Hade det stått Skickligt, så hade jag hållt med, men skicklig betyder förstås ”spelare” (så även där håller jag med iofs)Sniper skrev: fre 13 dec 2024, 17:23Vad var er första tanke när ni såg rubriken? Min var lustigt nog att Elvenes är en skicklig förhandlare - han vet hur att sätta press och fart på Leksand.Sjöströms svar på Elvenes flört: ”Skicklig”
https://hockeynews.se/nyheter/sjostrom- ... r-skicklig
Men sportchefen menade nog skicklig spelare
Silly season 25/26
-
Re: Silly season 25/26
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Keep RISING!
-
Elvenes är ju hög prio att förlänga.. men hur står det egentligen till med hans totala jobb? Har en känsla att han ligger en hel del minus i statsen.
Nu ska han ju leverera framåt vilket han gör. Men om han även ställer till det hemåt så kanske man inte ska gå alltför Allin på honom.
Nu ska han ju leverera framåt vilket han gör. Men om han även ställer till det hemåt så kanske man inte ska gå alltför Allin på honom.
Sun taught me,
Keep RISING!
Keep RISING!
-
Halvtidsanalys Leksand
Expressen
Expressen
Under kontrakt
Marcus Gidlöf, målvakt, 2026
Jakob Hellsten, målvakt, 2026
Matt Caito, back, 2028
Alexander Lundqvist, back, 2026
Joonas Lyytinen, back, 2026
Fred Nilsson, back, 2026
Axel Rindell, back 2026
Dennis Altörn, forward, 2027
Peter Cehlárik, forward, 2026
Marek Hrivik, forward, 2026
Jon Knuts, forward, 2026
Oskar Lang, forward, 2026
Lukas Vejdemo, forward, 2027
Max Véronneau, forward, 2027+1
Kommentar: Den nuvarande målvaktsduon med Gidlöf och Hellsten väntas fortsätta ihop nästa säsong. Det blir en billig och utvecklingsbar målvaktssida, vilket passar Leksand bra med tanke på de ekonomiska förutsättningarna.
På både back- och forwardssidan återfinns flera svenskar som får klassas som kulturbärare och en hel del importspelare som samlat på sig så pass många säsonger att de numera är stöttepelare i den här föreningen. Samtliga måste dock höja sig till nästa säsong, det är egentligen bara Justin Kloos som infriat förväntningarna under 24/25 – och han sitter på ett utgående kontrakt.
Utgående kontrakt
Mantas Armalis, målvakt
Anton Johansson, back
Eddie Larsson, back
Patrik Noren, back
Arvid Eljas, forsard
Lucas Elvenes, forward
Hannes Hellberg, forward
Marcus Karlberg, forward
Martin Karlsson, forward
Justin Kloos, forward
Patrik Zackrisson, forward
Kalle Östman, forward
Kommentar: Ovanligt läge för att vara Leksand. General manager Thomas Johansson har haft som vana att endast ha en handfull spelare med utgående avtal varje säsong. Nu hänger tolv stycken löst.
Några som kan komma att stanna kvar, men som lika gärna kan lämna, är Patrik Zackrisson och Kalle Östman. Båda har stora LIF-hjärtan men går en framtid till mötes där de behöver sänka sina löner för att stanna kvar i Leksand. Det är den bistra sanningen.
Prioritet att förlänga med
Patrik Norén, back
Marcus Karlberg, forward
Kommentar: Norén är en framtida kapten i Leksand och är på god väg att bli den back med flest matcher i klubbens historia. Han är en ryggradsspelare som LIF borde prioritera, trots att han haft en svagare säsong i år.
Det har inte Marcus Karlberg haft. Han toppar i skrivande stund lagets interna poängliga och borde minst dubbla sin nuvarande lön på cirka 45 000 kronor, kanske till och med höja den med 150 procent, till nästa säsong – om han nu vill pressa Leksand ordentligt. Frågan är om han vill det, Karlberg har starka känslor för föreningen och skulle lika gärna kunna ta en rabatt för att stanna kvar.
Ser ut att lämna
Mantas Armalis, målvakt
Anton Johansson, back
Eddie Larsson, back
Lucas Elvenes, forward
Hannes Hellberg, forward
Martin Karlsson, forward
Justin Kloos, forward
Kommentar: Armalis har haft en skadefylld säsong och har i ärlighetens namn inte motsvarat förväntningarna efter den starka 22/23-säsongen. Han gör sin sista säsong i Dalarna.
Detsamma gäller troligtvis Anton Johansson, som Detroit säkert kommer vilja placera i AHL nästa år. Hans betydligt äldre lagkompis Eddie Larsson blir för dyr att behålla en säsong till och uppgifter gör gällande att Karlskogas Stefan Milosevic hämtas in som hans ersättare.
Elvenes har öppnat för att stanna i Leksand, men samtidigt flörtat med sin moderklubb Rögle, och de sistnämnda ligger nog i pole position för att sajna skåningen. Leksand är inte i ett läge där de kan följa med i budgivningar eller drastiskt höja lönerna för sina nuvarande spelare då spelarbudgeten ska minska till nästa säsong, enligt Expressens uppgifter rör det sig om ungefär 4-5 miljoner kronor.
Hellberg har haft svårt att färga i SHL och gör nog bäst i att köra ett helt allsvenskt år nästa säsong. Martin Karlsson, trotjänaren, är inne på sista säsongen och Kloos har redan aviserat att han lämnar Leksand för att kunna ta rätt på sin sign off-bonus, som Leksand är skyldiga honom.
Tränarfrågan
En av de största frågorna i Leksand – förutom ekonomin – är vilka som ska stå på tränarbänken från 25/26 och framåt. Ännu har ingenting kommunicerats gällande Mikael Karlbergs och Challe Berglunds framtid, men med tanke på att Thomas Johansson knutits upp för de kommande tre åren finns det uppgifter som gör gällande att Mikael Karlberg är ”Tjommes” val som huvudtränare, han fortsätter då med David Printz som assisterande och en ny assisterande tränare bredvid sig nästa säsong.
Det skulle i sådana fall betyda att Challe Berglund gjort sitt i Leksand.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Nåja, vad är väl en Elvenes runt slottet? Han kan vara döineffektiv och långsam och alldeles...alldeles underbar!Elvenes har öppnat för att stanna i Leksand, men samtidigt flörtat med sin moderklubb Rögle, och de sistnämnda ligger nog i pole position för att sajna skåningen. Leksand är inte i ett läge där de kan följa med i budgivningar eller drastiskt höja lönerna för sina nuvarande spelare då spelarbudgeten ska minska till nästa säsong, enligt Expressens uppgifter rör det sig om ungefär 4-5 miljoner kronor.
Arenaupplevelsen sjunker med ytterligare 10-20 %. Noll lyskraft från området bakom avbytarbänken.uppgifter som gör gällande att Mikael Karlberg är ”Tjommes” val som huvudtränare
Höjer arenaupplevelsen 10-20 % redan nu.Det har inte Marcus Karlberg haft. Han toppar i skrivande stund lagets interna poängliga och borde minst dubbla sin nuvarande lön på cirka 45 000 kronor, kanske till och med höja den med 150 procent, till nästa säsong – om han nu vill pressa Leksand ordentligt. Frågan är om han vill det, Karlberg har starka känslor för föreningen och skulle lika gärna kunna ta en rabatt för att stanna kvar.
-
Har dålig koll på statsen (antar att du menar typ +/-) men jag tycker han gör ett bra jobb även i defensiven. Har utvecklat den sidan enormt sedan han kom till Leksand och är ofta bra med hem i backcheck osv.Stjärnan skrev: lör 14 dec 2024, 16:52 Elvenes är ju hög prio att förlänga.. men hur står det egentligen till med hans totala jobb? Har en känsla att han ligger en hel del minus i statsen.
Pain is temporary, glory is forever
-
Stjärnans inlägg har dock en annan poäng - att få oss att komma till sans. Elvenes känns lika viktig som Hrivik och Max gjorde. Elvenes för att han driver offensiven, Hrivik för att han drev hela laget och Max för att han drev på mål/drev med målvakten i frilägen med sina retfulla avslut. Hrivik och Max har visat att det inte finns några garantier för varaktig dominans. Elvenes kanske gör oss besvikna under kommande år?
Det kan vi i alla fall intala oss för att bättre hantera eventuell övergång till annat lag. Kommer antagligen gå så där.
Det kan vi i alla fall intala oss för att bättre hantera eventuell övergång till annat lag. Kommer antagligen gå så där.
-
Absolut har han en poäng, men kanske på fel grund om det enbart är för att han skulle vara sämre defensivt. Sedan är det klart att det inte finns en enda spelare som är värd vilken summa pengar som helst. Vill Rögle strössla pengar över honom är det givetvis bättre att han går dit om det är det som styr, men han är i en bra ålder och har blivit bättre och bättre för varje säsong så kan man behålla honom inom rimliga gränser är det klart att man ska göra det.Sniper skrev: mån 16 dec 2024, 11:59 Stjärnans inlägg har dock en annan poäng - att få oss att komma till sans. Elvenes känns lika viktig som Hrivik och Max gjorde. Elvenes för att han driver offensiven, Hrivik för att han drev hela laget och Max för att han drev på mål/drev med målvakten i frilägen med sina retfulla avslut. Hrivik och Max har visat att det inte finns några garantier för varaktig dominans. Elvenes kanske gör oss besvikna under kommande år?
Pain is temporary, glory is forever
-
Dagens Elvenes:
12. Vem eller vilka har betytt mest för din karriär?
– Hela familjen. Bror, mamma, pappa och även min tjej Wilma. Hon har varit med om mycket flyttande hit och dit och får stå ut med mycket. Det är inte alltid halleluja. Man fattar vilken krigare det är.
13. Var det du som raggade upp henne eller var det hon som tog initiativet?
– Det var faktiskt jag, haha. Det tog jag tag i bra.
14. Hur gjorde du?
– Hon var faktiskt bra polare med min brors tjej. Då var Wilma hemma hos oss en dag och det var första gången jag träffade henne. Efter det tänkte jag att jag måste skriva till henne. Allt började den dagen och nu har vi varit tillsammans i snart fyra år.
https://www.shl.se/article/uywarvd-403dd/view
Det är inte bara på isen han hittat rätt i sin nya klubb – Elvenes och flickvännen stortrivs i Leksand.
– Det är perfekt. Jag och min tjej trivs bra här. Hon har ett jättebra jobb och det gör allt mycket enklare.
https://hockeynews.se/nyheter/manadens- ... r-omojligt
-
Är hon kvar på ICA måntro?
Då får hon snart flytta igen
Då får hon snart flytta igen
-
Två, tre såna här så ser det bra ut nästa säsong.
-
D. Byfuglien är/var närmast ett fysiskt unikum. Skulle vi värva spelare efter längd och vikt är nog risken stor att vi hamnar närmre M. Siklenka…
-
Hade kanske behövts de med ...
-
Vem har varit orolig? För egen del har jag inte ens tänkt tanken.Hockeynews har redan berättat att Stefan Milošević är klar för Leksand. Karlskogas succéback ska ersätta någon av de defensiva pjäserna i laget, kanske Eddie Larsson eller om Leksand inte kommer överens med Patrik Norén.
Nu är många leksingar oroliga för att Karlskoga ska studsa upp till SHL. Laget är just nu i toppen av Hockeyallsvenskan och lurpassar bakom elefanterna Södertälje, Björklöven och Djurgården.
Men avtalet med Leksand är på flera år och utan klausuler. 21-åringen spelar alltså i Dalarna 2024–2026 oavsett hur det går för Karlskoga.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ran-brynas
-
Eventuella nya spelare börjar jag fundera över när vi tränar i Strömstad nån gång. Hade nog inte ens uppmärksammat att han är mer än ett rykte. Klausuler, kontrakt och givna löften har vi väl dessutom förstått inte betyder så mycket i slutändan ändå.Sniper skrev: fre 20 dec 2024, 09:44Vem har varit orolig? För egen del har jag inte ens tänkt tanken.Hockeynews har redan berättat att Stefan Milošević är klar för Leksand. Karlskogas succéback ska ersätta någon av de defensiva pjäserna i laget, kanske Eddie Larsson eller om Leksand inte kommer överens med Patrik Norén.
Nu är många leksingar oroliga för att Karlskoga ska studsa upp till SHL. Laget är just nu i toppen av Hockeyallsvenskan och lurpassar bakom elefanterna Södertälje, Björklöven och Djurgården.
Men avtalet med Leksand är på flera år och utan klausuler. 21-åringen spelar alltså i Dalarna 2024–2026 oavsett hur det går för Karlskoga.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ran-brynas
-
Dagens Elvenes:
– Jag gillar Lucas och Lucas gillar Leksand.
(...)
Samtidigt brottas Leksand med ekonomiska problem och klubben har aviserat att spelarbudgeten ska sänkas med omkring fem miljoner kronor. Så hur blir det med Elvenes framtid i klubben?
– Vi har diskussioner.
Någon särskild känsla kring förhandlingarna har han dock inte:
– Nej det skulle jag inte säga. Jag har pratat med hans agent och Lucas själv. Vi kör öppet och ärligt om att vi gillar varandra, det finns det inga tvivel om. Jag hoppas vi kan hitta en lösning framåt.
https://hockeynews.se/nyheter/tjommes-s ... es-framtid