2026-01-06 Tisdag 18:00 Leksand - Skellefteå 3-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
Wiborg

Re: 2026-01-06 Tisdag 18:00 Leksand - Skellefteå

Inlägg av Wiborg »

CMB skrev: tis 06 jan 2026, 16:47

Vore strålande om Linköping kunde ta och förlora. Men oavsett, LIF ska vinna, kom igen!

Runntur skrev: tis 06 jan 2026, 18:11
CMB skrev: tis 06 jan 2026, 17:26
Pastis skrev: tis 06 jan 2026, 17:22

Kollar också på den matchen i väntan på LIF!

Vilken räddning av LHC-målvakten :shock:

Pucken är givetvis inne, men kameran kan inte se det så då blir det inget, sån är regeln.

Förutom i Löfberg Lila förstås. Där är detta ett solklart mål, dömt av domaren på isen, beslutet kvarstår osv osv.

Jag såg sista perioden jag också och jag har aldrig sett Frölunda så nonchalant och tafatt som i denna. Man känndes verkligen mätta på något sätt efter typ hundra raka segrar och hade ingen som helst attack mot mål och inget tryck alls i skridskoåkningen. Trots detta fick LHC knappt låna pucken i sista perioden och man hade även en kvitteringspuck inne (jag är 100% säker på att pucken är inne) och jag tycker regeln är jävligt dumt utformad att man måste vara ställd utom allt tvivel för att ändra domslutet på isen. Jag tycker att man borde köra utan domslut på isen och enbart gå på sannolikheten efter videobedömning, är det minst 51% övervikt åt något alternativ så går man på det, endast vid 50/50-lägen så kör man på magkänslan från isen som ju är högst tvivelaktig.

Henke Lif skrev: tis 06 jan 2026, 18:38

Hellsten ser väldigt osäker ut 😟.
Max ser spelsugen ut. Nästa mål? 😃

Helt rätt, tyvärr lite för sent

Klas skrev: tis 06 jan 2026, 18:55
Aggeman skrev: tis 06 jan 2026, 18:54

Inte blixtsnabb över där!

Han gick på fel spelare, den i mitten….

Precis, pucken studsar även till lite på vägen så passningen blir svår att läsa. Tyckte också först att det var en väldigt dålig förflyttning men på reprisen ser man att han stannar till för spelaren framför mål och blir då sen när han behöver göra en till förflyttning istället för en enda lång. Jag tycker att han kanske borde tagit fjärde målet men gör annars en helt ok match sett över 60 minuter, men samtidigt kan jag inte få bort känslan att Gidlöf inte hade släppt in ens tre mål i denna match, han hade fått någon av skymningarna på sig på grund av sin storlek.

Runntur skrev: tis 06 jan 2026, 19:08

Jag vet inte varför Gidlöf inte står, men så länge han inte är skadad, sjuk eller har psykisk ohälsa så ska han stå. Punkt. Vi är lixom inte i position där vi lite lyxigt kan rulla runt på målvakter för att ge någon chansen eller hålla mågon annan i form. Vi spelar för överlevnad och inget annat. Är det en målvakt som ska få chansen så är det dessutom Christoffersson.

Både Örebro och HV torskar ikväll.

Jag räknar med att Gidlöf inte kan stå, allt annat fungerar inte och vår ledning måste förstå det.

Man kan även se det ur ett längre perspektiv, vi har flera matcher ganska tätt just nu, kan bli tufft för Gidlöf att spela alla dessa och då kan det vara bättre att spela honom i de matcher där vi har större chans att ta poäng än denna som är en av de svårare. Hellsten har inte heller spelat på ganska lång tid (en månad?) och vi behöver ha en målvakt redo ifall något händer Gidlöf så jag tycker det var helt rätt match att låta honom spela ändå. Spelade även upp sig ordentligt efter fjärde målet och gjorde flera viktiga räddningar på frilägen t.ex. när man jagade.

Klas skrev: tis 06 jan 2026, 20:52

Gidlöf var väl med i båset? Då kan han ju inte haft skadekänningar. Vi har inte råd att undvara spelare i det läge vi själva satt oss i. Ska vi ha nån jävla chans på poäng måste de bästa spelarna spela. Och då ska Mackan stå varenda jävla match fram till sommarlovet.

Och för att förekomma Wiborg, allt är inte Hellstens fel. Han räddade två frilägen i sista, kanon!
Men han gör inte tillräckligt många "stölder", och hela laget spelar alldeles uppenbart sämre med honom i mål.

Se mitt svar till Runntur ovan. Min känsla är att Gidlöf hade tagit någon puck extra, samtidigt så tror jag att man försökt tänka några matcher framåt och lagt upp en plan för det. Återstår att se ikväll, för spelar inte Gidlöf ikväll så är jag också med på att man tänker helt fel, men annars tror jag att man faktiskt tänkt helt rätt. Sedan en annan faktor är ju att Hellsten kanske sett skithet ut på träningarna och Gidlöf lite sliten, nu tror jag inte det men det finns ju många saker vi inte är medvetna om som kan ligga till grund för tränarnas beslut.

Stjärnan skrev: tis 06 jan 2026, 21:59
Klas skrev: tis 06 jan 2026, 20:52

Gidlöf var väl med i båset? Då kan han ju inte haft skadekänningar. Vi har inte råd att undvara spelare i det läge vi själva satt oss i. Ska vi ha nån jävla chans på poäng måste de bästa spelarna spela. Och då ska Mackan stå varenda jävla match fram till sommarlovet.

Och för att förekomma Wiborg, allt är inte Hellstens fel. Han räddade två frilägen i sista, kanon!
Men han gör inte tillräckligt många "stölder", och hela laget spelar alldeles uppenbart sämre med honom i mål.

Luc och Kaderli kanske behöver nån match på sidan, för att landa en smula? Dom blandar och ger en hel del (vilka gör inte det iofs).

Kalle Östman? Vad gjorde han idag?

Håller med i allt. Även det om Hellsten. ALLT var inte hans fel. Men han var den största orsaken till att vi förlorade.

Några saker som behöver ske innan fönstret stänger om vi ens ska ha en chans att vinna kvalet:

PC behöver en ny kedjekompis. En som kan ge honom chanser.
Nej, han är inte förtjänt det, men han kan ändå göra nåt bättre om han får bra lägen.

Caito ska inte spela PP. Han ska inte spela öht.
Vi behöver en betydligt bättre backup i kassen om inte Gidlöf klarar att stå resten, vilket han definitivt bör göra.
JH och Pajen behöver bytas ut. Detta spel kommer leda raka vägen till HA och det är det enda JH kan.

Men förmodligen är laget för klent och dåligt ändå. Men en vill åtminstone känna att chansen finns.

Håller inte med om att PC inte förtjänat någon som ger honom lägen. Jag tycker att han sedan Vejdemo tog över kaptensrollen så har han förtjänat det.

Håller inte med om att JH och Pajen ska bytas ut heller, jag tycker de har fördelar som överväger nackdelarna.

Dock är jag helt enig angående Caito. Borde förpassas till läktaren så fort Victor J är tillgänglig som sjunde back och Fred in på Caitos plats.

Runntur skrev: tis 06 jan 2026, 22:08

La ni märke till att vi inte gjorde vår drop i uppspelen i PP idag? Dom har ändrat i uppspelet, kanske adderat ett uppspel tom. Fantastiskt. Gud hör bön.

De förekom men inte lika ofta, vilket är precis vad som behövs för att inte bli sönderläst.

Sniper skrev: ons 07 jan 2026, 10:17

Min första inloggning idag...Så han har inte varit här? Trodde jag skulle mötas av en lång citatlista där halva forumet fick en uppsträckning.

Studiedag för barnen så var ockuperad med dem igår, men nu är jag tillbaka som vanligt igen. Men att det skulle vara någon uppsträckning vet jag inte, jag är ganska överens med de flesta förutom att jag kan se en vits med att Hellsten fick spela som vissa inte håller med om. Sen om jag har rätt eller fel, det kan bara framtiden utvisa. Jag hoppas förresten att ingen ser mina inlägg som uppsträckningar då jag för det mesta förstår de flesta åsikterna och även om jag säger emot så betyder det inte att det måste vara fel eller att jag absolut har rätt. Jag kan erkänna att jag ganska ofta har fel men vill ändå tro att jag har ett helt ok hockeykunnande i grunden att ändå kunna försvara mina åsikter med vettiga argument. Sen kräver jag inte att någon håller med mig, men ibland kanske en liten vilja att se andras synvinklar utan att för den delen behöva ge upp sina egna åsikter.

Stjärnan skrev: ons 07 jan 2026, 10:35
Sniper skrev: ons 07 jan 2026, 10:17

Min första inloggning idag...Så han har inte varit här? Trodde jag skulle mötas av en lång citatlista där halva forumet fick en uppsträckning.

Till slut blir väl försvarandet av spelartruppen lika verklighetsfrånvänt som CMBs ständiga förhoppningar om att vi ska vända ett underläge till seger.. ;)

Vet inte om det är verklighetsfrånvänt att se att det finns ett lag som kan spela bra ishockey när man får ihop det över 60 minuter och att man även tror att det är möjligt. Sedan försöker jag ändå hålla det på en nivå där jag anser att jag kan stå för det jag skriver och kunna säga det jag skriver till spelarna ansikte mot ansikte också. Jag blir dock lite förvånad över att en del, framförallt de mest negativa, säger att vi inte har bättre trupp än att vi kommer hamna sist i serien. Sedan säger samma personer att vi har för många spelare som underpresterar, t.ex. Cehlárik, Vérroneau, Östman, Lang, Stevens, Caito m.fl. Men om så många spelare underpresterar, borde det inte finnas en potential i laget att bli bättre än vad tabellen visar just nu? Borde man inte kunna se ljuspiunkterna och möjligheterna att dessa spelare börjar prestera bättre igen? Jag säger inte att alla av dessa kommer spela sin bästa hockey helt plötsligt samtidigt, men om alla kan närma sig sin högsta nivå lite lite var för sig så kommer ju det göra laget klart bättre. Jag tycker mig se de tendenserna sedan jul att flera av dessa spelare spelar klart bättre och även börjar producera. Till och med Caito var bättre i tisdags än tidigare under säsongen och fick även med sig en poäng. Fortfarande långt ifrån att jag tycker att han förtjänar sin plats på isen just nu, men det är steg framåt som alla kan ta.

Nog om det, jag tycker att man i 45 minuter ungefär gör en riktigt bra match. Det är några minuter av första samt halva andra perioden som man har dippar som egentligen avgör matchen. Det kombinerat med att Hellsten inte hade riktigt det flyt/matchvanan som behövts gjorde att man inte lyckades ta poäng. Det positiva är dock att man gör mål i första PP som dessutom såg riktigt bra ut och återigen är det lite rätt spelare som gör poäng och kan bygga vidare på självförtroendet som jag tycker man börjar skymta hos vissa spelare. Dock så var det ju bara det första PP som såg bra ut också och övriga tre (var det väl?) såg ut som tidigare. Fortsätter man jobba hårt, tro på det man gör och varje dag försöka bli lite bättre så tror jag ändå att chansen finns om än väldigt liten att vi går om både HV och Örebro. Men en match i taget och tre poäng ikväll behövs.

Pain is temporary, glory is forever