Nostalgitråden

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Gösen »

Wittgenstein skrev: fre 17 nov 2023, 12:25
Gösen skrev: fre 17 nov 2023, 12:07
Wittgenstein skrev: fre 17 nov 2023, 11:54 I tråden om allsvenskan dök det häromdagen upp lite referenser till poängavdrag för LIF 1995. Jag har sökt mig till arkiven och bjuder på några utdrag. Dessvärre enbart mobilfotograferade men med lite uppförstoring är det kanske läsbart.
Arkiven?
Har du aldrig varit nere i arkivet Gösen? En trappa ner under däck, fortsätt korridoren fram, passera cykelkällaren (passa på att säga hej till Sniper) och ta till höger när korridoren delar sig, då är du strax framme vid arkivet.
Va fan. Det ligger ju på vägen till maskinrummet där jag brukar stå och skyffla in kol till ångmotorn.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: fre 17 nov 2023, 12:39
Wittgenstein skrev: fre 17 nov 2023, 12:25
Gösen skrev: fre 17 nov 2023, 12:07

Arkiven?
Har du aldrig varit nere i arkivet Gösen? En trappa ner under däck, fortsätt korridoren fram, passera cykelkällaren (passa på att säga hej till Sniper) och ta till höger när korridoren delar sig, då är du strax framme vid arkivet.
Va fan. Det ligger ju på vägen till maskinrummet där jag brukar stå och skyffla in kol till ångmotorn.
Just precis! Passa på att ta en svängom i arkivet nästa gång du har kolpasset. Om du har bråttom bör du dock undvika statistikhyllan. Lillgud brukar stå och gräva i nån låda där, och börjar du surra med honom så kommer du aldrig därifrån.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: fre 17 nov 2023, 12:51
Gösen skrev: fre 17 nov 2023, 12:39
Wittgenstein skrev: fre 17 nov 2023, 12:25

Har du aldrig varit nere i arkivet Gösen? En trappa ner under däck, fortsätt korridoren fram, passera cykelkällaren (passa på att säga hej till Sniper) och ta till höger när korridoren delar sig, då är du strax framme vid arkivet.
Va fan. Det ligger ju på vägen till maskinrummet där jag brukar stå och skyffla in kol till ångmotorn.
Just precis! Passa på att ta en svängom i arkivet nästa gång du har kolpasset. Om du har bråttom bör du dock undvika statistikhyllan. Lillgud brukar stå och gräva i nån låda där, och börjar du surra med honom så kommer du aldrig därifrån.
Gösen i arkivet under kolskyfllarpasset? Du vill alltså inte kunna läsa något alls framöver? Har du sett en fisk hur skitig den är efter att ha legat i kol och sprattlat?
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Wiborg skrev: fre 17 nov 2023, 14:05
Wittgenstein skrev: fre 17 nov 2023, 12:51
Gösen skrev: fre 17 nov 2023, 12:39

Va fan. Det ligger ju på vägen till maskinrummet där jag brukar stå och skyffla in kol till ångmotorn.
Just precis! Passa på att ta en svängom i arkivet nästa gång du har kolpasset. Om du har bråttom bör du dock undvika statistikhyllan. Lillgud brukar stå och gräva i nån låda där, och börjar du surra med honom så kommer du aldrig därifrån.
Gösen i arkivet under kolskyfllarpasset? Du vill alltså inte kunna läsa något alls framöver? Har du sett en fisk hur skitig den är efter att ha legat i kol och sprattlat?
Det är lugnt, jag har hyrt in Beppe som dörrvakt. Han släpper endast in rena gösar. Och så har vi handlat slut på hela lagret av.... https://www.amazon.se/Arkivhandskar-par ... B07CHHD1N4
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Hur som helst är Fjodor & Wittgensteins tidningsurklipp ovärderliga. Det begränsade internet berikas storligen.

Herrarna borde släppa nytt regelbundet - och inte bara på förekommen anledning. Överraska oss efter eget tycke och smak. Ingen grundseriematch är för banal!
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Bra match, stor spelare och det var billigt att gå på hockey förr!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Mats_ume »

Någon här kanske kommer åt https://tidningar.kb.se/ ?
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Fjodor skrev: fre 17 nov 2023, 18:21 Bra match, stor spelare och det var billigt att gå på hockey förr!
Leksands IF - Modo Hockey 5 - 4 ( 1-2, 0-2, 4-0 ) 3302 Leksands Isstadion https://historical.stats.swehockey.se/h ... ieId=90001

En match knappt två månader senare - 21 januari 1982 - som etsat sig fast. Om jag inte minns fel svarade Ivan Hansen för kvitteringsmålet och Lars Karlsson sköt 5-4 rä rä rä rätt öpp i kryssä från blå.

Bild
OLD SCHOOL HOCKEY: LARS KARLSSON https://www.leksandsif.se/article/s7zdainsl-30ead/view
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: fre 17 nov 2023, 20:58
Fjodor skrev: fre 17 nov 2023, 18:21 Bra match, stor spelare och det var billigt att gå på hockey förr!
Leksands IF - Modo Hockey 5 - 4 ( 1-2, 0-2, 4-0 ) 3302 Leksands Isstadion https://historical.stats.swehockey.se/h ... ieId=90001

En match knappt två månader senare - 21 januari 1982 - som etsat sig fast. Om jag inte minns fel svarade Ivan Hansen för kvitteringsmålet och Lars Karlsson sköt 5-4 rä rä rä rätt öpp i kryssä från blå.

Bild
OLD SCHOOL HOCKEY: LARS KARLSSON https://www.leksandsif.se/article/s7zdainsl-30ead/view
Otroliga dräkter och felfria mustascher. De där tröjorna kommer inget tredjeställ någonsin nå upp till.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Så här i NHL-i-Stockholm-tider bidrar jag med följande lagbild.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: fre 17 nov 2023, 20:58
Fjodor skrev: fre 17 nov 2023, 18:21 Bra match, stor spelare och det var billigt att gå på hockey förr!
Leksands IF - Modo Hockey 5 - 4 ( 1-2, 0-2, 4-0 ) 3302 Leksands Isstadion https://historical.stats.swehockey.se/h ... ieId=90001

En match knappt två månader senare - 21 januari 1982 - som etsat sig fast. Om jag inte minns fel svarade Ivan Hansen för kvitteringsmålet och Lars Karlsson sköt 5-4 rä rä rä rätt öpp i kryssä från blå.

Bild
OLD SCHOOL HOCKEY: LARS KARLSSON https://www.leksandsif.se/article/s7zdainsl-30ead/view
Stämmer bra det. Och det riktigt imponerande var att Leksand gick från 1-4 till 5-4 på fyra minuter i tredje perioden, mellan 11.01-15.01.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Och i nästa match smällde Ivan in Leksands 3000:e mål i högsta serien. Jäklar vilken lirare Ivan var, en av mina absoluta favoriter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

En del fruktar att Leksand ikväll får sota för HV:s fråntagna straffmål.
Jag tycker istället att det är HV som ska betala för att de lade beslag på Ivan & Roland i mitten på 80-talet.
Alltid. Varje gång Leksand & HV möts.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: lör 18 nov 2023, 09:57 En del fruktar att Leksand ikväll får sota för HV:s fråntagna straffmål.
Jag tycker istället att det är HV som ska betala för att de lade beslag på Ivan & Roland i mitten på 80-talet.
Alltid. Varje gång Leksand & HV möts.
Instämmer, det var hemskt att se dem dominera i HV :evil:
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Under radarn: HELA kvalseriematchen Leksand-Djurgården 2012 smögs upp på Youtube för 10 månader sedan.
- Få visningar och god kvalitet på sändningen
- Högintensiv match
- Kokande Tegera i 60 minuter
- Filip Forsberg och Mika Zibanejad på isen
- Djurgården degraderas
- Grunden läggs för Leksands avancemang kommande år
- David Printz i Djurgårdens laguppställning och studiointervju med Charles Berglund efter match
- Mycket annat
https://www.youtube.com/watch?v=kS15QKl_EAE
Senast redigerad av Sniper den mån 20 nov 2023, 11:03, redigerad totalt 1 gång.