En duktig och pålitlig tvåvägsforward som var lagkapten för Dalarna i TV-pucken. Med sex poäng på sju matcher i U16-landslaget är han poängbäst tillsammans med näste man på listan. Samtidigt som han är teknisk och kan leverera framåt så gör han jobbet över hela isen och tar ansvar i defensiven.
Loui Karlsson, forward, Leksand
Moderklubb: HV71
En spelskicklig och talangfull tekniker som har imponerat i både Leksand och U16-landslaget under vintern. En playmaker med ett bra målsinne som kan göra det oväntade med pucken. Har HV71 som moderklubb då landslagsmeriterade pappan Mattias ”Kolan” Karlsson spelade där som aktiv.
Sånt här får en att fundera och då tänker jag framförallt på Loui Karlsson. Varför har han hamnat i Leksand till att börja med? Hans band verkar hårt knutna till HV eller alternativt Örebro där hans far är född, eller har han fler/andra rötter?
Sedan undrar man också vad man kan göra för att behålla en sån här spelare i Leksand och ge honom anledningar att föredra Leksand före andra klubbar då han närmar sig seniortiden?
På A svarar jag att Kolan med familj bor kvar i Leksand (mitt emot Snipers barndomshem).
På B svarar jag; ge dem A-lags kontrakt.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Sånt här får en att fundera och då tänker jag framförallt på Loui Karlsson. Varför har han hamnat i Leksand till att börja med? Hans band verkar hårt knutna till HV eller alternativt Örebro där hans far är född, eller har han fler/andra rötter?
Sedan undrar man också vad man kan göra för att behålla en sån här spelare i Leksand och ge honom anledningar att föredra Leksand före andra klubbar då han närmar sig seniortiden?
På A svarar jag att Kolan med familj bor kvar i Leksand (mitt emot Snipers barndomshem).
På B svarar jag; ge dem A-lags kontrakt.
Ok, då förstår jag varför han är i Leksand just nu, hoppas Kolan rotat sig ordentligt då.
Får han (eller andra) A-lagskontrakt så är såklart valet ganska enkelt för honom, OM nu inte något annat lag rycker i honom i samma veva eller innan. Jag tänker dock att det är många spelare (förutom Loui) som tar det där sista steget att vara klar senior och dessutom klar för SHL långt senare. Det jag tänker på är de man fortfarande tror på men som inte kan erbjudas kontrakt direkt (vilket borde kunna vara en hel del med åren som går), hur gör man för att få dem att föredra Leksand i ett senare skede? I synnerhet om dom inte har några direkta band eller rötter till klubben.
En duktig och pålitlig tvåvägsforward som var lagkapten för Dalarna i TV-pucken. Med sex poäng på sju matcher i U16-landslaget är han poängbäst tillsammans med näste man på listan. Samtidigt som han är teknisk och kan leverera framåt så gör han jobbet över hela isen och tar ansvar i defensiven.
Loui Karlsson, forward, Leksand
Moderklubb: HV71
En spelskicklig och talangfull tekniker som har imponerat i både Leksand och U16-landslaget under vintern. En playmaker med ett bra målsinne som kan göra det oväntade med pucken. Har HV71 som moderklubb då landslagsmeriterade pappan Mattias ”Kolan” Karlsson spelade där som aktiv.
Vi kanske har börjat bygga upp ett rykte som ett bra ställe för juniorer att utvecklas och nå NHL?
Det kan ju vara där svaret på din andra fundering ligger att vi gör ett sådant bra jobb att man känner sig trygg med att man kan nå NHL om man är i Leksand . Men nu kom vi till min fundering om farmarkubb tex Borlänge för att ge juniorer en möjlighet till A-lag spel på en lägre nivy