2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand 0-3

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Kluster skrev: lör 23 sep 2023, 18:29 Av det lilla jag sett av Larsson i mål så känns han mer betryggande än Kaz 😅
Jag tycker Kaskisuo är en helt ok målvakt men verkar behöva spela mycket för att hålla i känslan (men den diskussionen kan vi ta någon annanstans en annan gång ;) ). Armalis är dock bättre och det Larsson visade idag är ju svårt att slå så just nu ser det riktigt bra ut!
Catami skrev: lör 23 sep 2023, 18:52 Nu tror jag de satt mikrofonen i Leksandsklacken.. humor!
Lika stor seger på läktarna som på isen...
Klas skrev: lör 23 sep 2023, 19:12 Missade utvisningen 🙄 vad hände?
Antar att det var Hriviks utvisning som menades här och jag kunde inte heller se det. Måste skett i det där lilla gruffet efter avblåsningen och utanför bild. Visades ju ingen repris heller så egentligen kan vi bara konstatera att den var felaktig till motsatsen bevisas.
Ludde skrev: lör 23 sep 2023, 19:21 Jäkligt mycket bättre period, lite illa ute precis innan 0-1 sen tycker jag att vi tog över.

Med lägena Östman och Elvenes har på slutet så borde det suttit ett till mål.
Klart bättre än första men ändå en ganska medioker period.
Klas skrev: lör 23 sep 2023, 19:33
Senioren skrev: lör 23 sep 2023, 19:26 Verkar som målvaktsreserven sköter sig bra!
Ser ut som han inte gjort annat än spikat igen i SHL. Muchos stabilt!
Han har nog bestämt sig för att aldrig släppa in ett mål i SHL, utan att veta så skulle jag kunna tänka mig att han är den första någonsin med minst en match spelad just nu. Kan ju dock skita sig redan på torsdag men vi kan ju njuta så länge det varar.
Ludde skrev: lör 23 sep 2023, 19:40 Spelfördelare bakom förlängd mållinje i offensiv zon verkar vara det shit, Linköping stirrar puck när dom får vända sig om.
Det är ju så de måste spela i PP också - upp till back, ner bakom förlängda, tillbaka till back - då får man ytor att lägga direktskottsmackor.
Sniper skrev: lör 23 sep 2023, 20:40
Gösen skrev: lör 23 sep 2023, 20:38 Hände något med AJ eller ville man hellre spela med Fred som gjorde det bra?

Eller fanns det ingen speltid över efter Noren och Lunkan som var inne vart annat byte kändes det som.
De skriver i Masugnen att han "sullade" mycket i första.
Själv har jag ingen aning eftersom det är så rörigt i hushållet på lördagar och jag har svårt att följa allt.
Vet inte om jag tycker att han "sullade" mer än någon annan. Fred fick istid av någon anledning och gjorde det bra då får man mer istid. Behöver inte vara svårare än så.
Gösen skrev: lör 23 sep 2023, 21:32 Filip gjorde en grym tredjeperiod men deras 24 första skott var inte direkt några målchanser.
Efter två perioder där Linköping styrt spelet hade de kanske 1-2 bra chanser medan vi hade 6-7.

Blev förvånad när Björn i pausen sa att 0-2 inte var riktigt rättvist. Trodde vi följde gameplan, med undantag att de kom förbi lite lätt i mittzon. Men vi styrde ut dem bra där de tog rätt ofarliga skott för att ta tillvara på de kontringar som dök upp.
Nog hade de en hel del öppna lägen i de två första perioderna också, men inte i samma frekvens som på slutet. Det var väl kanske lika många sista tio som första femtio men ändå en del bra räddningar.
Gösen skrev: sön 24 sep 2023, 00:11
Uffe88 skrev: lör 23 sep 2023, 22:16 Forumet är fortfarande obesegrat, det var/är det viktigaste 8-)

Skämt åsido, någon som vill bjuda på en balanserad matchrapport? Vilka var bra, mindre bra etc? Vad skiljer sig nu från de två första matcherna?
Vi lyckades inte få stopp på dem i mittzon på samma sätt som mot Rögle men styrde ut dem bra och fram till deras forcering efter halva tredje hade de inte många målchanser av rang. Vi spelade disciplinerat och effektivt och hade flera högklassiga avslut.

Håller man nollan så får man automatiskt högsta betyg annars var Hrivik en gigant. Strax efter i betyg kommer Elvenes, Lang, Cehlarik och Max framåt. Bland backarna var Noren, Lunkan, Fred och som alltid Lindholm riktigt stabila. Utöver det får övriga godkänt. AJ bänkades sägs det så han spelade för lite för att bedömas.
Skillnaden på mittzonen beror mycket på vilket lag vi mötte. Rögle vill spela sig igenom mittzon, det satte vi tvärstopp för. Linköping var mer köra rakt fram eller dumpa och det är lite svårare att få stopp på. Skillnaden är att ingångarna i anfallszon blir inte lika kontrollerad och man får kämpa sig till pucken och försöka ta sig fram till målchanser genom sargbök och inspel. Det tar nästan aldrig stopp i mittzon när man spelar på det sättet, men man får heller inga farliga chanser direkt när man kommer in i anfallszon utan måste jobba sig fram till lägena på ett annat sätt. Nu har vi visat att vi klarar av båda typerna av motstånd, sedan får vi se om vi klarar det mot bättre motståndare också...
Uffe88 skrev: sön 24 sep 2023, 08:34 *Rätt "spelare" har börjat göra poäng
* Vi har hållit en nolla
*Vi har två målvakter som hållit en bra nivå hittills
*Vi har tagit en 3a både hemma och borta
*Vi har gjort PP-mål, hemma dessutom
Sista punkten skulle man kunna ändra till att vi gör mål i alla spelformer, 5-5, PP, BP

Jag tycker att man ändå gör en ganska medioker match rent spelmässigt, men man spelar disciplinerat och kontrollerat samt har en målvakt som gör säsongens SHL-debut. Kanske för tidigt att diskutera redan nu, men är han för gammal för att vara kandidat årets rookie?

Kul att Max visar att det inte bara var ett flyt mål på bra passning förra matchen utan att han fortsätter göra mål. Kul med Cehlarik och Elvenes också! Hrivik fortsätter vara stridsvagn och passar ju perfekt ihop med Lang och Ashton. Tänk om vi får fullt lag någon gång, då borde vi kunna ha tre kedjor som alla kan hota på allvar och dessutom Caito som borde höja backsidan ett snäpp. En backsida som ändå visat sig kunna hålla fullt godkänd nivå. Men vi behöver stäppa upp ytterliggare för att rå på topplagen, men det ska väl inte vara någon omöjlighet.

En annan reflektion är ju att det finns vissa skribenter som är väldigt måna om att komma till tals vid förluster och vill få alla att inse hur dåligt allt är och hur illa det kommer gå den här säsongen om man i princip inte ersätter halva laget. Väldigt tyst från dessa när man vinner...

Beppe kommer väl köra en one man show på superstars forum tills det stängs ner helt. Han är ju inte direkt någon som läser vad andra skriver så det kanske passar honom bra ;)

Edit: Glömde ju säga att det är ganska skönt att se att man kan ge "stjärnorna" klart mindre speltid än vad vi gjort tidigare. Funkar ju i kortare perioder men på lång sikt så gör det kanske större skillnad. Mindre slitage på dem, mer utvecklingstid på de yngre.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Wiborg skrev: sön 24 sep 2023, 09:55en målvakt som gör säsongens SHL-debut. Kanske för tidigt att diskutera redan nu, men är han för gammal för att vara kandidat årets rookie?
Svarar mig själv på denna:

Jag tolkar det som att han är tillgänglig som kandidat för årets rookie:
SHL skrev:Årets Rookie
Tilldelas den spelare som enligt kriterier för deltagande har varit den bästa nykomlingen i SHL.

Kriterier:

Spelare kan delta i tävlingen fram till det att spelaren högst fyller 25 år det år säsongen startar.
Spelare ska när säsongen startar ej ha spelat mer än 30 matcher i någon professionell högstaligas grundserie.
Spelare kan bara utses till Årets Rookie en gång.
Prisutdelning: 50.000:- tilldelas spelarens moderklubb.
Med “professionell högstaliga” avses alla ligor som har med lag i CHL samt ligorna KHL, NHL och AHL.
https://www.shl.se/hockeygalan

https://www.eliteprospects.com/player/2 ... ip-larsson
Ålder är ok: Han fyllde 25 för ca en månad sedan
Proffesionellt spel ok: 10 matcher i Danmark och 7 matcher i AHL, ej spelat i övriga ligor som anses proffesionella
Årets rookie endast en gång ok: Har ju aldrig spelat i SHL tidigare

Så han klarar kriterierna, nu ska han bara hålla ett antal nollor till...
Pain is temporary, glory is forever
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Fjodor »

Klas skrev: lör 23 sep 2023, 19:12 Missade utvisningen 🙄 vad hände?
Antar att det var Hriviks utvisning som menades här och jag kunde inte heller se det. Måste skett i det där lilla gruffet efter avblåsningen och utanför bild. Visades ju ingen repris heller så egentligen kan vi bara konstatera att den var felaktig till motsatsen bevisas.

Hrvik fick en tvåa för slashing i samband med att LHC spelaren tog in pucken i anfallszon. Även om man är enögd så var det en av de billigare slashings jag sett. Ett litet dutt på ena benet. Var i så fall grymt mycket slashings igår, men även domare måste få göra misstag. Något man kan kosta på sig att säga när vi ändå vann
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand

Inlägg av Stjärnan »

Fjodor skrev: sön 24 sep 2023, 14:16
Klas skrev: lör 23 sep 2023, 19:12 Missade utvisningen 🙄 vad hände?
Antar att det var Hriviks utvisning som menades här och jag kunde inte heller se det. Måste skett i det där lilla gruffet efter avblåsningen och utanför bild. Visades ju ingen repris heller så egentligen kan vi bara konstatera att den var felaktig till motsatsen bevisas.

Hrvik fick en tvåa för slashing i samband med att LHC spelaren tog in pucken i anfallszon. Även om man är enögd så var det en av de billigare slashings jag sett. Ett litet dutt på ena benet. Var i så fall grymt mycket slashings igår, men även domare måste få göra misstag. Något man kan kosta på sig att säga när vi ändå vann
Domarna höll en ganska konstig nivå tycker jag. Släppte allt som alla andra hade tagit ut oss för i första perioden. Sen när vi tog ledningen hittade de utvisningar överallt i Leksand. Jag vet inte om jag tycker att någon ska vara utvisning sv de de tog. Däremot hade jag inte sagt nåt om de tog ett par i första perioden.
Men bra att de inte blåser sönder direkt. Bara de lär sig hålla samma nivå oavsett ställningen. Men de var väl nya.
Dessutom missade de två highstick från Lhc.

Slökollade matchen idag i repris (kan jag generellt rekommendera om man inte har nåt bättre för sig) och jag är beredd att hålla med Wiborg om AJ. Såg inget dravel alls från honom i första perioden. Han har lite hög svansföring men det måste han ju få ha så länge han inte blir nonchalant som i de första matcherna.
Men oavsett skäl till att han inte spelade mer så blev det ju bra.

Såg förresten i går i nån highlights att Noren blev tacklad illa just före ett av våra mål. Knappt i bild men såg det igen på reprisen idag. Såg ut som misstänkt huvudtackling. Han spelade ju mer efter det men lite dåligt av tv4 och kommentatorn att inte följa upp det.
Om nu detta mot Noren var en checking to the head borde det ju kollas upp… men ingen reaktion alls förutom kommentatorn just när det skedde. Sen blev det mål och kanske försvann fokuset då?

Jag bifogar pressisen här. Lite synd att dessa presskonferenser är så typiskt svenska. Jag vill se och höra mer frågor/svar/utläggningar in i detalj istället för som det är nu, varsin ”analys” och sen max en fråga till hemmatränaren.
Men å andra sidan brukar tränarna inte vara de mest sociala på dessa träffar heller. Men då kan man ju sluta med de istället. Ger liksom nada.
https://www.lhc.eu/article/dtwas1g-30c01/view
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
syd b.
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 23:11

Re: 2023-09-23 Lördag 18:00 Linköping - Leksand 0-3

Inlägg av syd b. »

Kul med nytt forum och fler som kan delta, bra initiativ! Liten omställning med det grafiska men det kommer man in i. Det gamla forumet påminner nu lite om en gammal gravplats...

3p!
Filip hållen nolla!
Hirivk fortsätter att leverera!
Cehalrik och Verronneau nätar!
Tätt i BP!