lakers HC
Confirmed Dennis Rasmussen (F) HC Davos Växjö Lakers HC
Confirmed Karl Henriksson (F) Hartford Wolfpack Växjö Lakers
Confirmed Otto Koivula (F) Bridgeport Islanders Växjö Lakers

Örebro
Confirmed Peetro Seppälä (D) Coachella Valley Örebro HK
Confirmed David Quenneville (D) IK Oskarshamn Örebro HK
Confirmed Patrik Karlkvist (F) IK Oskarshamn Örebro HK
Confirmed Noah Steen (F) Mora IK Örebro HK
Confirmed Patrik Puistola (F) Jukurit Örebro HK
Senast redigerad av Lillgud den ons 17 jul 2024, 17:44, redigerad totalt 4 gånger.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Hellsten knackar på dörren för lite medialjus igen...

Vi noterar att Brynäs valt Ludvig Persson till reservmålvakt...
Och att han just sitt fjärde år i NCAA-Ligan stod för Univers of North Dakota....
Den klubben som Hellsten var i med sina 87,9% och 87,5%....innan han lämnade...
Så lite ersättaren i Universe of North Dakota blev alltså Ludvig Persson...

Och Persson noterade då säsongen efter i den klubben 90,4%. Och de blev även ligamästare då och han vaktade målet i de flesta matcherna 34st.
Och han togs även ut då till ligans "Second-All-Star Team" för sina insatser under säsongen då 23/24.
Noterbart att han även tidigare redan 20/21 även togs ut i ligans "Second-All-Star Team".
Då har han alltså under 2 av sina säsonger där....utsetts till den 2ndre bäste målvakten i ligan.
Perssons bästa räddningsprocent säsong från NCAA var 92,5% det räckte till en plats 12.

Matchens stjärnor 1,2,3 som delas ut efter varje match i lite nordamerika till de 3st bästa spelarna på isen.
5 poäng för att bli utnämnd till första stjärna, 3 poäng för en andra stjärna och 1 poäng för en tredje stjärna.
Denna tävling vann även Ludvig Persson 20/21 och fick därmed utmärkelsen Three Stars Award.
Bland tidigare vinnare där....kan noteras Nick Hollorans namn som spelat i SHL.
2023-2024 Noah Laba (F)
2022-2023 Magnus Chrona (G)
2021-2022 Magnus Chrona (G)
2020-2021 Ludvig Persson (G)
2019-2020 Scott Perunovich (D)
2018-2019 Hunter Shepard (G)
2017-2018 Nick Halloran (F)
2016-2017 Ben Blacker (G)
2015-2016 Brock Boeser (F)

Så sammanlagt.... JA...
Även Brynäs nye reservmålvakt Ludvig Persson har då satt ett betydligt större avtryck och presterat betydligt bättre än vad nämnde Hellsten har då gjort i NCAA-ligan.

Sen det som "Leksand" sen framförde som en merit....på Hellsten...
Även där fanns då Ludvig Persson tex nominerad bland ALLA de namnen....samma år som just Hellsten då med tex...
Lillgud skrev: lör 25 maj 2024, 20:33 Man drar lite på mungiporna….när Leksand nästan försöker få det att låta och framställa Hellsten lite bättre än vad det i själva verket är…..

—————

Leksand skriver alltså i samband med presentationen av honom:

Förra säsongen, Jakobs sista i collegeligan NCAA, var en framgångsrik sådan såväl på som utanför isen. Tack vare sina insatser på isen var Jakob dels nominerad till Hobey Baker Award (NCAA:s pris till mest värdefulle spelare).

(Utanför isen såg Jakob dessutom till att sköta sina studier vilket resulterade i att han fick ytterligare ett pris , det som lagets bästa student)

————

Kriterier mot vilka nominerade till Hobey Baker Memorial Award övervägs:

Karaktärsstyrka, på och utanför isen.
Enastående färdigheter i alla faser av spelet.
Sportsmanna anda.
Skol prestation.
Efterlevnad av alla NCAA-regler, inklusive att vara heltidsstudent på en ackrediterad högskola eller universitet och slutföra 50 procent eller mer av säsongen

Listade i alfabetisk ordning: ALLA som var nominerade…..

1. Anhorn, Dylan - St. Cloud
2. Barbolini, Matthew - Miami
3. Bichsel, Ryan - Notre Dame Målvakt
4. Blake, Jackson - UNorth Dakota
5. Bochen, Nick - Bentley
6. Bookman, Zach - Merrimack
7. Breen, Lynden - Maine
8. Brickey, Scooter - Ohio State
9. Buium, Zeev - Denver
10. Carriere, Gabriel - Vermont Målvakt
11. Casey, Seamus - Michigan
12. Cassaro, Gianfranco - RIT
13. Celebrini, Macklin - Boston University
14. Colangelo, Sam - västra Michigan
15. Cole, Owen - UMass Lowell
16. Conmy, Ryan - New Hampshire
17. Copponi, Matt - Merrimack
18. Devine, Jack - Denver
19. Fink, Aiden - Penn State
20. Fiske, Jarrett - Niagara Målvakt
21. Gaber, Riese - UNorth Dakota
22. Gauthier, Cutter - Boston College
23. Ghantous, Andre - norra Michigan
24. Giampa, Matteo - Canisius
25. Graf, Collin - Quinnipiac
26. Grainger, Luke - Western Michigan
27. Agriogianis, Steven - Mercyhurst
28. Halliday, Stephen - Ohio State
29 Hellsten, Jakob - New Hampshire Målvakt
30. Hryckowian, Justin - Northeastern
31. Hutson, Lane - Boston University
32. Israels, Harrison - Alaska
33. Jefferies, Alex - Merrimack
34. Kramer, Brian - AIC
35. Kraws, Ben - St. Lawrence Målvakt
35. Kupka, Kyler - St. Cloud
36. Laba, Noah - Colorado College
37. Levshunov, Artyom - Michigan State
38. Leyh, Ethan - Bentley
39. Lloyd, TJ - Alaska
40. St Louis, Ryan - Brown
41. Lovell, Tim - Arizona State
42. Lund, Cam - Northeastern
43. Mbereko, Kaidan - Colorado College Målvakt
44. McClellan, Kyle - Wisconsin Målvakt
45. McGroarty, Rutger - Michigan
46. McLinskey Liam - Holy Cross
47. Miettinen, Veeti - St. Cloud
48. Morrow, Scott - Massachusetts
49. Morton, Sam - Minnesota State
50. Mueller, Ty - Omaha
51. Muzzatti, Sutter - Rensselaer
52. Nadeau, Bradly - Maine
53. Nadeau, Josh - Maine
54. Naumovski, Ryan - Augustana
55. St. Onge, Rylee - Robert Morris
56. Pereault, Gabe - Boston College
57. Persson, Ludvig - UNorth Dakota (Svensk målvakt även det tex)
58. Pietila, Blake - Michigan Tech Målvakt
59. Pitlick, Rhett - Minnesota
60. Prokop, John - Union
61. Risk, Brady - Alaska
62. Rizzo, Massimo - Denver
63. Robbins, Adam - Princeton
64. Roed, Lleyton - Bemidji State
65. Rowe, Luke - Air Force
66. Scarfone, Tommy - RIT Målvakt
67. Seger, Gabriel - Cornell
68. Shane, Ian - Cornell Målvakt
69. Sillinger, Lukas - Arizona State
70. Slaggert, Landon - Notre Dame
71. Smith, Will - Boston College
72. Snuggerud, Jimmy - Minnesota
73. Steeves, Ben - Minnesota Duluth
74. Truman, Scout - UMass Lowell
75. Ufko, Ryan - Massachusetts
76. Vachon, Arnaud - Augustana
77. Veltri, Tchad - Robert Morris Målvakt
78. Venuto, Antonio - Ferris State
79. Walsh, TJ - Sacred Heart
80. Wendt, Dylan - västra Michigan
81. Westcott, Jared - Lake Superior State
82. Wilkie, Carter - RIT
83. Williams, Jack - Northeastern
84. Yoder, Chase - Providence

Från början var det alltså hela 84st….nominerade….!!!!
Varav 12st var målvakter….2st av de var Svenska målvakter. (Ludvig Persson den andre)

Dom 10st finalisterna som sen togs ut var sen dessa nedan:
(Där var tex inte då Hellsten med)

Celebrini, Macklin - Boston University __ Vinnaren__
Blake, Jackson - UNorth Dakota
Gauthier, Cutter - Boston College
Devine, Jack - Denver
Graf, Collin - Quinnipiac
Hutson, Lane - Boston University
McClellan, Kyle - Wisconsin
McLinskey Liam - Holy Cross
Morton, Sam - Minnesota State
Smith, Will - Boston College

————
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lillgud »

Lillgud synar och rankar upp SHLs nyförvärv som anlänt tills nu

___Topp 50 bästa värvningarna hittills till SHL___
6st spelare till Rögle på placeringarna = 1,2,9,44,45,46
6st spelare till Malmö på placeringarna = 4,28,29,35,41,50
5st spelare till Luleå på placeringarna = 7,19,24,40,48
4st spelare till Färjestad på placeringarna = 3,6,23,37
4st spelare till Brynäs på placeringarna = 5,12,15,26
4st spelare till Modo på placeringarna = 8,17,30,42
4st spelare till HV71 på placeringarna = 16,25,32,34
4st spelare till Örebro på placeringarna = 10,21,47,49
4st spelare till Växjö på placeringarna = 27,31,36,39
3st spelare till Linköping på placeringarna = 13,14,20
3st spelare till Frölunda på placeringarna = 11,18,38
2st spelare till Leksand på placeringarna = 33,43
1st spelare till Timrå på placeringen = 22
0st spelare till Skellefteå

****Topp-50 bästa nyförvärven bland SHL-Lagen****
1. *Rögle* Leon Bristedt (F)
2. *Rögle* Jacob Peterson (F)
3. *Färjestad* Oskar Steen (F)
-----------------------------------
4. *Malmö* Robin Salo (D)
5. *Brynäs* Oskar Lindblom (F)
-----------------------------------
6. *Färjestad* Viktor Lodin (F)
7. *Luleå* Mathias Bromè (F)
8. *MoDo* Jesper Olofsson (F)
9. *Rögle* Josh Dickinson (F)
10. *Örebro* Patrik Karlkvist (F)
-----------------------------------
11. *Frölunda* Dominik Egli (D)
12. *Brynäs* Christian Djoos (D)
13. *Linköping* Nick Shore (F)
14. *Linköping* Christian Heljanko (G)
15. *Brynäs* Jakob Silfverberg (F)
-------------------------------------
16. *HV71* Olle Alsing (D)
17. *Modo* Lukas Jasek (F)
18. *Frölunda* Artuu Routsalainen (F)
19. *Luleå* Brian O'Neill (F)
20. *Linköping* Rasmus Rissanen (D)
---------------------------------------
21. *Örebro* Patrik Puistola (F)
22. *Timrå* Oliver Kapanen (F)
23. *Färjestad* Marian Studenic (F)
24. *Luleå* Anton Levtchi (F)
25. *HV71* Tanner Kero (F)
---------------------------------------
26. *Brynäs* Jordan Schroeder (F)
27. *Växjö* Dennis Rasmussen (F)
28. *Malmö* Lassi Thomson (D)
29. *Malmö* Robin Hanzl (F)
30. *Modo* Alexander True (F)
--------------------------------------
31. *Växjö* Otto Koivula (F)
32. *HV71* Joona Luota (F)
33. *Leksand* Axel Rindell (D)
34. *HV71* Oscar Engsund (D)
35. *Malmö* Henrik Happala (F)
--------------------------------------
36. *Växjö* Petter Granberg (D)
37. *Färjestad* Adam Ollas Mattsson (D)
38. *Frölunda* Filip Cederqvist (F)
39. *Växjö* Sebastian Strandberg (F)
40. *Luleå* Markus Nurmi (F)
-------------------------------------
41. *Malmö* Joona Ikonen (F)
42. *Modo* Tobias Winberg (D)
43. *Leksand* Joonas Lyytinen (D)
44. *Rögle* Jesper Pettersson (D)
45. *Rögle* Calle Själin (D)
-------------------------------------
46. *Rögle* Filip Johansson (D)
47. *Örebro* David Quenneville (D)
48. *Luleå* Eetu Koivistoinen (F)
49. *Örebro* Peetro Seppälä (D)
50. *Malmö* Linus Öberg (F)
--------------------------------------



Ranking av samtliga Målvakter som har anlänt till klubbarna...
-----------------------------------------
1. *Linköping* Christian Heljanko (G)
-----------------------------------------
2. *Malmö* Marek Langhamer (G)
3. *HV71* Hugo Alnefelt (G)
4. *Brynäs* Erik Källgren (G)
5. *Rögle* Arvid Holm (G)
-----------------------------------------
6. *Frölunda* Tobias Normann (G)
7. *Brynäs* Ludvig Persson (G)
8. *Leksand* Jakob Hellsten (G)
---------------------------------------



Ranking av samtliga Backar som har anlänt till klubbarna...
------------------------------------
1. *Malmö* Robin Salo (D)
2. *Frölunda* Dominik Egli (D)
3. *Brynäs* Christian Djoos (D)
-------------------------------------
4. *HV71* Olle Alsing (D)
5. *Linköping* Rasmus Rissanen (D)
--------------------------------------
6. *Malmö* Lassi Thomson (D)
7. *Leksand* Axel Rindell (D)
8. *HV71* Oscar Engsund (D)
9. *Växjö* Petter Granberg (D)
10. *Färjestad* Adam Ollas Mattsson (D)
--------------------------------------
11. *Modo* Tobias Winberg (D)
12. *Leksand* Joonas Lyytinen (D)
13. *Rögle* Jesper Pettersson (D)
14. *Rögle* Calle Själin (D)
15. *Rögle* Filip Johansson (D)
--------------------------------------
16. *Örebro* David Quenneville (D)
17. *Örebro* Peetro Seppälä (D)
18. *Modo* Paul LaDue (D) Modo
19. *HV71* John Nyberg (D)
20. *Brynäs* Charles-Édouard D'Astous (D)
---------------------------------------
21. *Brynäs* Axel Andersson (D)
22. *MoDo* Ludwig Byström (D)
23. *Timrå* Lukas Pilö (D)
24. *Rögle* Mattias Göransson (D)
25. *Timrå* Linus Nässén (D)
---------------------------------------
26. *Färjestad* Stian Solberg (D)
27. *Skellefteå* Pontus Johansson (D)
28. *Malmö* Joseph Berger (D)
29. *Malmö* Hugo Jonasson (D)
30. *Linköping* Erik Norén (D)
-----------------------------------------



Ranking av samtliga Forwards som har anlänt till klubbarna....
1. *Rögle* Leon Bristedt (F)
2. *Rögle* Jacob Peterson (F)
3. *Färjestad* Oskar Steen (F)
-----------------------------------
4. *Brynäs* Oskar Lindblom (F)
5. *Färjestad* Viktor Lodin (F)
-----------------------------------
6. *Luleå* Mathias Bromè (F)
7. *MoDo* Jesper Olofsson (F)
8. *Rögle* Josh Dickinson (F)
9. *Örebro* Patrik Karlkvist (F)
10. *Linköping* Nick Shore (F)
-----------------------------------
11. *Brynäs* Jakob Silfverberg (F)
12. *Modo* Lukas Jasek (F)
13. *Frölunda* Artuu Routsalainen (F)
14. *Luleå* Brian O'Neill (F)
15. *Örebro* Patrik Puistola (F)
----------------------------------
16. *Timrå* Oliver Kapanen (F)
17. *Färjestad* Marian Studenic (F)
18. *Luleå* Anton Levtchi (F)
19. *HV71* Tanner Kero (F)
20. *Brynäs* Jordan Schroeder (F)
-----------------------------------
21. *Växjö* Dennis Rasmussen (F)
22. *Malmö* Robin Hanzl (F)
23. *Modo* Alexander True (F)
24. *Växjö* Otto Koivula (F)
25. *HV71* Joona Luota (F)
-----------------------------------
26. *Malmö* Henrik Happala (F)
27. *Frölunda* Filip Cederqvist (F)
28. 'Växjö* Sebastian Strandberg (F)
29. *Luleå* Markus Nurmi (F)
30. *Malmö* Joona Ikonen (F)
----------------------------------
31. *Luleå* Eetu Koivistoinen (F)
32. *Malmö* Linus Öberg (F)
33. *Växjö* Karl Henriksson (F)
34. *Frölunda' Wiktor Nilsson (F)
35. *Modo* Måns Carlsson (F)
----------------------------------
36. *Linköping* Johan Johnsson (F)
37. *Rögle* Oliver Eklind (F)
38. *Skellefteå* Michael Brandsegg-Nygård (F)
39. *Luleå* Albin Lundin (F)
40. *Skellefteå* Marcus Eriksson (F)
------------------------------------
41. *Malmö* Nikola Pasic (F)
42. *Linkping* Oscar Lawner (F)
43. *Malmö* Otto Stenberg (F)
44. *Timrå* Erik Walli Walterholm (F)
45. *Färjestad* Emil Alba (F)
------------------------------------
46. *Örebro* Noah Steen (F)
47. *Malmö* Petter Vesterheim (F)
48. *Timrå* Maximilian Eisenmenger (F)
49. *HV71* William Nilsson Ignberg (F)
50. *Timrå* Anton Lundmark (F)
51. *Linköping* Adam Hofbauer (F)
------------------------------------
Senast redigerad av Lillgud den ons 17 jul 2024, 17:44, redigerad totalt 1 gång.
Lampa
Inlägg: 151
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:24

Re: Silly season 24/25

Inlägg av Lampa »

Tycker Leksand är alldeles för tunna på forwardsidan. Man skulle behövt minst en spelare till för bottom 6. Tjomme pratade ju om eventuellt en forward till, men sedan har det varit knäpptyst?