1-2 går tydligen också att vinna med.
2025-10-04 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand 1-2
-
Re: 2025-10-04 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand 1-2
-Ben Hogan
-
Re: 2025-10-04 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand
Himmelskt...
Nu blir det en bärs...
-
Bleslutade mig för att se matchen ändå, tog inte många minuter av första innan jag plötsligt tyckte att det var ett utmärkt beslut.
Älskar att Frölunda ska spela moget och vårda puck i egen zon, när vi rusar, stressar och gräver på allt
Gedigen insats, mycket bra! Men vi bör få till lite fler heta lägen. Tror inte vi ska förlita oss på sånna här mål i varje match framöver.
Men skit i det nu, härlig lördag, en IPA på det så..
-
Varför jag nämnde 3dje linan är att på förväg kanske det är där Frölunda målen skulle ramla in. Men nejjj de höll och väl det
-
Grymt skön seger!
Hellsten och ett fantastiskt försvarsspel bakom segern. Och ett stenhårt jobb och forechecking av forwards.
Saknar faktiskt inte AJ. Jo i PP (som vi inte fick nåt idag dock) o hans offensiva uppsida. Men bara se backar som Milo, Lunkan o Fred i egen zon är en ren fröjd. Och Strandell växer hela tiden. Ja även Lytte.
-
svepet skrev: lör 04 okt 2025, 17:45Grymt skön seger!
Hellsten och ett fantastiskt försvarsspel bakom segern. Och ett stenhårt jobb och forechecking av forwards.
Saknar faktiskt inte AJ. Jo i PP (som vi inte fick nåt idag dock) o hans offensiva uppsida. Men bara se backar som Milo, Lunkan o Fred i egen zon är en ren fröjd. Och Strandell växer hela tiden. Ja även Lytte.
Jag ser AJ som viktigaste back för LIF på vägen mot sm-guldet, hans högsta nivå är ingen annan i närheten av. Men det blir intressant att se vilka backar som spelar när alla är tillgängliga.
-
CMB skrev: lör 04 okt 2025, 17:51svepet skrev: lör 04 okt 2025, 17:45Grymt skön seger!
Saknar faktiskt inte AJ. Jo i PP (som vi inte fick nåt idag dock) o hans offensiva uppsida. Men bara se backar som Milo, Lunkan o Fred i egen zon är en ren fröjd. Och Strandell växer hela tiden. Ja även Lytte.Jag ser AJ som viktigaste back för LIF på vägen mot sm-guldet, hans högsta nivå är ingen annan i närheten av. Men det blir intressant att se vilka backar som spelar när alla är tillgängliga.
Jag säger inte emot. På sikt är han nog en av våra viktigaste backar. Och försäsongen gav mkt mersmak, då kändes det som han blir vår gigant på backsidan. Men de sista matcherna han spelade innan skadan var han inte speciellt bra. Och som våra backar spelat i egen zon senaste matcherna så ser jag inte vem han just nu petar. Ställs Milo åt sidan blir jag grymt besviken.
-
Kan vi enas om att så länge alla hjälper varandra på isen behöver vi ingen ny målvakt?
en målvakt är aldrig bättre än sina utespelare och här såg vi hur bra det fungerar när alla är bra.
-
Vad skriver Ros i Abladet?
-
Med det spelet som backarna visade upp idag så skulle jag placera Anton som sjundeback tills någon annan blir sjuk/skadad/avstängd, vilket kommer ske inom en snar framtid.
-
svepet skrev: lör 04 okt 2025, 18:14CMB skrev: lör 04 okt 2025, 17:51svepet skrev: lör 04 okt 2025, 17:45Grymt skön seger!
Saknar faktiskt inte AJ. Jo i PP (som vi inte fick nåt idag dock) o hans offensiva uppsida. Men bara se backar som Milo, Lunkan o Fred i egen zon är en ren fröjd. Och Strandell växer hela tiden. Ja även Lytte.Jag ser AJ som viktigaste back för LIF på vägen mot sm-guldet, hans högsta nivå är ingen annan i närheten av. Men det blir intressant att se vilka backar som spelar när alla är tillgängliga.
Jag säger inte emot. På sikt är han nog en av våra viktigaste backar. Och försäsongen gav mkt mersmak, då kändes det som han blir vår gigant på backsidan. Men de sista matcherna han spelade innan skadan var han inte speciellt bra. Och som våra backar spelat i egen zon senaste matcherna så ser jag inte vem han just nu petar. Ställs Milo åt sidan blir jag grymt besviken.
Detta var matchen där Milo presenterade sig för mig dvs gjorde en riktigt bra insats. Spännande att se honom framöver. (Jag såg första och sista perioden men missade andra perioden pga en grannes "kan du köra mig, måste...", vilket jag sådär lagomt nöjd kände mig tvingad att göra och i icke tillåten hastighet gjorde...)
-
SteveY skrev: lör 04 okt 2025, 18:19Med det spelet som backarna visade upp idag så skulle jag placera Anton som sjundeback tills någon annan blir sjuk/skadad/avstängd, vilket kommer ske inom en snar framtid.
Går vi på dagens prestation så är det nog Caito som, trots målet, får kliva av. Vågar Hedberg, och tar Caito en sån petning på rätt sätt? I så fall är jag iaf inte orolig för backsidan framöver.
-
Skönt att vi har två första målvakter. Det kommer bli oerhört värdefullt när vi hamnar i svårare tider. Tävling, på en gentlemannamässig nivå, är grunden till ett målvaktsspel som håller hela säsongen.
-
Bara jag som tänkte på att Frölunda satte igång målhornet och allt när Lyytinen gjorde 0-1?
-
Vilken väg kommer Leksand gå?
Experterna sa sitt om Leksand inför säsongen när serietipsen basunerades ut. Det blir kval till våren för Leksand.Men i och med den mycket överraskande segern mot Frölunda på bortais är Leksand en bit bort från bottensörjan och just nu är man fem poäng från det där jobbiga strecket som skiljer helveteskvalet från en lugnare tillvaro. Då har man även betat av jobbiga bortamatcher som i Göteborg, Växjö och i Ängelholm. Nästa vecka är det hyfsat lugnt schema med hemmamatcher mot Linköping och Djurgården.
Det som är intressant med Leksand är att flera unga och lite okända spelare tagit för sig och ätit sig in i laget och loggar hyfsat med istid. Jag tänker på Andro Kaderli, Tinus Luc Koblar och så då nye Wiktor Nilsson. Det är också det som behövs för att det ska hända något i dalalaget och att inte spelet går i samma fåror som under slutet av den förra säsongen när Leksand vek ned sig och förlorade fem matcher i följd i slutet av säsongen.
Grattis Hellsten
Finns få spelare i Leksand som är värd en seger som målvakten Jacob Hellsten.Han kom till Leksand förra sommaren efter en sejour på college i USA. Men han har haft svårt att vinna matcher för Leksand och faktiskt inte vunnit en enda match på hela 2025. Hellsten hamnade i en konstig roll förra säsongen när dåvarande junioren Marcus Gidlöf storspelade och var den som fick chansen när Mantas Armalis blev skadad.
Leksand har tålamod med Hellsten och ser honom som ett längre projekt som ska ge frukt över tid. Inte ofta som klubbar har tålamod med målvakter, men sett det som utspelade sig i Scandinavium på lördagseftermiddagen så har Hellsten hittat rätt och kommit in i SHL-spelet. Han har faktiskt inte en enda seger den här säsongen och heller inte på hela 2025, senaste vinsten kom mot Rögle dagen innan Nyårsafton 2024. Hellsten gjorde en imponerande insats mot Frölunda och gjorde många fina räddningar, bland annat i den andra perioden när Frölunda pushade och jagade reducering. Pucken dansade någon gång på mållinjen, men Hellsten hade medstuds och såg till att knipa första segern på bra många månader.
Märkliga SHL 2025
Det är lite svårt att förstå sig på SHL den här säsongen.Brynäs är nere i bottensörjan, trots att man fått in Nicklas Bäckström till laget.
70 miljoner kronor-laget HV71 har märkligt svårt att få till en bra start på SHL-säsongen.
Och i Scandinavium skulle Frölunda göra processen kort med Leksand, som inte tagit en enda seger på bortais den här säsongen och har tre raka förluster bakom sig. Frölunda är SHLs bästa lag och är en storlek större än masarna, speciellt på hemmais.
Men märkliga SHL fortsätter att vara märkligt och när Frölunda spelade lite oinspirerat samt bjöd på mängder med felpass gav man en biljett till gästerna, som plockade upp den och använde den på ett förträffligt sätt.
Leksand vann rättvist och behöver inte be om ursäkt för vinsten, som var Leksands sista match på en roadtrip som startade i måndags och slutar vid midnatt när spelarbussen rullar in på Leksandsnoret. Leksand klarade även av tre boxplay mot Frölunda, som är ett av seriens bästa lag i spel i numerärt överläge.
Utsålt – igen
Frölunda har ett stort A i att fylla Scandinavium.Så även på lördagseftermiddagen mot Leksand, kanske inte den svåraste matchen att sälja ut eftersom dalalaget har många anhängare i södra Sverige.
Men ovädret Amy var ett hinder för att det skulle bli en ny publikfest, men inte ens stormen kunde stoppa fansen från att fylla Scandinavium igen.
Och här borde övriga marknadschefer Hockeysverige följa efter och gå i kurs hos Frölunda. Det är väldigt trevligt att gå på ishockey i den gamla arenan och både ungdomsgäng som familjer får en angenäm upplevelse. Godisregn till barnen och störa ytor i barer för gubb- och tantgängen.
Den utsålda sviten, som var intakt så länge i våras, är visserligen bruten, det saknades några hundra åskådare i tisdags i den förra hemmamatchen.
Men att gå på ishockey i Göteborg är inne och vill man vara säker att se sina goa gubbar i Frölunda måste man köpa biljett tidigt, en dröm för alla marknadschefer.
Uppfriskande med Nilsson-affären
I tisdags var Wiktor Nilsson Frölunda-spelare.På lördagen hade han blåvit tröja på sig och var leksing i matchen mot just Frölunda – i Göteborg ska även noteras. Snabba kast och Frölunda la heller inte in en klausul där Nilsson inte fick vara med i matcherna mot Frölunda.
Nilsson fick inte plats bland Frölunda starka forwardssida under hösten och bad om att få byta klubb i september. Till slut blev det Leksand som nappade på forwardstalangen, bland annat på grund av dalalagets skadesituation där Max Veronneau är justerad i tre veckor till.
Kan gissa att Nilsson var riktigt påslagen i lördagsmatchen och gav allt för att bevisa att Frölunda haft fel syn på lagbygget på forwardssidan. Han var även inne på Leksands andra mål i mittperioden och fick jubla i den namnlösa matchtröjan.
Jag tycker det är uppfriskande när spelare byter lag under säsong. Många lag är livrädda att släppa spelare till en konkurrerande klubb, men inte Frölunda och det ska hedras. Mer sånt här i de högsta hockeyserierna. Ser gärna att lagen byter spelare mer med varandra på NHL-vis.