2025-03-08 Lördag 15:15 Leksand - Växjö 2-5

Matchtrådar för alla matcher.
Uffe88

Re: 2025-03-08 Lördag 15:15 Leksand - Växjö 2-5

Inlägg av Uffe88 »

Eastis skrev: lör 08 mar 2025, 18:58 Att inte ta sig till slutspel med det laget vi har är en underprestation utan motstycke! Våra så kallade stjärnspelare är så dåliga så inte ens de allsvenska lagen skulle vilja ha dom. Jag lägger allt ansvar på Hrivik, Verrenå och Cehlarik. Finns inget som talar för att dom är bättre nästa säsong så kasta ut dom.
Hur blir det med deras out-klausuler? Har vi sprängt tre års budgetar?
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

Som ställningen är just nu så talar allt för att vi missar slutspelet. För hur ska vi kunna slå frölunda med vårt ofrivilliga spel?
Örebro har Luleå hemma, som inte har nåt att spela för.
Mif har rögle hemma.
Bägge hemmalagen vinner om dagens resultat står sig.
Måtte Örebro vända på detta så vi får ta oss an en åttondel med bara saker att vinna.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Till Tjommes försvar måste väl ändå sägas, att ingen, absolut ingen, kunde förutspå denna miserabla nivå på Hrivik ( för att ta ett exempel) sett till hans första säsong hos oss. Hur hade det låtit då om han landade hos nåt annat lag?

Men det är historia.
Vad kostar det att bryta avtalet? Om det är för dyrt, måtte då Hedberg (?) spela de bästa spelarna och inte de mest meriterade spelarna.
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Klas skrev: lör 08 mar 2025, 19:10 Till Tjommes försvar måste väl ändå sägas, att ingen, absolut ingen, kunde förutspå denna miserabla nivå på Hrivik ( för att ta ett exempel) sett till hans första säsong hos oss. Hur hade det låtit då om han landade hos nåt annat lag?

Men det är historia.
Vad kostar det att bryta avtalet? Om det är för dyrt, måtte då Hedberg (?) spela de bästa spelarna och inte de mest meriterade spelarna.
Vi har två spelare (Max och Marek) i vårt lag, som första året de spelade här blev MVP i ligan. För att sedan fullkomligt dö följande säsonger. De är inte ens i närheten av skuggan av sina första säsonger, och har aldrig varit. Det är liksom inte att de är "lite sämre" nästa säsong, de är inte ens på samma planet. Samtidigt ser man lag som knyter upp sådana spelare och har nytta av dem i 4-5-6+ år. Man undrar ju lite vad det beror på att de bara checkar ut i Leksand..
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hrivik måste antingen lida av sviterna efter skadan, eller vara otroligt rädd att bli skadad igen. Ängslig efter sargen och rent ut sagt svag i kroppen. Jag minns honom som urstark, som höll klubban i ena handen och motade bort ett par, tre spelaren med den andra. Eller minns jag fel kanske..? :roll:
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Piggelin skrev: lör 08 mar 2025, 19:27 Hrivik måste antingen lida av sviterna efter skadan, eller vara otroligt rädd att bli skadad igen. Ängslig efter sargen och rent ut sagt svag i kroppen. Jag minns honom som urstark, som höll klubban i ena handen och motade bort ett par, tre spelaren med den andra. Eller minns jag fel kanske..? :roll:
I så fall minns jag också fel, för det är exakt så jag kommer ihåg honom från första säsongen, och oftast avslutade han dessutom situationen med en öppnande passning. Fullkomligt omöjlig att ta pucken från, och åt andra hållet gick han ofta in och bara *tog* pucken från motståndare med ren råstyrka.

Inte ens i närheten av sin egen skugga..
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Och räddningen! Skulle inte bli förvånad om den utses till säsongens räddning i år. ;)
Chegr

Inlägg av Chegr »

Piggelin skrev: lör 08 mar 2025, 19:36 Och räddningen! Skulle inte bli förvånad om den utses till säsongens räddning i år. ;)
Så ovärdigt att han inte fick nån hjälp på hela matchen
Användarens profilbild
Pucklukt

Inlägg av Pucklukt »

Nån som vet var Leksand ligger i "löneligan", d v s vilken total lönekostnad man har för de spelare man har under kontrakt inkl. kommande sign out-bonusar som ska betalas ut efter den här säsongen? Sign out-bonusar för Ruohomaa, och ev. andra som inte längre har kontrakt med Leksand men som det också ska betalas sådan för, ej inkluderat alltså. Vore intressant att veta vad Leksand har i lönekostnad den här säsongen vs vad laget presterat.

Som bonus skulle man ju vilja veta vad Hrivik, Cehlarik och Veronneau har i lön/säsong (och kanske även Armalis samt t. ex. Rindell med tanke på deras totalt sett helt undermåliga säsong) så man visste hur mycket dessa tynger ner lönebudgeten.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Pucklukt skrev: lör 08 mar 2025, 20:13 Nån som vet var Leksand ligger i "löneligan", d v s vilken total lönekostnad man har för de spelare man har under kontrakt inkl. kommande sign out-bonusar som ska betalas ut efter den här säsongen? Sign out-bonusar för Ruohomaa, och ev. andra som inte längre har kontrakt med Leksand men som det också ska betalas sådan för, ej inkluderat alltså. Vore intressant att veta vad Leksand har i lönekostnad den här säsongen vs vad laget presterat.

Som bonus skulle man ju vilja veta vad Hrivik, Cehlarik och Veronneau har i lön/säsong (och kanske även Armalis samt t. ex. Rindell med tanke på deras totalt sett helt undermåliga säsong) så man visste hur mycket dessa tynger ner lönebudgeten.
bjernagris skrev: tis 12 nov 2024, 18:34 SHL:s löneliga avhandlas i veckans avsnitt av podcasten Sanny & Svensson.

- HV71 har dyraste spelartruppen
- Leksand har fjärde högst spelarbudget denna säsong, 59,6 MSEK
- M. Hrivík har SHL:s enskilt dyraste kontrakt
- Lite uppsnappade spelarlöner, siffrorna är lön i kSEK/månad:

M. Caito 260-270
A. Rindell 240
J. Lyytinen 200
L. Elvenes ca. 200
O. Lang ca. 200
M. Armalis ca. 200
K. Östman ca. 100
M. Karlberg 50-60
Användarens profilbild
Pucklukt

Inlägg av Pucklukt »

bjernagris skrev: lör 08 mar 2025, 20:22
Pucklukt skrev: lör 08 mar 2025, 20:13 Nån som vet var Leksand ligger i "löneligan", d v s vilken total lönekostnad man har för de spelare man har under kontrakt inkl. kommande sign out-bonusar som ska betalas ut efter den här säsongen? Sign out-bonusar för Ruohomaa, och ev. andra som inte längre har kontrakt med Leksand men som det också ska betalas sådan för, ej inkluderat alltså. Vore intressant att veta vad Leksand har i lönekostnad den här säsongen vs vad laget presterat.

bjernagris skrev: tis 12 nov 2024, 18:34 SHL:s löneliga avhandlas i veckans avsnitt av podcasten Sanny & Svensson.

- HV71 har dyraste spelartruppen
- Leksand har fjärde högst spelarbudget denna säsong, 59,6 MSEK
- M. Hrivík har SHL:s enskilt dyraste kontrakt
- Lite uppsnappade spelarlöner, siffrorna är lön i kSEK/månad:

M. Caito 260-270
A. Rindell 240
J. Lyytinen 200
L. Elvenes ca. 200
O. Lang ca. 200
M. Armalis ca. 200
K. Östman ca. 100
M. Karlberg 50-60
Då har i o f s HV-supportrarna ännu större anledning att vara förbannade än vad vi har. Men Leksand känns ju mer eller mindre rökta nästa säsong, såvida inte framförallt Hrivik, men även bl. a. Cehlarik och Verronneau, blir pånyttfödda och återigen spelar det spel som de blev kontrakterade utifrån. Eller om TJ inte kan utföra trollkonster, vill säga.
Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2025-03-08 Lördag 15:15 Leksand - Växjö

Inlägg av Wiborg »

bender skrev: lör 08 mar 2025, 15:26 Frapperande dåligt PP. De ser lika sköna och ointresserade ut som de senaste två matcherna. Redan tappat all lust att se klart matchen.
Jag sa redan innan att det kommer bli ett skitdåligt PP av den där situationen. Man har inte riktigt kommit in i matchen än när utvisningen kommer så tidigt och så tänker man att man har 5 minuter på sig och behöver inte skynda sig. Då blir det ofta pannkaka av alltihop. Utan belägg så är känslan att det är sällan ett tidigt PP i fem minuter blir någon bländande upplevelse.

Därmed inte sagt att det var OK med att det såg ut som det gjorde. Fanns ingen som helst tillstymmelse till att man ville göra jobbet.
bender skrev: lör 08 mar 2025, 15:34
Pellefant skrev: lör 08 mar 2025, 15:32 Hrivik är inte bra att ha där bak i PP, åtminstone inte än, han är långsam, får inte fram många bra pass och känns som han inte kuggar in i laget just nu.
Han har aldrig någonsin varit bra där, inte ens när han va en bra spelare fungerade det. Fattar inte varför de envisas med det. Vansinne.
Nej, jag ser inte anledningen till att han ska stå där. Han gör sig klart bättre i närheten av kassen. Funkade bra med Lyytinen där tidigare, varför ändra?
bjernagris skrev: lör 08 mar 2025, 15:56 Förklaringen till det dåliga spelet kan vara en kombination av magsjuka i laget, lång skadelista, tätt spelschema och roadtrip.
Kan kombinera tillsammans med lite övertro på sig själva också efter några klockrena matcher på rad och då fått för sig att man inte behöver ge 100% för att vinna matcherna.
Chegr skrev: lör 08 mar 2025, 16:50
Jjax skrev: lör 08 mar 2025, 16:46 Hur kan det vara möjligt att vi har fått fyra utvisningar mot oss och de inga förutom matchstraffet som inte gick att missa
Helt obegripligt fick inte aj klubban i ansiktet precis innan denna utvisningen. Tar man sen fasthållningar så har lang alltid någon som hänger på honom. Brukar inte klaga på domaren men detta tycker jag är för jävla dåligt. Kjelle Eriks utvisning i första är ju disciplin nämnden anmälning på filmning
Det är ju sjöqvist som dömer. Han hatar ju Leksand, det är sen gammalt.
Vi fick en femma med oss direkt i första minuten, hade någon räknat med att vi skulle få någon mer utvisning med oss? Jag är mest förvånad att någon ens tror att domarna ska vara konsekventa i någon match.
bender skrev: lör 08 mar 2025, 17:02
Stjärnan skrev: lör 08 mar 2025, 16:55 Jag tror att örebro måste slå malmö ikväll. Annars missar vi nästan garanterat slutspelet. Vem såg det komma för 3-4 matcher sedan?
Det vore nästan skönt om vi missade. Vi har för det första inget där att göra. Och för det andra måste någon reagera över hur vi presterar med det material vi har.
Ifall vi inte har där att göra ifall vi klarar det, varför skulle då något annat lag vara mer värda den platsen? Örebro och Malmö som varit så fantastiska hela säsongen?
Gösen skrev: lör 08 mar 2025, 17:19
Stjärnan skrev: lör 08 mar 2025, 17:11
.Frölunda slår vi inte med detta lag vi har, och inte lagen i åttondelen heller, om vi nu tar oss dit.

. Kanske även ställa Hellsten för att hålla igång honom. Vila Gidlöf lite. Tror han mår gott av det.
Hålla igång till vad?
Vila till vad?
Precis, nu är det Gidlöf så länge han är hel/frisk som gäller, något annat känns bara jättefel.

Förresten tror jag både på vinst mot Frölunda imorgon och att vi tar oss till kvartsfinal mot Brynäs så länge inte Malmö vinner över sitt play-in lag.
Stjärnan skrev: lör 08 mar 2025, 19:10 Som ställningen är just nu så talar allt för att vi missar slutspelet. För hur ska vi kunna slå frölunda med vårt ofrivilliga spel?
Mif har rögle hemma.
Måtte Örebro vända på detta så vi får ta oss an en åttondel med bara saker att vinna.
Luleå har lika mycket att spela för som Frölunda så varför ska Örebro få frisedel till 3 poäng men inte vi? Malmö har ett ovisst derby mot ett Rögle som har hittat formen och slåss för topp 6. Även ifall vi tar 0 poäng mot Frölunda är det långt ifrån säkert att vi missar slutspelet.
Pucklukt skrev: sön 09 mar 2025, 10:52 Men Leksand känns ju mer eller mindre rökta nästa säsong, såvida inte framförallt Hrivik, men även bl. a. Cehlarik och Verronneau, blir pånyttfödda och återigen spelar det spel som de blev kontrakterade utifrån. Eller om TJ inte kan utföra trollkonster, vill säga.
Varför skulle vi vara rökta nästa säsong? Vi klarade den här säsongen så varför skulle det vara värre nästa säsong? Vi tappar några spelare men ingen av dem ser jag som oersättlig. Efter att Elvenes annonserades som klar för Växjö gjorde han en bra match men har efter det varit totalt osynlig framåt och många pucktapp. Vi kommer säkert inte kunna hitta någon som är bättre än honom i sina bästa stunder, men han är otroligt ojämn och sett över en hel säsong långt ifrån oersättlig. Kloos blir svårare att ersätta men inte heller omöjligt. Bra speed och alltid stenhårt jobbande. Hade ett målstim i början men sett över hela säsongen har han inte producerat några extrema siffror. Jag kommer sakna honom men han är som sagt inte oersättlig han heller. I övrigt ser jag ingen som har någon direkt wow-faktor som jag kommer sakna och som är oersättliga. Jag behåller gärna Zacke, Norén och Östman t.ex. men de som spelare är inte oersättliga utan det är snarare i så fall personligheterna som är oersättliga som kan vara nog så viktigt.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan

Re: 2025-03-08 Lördag 15:15 Leksand - Växjö

Inlägg av Stjärnan »

Wiborg skrev: mån 10 mar 2025, 08:51
Stjärnan skrev: lör 08 mar 2025, 19:10 Som ställningen är just nu så talar allt för att vi missar slutspelet. För hur ska vi kunna slå frölunda med vårt ofrivilliga spel?
Mif har rögle hemma.
Luleå har lika mycket att spela för som Frölunda så varför ska Örebro få frisedel till 3 poäng men inte vi?
Därför att Joel bestämmer fortfarande inom svensk hockey.

Nej men.. Fel av mig. Jag tittade nog i live-tabellen när jag skrev det när det fortfarande stod oavgjort och Frölunda hade en poäng mindre än nu, och just då kändes 8 måls skillnad som rimligen ointagligt.
Men nu har ju bägge de att spela för.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!