Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Sniper »

Främsta slutspelsinsatserna 1989-2024

1989: SM-final mot Djurgården
1990: Kvartsfinal mot Luleå som går till tredje avgörande på bortaplan
1996: Kvartsfinal mot Frölunda som går till femte avgörande på bortaplan*
1997: Semifinal mot Färjestad som går till femte avgörande på hemmaplan
2024: Kvartsfinal mot Frölunda som går till sjunde avgörande på bortaplan

*Frölunda-Leksand 5-4 sd, Leksand-Frölunda 4-1, Frölunda-Leksand 5-3, Leksand-Frölunda 2-1, Frölunda-Leksand 2-1

* * *
I match fyra kolliderade Leksands Justin Kloos och Frölundas Tom Nilsson. Tom Nilsson kom tillbaka men utgick i match fem. Kloos har inte synts till – förrän vid Leksands träning på tisdagen.
– Det stämmer att han var på is, säger fysioterapeut Emilia Backman.
https://www.falukuriren.se/2024-04-02/h ... e-matchen/
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Det är inte bara tränarna och Emilia som sätter gissel i huvudet på oss här i slutspelstider. Siik är lika lurig han med. Han sa tidigare inför match 5 att de kör samma koncept igen och åker buss ner dagen innan och flyger hem på kvällen.
I går sa Challe att de hoppades vinna och därmed få boka ett plan igen.
Var lite oklart om han menade tur o retur under onsdagen eller buss tisdag och flyg hem efter match.
Nu vet vi. Blev inget av de alternativen.
Istället flög de ner redan i dag. De värdesätter verkligen att vara på plats för att slippa resdag under matchdag vilket jag också tror är bra.
Flyger de hem efter matchen eller blir det buss på torsdag? I slutspelstider får vi ingen info gratis, det är ett som är säkert.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Mats_ume »

Stjärnan skrev: tis 02 apr 2024, 19:17 Det är inte bara tränarna och Emilia som sätter gissel i huvudet på oss här i slutspelstider. Siik är lika lurig han med. Han sa tidigare inför match 5 att de kör samma koncept igen och åker buss ner dagen innan och flyger hem på kvällen.
I går sa Challe att de hoppades vinna och därmed få boka ett plan igen.
Var lite oklart om han menade tur o retur under onsdagen eller buss tisdag och flyg hem efter match.
Nu vet vi. Blev inget av de alternativen.
Istället flög de ner redan i dag. De värdesätter verkligen att vara på plats för att slippa resdag under matchdag vilket jag också tror är bra.
Flyger de hem efter matchen eller blir det buss på torsdag? I slutspelstider får vi ingen info gratis, det är ett som är säkert.
Kanske flyg på torsdag middag direkt till Skellefteå?
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Mats_ume »

Idag/ikväll är i alla fall ingen bra bussdag till Göteborg: https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... t-snokaos/
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Jag har funderat över vem som skulle kunna bli vår kval…förlåt, slutspelshjälte i laget.
AL ligger ju nära till hands på förhand, men Norén har också legat med där. Men det lutar i nuläget inte åt någon av de.
Max då… nej, han tycker jag helt har kommit ut i periferin trots två ganska matchsläckande mål. PC en av de som jag har störst hopp till har varit bra men jag saknar lite vinnarskalle där.
Men ikväll när jag sett reprisen börjar en oväntad hjälte ta form. En som varit med hela vägen, om än lite i skymundan men samtidigt haft mångas ögon på sig. Han är ung, vilket även namnet antyder så jag vill inte sätta nån nödig press på honom men tänk m han blir vår slutspelshjälte.. Tänk om han får avgöra i morgon. Herregud! säger jag då.
Tror han gör 3 poäng i går och har ett sjujädra snärtigt skott och verkar inte ha några nerver.
Allas vår unge Unger-Sörum.

Får vårt slutspel leva länge nog så vet man aldrig. Kan han bli den som media skriver rubrikerna om, den som tv4 drar sina preegamesstories över? Kanske.

Eller också blir det Filip Larsson. Men i slutändan handlar det om laget. Inte individer. Bör påminna mig själv om det.

Men först måste vi vinna i morgon. Själv tycker jag laget tagit det kliv jag ville redan nu. Tagit oss till match 7 mot Frölunda. Vi har hjältar redan idag. Vinn, och vi har odödliga diton i truppen.

Kom igen nu grabbar. Gör er hittills bästa match för säsongen. Det lär behövas. Då kommer jag kanske och stöttar er i Skellefteå.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Wittgenstein »

bjernagris skrev: tis 02 apr 2024, 22:58
Wittgenstein skrev: tis 02 apr 2024, 22:48 https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ndaleksand

Inte en endaste en av Sportbladets experter tippar Leksand.
Det enda viktiga är väl att Wennerholm inte tippar Leksand?
Wennerholm tippar Frölunda och Jjax har gjort inlägg i Mörker-tråden. Nu må hockeygudarna vara blidkade.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Trots att matchserien mellan Frölunda och Leksand har varit väldigt tajt ses ändå VF som spik-virke i game 7. Jag tycker att prestationerna har blivit bättre och bättre från Roger Rönnbergs mannar och med lejonparten av publiken i ryggen ska göteborgarna ha ett litet övertag.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... och-system

Är det ens någon som tror på oss? Jovisst:
Inför avgörandet: ”Frölunda har lite att fundera på”
3 april 2024 06:59

På onsdagskvällen ska det avgöras – blir det Leksands första semifinal på 27 år eller åker Frölunda på roadtrip till Skellefteå i helgen?

Leksands assisterande tränare Mikael Karlberg flög ner med laget på tisdagseftermiddagen och med en härlig känsla.

– Fem av sex matcher hittills tycker vi att vi har fört spelet. Frölunda har nog en del att fundera på, säger han.
https://www.falukuriren.se/2024-04-03/i ... undera-pa/
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Stjärnan skrev: ons 03 apr 2024, 08:19
Trots att matchserien mellan Frölunda och Leksand har varit väldigt tajt ses ändå VF som spik-virke i game 7. Jag tycker att prestationerna har blivit bättre och bättre från Roger Rönnbergs mannar och med lejonparten av publiken i ryggen ska göteborgarna ha ett litet övertag.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... och-system

Är det ens någon som tror på oss? Jovisst:
Inför avgörandet: ”Frölunda har lite att fundera på”
3 april 2024 06:59

På onsdagskvällen ska det avgöras – blir det Leksands första semifinal på 27 år eller åker Frölunda på roadtrip till Skellefteå i helgen?

Leksands assisterande tränare Mikael Karlberg flög ner med laget på tisdagseftermiddagen och med en härlig känsla.

– Fem av sex matcher hittills tycker vi att vi har fört spelet. Frölunda har nog en del att fundera på, säger han.
https://www.falukuriren.se/2024-04-03/i ... undera-pa/
Men däremot hur vi spelar på isen är det mer av mitt ansvar. Där tycker jag att det är viktigt hur vi spelar, att vi vågar spela en hockey som passar våran förening, en frejdig kreativ ishockey. Det är viktigare än kanske något annat för mig, säger Karlberg.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Sniper »

Mats_ume skrev: tis 02 apr 2024, 22:04 Idag/ikväll är i alla fall ingen bra bussdag till Göteborg: https://www.expressen.se/nyheter/sverig ... t-snokaos/
Behöver inte ens vara oväder för att bussresor till Göteborg ska bli besvärliga.
Leksand förlorade det första mötet, i bäst av två, mot Frölunda i CHL-kvartsfinalen.
I dag gav sig Dala-klubben i väg till Göteborg för morgondagens retur.
Men resan har blivit en mardröm.
Efter två timmar havererade bussen, något Hockeynews var först att rapportera om, och laget är fast i värmländska Storfors.
– Vi måste byta buss. Vi är sitter inte mitt i Stockholm, direkt, och kan få en ny buss på några minuter, säger tränaren Björn Hellkvist, som har suttit fast i bussen i en timme när Sportbladet pratar med honom.
Och han börjar bli synnerligen uttråkad.
– Det är ingen höjdare och det finns inte så mycket att göra i Storfors för att fördriva tiden. Jag ser ett hus, typ, inget mer. Jag sitter mest och glor och undrar hur fan det kunde bli så här…
Det skulle dröja ytterligare en timme innan en ny buss kan levereras.
Och all elektricitet i bussen är ur funktion.
– Det börjar bli jävligt kallt, konstaterar Hellkvist.
Hur påverkar det här matchen mot Frölunda?
– Det ska väl inte påverka något. Just nu tycker man att livet känns jävligt surt, och man hade ju hellre stannat hemma, men när pucken släpps i morgon kommer vi vara redo.
Hur har spelarna reagerat?
– De sitter där uppe med sin Nasa-teknologi. Det har säkert inte ens märkt att vi stannat.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... bli-sa-har
* * *

Eftersom det är vinterkänsla för närvarande är det väl lika bra att hockeysäsongen för vår del fortsätter ett tag till?

* * *

Överklagan avslogs alltså.
Fråga: Om, jag säger om, Leksand har spelat färdigt ikväll, nollställs då Östmans avstängning inför kommande säsong? Eller hänger en match kvar över premiären? I så fall är det viktigt att LIF kommer ihåg det så inte seger med typ 5-3 blir 0-5 (Jonsson-gate).
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Sniper skrev: ons 03 apr 2024, 09:18 Överklagan avslogs alltså.
Fråga: Om, jag säger om, Leksand har spelat färdigt ikväll, nollställs då Östmans avstängning inför kommande säsong? Eller hänger en match kvar över premiären? I så fall är det viktigt att LIF kommer ihåg det så inte seger med typ 5-3 blir 0-5 (Jonsson-gate).
Den ska nog hänga kvar. Stod 3 kommande matcherna i SHL. Tänkte också på den gången.. Hur ska LIF komma ihåg detta i September? Nog säkrast vi vinner ikväll och får den avstängningen ur världen.
Synd då vi behöver få tillbaka centrar. Nu är risken stor att man stressar tillbaka Kloos som kanske inte är fullt återställd.
Men annars så är det väl lika bra att köra som med samma trupp som i förra matchen. Den gav ju bäst resultat.

Kloos ser ut att vara med ikväll. Han åkte runt där på värmningen och Challe nämnde att de fyller på med honom.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Sniper »

Dagens "spå i mat":
ons 3/4
Pankostekt kycklingfilé med paprikasås, broccoli samt ris
Lättrimmad fiskfilé med sellerismörsås, gulbetor och krossad potatis
https://www.matvidsiljan.se/aktuellt/veckans-lunch/
Lättrimmad:
Leksand vidare till nästa runda
efter att ha slagit ut Frölunda


* * *
Per 2 timmar sedan
Allt avgörs av Leksands målis. Vi kan endast vinna om målisen bjuder på några mål.
Henrik Leman 1 timme sedan
Haha. Så illa?
Per 1 timme sedan
Ja, så har det varit hittills.
https://rakapuckar.com/semifinal-eller- ... t-skallar/
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: ons 03 apr 2024, 12:48 Dagens "spå i mat":
ons 3/4
Pankostekt kycklingfilé med paprikasås, broccoli samt ris
Lättrimmad fiskfilé med sellerismörsås, gulbetor och krossad potatis
https://www.matvidsiljan.se/aktuellt/veckans-lunch/
Lättrimmad:
Leksand vidare till nästa runda
efter att ha slagit ut Frölunda

Vi kan fortfarande få pisk
Även om torsk blivit "fisk"
Men i Leksands kantin
Finns gott om rutin

FK
Rutin av match sju
Här är FK-sportens kartläggning av LIF-truppens match sju-rutin.

Olle Alsing, semifinal 2019 med Djurgården, seger 4–1 mot Färjestad. I backpar med Tom Nilsson.

Matt Caito, ECHL åttondelsfinal 2016 och 2017 med Toledo Walleye, seger 3–1 2016 borta mot Reading, förlust 2017 3–4 efter förlängning mot Colorado. Assist i båda matcherna.

Eddie Larsson, semifinal 2016 med Växjö, förlust 2–3 mot Skellefteå efter förlängning. Gjorde 1–0-målet. Kvartsfinal 2021 med Luleå, förlust 1–3 mot Skellefteå.

Anton Lindholm, semifinal 2016 med Skellefteå, vinst 3–2 efter förlängning. Spelade fram till avgörandet.

Carter Ashton, semifinal 2016 med Toronto Marlies, förlust 2–6 mot Texas, åttondelsfinal 2008 med Lethbridge, seger 4–3 mot Saskatoon.

Peter Cehlárik, kvartsfinal 2022 med Avangard Omsk, förlust 4–0 mot Metallurg Magnitogorsk, kvartsfinal 2015 med Luleå, förlust 4–2 mot Frölunda.

Patrik Zackrisson, kvartsfinal 2009 med Linköping, förlust 2–3 efter förlängning mot Skellefteå, kvartsfinal 2011 med Linköping, förlust 3–2 mot Skellefteå, semifinal 2016 med Skellefteå, vinst 3–2 efter förlängning, spelade fram till 1–1-målet, semifinal 2019 med CSKA Moskva, seger 3–1 mot SKA St Petersburg.

Oskar Lang, Martin Karlsson och Jon Knuts, direktkval till SHL 2016, vinst 4–3 efter förlängning mot Modo. Två mål av Knuts.

Jon Knuts, direktkval till SHL 2015, förlust 2–4 mot Malmö.

Lukas Vejdemo, Hockeyallsvensk final 2023, förlust 4–0 mot Modo.

Charles Berglund, kvartsfinal 2009 med Timrå, förlust 4–2 mot HV71.

David Printz, kvartsfinal 2023 med Rögle, seger 4–1 mot Oskarshamn. Som spelare: direktkval till SHL 2018 med Karlskrona, förlust 0–2 mot Timrå, kvartsfinal 2016 med Nürnberg, seger 5–3 mot Augsburg.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Bagarn
Inlägg: 159
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 21:57

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Bagarn »

Drömscenario är att kapten Zacke gör 1-0.
Då kommer gruppen växa och vi blir väldigt svårslagna.
Användarens profilbild
syd b.
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 23:11

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av syd b. »

Bagarn skrev: ons 03 apr 2024, 14:35 Drömscenario är att kapten Zacke gör 1-0.
Då kommer gruppen växa och vi blir väldigt svårslagna.
Vi har gjort första målet 1 gång (!) i denna kvartsfinalserie, i 2-0 segern. Gör vi första målet så får vi se om Frölunda kan svara på det. Sist fick dom punktering.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Stjärnan »

Det faktum att vårt PP spel sent omsider har börjat ge resultat är häftigt och viktigt men nu blir det ju att man fasar över domarnivån alltmer. Plötsligt blir ju det faktiskt en faktor att ta med i beräkningen, något som mycket väl kan ha en betydelse.

Syns Roger smyga ut från domarrummet innan match?
Jag kräver inte att få ett par bortadomare, även om det vore tacksamt, men jag kräver att de gör en rättvis bedömning ikväll. Något man bör ta för givet men jag vette tusan jag...

Fast vad håller jag på med. Fokusera på spelet. Inte domaren nu.

Snart dags!
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!