CMB skrev: tor 19 dec 2024, 19:30
Sådana interference sker ju fan ständigt utan åtgärd. Men här trillar han pga av sin egen obalans och då blåser domaren. Uselt av domaren! Jämför med alla fasthållningar på Lang men där han inte trillar/lägger sig.
Ja, den var sjukt billig. Det är såna situationer varje match och vi får aldrig med oss en sån utvisning. Sedan missar de en solklar tripping (kommer dock inte ihåg vem som åkte på flygturen) och en ännu mer solklar crosschecking på Max när han är på väg att gå igenom och skaffa sig ett friläge. Svårt att bli bra på PP när man får max ett läge per match...
Sniper skrev: tor 19 dec 2024, 19:35
Normalt brukar jag inte se till Hellberg men i första har jag sett honom flera gånger. Dels en sekvens när han intensivt backcheckade, och en annan där han spelade fysiskt. Det är där det måste börja. Han verkar ha insett att han inte kommer få något gratis, att 90 % inte räcker. Bra! Det offensiva kommer.
Håller med, tycker han visade positiva tendenser.
Ullvi, typ skrev: tor 19 dec 2024, 20:18
Gösen skrev: tor 19 dec 2024, 20:03
Som Sniper skrev. Han gör jobbet.
Alla som spenderat mer än 5 min i Nybro förstår varför han ”gör jobbet”.
Jag tolkar det som att du inte önskar att du bor i Nybro
Lampa skrev: tor 19 dec 2024, 20:54
Är inte det solkar interference på händemark?
Jo, det är det... Det enda som var sämre än vår skärpa i avsluten var domarnas insats. Jag tycker faktiskt det var sämsta domarinsatsen den här säsongen. Extra skrattretande att bråket efter slutsignal givetvis resulterar i klart fler utvisningsminuter för oss än för Malmö, precis enligt manus...
bender skrev: tor 19 dec 2024, 21:15
fan, visade spelarna upp hälften av den gnistan UNDER matchen som de visar EFTER matchen skulle man ändå kanske kunna tro på det här. men näe.. åka runt och vara sköna i anfallszon, det är fint det.
Jag håller inte med. Jag tycker att man är det klart bättre laget men man har inte det lilla extra i avsluten som behövs. En självförtroende-grej som vi behöver få ordning på. Förhoppningsvis börjar det släppa för Max nu och hoppas även Kloos kan komma igång igen. Sedan har vi Cehlárik som snart borde vara tillbaka och även han har potential att göra en del mål med lite självförtroende. Även Östman är en spelare man borde kunna få några mel mår från. Tycker inte det handlar om att åka runt och vara sköna i anfallszon heller, man skapar många chanser och försöker ta sig in på kassen men Malmö är också kompakta, stora och starka framför eget mål, trots det skapar vi lägen vi borde vunnit matchen på.
Fjodor skrev: tor 19 dec 2024, 21:30
Nu har halva serien spelats och med tanke på att vi har en effektivitet från helvetet så är det egentligen konstigt att vi inte ligger på kvalplats. Tänker hela tiden att det måste släppa någon gång, men nu börjar jag tvivla.
Julklappsönskan: en målskytt.
Jag tar hellre att man skapar chanser och missar än att inte skapa chanser alls. Får vi in lite skadade spelare, självförtroende och fortsätter spela som vi gör så kommer det släppa, jag hade varit mer orolig om det varit tvärtom.
Klas skrev: tor 19 dec 2024, 21:31
Bagarn skrev: tor 19 dec 2024, 21:23
.
Karlsson behövs tydligen bredvid Jon för att man ska få se något slags hjärta på Jon.
De måste spela ihop.
Annars gör vi ju en helt ok bortamatch.
Vore uppfriskande att snälla Leksand höjer rösten lite mot domarkåren nu. Det får inte fortsätta så här.
Dom såg ju bra ut när dom spelade ihop? Så särar man på dom igen….helt obegripligt. Usel coachning.
Ja, ska man spela dem ska de spela ihop. Sedan har jag förståelse för att man kanske måste sära på dem med tanke på vilket manskap man har att tillgå till den här matchen. Men helt klart är det att man får ut mest av de båda när de spelar ihop, de gör varandra bättre.
Lampa skrev: tor 19 dec 2024, 21:49
Gösen skrev: tor 19 dec 2024, 21:46
Det är också ett misstag att tro att vi har 22 spelare som inte har det som behövs för att göra mål.
Det finns mer eller mindre bara en spelare som har äkta offensiv intuition i laget, som kan generera offensiv på något annat än att bara åka fort och skjuta/gå mot kassen.
Men ja, tränarsidan har en stor del i det hela så klart.
Det kan inte ha någonting med självförtroende och sånt att göra? Spelare som har gjort många mål tidigare som inte sätter sina lägen nu, har de helt plötsligt blivit en sämre spelare? Sedan är det klart att många spelare borta inte bidrar till någon lugn och ro i formationerna.
svepet skrev: tor 19 dec 2024, 22:52
Gösen skrev: tor 19 dec 2024, 22:20
I min bok finns tre tydliga anledningar till att vi gör nästan minst antal mål av alla lag.
1. Vi ligger även i botten i antal spelade PPn och ligger dessutom i botten i antal gjorda mål i den spelformen.
2. Vi har ingen trafik framför mål. Ingen som skymmer, sällan någon som stångar sig fram på returer.
3. Vi skjuter inte. Antagligen för att utdelningen är för dålig om punkt 2 fallerar.
Alla tre punkter går att uppfylla och samtidigt spela en underhållande hockey och samtliga tre punkter är en styrningfråga och inte en spelarteknisk kvalitetsfråga.
Håller med om punkterna du skriver. Men att det inte alls är en spelarteknisk fråga håller jag inte riktigt med om. Även egenskapen att ta sig in framför mål och agera på ett smart sätt där är individbaserat i stor utsträckning. Vissa har det i sig o andra inte. Precis som spelsinne, avslut, tacklingar, skridskoåkning mm. Allt går att lära, men det är helt klart lättare i de yngre åldrarna. Jag är helt övertygad om att tränarna vill se mer trafik framför mål, trots det händer det för sällan.
Jag håller inte riktigt med er två här. Punkt ett är ju inte skitenkel att göra något åt, det är upp till domarna att börja bli konsekventa i sin bedömning.
Punkt nummer två tycker jag inte heller stämmer, vi har trafik framför mål, dock så är den väldigt osynkad med när skotten kommer. En parkerad spelare framför mål är lättare att "titta runt" för målvakten än en spelare som åker in framför precis när skottet kommer. Det är även svårare för försvararna att plocka bort klubborna för spelarna ifall man rör sig mot målet istället för att stå parkerad.
Punkt nummer tre håller jag med om med viss modifikation. Jag tror inte att det är för att punkt 2 fallerar utan snarare att punkt 2 har funkat. Man skjuter bara när man har fri gata mot målet istället för att våga skicka in den i trafiken med risken att motståndarna tar pucken innan den kommer fram. Visst, man ska vara jävligt försiktig med skott i trafik om de har en spelare som täcker högt upp i banan med risk för friläge bakåt, men annars måste man skjuta mer när man inte ens ser målet. Ser man inte målet så borde det vara jävligt svårt för målvakten att se pucken också, dessutom chans till studsar på vägen som ytterligare försvårar för målvakten.
Så mitt förslag till lösning är snarare att hitta timingen mellan spelarna som skymmer och skytten än att man ska få spelarna att göra andra saker.
Lampa skrev: fre 20 dec 2024, 06:32
Vi saknar de spelarna som kan gå in och avgöra en sådan här match. Vi kan göra två eller kanske tre mål på ren kraft, men när motståndarna spelar igelkottsförsvaret så har vi alldeles för dåliga verktyg för att nysta upp det tyvärr.
Ja och nej. Jag är övertygad om att verktygen finns, man använder dem bara fel och litar inte på dem.
bender skrev: fre 20 dec 2024, 07:43
Gösen skrev: tor 19 dec 2024, 21:46
Det är också ett misstag att tro att vi har 22 spelare som inte har det som behövs för att göra mål.
Problemet vi har är att ingen vill göra mål. Det är skönare att vika av och slå en flippmacka liksom.
Håller inte alls med, tycker snarare det ser ut som att man kanske vill göra mål för mycket och spänner sig vid de lägen man skapar. Allt handlar inte bara om hur mycket man vill saker...
Jag tycker att man gör en helt ok match spelmässigt i alla fall i de två första perioderna då man skapar lägen och borde med normal utdelning haft ledningen med ett eller två mål. I sista tappar man lite av spelet utan att man för den sakens skull är sämre än Malmö.
Det negativa verkar de flesta vara överens om och det är såklart att vi gör för lite mål. Sedan kan man diskutera i åratal om anledningarna, för veka/för dåliga/skjuter för lågt/skymmer inte/självförtroende/timing. Troligtvis är det någon slags kombination.
Det positiva är att jag tycker ändå man har ett bra spel trots manfallet. Jag gillar även hur man står upp för varandra och då menar jag inte bara gurglet efter slutsignalen utan även när Händemark trycker in Kloos i målburen med röven och liknande situationer. Jag gillar även att så fort Ivarsson hoppar på Elvenes så kommer någon annan (kan det ha varit Vejdemo?) och tänker ta över för att skydda Elvenes. Sedan att Elvenes själv inte vill ha någon hjälp är en annan sak.
Sedan tycker jag även Rindell bara blir bättre och bättre. Stabilare defensivt och deltar mer och mer offensivt. Bäste back idag?