Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Succé på läktarna – men LIF redovisar ekonomisk smäll
Leksands IF höjde biljettpriserna och ökade samtidigt publiksnittet med 420 personer i grundserien. Trots större publikintäkter – nu flaggar klubben för en ekonomisk smäll.
– Vi kommer att ha röda siffror, säger LIF:s vd Andreas Hedbom.
https://www.falukuriren.se/2024-05-17/s ... isk-small/
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: fre 17 maj 2024, 14:12
Succé på läktarna – men LIF redovisar ekonomisk smäll
Leksands IF höjde biljettpriserna och ökade samtidigt publiksnittet med 420 personer i grundserien. Trots större publikintäkter – nu flaggar klubben för en ekonomisk smäll.
– Vi kommer att ha röda siffror, säger LIF:s vd Andreas Hedbom.
https://www.falukuriren.se/2024-05-17/s ... isk-small/
https://www.youtube.com/watch?v=0p-57vPoMqM
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av CMB »

Stjärnan skrev: fre 17 maj 2024, 15:02
Sniper skrev: fre 17 maj 2024, 14:12
Succé på läktarna – men LIF redovisar ekonomisk smäll
Leksands IF höjde biljettpriserna och ökade samtidigt publiksnittet med 420 personer i grundserien. Trots större publikintäkter – nu flaggar klubben för en ekonomisk smäll.
– Vi kommer att ha röda siffror, säger LIF:s vd Andreas Hedbom.
https://www.falukuriren.se/2024-05-17/s ... isk-small/
https://www.youtube.com/watch?v=0p-57vPoMqM
”…köpa säsongskort innan 31 maj…” och ”…tre matcher släpps i juni…”. (ej exakt citerade)

Straffspark för styrelsekritikerna. :mrgreen: ;)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

CMB skrev: fre 17 maj 2024, 15:25 ”…köpa säsongskort innan 31 maj…” och ”…tre matcher släpps i juni…”. (ej exakt citerade)
Skönt att se honom le några gånger.

Bild
CMB skrev: fre 17 maj 2024, 15:25 Straffspark för styrelsekritikerna. :mrgreen: ;)
"Vilken. Jävla. Laguppställning".

Bild
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Lillgud »

Leksands IF höjde biljettpriserna och ökade samtidigt publiksnittet med 420 personer i grundserien. Trots större publikintäkter – nu flaggar klubben för en ekonomisk smäll.
– Vi kommer att ha röda siffror, säger LIF:s vd Andreas Hedbom.

– I år så gör vi inget bra år. Vi kommer att ha röda siffror. Vi har investerat hårt i fastigheter. Vi har investerat hårt i vår organisation. Så det har varit ett medvetet val att ta sig framåt också. Vi håller på att stänga böckerna nu, men vi kommer ha röda siffror för första gången på fyra år, bekräftar Leksands vd Andreas Hedbom.

– Vissa kostnader drog iväg lite grann. Men jag upplever att jag känner mig supertrygg med den planen vi har lagt inför framtiden. På sikt så är vi absolut nöjda utifrån där vi är just nu.

Exakt hur stor förlust klubben gör vill Andreas Hedbom inte gå in på.
Vilka fler anledningar finns bakom minussiffrorna?
– Vi är en av ett fåtal SHL-klubbar som äger sin arena själv. Där har vi ett ganska stort underhåll att jobba med sedan jättemånga år tillbaka. Där har vi tagit ikapp lite grann, men vi har mycket mer att göra i fastigheten. Det är också en prioritering. Vi måste kanske prioritera om inför framtiden och lägga ännu mer krut på fastigheten.

Andreas Hedbom förklarar att investeringar i Clas Ohlson Foundation arena är en stor del i det negativa resultatet.
– Vi gjorde betongplattan och sargen och hela den biten i träningsanläggningen, det gick väl på ungefär 12 miljoner kronor i år. Så klart att det är mycket pengar för oss när vi är i en fas att bygga upp våra lag och etablera oss på en hög nivå.

Samtidigt har klubben satsat hårt på herrtruppen och haft en spelarbudget på över halvan i SHL.
Den kommande säsongen kommer general manager Thomas Johansson att få mindre pengar.
– Jag säger så här, vi har full tilltro till Thomas, att han med de pengarna han har fått så ska han kunna bygga ett slagkraftigt lag och vi ska kunna vara med och utmana i absoluta toppen med den truppen vi har.

Vår ambition är att vara med och tävla på den absoluta toppen både med vårt SHL- och SDHL-lag. Den ambitionen kommer vi aldrig att plocka bort, men det finns olika sätt att göra det. Man kan vara otroligt duktig på att utveckla spelare. Man kan vara duktig i ledarskap och hela den biten, så allting behöver inte vara i höga truppkostnader. Oavsett pengar eller inte så är våra målsättningar superklara. Det är att vi ska vara med i toppen.

Du duckade frågan: hur mycket pengar måste ni sänka spelarbudgeten med?
– Ja, det är kanske något mindre pengar men det är inte så galet mycket mindre. Pengar vill jag inte kommentera men Thomas (Johansson) kommer ha så att vi kommer kunna vara med och konkurrera om topplatserna.

Även kommande verksamhetsår tror Leksands vd Andreas Hedbom kommer att bli kännbart ekonomiskt.
– Jag har en en grymt bra känsla inför kommande säsong. Den stöttning vi får just nu i vår försäljning med säsongskort och partners och hela den biten. Det känns jättebra. Jag tycker att vi har spännande lag på gång. Jag är helt övertygad om att vi kommer gå mot en stark säsong också. Vi har förflyttat den här klubben på de här åren. Nu är det snart dags att skörda ordentligt.
Det ska bli superintressant att följa det här SHL-laget men jag tycker också det ska bli väldigt intressant att följa vår SDHL-inrktning.

När du nämner att ni måste investera mer i fastigheterna, innebär det även att budgeten ligger på noll eller något röda siffror för kommande verksamhetsår?
– För kommande verksamhetsår ligger budgeten med ett litet plusresultat men då har vi tagit höjd för ganska mycket investeringar i verksamheten och det är egentligen två olika typer utav investeringar. Dels rena underhållsinvesteringar som vi måste göra, dels att vi tittar lite grann på olika publikupplevelser och investeringar som vi vill göra. Det är så budgeten ligger, säger Andreas Hedbom.

———————————-

……Dax för Hedbom att avgå med……
Han verkar ha tappat verklighets uppfattningen.

Han borde inse att UTAN lag i högsta serien….skiter folket i arenan och arena-upplevelsen.
Mycket av våra ekonomiska problem och sparplaner tidigare hade med bygget av huvudarenan tidigare. Och det drabbade så klart lagets styrka i mindre pengar till truppen.
Och därmed `hundra år´ i Allsvenskan typ blev.

12miljoner nu på en betongplatta och sarg i en träningsanläggning…. Men utan stjärnor i huvudarenan kommer inte ungarna lockas börja spela hockey heller…

Oavsett pengar eller inte så är våra målsättningar superklara. Det är att vi ska vara med i toppen. (Ord han riskerar att bli att stå till svars för)

En gång till: Thomas (Johansson) kommer ha så att vi kommer kunna vara med och konkurrera om topplatserna.

Vad han tar i: Jag tycker att vi har spännande lag på gång. Jag är helt övertygad om att vi kommer gå mot en stark säsong också. Vi har förflyttat den här klubben på de här åren. Nu är det snart dags att skörda ordentligt.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

De som skrikit över värvningar som Hrivik och Cehlarik och årligen vill ha nya liknande spelare är de som borde avgå. Ser man inte den direkta koppling mellan en alldeles för hög spelarbudget och det numera långt gångna undersatta underhållet av arenan så blir det rätt uppenbart vem/vilka som totalt saknar verklighetsförankring.

Man har (som jag skrev om för något år sedan) till exempel inte brytt sig om att fixa vattenskador för att pengarna istället ska användas (just då) till Hrivik istället.

Hur mycket jag än vill lasta detta på Superstars och deras galjonsstyrelse så är detta något som växt under åren som gått. Den lilla vinst man visat upp tidigare år är för att man inte skött naturligt underhåll av fastighet samtidigt som man skrivit upp värdet på arenan.

Hur svårt kan det vara att förstå den allra enklaste grunden i ekonomi?

Dessutom är en betongplatta något man sparar pengar på. De 12 miljonerna belastar inte resultatet (mer än avskrivningar) då man förra året med kommunal borgen lånade 20 miljoner för att komma ikapp med underhåll även om man i ansökan kallade det för grön omställning.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Uffe88 »

Gösen skrev: fre 17 maj 2024, 21:15 De som skrikit över värvningar som Hrivik och Cehlarik och årligen vill ha nya liknande spelare är de som borde avgå. Ser man inte den direkta koppling mellan en alldeles för hög spelarbudget och det numera långt gångna undersatta underhållet av arenan så blir det rätt uppenbart vem/vilka som totalt saknar verklighetsförankring.

Man har (som jag skrev om för något år sedan) till exempel inte brytt sig om att fixa vattenskador för att pengarna istället ska användas (just då) till Hrivik istället.

Hur mycket jag än vill lasta detta på Superstars och deras galjonsstyrelse så är detta något som växt under åren som gått. Den lilla vinst man visat upp tidigare år är för att man inte skött naturligt underhåll av fastighet samtidigt som man skrivit upp värdet på arenan.

Hur svårt kan det vara att förstå den allra enklaste grunden i ekonomi?

Dessutom är en betongplatta något man sparar pengar på. De 12 miljonerna belastar inte resultatet (mer än avskrivningar) då man förra året med kommunal borgen lånade 20 miljoner för att komma ikapp med underhåll även om man i ansökan kallade det för grön omställning.
Extra viktigt då att ha en ordförande som inte hamnar i dispyt med en av våra största sponsorer.

Varningsklockorna ringer här och det där uttåg mot indianerna blev plötsligt kännbar igen, suck.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Stjärnan »

Gösen skrev: fre 17 maj 2024, 21:15
Dessutom är en betongplatta något man sparar pengar på. De 12 miljonerna belastar inte resultatet (mer än avskrivningar) då man förra året med kommunal borgen lånade 20 miljoner för att komma ikapp med underhåll även om man i ansökan kallade det för grön omställning.
Det är väl just detta som jag funderar på.. vad menade vdn med detta? Har han inte koll på dylikt eller menade han något annat?
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Uffe88 skrev: fre 17 maj 2024, 23:12

Extra viktigt då att ha en ordförande som inte hamnar i dispyt med en av våra största sponsorer.

Varningsklockorna ringer här och det där uttåg mot indianerna blev plötsligt kännbar igen, suck.
Absolut. Nuvarande styrelse har, vad det verkar, knappast gjort situationen bättre. Det nya greppet med säsongskort känns mer desperat i jakt på likviditet än något som på årsbasis höjer intäkterna.
Går vi långt i slutspelet så tjänar vi såklart på att sälja dyra lösbiljetter men som det är nu kommer ju ingen köpa säsongskort efter 31 maj så även om vi av förklarliga skäl sålt fler i jämförelse med samma datum föregående år så blir slutresultatet ungefär det som trillat in om en dryg vecka.

Vill man hjälpa klubben likviditetsmässigt kan man såklart köpa biljetter till tre matcher i höst redan i juni. Själv har jag ingen aning om jag ens är hemma de datumen men det finns säkert andra med såpass lång framförhållning.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Nu flyter Silly season ihop med ekonomitråden och jag vet inte säkert var detta inlägg hör hemma. Men Gösen, som den kloke filosof han är, har så klart rätt om att slagkraftiga värvningar och röda siffror hör ihop. Samtidigt så tror jag inte den här senaste "stormen" är ett uttryck för krav på vidlyftiga värvningar. En toppmålvakt är ingen garanti för en lyckad säsong, men ett haveri på målvaktssidan kan utgöra skillnaden mellan ett kval eller en trygg plats ovan strecken. Att som supporter uttrycka oro och skepcism är väl helt naturligt - så länge det inte övergår i påhop på den spelare som värvat, och det har det knappast här. Supportrar måste ibland få ge uttryck för annat än bara glada tillrop.

Jag är ibland förvånad över att LIF aldrig riktigt tycks få ordning på ekonomin. En stor och ganska fanatisk supporterskara, men man tycks aldrig riktigt slå mynt av det.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

24 maj bankades in fyra gånger här - och idag är det 24 maj.
– Vårt förslag, enligt stadgarna ska det komma då senast fem veckor innan årsmötet och det blir nästa fredag, 24 maj. Så senast den 24 maj ska vi publicera vårt förslag. Det är ju då till den ideella styrelsen. För AB-styrelsen, den följer bolagsordningen och där är det lite annat regelverk skulle man kunna säga. Så vi har mer tid på oss där. Sedan har vi sagt att vi skulle helst vilja vara klara där också, just för att vara transparenta och att alla ska veta vad som gäller. Men är det så att vi inte hinner få till AB-styrelsen till 24 maj så är det "ingen ko på isen" egentligen. Förslaget till ideella styrelsen, det måste vara på plats senast den 24 maj.
https://hockeynews.se/nyheter/s-ser-sit ... s-styrelse
Vågar man hoppas på AB också?

Bild
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Sen på pucken - men hur ska jag kunna få några Facebook-notifikationer när jag inte har Facebook?
Emil Nilsén
16 tim

Det är tid att gå vidare. Tio år i styrelsen får räcka. Jag har i dag i samråd med valberedningen valt att tacka för mig. Det är helt odramatiskt även om någon säkert kommer dramatisera det åt mig.

Det här blir andra sommaren i rad som jag hoppar av. Men det är med två helt olika känslor. Förra sommaren stod jag på en parkeringsficka någonstans mellan Lesjöfors och Karlstad och skakade när jag knappade ihop ett sms för att meddela att jag inte kunde medverka till det som var på väg att ske.

Ni vet alla hur det gick. Vi, och i det inkluderar jag exakt alla Leksingar, vann och föreningen är fortfarande en förening. Det blev därmed ett år till för att försöka vara en liten del i en organiserad överlämning efter den stökiga sommaren.

Det verksamhetsår som nu går mot sitt slut blir mitt tionde och mitt sista i Leksands IFs styrelse. Det är ändå skönt att jag inte hann komma upp i lika många år vid styrelsebordet som längst ner på ståplats. Jag har alltid varit byggd mer för barrikad än för bankett.

Att sammanfatta tio år kommer ta tid. Att hitta ett nytt sätt att gå på hockey, som det ser ut nu det första sedan 1997 när det handlar om att bara gå på match, kommer även det behöva få ta tid att landa.

Senaste året har precis som de föregående inte varit någon rak linje eller medvindssegling. Jag vill tacka alla de övriga ledamöter, i de båda styrelserna, som nu är med hela vägen in i mål. Att försöka segla i den storm som är Leksands IF på de vågor av känslor som denna förening piskar upp är ingen lek. Det händer så mycket under en säsong som aldrig kommer, eller kan komma, allmänheten till känna.

Verksamheten är oerhört komplex och det finns inte många andra branscher som har en så stor och oberäknelig faktor som ett hockeylag, ett par stolpskott och en fladderpuck som man ändå måste ta med i beräkningarna.

Jag vet inte hur de nya styrelserna kommer se ut. Men jag vet vilka som har setat i valberedningen och det gör mig lugn. Äntligen en valberedning som tar sitt uppdrag på allvar – det förtjänar och behöver Leksands IF.

Vad händer nu då?
Ja nu blir det sommar. Sommar innebär grilla, bada, åka motorcykel, gifta bort Didde och resa stång. Men i vanligt ordning kommer det när stången är på plats och grodorna hoppat börja klia i flaggmålningsfingrarna. När pilkastningen är vunnen är det snart dags att börja studera spelschema och se vilken hemmaklack som ska få stå där och titta storögt när de inser att det visst blev bortamatch ikväll.
Kampen under vitblå fana fortsätter.
Vi ses på läktarna.
Emil Nilsén, inte längre styrelseledamot – fortfarande Leksing.
https://www.facebook.com/photo/?fbid=10 ... cale=sv_SE
* * *

Lite mindre sen:
Supporterprofilen lämnar styrelsen: ”Tagit bort glädjen”
24 maj 2024 11:04

Efter tio år.
Nu står det klart att supporterprofilen Emil Nilsén lämnar LIF:s föreningsstyrelse.
– De senaste 18 månaderna har tagit bort glädjen litegrann, säger han till Falu-Kuriren.
https://www.falukuriren.se/2024-05-24/s ... t-gladjen/
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Sen, lite mindre sen - och nu: snabb https://www.leksandsif.se/article/nvmasdz-30ead/view
Ordförande - Peter Wiklund, 66 år, Bromma/Tällberg
(...)
Han har även erfarenhet av att ha suttit i styrelsen tidigare när Aktiebolaget bildades.
Valberedningen föreslår att ordförande Bertil Daniels blir omvald, men förslagen i övrigt innebär flera skiften. Som ledamöter kvarstår Carina Isenberg, på omval står Per-Olof Brasar, medan Håkan Östlund, Peter Wiklund, Stig Modig och så Olle Öst blir nya.
https://idrottensaffarer.se/affarer/201 ... nt-leksand
Han är ordförande i det nybildade aktiebolaget, Leksands IF Ishockey AB, där styrelsen i övrigt består av Bertil Daniels, Per Håkan Sefastsson, Peter Wiklund och Håkan Östlund och med en vd i Mats Aspemo.
https://idrottensaffarer.se/affarer/201 ... aktieagare
Inför måndagens bolagsstämma väljer två av fem ledamöter från de första två verksamhetsåren, Peter Wiklund och PH Sefastsson, att avgå.
Wiklund har ont om tid och hinner inte med. Han har bytt jobb och bor i Uppsala, förklarar Sven-Åke Petters.
https://www.dalademokraten.se/2013-06-1 ... ytt-fiasko
* * *
Vad gäller valberedningens förslag till styrelse för Leksands IF Ishockey AB ber vi att få återkomma efter att nuvarande AB-styrelse haft möte nu på måndag, 27 maj.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Mats_ume »

Hur ser Färjans förslag ut? :-? ~O) ^:)^
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av bjernagris »

Mats_ume skrev: fre 24 maj 2024, 15:30 Hur ser Färjans förslag ut? :-? ~O) ^:)^
Ungefär så här skulle jag tippa på?

https://www.leksandsif.se/article/wucarv1-30ead/view