2025-12-04 Torsdag 19:00 Leksand - Brynäs 1-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: 2025-12-04 Torsdag 19:00 Derby from HELL! Leksand - Brynäs

Inlägg av Sniper »

SteveY skrev: tor 04 dec 2025, 18:02

Omkastade kedjor som vanligt. Har aldrig hört en spelare säga något positivt om att byta kedjekamrater varje match, snarare tvärtom.

– Vi gör stora misstag som straffar sig, i jobbiga lägen. Jag har sagt det förr, det är lite av ett självskadebeteende. Vi måste ha större marginaler i vissa lägen, säger Leksands tränare Johan Hedberg.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... mot-brynas

Det är lite självskadebeteende att kasta om i kedjorna hela tiden också. Hur ska spelarna kunna veta var de har varandra när det ständigt är ny omgivning. Undra på att det görs misstag.

Pellefant

Re: 2025-12-04 Torsdag 19:00 Leksand - Brynäs 1-4

Inlägg av Pellefant »

I intervjun efter matchen börjar det nu synas även på Hedberg att har är lite trött, less och nedstämd.

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Vi spelar så galet dåligt.
Knappt något som är bra faktiskt. Ser ingen ljusglimt. Det ska vara de yngre killarna då som man ser har potential om 1-2 år. Resten av laget har sänkt sig minst två snäpp. Tycker synd om Cehlarik som försöker och får mest skit.

Tanken med laget var att många spelare skulle ta ett steg denna säsong. Uppåt alltså. Inte nedåt, som ju nu har skett. För mig är det en blandning av ett billigt lagbygge och tränare som absolut inte får ut i närheten av lagets kapacitet. Bygga om laget helt kan vi inte göra mitt i säsongen Men att byta tränare är för mig ett måste nu. Om vi dessutom kan få in något värt namnet så vore det också toppen. Tränare/spelare som kan ruska om och ingjuta självförtroende.

Det känns inte farligt när vi anfaller. Det känns inte farligt när vi har pp (jo bakåt). Det känns farligt när våra backar har pucken.

Detta billiga lag hamnar bland det dyrare upplagor av LIF, då SHL-pengen försvinner.

Dags att göra något nu. Det kan vara för sent, men att komma till kvalet med en bra känsla kan vara värt mycket. För det är dit vi är på väg.

Södra Siljan speglar vinnare
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Bra skrivet, jag håller med, vi är framme vid vägskälet för ett beslut nu.

Stjärnan

Re: 2025-12-04 Torsdag 19:00 Leksand - Brynäs 1-?

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: tor 04 dec 2025, 21:28

Men vi har ett kul event! Och målfontäner! Synd bara att fontänerna kommer till användning så sällan.

Kan spelarna ha råkat ut för ett mentalt trauma i första matchen när arenan slocknade vid mål, så allt målgörande blivit en sorts ångest?
Det tror jag. Jag vet ju hur primitiva vi människor blir vid strömavbrott.

avd, hitta förklaringar.

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Klas skrev: tor 04 dec 2025, 20:32

Den här frågelådan där man kan skriva till Tjomme, var hittar man den?

Antagligen gömd på den där appen som allt annat.
Är det ny frågelåda idag? Någon i Masugnen säger det.
Jag tänker inte lyssna - även om den är tillgänglig för alla.
Tänker inte låta mig duperas av hans ord något mer.
Han får sitta på sin planet och säga verklighetsfrånvända saker https://www.neye.se/fabelab-snackpase-p ... 048017800/
Agera - och agera rätt.

Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tor 04 dec 2025, 19:16
Klas skrev: tor 04 dec 2025, 19:05

Pigg start i alla fall!

Tom ett mål i PP vad fan är det här?

4 matcher i rad.

Nja, 3 av 4 matcher är det väl? Eller gjorde vi ett mot SAIK trots nollade? ;-)

Klas skrev: tor 04 dec 2025, 19:42
geten skrev: tor 04 dec 2025, 19:39

Får man sparka in puckarna numera? Tänker på 1-1 målet.

Var väl ingen sparkrörelse va?

Tycker den där var ett sånt där extremt gråzonsfall så att jag tycker att man antingen ska tillåta att göra mål med fötterna hur som helst eller förbjuda det helt. Det är en framåtriktad rörelse, men pendelrörelse? Kanske inte. Jag tycker det är rätt att godkänna det men är lika säker på att vi hade fått ett likadant mål underkänt.

Einar Berg skrev: tor 04 dec 2025, 20:11

Oskar Langs jävla CP-passning till Nilsson. Varför åker inte Lang ned med den i hörnet denna gång? Han gör ju alltid det annars?!?

Sedan går ju Anton på felspelare(igen) i hemjobbet.

Tycker att Lang gör väldigt många misstag. Redan i ingången innan så var det han som tappade pucken istället för att komma ner djupt. Nu så släpper han pucken till en stillastående Nilsson som i stort sett redan är markerad. Visst han hade kunnat lägga ner den djupt istället för Lang att åka på, men det är ändå Lang som ger honom tidsnöd.

Jag gillar Lang, men den här hösten har hans skridskoåkning inte skapat speciellt mycket framåt och han har stått för många misstag som har eller varit nära i att resultera i baklängesmål. Han spelar inte alls med den intensitet och aggresivitet som han behöver göra för att komma in på farliga områden. Det har väl hänt en eller två gånger vad jag kan minnas och med hans inte allt för giftiga skott så behöver han skapa väldigt mycket mer för att få utdelning.

Klas skrev: tor 04 dec 2025, 20:20

Tid längs sargerna har vi i alla fall gott om.
Är ganska bekvämt för Brynäs i egen zon. Räcker ju att dom ställer upp i en hyfsat samlad box och låter oss snurra några varv innan vi tappar ut pucken.

I andra perioden tycker jag att det kan vara en ganska bra taktik ändå. Man tröttar ut motståndarna som får jaga och sedan byter man in nya fräscha spelare som får fortsätta pressa på mot ett allt tröttare motstånd och då sätta pressen in på mål. Men då behöver man som sagt sätta press in på mål när man väl har fått in fräscha ben och inte fortsätta hålla till längs sargerna.

Pellefant skrev: tor 04 dec 2025, 20:28
Stjärnan skrev: tor 04 dec 2025, 20:26

Shit. Brynäs är riktigt bra ikväll.

Nä dom behöver inte vara bra, våra backar har skänkt tre mål och målet i vårat PP får Lang ta på sig.

Jag håller med, de var inte så mycket bättre än oss (bättre men inte jättemycket bättre) men de sätter de lägen som de får till skänks och tar till vara på våra misstag. Vi fick väl inte en enda kontring på dem då de dels inte drällde med pucken i fel lägen på samma sätt som oss samt att de när det väl hände så slog de inte en skitpassning. Jag förstår inte heller varför vi slog av på tempot efter att vi gjort 1-0. Visst, Brynäs höjer sig lite men intensiteten från oss skönk väldigt mycket också. Var det den klassiska "rädd för att tappa ledningen"-sjukan? Istället för att fortsätta med det som funkat så känns det som att man bara vill försvara det lilla halmstrå man greppat så det skiter sig helt istället.

Sniper skrev: tor 04 dec 2025, 22:17
SteveY skrev: tor 04 dec 2025, 18:02

Omkastade kedjor som vanligt. Har aldrig hört en spelare säga något positivt om att byta kedjekamrater varje match, snarare tvärtom.

– Vi gör stora misstag som straffar sig, i jobbiga lägen. Jag har sagt det förr, det är lite av ett självskadebeteende. Vi måste ha större marginaler i vissa lägen, säger Leksands tränare Johan Hedberg.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... mot-brynas

Det är lite självskadebeteende att kasta om i kedjorna hela tiden också. Hur ska spelarna kunna veta var de har varandra när det ständigt är ny omgivning. Undra på att det görs misstag.

Fast om man har helt olika laguppställningar varje match så är det inte så jäkla lätt att ha kontinuitet i kedjorna heller. Men visst, nu har man testat det mesta så nu kanske det är bättre att bara bestämma att de här kedjorna kör vi med, blir det bortfall så ändrar man bara just den positionen och slänger in 13:e/14:e forward på den positionen.

Fram till 1-0 spelar man riktigt bra, sedan faller allt. Jag förstår inte varför. Vi faller mentalt både när vi gör första målet och när motståndarna gör första målet. Ska vi behöva spela 0-0 fram till slutminuten för att ha en chans mentalt just nu? Så oerhört sköra spelare just nu. Jag gillar inte att en del påstår att det är enkelt och kravlöst att spela i Leksand, då ser man inte vad som sker på isen där det är så sjukt mycket ångest och ängslan i agerandet. Det är väl snarare pressen som kanske är det största problemet just nu. Är lösningen att prata om att bara gå ut och åka skridskor utav bara helvete och ha roligt? Jag vet inte, men vi behöver få lite positiva vibbar in i laget. De pratar om att det är bra stämning i laget osv, och det stämmer säkert vid sidan om isen, men under match så ser det inte ut att vara en glädje och munter stämning utan snarare ångest och nervositet.

Vi tappade en poäng på Örebro men ingen poäng på Linköping så ser man på glappet till säker mark så var det ingen katastrof, det är imorgon och de två matcherna efteråt som jag tror vårt öde kommer bestämmas. Vi behöver minst fyra poäng mot Örebro och poäng även mot Malmö för att jag ska tro på att vi har en chans att undvika kval. Ökar gapet upp till LHC, Örebro och HV under dessa matcher så är det kval vi får ställa in oss på tror jag.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Tycker att Lang gör väldigt många misstag. Redan i ingången innan så var det han som tappade pucken istället för att komma ner djupt. Nu så släpper han pucken till en stillastående Nilsson som i stort sett redan är markerad. Visst han hade kunnat lägga ner den djupt istället för Lang att åka på, men det är ändå Lang som ger honom tidsnöd.

Jag gillar Lang, men den här hösten har hans skridskoåkning inte skapat speciellt mycket framåt och han har stått för många misstag som har eller varit nära i att resultera i baklängesmål. Han spelar inte alls med den intensitet och aggresivitet som han behöver göra för att komma in på farliga områden. Det har väl hänt en eller två gånger vad jag kan minnas och med hans inte allt för giftiga skott så behöver han skapa väldigt mycket mer för att få utdelning.

Påstods i Masugnen efter match igår att han är klar för Färjestad.
Användaren har haft rätt förr (var först med att AJ blir kvar i Leksand ytterligare en säsong).

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: fre 05 dec 2025, 09:40

Jag förstår inte heller varför vi slog av på tempot efter att vi gjort 1-0. Visst, Brynäs höjer sig lite men intensiteten från oss skönk väldigt mycket också. Var det den klassiska "rädd för att tappa ledningen"-sjukan? Istället för att fortsätta med det som funkat så känns det som att man bara vill försvara det lilla halmstrå man greppat så det skiter sig helt istället.

Fram till 1-0 spelar man riktigt bra, sedan faller allt. Jag förstår inte varför. Vi faller mentalt både när vi gör första målet och när motståndarna gör första målet. Ska vi behöva spela 0-0 fram till slutminuten för att ha en chans mentalt just nu?

Jag kanske kan ge dig svaret.
Spelarna vet mentalt/undermedvetet om att de bara gör 1 mål per match och när de får det målet så infaller en mental form av mission accomplished. Inte medvetet men den finns där.

Spelarna kommer ut till fullsatt högljudda läktare, är spända, målmedvetna och fokuserade med en sak i sikte: Att göra första målet. När det sker så spricker ballongen. Luften går ur. Man har lyckats. Man andas ut, lättade, glada, belåtna.
Sen inser man att spelet fortsätter. Man måste börja om igen. Men nu i ett helt annat fokus. Inte målmedvetet. Inte fokuserat. Utan i ett harmoniskt lugn. Ett lättat och skönt tillstånd.
Man slår av på takten. För det är jobbigt att köra på igen efter att ha stannat av. Man behöver inte pusha längre. Vi har ju lyckats med vårt mål. Att göra 1-0. Ta ledningen.

Vi gör alltså 1-0, efter att ha dominerat i 5 minuter, dessutom gör vi målet i PP (som inte alls var särskilt bra) och spelarna verkar knappt tro det själva.
Där dör allt. Vi skjuter inte ett enda skott på mål på 20 minuter efter målet. Vi har ett par skottförsök. Rätt uppenbart att målet var en sorts mentalt mål för de.

Gör motståndarna första målet så blir det istället mörker direkt. Så inget verkar funka för vårt lag. Att göra 1-0 med sekunder kvar av matchen? Ja, det är nog vår chans till att vinna numera.
Säsongen är redan körd. Men kan bara hoppas man nyttjar återstoden av densamma till att förbereda sig för det som ofrånkomligen väntar i vår.
Skit i resultaten. Se till att träna på PP. BP. Spelmoment. Se det bara som en träning till kvalet.

Sun taught me,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Sniper skrev: fre 05 dec 2025, 09:50

Jag gillar Lang, men den här hösten har hans skridskoåkning inte skapat speciellt mycket framåt och han har stått för många misstag som har eller varit nära i att resultera i baklängesmål. Han spelar inte alls med den intensitet och aggresivitet som han behöver göra för att komma in på farliga områden.

Påstods i Masugnen efter match igår att han är klar för Färjestad.
Användaren har haft rätt förr (var först med att AJ blir kvar i Leksand ytterligare en säsong).

Råttorna lämnar skeppet...? Bittert att vi hamnat där, men man kan ju inte klandra spelarna. Hade man sett nån slags utveckling på nåt plan, men nu är det ju en enda lång spiral åt fel håll som spinner snabbare och snabbare...Är nog rätt många av våra "toppar" som kan prestera och leverera i en miljö där man har ett fungerande spel och slipper ha ångest varje gång pucken släpps. Tänk Max i ett vinnande lag med fart, och förmåga att lägga en passning på ett blad.

Lästa någonstans att Altörn klev av skadad, blev ingen långvarig comeback för honom i så fall..

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Fram till 1-0 spelar man riktigt bra, sedan faller allt. Jag förstår inte varför. Vi faller mentalt både när vi gör första målet och när motståndarna gör första målet. Ska vi behöva spela 0-0 fram till slutminuten för att ha en chans mentalt just nu? Så oerhört sköra spelare just nu. Jag gillar inte att en del påstår att det är enkelt och kravlöst att spela i Leksand, då ser man inte vad som sker på isen där det är så sjukt mycket ångest och ängslan i agerandet. Det är väl snarare pressen som kanske är det största problemet just nu. Är lösningen att prata om att bara gå ut och åka skridskor utav bara helvete och ha roligt? Jag vet inte, men vi behöver få lite positiva vibbar in i laget. De pratar om att det är bra stämning i laget osv, och det stämmer säkert vid sidan om isen, men under match så ser det inte ut att vara en glädje och munter stämning utan snarare ångest och nervositet.

Inte från senaste Tuurala-intervjun utan en tidigare:

– För mig som lever i det här dagliga så blir det så att jag vill göra mitt bästa idag tillsammans med mina kollegor i ledarstaben. Jag vill ge det och få killarna att göra sitt bästa. Jag tar det här verkligen dag för dag. Men just nu mentalt så är jag inte riktigt på den platsen där jag är kapabel till att ta några steg tillbaka och reflektera.

Här är det nästan som att Tuurala tar till orda själv och vill lyfta glädjen.

– Det viktiga för mig just nu är att göra mitt bästa och fortsätta jobba hårt. En sak som inte ska underskattas är att jag älskar det här. Jag tycker det är jäkligt roligt och måste få fram det varje dag också, vilket jag lärt mig är viktigt som ledare. Det är viktigt att jobba hårt och vara noggrann, men att också visa hur roligt jag själv tycker att det är. Ibland kan man ju fastna i det här att saker ska göras bra, saker ska göras noga. Så blir det bara business av det hela!

Han fortsätter:

– Folk kan tappa det här att det är jäkligt roligt. Det händer ju spelare också. Man tappar ju bort det här. Det här är det roligaste som finns. Det är något som är väldigt viktigt för mig just nu.
viewtopic.php?p=21431&hilit=tuurala#p21431

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

The Little Rocket Man #8 om någon är intresserad (jag är det inte - poddavsnittet råkade bara komma i min väg):

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: fre 05 dec 2025, 12:45

The Little Rocket Man #8 om någon är intresserad (jag är det inte - poddavsnittet råkade bara komma i min väg):

15 sekunder fick räcka för mig. Det var då han säger att vi spelar intensivt och skapar lägen men är just nu inne i en liten följd (streak) av monsterräddningar från målvakten.

Just nu?!?
I en liten streak?!?
Monsterräddningar?!?

ÄH. Nu får det vara nog med tramsande. Säg att vi är för dåliga och inte klarar av att spela i den här ligan i år men ska göra vårt yttersta för att klara av kvalet ändå.

Sun taught me,
Keep RISING!