2025-10-02 Torsdag 19:00 Växjö - Leksand 3-0

Matchtrådar för alla matcher.
Lifstarsll

Re: 2025-10-02 Torsdag 19:00 Växjö - Leksand 3-0

Inlägg av Lifstarsll »

Eastis skrev: tor 02 okt 2025, 21:32

Spelmässigt är det väl en ganska bra bortamatch, särskilt period 2. Vi skapar ett flertal heta målchanser och släpper väl inte till särskilt många hemåt.

Skillnaden blir special teams, Knuts skridsko och hål i bladet för forwards med öppet mål.

Jag väljer ändå glädjen (nåja) och att vi spelmässigt gör en bra bortamatch.

Bra sammanfattat, Växjö är som vanligt svårspelade i ledningen och vi har inte flyt med oss nu heller. Visst bra lag har tur men det finns väl ändå lite uppsidor. Tycker Växjö spelar en give and go på hela banan och svår att komma åt, men de tillfällen vi gör det blir de lite stressade. Många chanser skapar vi ändå och framöver kommer det trilla in förhållandevis mer - så väljer jag att se det. WN ser jag gärna mer av också men Koblar, han växer fortfarande!

Senast redigerad av Lifstarsll den tor 02 okt 2025, 22:28, redigerad totalt 1 gång.
Henke Lif

Inlägg av Henke Lif »

När man ser PC skridskoåkning så misstänker jag att han spelar med smärtor. Antingen ryggen eller höfter….

harfager

Inlägg av harfager »

Jag håller verkligen inte med om att det är en så jäkla dålig insats. Tvärtom så tycker jag att det är en riktigt bra match prestationsmässigt sen är det såklart oroande att vi inte trycker dit puckarna. Vi skapar dock tillräckligt för att vinna matchen och jag tycker att det ser stabilt ut i egen zon. Målen idag idag är ett självmål ( för vilken gång i ordningen?!) och ett pp-mål från ligans absolut bästa powerplay. Jag är sjukt nog inte ett dugg orolig därför att spelet, som det ser ut just nu, i mitt tycke och tro kommer generera poäng.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Henke Lif skrev: tor 02 okt 2025, 21:50

När man ser PC skridskoåkning så misstänker jag att han spelar med smärtor. Antingen ryggen eller höfter….

Det börjar kanske bli tjatigt nu, men Peter Cehlarik har verkligen ingenting att bidra med längre. Hans bett i skridskoåkningen är obefintligt, och en kompis messade: ”Vad har hänt med Cehlariks skridskoåkning? Tror nästan jag kan åka ikapp honom.” Detta efter att kaptenen slarvat bort ett friläge då Brian Cooper utan problem kom ikapp. Jag undrar om han verkligen är helt skadefri – det ser inte så ut när det gäller tempo, acceleration och liknande.
https://hockeynews.se/nyheter/bergman-f ... rstakedjan

MeraSkottpåMål

Inlägg av MeraSkottpåMål »

Einar Berg skrev: tor 02 okt 2025, 21:44
Henke Lif skrev: tor 02 okt 2025, 21:39

Borde koblar spela ännu högre upp i hierakin ? På PC plats?

Självklart!!!

Byte med Vejdemo rakt av.

Utan motgång, finns inte framgång.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: 2025-10-02 Torsdag 19:00 Växjö - Leksand

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tor 02 okt 2025, 19:45

Vid problem på hemmaplan föreslår de att åka runt med buss före match.
Vad gör man när bortaspelet är svagt?
Vi kan ju inte åka till aktuell ort/aktuella orter en vecka i förväg och vistas där tills vi känner oss som hemma.
För då har vi hemmamatch - och spelar bättre.

Detta skrevs efter första. I andra spelade vi nästan som på hemmaplan. Ett steg i rätt riktning.

* * *

Publiksiffran förresten: 4371.
Och i Skellefteå (mot Frölunda!): 4211.
Bortsett från att vi behöver mer av ekonomiska skäl är våra helt okej.

Ullvi, typ

Inlägg av Ullvi, typ »

Säger som Stjärnan. Vi torskar på lördag men from. nästa vecka är det dags att börja vinna.
Vi behöver Anton J. tillbaka. Betyder massor.
Koblar växer ju som ett träd.
Gidde växer också. Men kanske mer som en en.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Ullvi, typ skrev: tor 02 okt 2025, 22:17

Han har inte vett att vara blyg på isen. Auktoritativ som en värvad stjärnspelare.

Ludde

Inlägg av Ludde »

Känns lite som att man hört Hedbergs ”-Det grinar emot men fortsätter vi bara spela vårt spel så släpper det.” förr, hela förra säsongen kanske?

Hedersamma försluster är det sämsta för då börjar man prata om otur istället för dåliga skills

Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Sportbladet-rubrik på startsidan:

Växjö Lakers lekte med Leksand: 3-0

Från själva artikeln:

När Smålandslaget slog Leksand med 3–0 efter en jämn tillställning på Vida Arena var det klubbens fjärde raka vinst.

* * *

LIF:s hemsida:

Knapp förlust i Växjö

...är väl inte heller den bästa rubriken.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Har vi totalt tappat det här med att gå rakare på mål och snacket om PP, spelidén och viljan/entusiasmen från försäsongen är som bortblåst.
Till detta inser jag hur kassa vi är på att teka i framförallt BP, kan någon annan än Knuts gå in och ta dessa tekningar?
Veronneau verkar ha betytt mer i laget än jag kunde ana, all frenesi och kreativitet försvann efter hans skada.

Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Ludde skrev: tor 02 okt 2025, 22:31

Känns lite som att man hört Hedbergs ”-Det grinar emot men fortsätter vi bara spela vårt spel så släpper det.” förr, hela förra säsongen kanske?

Hedersamma försluster är det sämsta för då börjar man prata om otur istället för dåliga skills

Regerade du med på den där meningen.
Jag tror säkert Väsby hoppades på det när det begav sig.
Och hur många gånger har vi inte sagt det dom senaste 20 åren?
Sen så tycker jag inte att vi är ödmjuka utan verkar köpt när pressen blåste upp oss.
Jag har i 2 matcher sagt skjut för fan åk inte leta lägen utan skjut, skjut och in med folk framför mål. Då kommer målen

Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2025-10-02 Torsdag 19:00 Växjö - Leksand

Inlägg av Wiborg »

CMB skrev: tor 02 okt 2025, 19:38

Varför är SHL:s svagaste skytt Caito med i pp? Och Cehlarik?

SHLs svagaste skytt vet jag inte men visst saknar vi Anton på backplats i PP. Cehlárik spelade upp sig senare i matchen men var väldigt blek i första han också. Tycker ändå vi skapar en del bra chanser i PP mot ett bevisligen bra BP.

Klas skrev: tor 02 okt 2025, 19:39
CMB skrev: tor 02 okt 2025, 19:34

Istället för att ta tag i pucken spelar Lang (en misslyckad) sarg ut. Nu får Hedberg kamma till laget, skärpning!

Ja verkligen! OK att ligga under mot Växjö, det är ett jävla bara lag. Men vi kan väl spela om det? Åka runt och fega oss till en förlust, det är så jävla mycket Leksand anno tidiga 2020-talet. Det är slut med det nu! Våga, för bövelen!

Ja, efter första kände jag också att det inte kommer bli bra. Det blev det inte heller resultatmässigt visserligen men jag sa i pausen att vi spelar inte alls med samma forecheck som vi gjorde i början på serien och har inte alls den intensiteten vi hade. Vilken jäkla skillnad det blev i andra när man började trampa igång igen!

SteveY skrev: tor 02 okt 2025, 20:29

Är det inte en riktigt dålig match överlag? 13-9 i skott efter två perioder :shock:

Jag tycker det var en riktigt underhållande match i 50 minuter. Sedan efter 2-0 så stänger Växjö ner och spelar så där tråkigt som de förr spelade hela matcherna. Första 20 spelade Växjö kreativt och underhållande och stod för showen ensamt när vi enbart lyckades komma upp i sporadiska anfall då och då. I andra så tog vi över underhållningen även om Växjö fortfarande försökte ta sig framåt. Antalet skott på mål visar inte alls underhållningsvärdet, det var nog klart fler skottförsök och mycket täckta skott och skott utanför. Samtidigt så var det två lag som trots anfallsvilja även spelade ett jäkligt tight försvarsspel då blir det inte så jäkla många skott på mål och det är ju inte en dålig match för det. Jag tycker det var en av de bättre matcherna jag sett den här säsongen, bara Leksands första period och resultatet som var negativt.

Klas skrev: tor 02 okt 2025, 20:51

Slashing?

Ja, på handskarna. Men jävligt onödigt, han var ju bakom hela situationen…
Snacka om momentum.

En korrekt utvisning men oerhört petigt med tanke på nivån man haft tidigare i matchen. Svårt för spelarna att veta vilken nivå som gäller. Men utöver denna utvisning tycker jag återigen domarna var riktigt bra. Det verkar bara vara i Nord-Danmark det är katastrof ;-)

bender skrev: tor 02 okt 2025, 20:57

Ridå.

Vi är alldeles för dåliga för övre halvan av den här serien. Ett växjö på halvfart nollar oss och promenerar hem 3p.

Synd att vi satte fart på HV förra omgången, och LHC vinner också. Kanonkväll.

Fast det är ju verkligen inte så att Växjö varken gick på halvfart eller promenerade hem 3 poäng. Vi gjorde en riktigt bra match och med lite flyt istället motflyt med studsarna hade det kunnat bli helt omvänt resultat.

Eastis skrev: tor 02 okt 2025, 21:32

Spelmässigt är det väl en ganska bra bortamatch, särskilt period 2. Vi skapar ett flertal heta målchanser och släpper väl inte till särskilt många hemåt.

Skillnaden blir special teams, Knuts skridsko och hål i bladet för forwards med öppet mål.

Jag väljer ändå glädjen (nåja) och att vi spelmässigt gör en bra bortamatch.

Då ser vi det hela på väldigt lika sätt. Jag tycker de två sista perioderna bådar gott för framtiden ändå.

Sniper skrev: tor 02 okt 2025, 22:30
Ullvi, typ skrev: tor 02 okt 2025, 22:17

Han har inte vett att vara blyg på isen. Auktoritativ som en värvad stjärnspelare.

Jag trodde flera gånger att det var Anton Johansson som åkte upp med pucken genom mittzon. Väldigt lika både i skridskoåkning och pondus när de kryssar genom mittzon. Fortsätter han såhär är han given i toppkedjorna!

Ludde skrev: tor 02 okt 2025, 22:31

Fast det handlar också om att skapa goda vanor och tro på det man gör. De två sista perioderna var riktigt bra och kan man spela på det sättet kommer resultatet att komma. Vi skapar chanser och släpper inte till så många chanser, det är ju precis det som skapar framgång. Sedan måste man givetvis sätta en del av chanserna men steg ett är att skapa dem.

Pellefant skrev: tor 02 okt 2025, 22:50

Har vi totalt tappat det här med att gå rakare på mål och snacket om PP, spelidén och viljan/entusiasmen från försäsongen är som bortblåst.
Till detta inser jag hur kassa vi är på att teka i framförallt BP, kan någon annan än Knuts gå in och ta dessa tekningar?
Veronneau verkar ha betytt mer i laget än jag kunde ana, all frenesi och kreativitet försvann efter hans skada.

Vi hade ett PP i första när vi inte riktigt var inne i matchen som dessutom blev upphackat av en periodpaus och då skapade man ändå en del chanser. Hade det kommit ett PP i andra är jag säker på att det varit rörligare men vi fick ingen mer chanser. Dock så saknar jag AJ på backen, han utgör ett klart större hot från blå än Caito och Lyytinen.

Bortsett från första där Gidlöf håller nere siffrorna tycker jag att man gör en jättebra match. Man får upp farten och framförallt timeingen i presspelet och lyckas vinna tillbaka pucken högt i banan gång efter gång. Jag tycker ju faktiskt i andra perioden så är man spelmässigt överlägsna och är bra nära flera mål. Dock som många säger så är attacken på mål lite för låg fortfarande, men tycker ändå det är klart bättre än mot HV (de två innan missade jag). Luc Koblar var riktigt bra och kan han fortsätta på det sättet så är han given top 6, men han är ung och det är oftare att de glänser i enstaka matcher än levererar över tid. Känns dock självklart att han ska fortsätta få speltid som han förtjänat även om det kommer dippar. Tycker även Kaderli är riktigt bra med sitt fysiska spel och Wictor Nilsson kan bli en trevlig bekantskap. Trots förlust är jag ändå mer hoppfull idag än vad jag var efter HV-matchen.

Pain is temporary, glory is forever