2024-10-29 Tisdag 19:00 Örebro - Leksand 3-0

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper

Re: 2024-10-29 Tisdag 19:00 Örebro - Leksand 3-0

Inlägg av Sniper »

Wiborg skrev: ons 30 okt 2024, 07:00Hellberg tycker jag var helt osynlig förutom att det var han som skulle ha täckning när backen gick framåt vid Örebros första mål. Det var han som skulle ha markerat spelaren som kom in från båset på deras 1-0-mål. Visst, han måste få göra misstag han också, men tycker han var totalt osynlig i övriga matchen så har svårt att ge honom godkänt betyg.
Matchen eller matcher? ;)
Jag säger: skeppa.
Han saknar både explosivitet och uthållighet och verkar otillräckligt tränad. Antagligen för att han är lat och tror talang räcker. Misstänkt Quenneville-karaktär.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: ons 30 okt 2024, 11:16
Wiborg skrev: ons 30 okt 2024, 07:00Hellberg tycker jag var helt osynlig förutom att det var han som skulle ha täckning när backen gick framåt vid Örebros första mål. Det var han som skulle ha markerat spelaren som kom in från båset på deras 1-0-mål. Visst, han måste få göra misstag han också, men tycker han var totalt osynlig i övriga matchen så har svårt att ge honom godkänt betyg.
Matchen eller matcher? ;)
Jag säger: skeppa.
Han saknar både explosivitet och uthållighet och verkar otillräckligt tränad. Antagligen för att han är lat och tror talang räcker. Misstänkt Quenneville-karaktär.
Han har väl varit osynlig i de tidigare matcherna också även om jag i just detta fallet bara pratade om den här matchen. Ifall man bara ser på det han presterar under match så ser jag inga som helst problem att man ger honom fler chanser och tid att komma in i det. Men ifall ryktena om inställningen stämmer så är det svårare. Det är något som går att jobba med och där litar jag på att ledningen har någon typ av plan att ser man en bättring sp jobbar man vidare med honom annars får man låta honom se sig om efter andra alternativ.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Wiborg skrev: ons 30 okt 2024, 13:16Han har väl varit osynlig i de tidigare matcherna också även om jag i just detta fallet bara pratade om den här matchen. Ifall man bara ser på det han presterar under match så ser jag inga som helst problem att man ger honom fler chanser och tid att komma in i det. Men ifall ryktena om inställningen stämmer så är det svårare. Det är något som går att jobba med och där litar jag på att ledningen har någon typ av plan att ser man en bättring sp jobbar man vidare med honom annars får man låta honom se sig om efter andra alternativ.
Håller med om att han bör ges fler chanser innan vi ger upp på honom. Det är även erkänt svårt för offensiva spelare att göra skillnad med begränsad istid; H. Hellberg snittar hittills 5:22. Han tjänar nog heller inte så mycket att det belastar budgeten nämnvärt.

Vi var ju snabba att släppa L. Lagerberg när det visade sig att han skulle få svårt att slå sig in i truppen, så det finns antagligen hopp hos den sportsliga ledningen att H. Hellberg har en framtid hos oss. Eller så finns det ingen annan som vill ha honom.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Jaså, är det DÄRFÖR han är så osynlig. Han är inte ens på isen långa stunder :mrgreen:
Jag skojar alltså inte nu - har trott att han spelat oftare men förblivit i spelets periferi.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Igår spelade han mer, men det var första gången i år som hans istid kröp över 10 minuter.

https://old.shl.se/spelare/qYD-5yatIvo6 ... rg/gamelog
tomten

Inlägg av tomten »

Jag har ingenting emot Karlberg, han är i ett spännande skede i utvecklingen. Han fick däremot en våldsamt fin inmatchning mot SHL, ge juniorer samma chans.
Tyvärr låste han en juniorplats när han värvades och inga minuter har gått till tex Hellberg och övriga när han vräkte in mål och assists i J20
Samma med värvningen av Fred, backplatserna låstes direkt
Lagerberg fick aldrig chansen att spela SHL på riktigt
De fick inte ens en chans att prova på då
Våra två största J20 stjärnor på länge fick inte chansen alls när de spelade J20

Det är skillnaden mellan oss och SAIK , de vågar och juniorerna lyckas
Se på de två igår, bland de bästa i laget men fick ändå sparsamt med tid

Det jag vänder mig emot är: Skeppa Hellberg han gör ingenting. Därav jämförelsen med Karlberg tex.
Han fick misslyckas i lugn och ro och spela mkt ändå , han fick enormt med speltid pga skador trots att han första säsongen inte var bra alls De flesta hade skickat honom efter den säsongen.

Hellberg ska skeppas omgående efter ca 30-40 min speltid i SHL? Sedan kan inte jag se att han hade hela skulden till 1-0 målet. Vart tog ansvarig back vägen? Han var ju helt lost.
I stort tycker jag Hellberg är godkänd då han i övrigt sköter defensiven bra och vinner många sargdueller, resten kommer
Han har överlägset mest potential att bli riktigt bra, varför inte han provas i PP är för mig en gåta, hans bästa genre.
Utlåtandet från tränarna var ju: han kan bli en ny Elvenes med rätt inställning, men han måste få chansen
Lagerberg och Hellberg var exceptionellt bra i J20, s.k. Stjärnor. Dessa måste ju förvaltas och inte kastas åt sidan bara. Björn visste exakt vad han gjorde när han nöp Lagerberg.
Vi måste ha plats för minst 2-3 juniorer i laget på bänken varje match.

Sedan har vi fyra ggr om året låtit lika när vi spelar mot Örebro med Niklas i båset, har vi någon vinst mot Niklas alls i full tid? Det är ju otroligt genanta siffror.
Insatsen igår var ganska lik övriga matcher mot Örebro och Niklas
Någon som har koll på statistiken?
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

tomten skrev: ons 30 okt 2024, 16:13
Sedan har vi fyra ggr om året låtit lika när vi spelar mot Örebro med Niklas i båset, har vi någon vinst mot Niklas alls i full tid? Det är ju otroligt genanta siffror.
Och där undrar man över lagledning/tränare osv.
Det är ju inte direkt en välborgad hemlighet hur Örebro spelar.
Eller hur det brukar se ut när vi möter dom.
Och ändå, likförbannat, kommer vi ut och står i pausintervjuerna och ser ut ledsna valpar och undrar försynt vad som hände…?
Hur i alla glödheta helveten kan man år ut och år in gå i samma fälla?
Förstår man inte hur Örebro spelar? Har man inte tillräcklig smartnes för att lösa upp deras hockey? Vad är det som är fel???
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Klas skrev: ons 30 okt 2024, 16:48
tomten skrev: ons 30 okt 2024, 16:13
Och där undrar man över lagledning/tränare osv.
Det är ju inte direkt en välborgad hemlighet hur Örebro spelar.
Eller hur det brukar se ut när vi möter dom.
Och ändå, likförbannat, kommer vi ut och står i pausintervjuerna och ser ut ledsna valpar och undrar försynt vad som hände…?
Hur i alla glödheta helveten kan man år ut och år in gå i samma fälla?
Förstår man inte hur Örebro spelar? Har man inte tillräcklig smartnes för att lösa upp deras hockey? Vad är det som är fel???
Hade vi haft avslutare av högre klass så skulle vi ha kört vår frejdiga anfallshockey. Nu har vi inte det, det är högst allsvensk klass på våra avslut tycker jag, och måste då försöka spela som örebro mot lag som örebro, och hoppas nån puck slinker in åt rätt håll.
Tyvärr behärskar vi inte 100% försvar och 100% anfall i samma match.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Jag håller med tomten i att det finns något att bygga på med Hellberg. Han ser ut att spela med vilja och hade en del fina aktioner igår. Ser det också som mycket märkligt att han inte får chansen i PP. Han är ju en av få som har skottet och näsa för målet, som en stor del i sitt hockey-DNA. Han måste ges förutsättningarna att utveckla de egenskaperna på SHL-nivå.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: ons 30 okt 2024, 17:55 Jag håller med tomten i att det finns något att bygga på med Hellberg. Han ser ut att spela med vilja och hade en del fina aktioner igår. Ser det också som mycket märkligt att han inte får chansen i PP. Han är ju en av få som har skottet och näsa för målet, som en stor del i sitt hockey-DNA. Han måste ges förutsättningarna att utveckla de egenskaperna på SHL-nivå.
Jag tycker det är märkligt att han inte tar chansen.
Men ger honom ändå mer än chansen att bevisa oss fel. Grymt talangfull som behöver få kontroll på den mentala biten. Det svåraste och det som skiljer agnet från vetet.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Lillgud

Inlägg av Lillgud »

tomten skrev: ons 30 okt 2024, 16:13 Sedan har vi fyra ggr om året låtit lika när vi spelar mot Örebro med Niklas i båset, har vi någon vinst mot Niklas alls i full tid? Det är ju otroligt genanta siffror.

24-25 1-2 Örebro , 3-0 Örebro

23-24 1-2 Örebro , 2-1 Örebro
(Övriga 2st matcher stod Johan Hedberg i båset , Erikssson var då sportchef)

22-23 (3-4 Leksand) , 1-3 Örebro , 6-3 Örebro , 3-4 Örebro

21-22 3-1 Örebro , (4-2 Leksand) , 3-1 Örebro , (2-0 Leksand)

20-21 2-1 Örebro , 7-1 Örebro , 1-2 Örebro , 1-6 Örebro , (1-2 Leksand) , 1-5 Örebro , 1-0 Örebro , 3-5 Örebro

19-20 4-0 Örebro , 0-1 Örebro , 4-2 Örebro , 3-5 Örebro

Niklas Eriksson vs Leksand
20 segrar vs 4 segrar

Vid 15 av Örebros 20 segrar….
Har Leksand endast gjort 1 eller 0 mål i matcherna….

Mål Örebro 71st , Örebro: 2,96 mål i snitt gör mot oss.
Mål Leksand 37st , Leksand: 1,54 mål i snitt gör mot Örebro.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: ons 30 okt 2024, 18:21
Aggeman skrev: ons 30 okt 2024, 17:55 Jag håller med tomten i att det finns något att bygga på med Hellberg. Han ser ut att spela med vilja och hade en del fina aktioner igår. Ser det också som mycket märkligt att han inte får chansen i PP. Han är ju en av få som har skottet och näsa för målet, som en stor del i sitt hockey-DNA. Han måste ges förutsättningarna att utveckla de egenskaperna på SHL-nivå.
Jag tycker det är märkligt att han inte tar chansen.
Men ger honom ändå mer än chansen att bevisa oss fel. Grymt talangfull som behöver få kontroll på den mentala biten. Det svåraste och det som skiljer agnet från vetet.
Han måste få PP-minuter för att ta chansen och visa att han kan uträtta saker i den spelformen. Att visa att han ska lira PP i 5 mot 5-spel är inte lätt med tanke på istiden och (fram till igår) omgivningen.
Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Vad fan har hänt med Hellberg? Han var ju grym förrförra året. Lirade smart, hittade ytor och passade rent.
Nu ser det ut som han simmar i en valiumburk.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

tomten skrev: ons 30 okt 2024, 16:13 Jag har ingenting emot Karlberg, han är i ett spännande skede i utvecklingen. Han fick däremot en våldsamt fin inmatchning mot SHL, ge juniorer samma chans.
Tyvärr låste han en juniorplats när han värvades och inga minuter har gått till tex Hellberg och övriga när han vräkte in mål och assists i J20
Samma med värvningen av Fred, backplatserna låstes direkt
Lagerberg fick aldrig chansen att spela SHL på riktigt
De fick inte ens en chans att prova på då
Våra två största J20 stjärnor på länge fick inte chansen alls när de spelade J20

Det är skillnaden mellan oss och SAIK , de vågar och juniorerna lyckas
Se på de två igår, bland de bästa i laget men fick ändå sparsamt med tid

Det jag vänder mig emot är: Skeppa Hellberg han gör ingenting. Därav jämförelsen med Karlberg tex.
Han fick misslyckas i lugn och ro och spela mkt ändå , han fick enormt med speltid pga skador trots att han första säsongen inte var bra alls De flesta hade skickat honom efter den säsongen.

Hellberg ska skeppas omgående efter ca 30-40 min speltid i SHL? Sedan kan inte jag se att han hade hela skulden till 1-0 målet. Vart tog ansvarig back vägen? Han var ju helt lost.
I stort tycker jag Hellberg är godkänd då han i övrigt sköter defensiven bra och vinner många sargdueller, resten kommer
Han har överlägset mest potential att bli riktigt bra, varför inte han provas i PP är för mig en gåta, hans bästa genre.
Utlåtandet från tränarna var ju: han kan bli en ny Elvenes med rätt inställning, men han måste få chansen
Lagerberg och Hellberg var exceptionellt bra i J20, s.k. Stjärnor. Dessa måste ju förvaltas och inte kastas åt sidan bara. Björn visste exakt vad han gjorde när han nöp Lagerberg.
Vi måste ha plats för minst 2-3 juniorer i laget på bänken varje match.

Ok, då är jag med på hur du menar. Dock så vet vi inte vad som händer vid sidan om isen och det ryktas ju om bristande inställning och även arogans, då förstår jag att man inte får 15 minuter i speltid per match och fri roll i PP. Då får man ta skitgörat och visa att man kan acceptera den roll man får och sedan jobba sig uppåt. Och med att jobba sig uppåt menar jag inte att man ska ösa in poäng i fjärdelinan utan visa med inställning, göra skitjobbet och ta till sig av feedbacken från tränarna att man vill lägga ner det som krävs. Tar han till sig av feedbacken då är det klart att man inte ska skeppa Hellberg om han själv inte vill det, då ska han få tid på sig att ta sig in i laget men han ska inte ha en självklar plats i PP bara för att han gjorde massor av poäng i J20 förr. Vi har ett fungerande PP just nu och då ska vi inte röra om i det för mycket. Visst, nu när det saknas några ordinarie PP-spelare så är det klart man skulle kunna sätta in honom som ersättare i någon enhet, men med fullt lag är det dumt att ändra något.

Angående statistiken är det bara att hålla med om att det är genant. Vi har under många år haft svårt för lag som backar hem och spelar på det sätt som Örebro spelar under Niklas. Jag tror ändå på att det är gasen i botten som gäller för att slå Örebro. Vi har inte ett lag som är byggt för att spela på det sättet, vi har ett lag byggt för att spela med fart och då tycker jag att man ska spela på det sättet. Sedan måste man kunna ha en tight defensiv samtidigt som man försöker göra mål framåt. Ser man på den här matchen kändes det nästan som att man inte ens försökte i första perioden. Det var dessutom bara ett mål som var frukten av att man gick framåt för hårt i övrigt var det ju spel i egen zon som resulterade i målen. Och första målet de gjorde på kontringen var ju dessutom svårt för Hellberg att täcka upp för back när en spelare åker och byter och den andra spelaren hoppar in 6-7 meter längre ner och väldigt tidigt. Svårt för honom att hinna ikapp det försprånget och jag tycker det är ett typiskt exempel på felaktigt byte. Full fart framåt och ha tålamod men glöm inte att täcka upp bakåt så kommer man vinna mot Örebro. Vi har ett bättre lag nu än när vi förlorade mot dem i kvartsfinalserien, jag tror den taktiken man försökte med då kryddat med en bättre defensiv vi har idag så kommer det bli bra.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Karlberg sa det rätt bra i nån intervju nyligen, hur han accepterade rollen, tog sina minuter, lärde sig att spela som en 4-lina (av många) förväntas spela. För att långsamt arbeta sig uppåt, fler minuter och närma sig det spelet som han vill och kan, dvs offensivt med fart.
Det vi ser nu hade vi nog inte sett utan den acceptansen för rollen han fick ta.
Men samtidigt, ska man ha en Helleberg, en FUS med (inalla fall i FUS fall) med lagets könsligaste handleder och bara låta honom slå sarg ut 3 minuter/match? Resursslöseri, och totalt värdelöst för spelaren ifråga…
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.