Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Matchtrådar för alla matcher.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av bjernagris »

Femte bästa lag i Sverige. Mot bakgrund av var vi tillbringat huvuddelen av de två senaste decennierna bör vi vara stolta över det.
Ludde
Inlägg: 497
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:39

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Ludde »

Irriterande deluxe att när vi väl fått igång PP så får vi inte en enda möjlighet i numerärt överläge i en direkt avgörande kvartsfinal. Domarna var alldeles för veka och istället för att hålla nivån dom satte upp så släppte dom allt istället, inklusive flera Leksingar.

Tycker att domarkåren blir sämre och sämre, vet inte om det beror på att hockeyn är så mycket snabbare eller om det pga att dom satt sig själva högst uppe på pedistalen och vägrar ta kritik. En skyddad verkstad utvecklas sällan, den tenderar snarare att gå tillbaka i utvecklingen vilket jag tycker att SHL domarna gör.

Kanske fyllt på för fort med nya efter att det blev två huvuddomare, för kort förberedelse för högre serier med sämre kunnande och bristande kommunikationsförmåga som följd.

Dags att gå tillbaka till en huvuddomare och en bedömningsnivå på matcherna igen?

Sen disciplinnämnden och situationsrummet, vet vi vilka det är och vilken bakgrund dom har?
Leksandsfärjan, om Leksingen själv får välja
Superstars forum 2005-2023 R.I.P
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda

Inlägg av Lillgud »

Lillgud skrev: ons 03 apr 2024, 21:37 Om man vill må bra…..
Är det nog här och nu som man skall slå av tvn….och vakna lyckligt ovetandes imorgon….

…..Det här kommer bli brutalt….
Klockan är 02.00 och man har vaknat….
Mådde redan dåligt när vaknade till….
Valde dock att se förlängningen nu….

Man behövde ju inte vänta särskilt länge typ 5min…
Sen blev det värsta tänkbara scenariot att just Ruohomaa skulle sänka oss….
Det är så brutalt…..

Men men…vi är väll vana….
Och härdade…. Vårt öde liksom….
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Lillgud »

Då är vi alltså nu uppe i 16st försök i slutspels sammanhang.....
Och 2st gånger endast....har de överlevt en matchserie och avancerat....vid ett av de tillfällena tog de sig även sen till final...
De 2 gånger som Leksand gått vidare en runda...har de mött lag 8a i kvartsfinal....

Tyvärr Sveriges sämsta slutspels facit…..blev ännu värre därmed…..
Inget annat svenskt lag är i närheten av att ha ett sånt här dåligt facit….
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Lillgud »

Man får ta smärtlindring och börja dagen med en Alvedon…
Så trött i hjärnan direkt blev…
Och dåligt humör på det…….

Finns då inget positivt att se framemot heller angående truppen till nästa säsong…
Ett sämre lag till nästa säsong är att vänta….
Stör mig verkligen på att vi verkar skall fortsätta med samma forwards uppsättning…
För att ens tända någon gnista och lockelse…skulle det behövts adderas något intressant namn.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Lillgud »

bjernagris skrev: ons 03 apr 2024, 23:29 Femte bästa lag i Sverige.
Sjätte…. Mer statistiskt rätt….
Att ranka in Leksand…som.

Både Färjestad och Rögle….
Rankas in före…. Färjestad 1an i serien…
Samt Rögle som är ett av de fyra bästa lagen som är kvar i slutspelet….
Rögle tror jag dessutom kommer visa sig vara BÄST av ALLA….det dom som kommer att ta guldet.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Stjärnan »

Vaknar ändå utan magont, olustighetskänsla, sorg och bedrövelse idag. Det tog faktiskt nästan 10 sekunder innan jag kom att tänka på detta när jag kom till liv i morse kl 06:40.
En fin kall morgon och det var tillbaka till vardagen igen.
"Vad ska man nu göra på kvällarna?"

Vi gjorde nog vår plattaste match offensivt igår samtidigt som det motsatta gällde för Frölunda.
Vi var påkopplade och spelade inte dåligt men kom liksom ingen vart. Frölunda vinner serien efter att mycket välförtjänt vunnit i går, men frågan är om det var så välförtjänt sett över 7 matcher? Går de nu hela vägen så var vi kanske ofattbart nära ett guld i år men det tror jag inte. Vi hade haft svårt att möta ett tungt Saik direkt efter den här holmgången så med lite distans till detta så tror jag de flesta Leksingar är ganska nöjda med säsongen.

Vi har inte gått vidare från första rundan sedan -97, men vi har numera vunnit tre av fyra möjliga slutspelsmatcher, vilket vi inte heller gjort på lika länge, så jag är helt OK med denna säsong. Vi har tagit kliv och det är vad jag vill se.
Nästa kliv blir förstås att ta oss till semi.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Jjax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 11:25

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Jjax »

Inte för att man ska vara sån men det skiljer ett mål och 4 skott så det är brutalt jämnt (om jag nu räknat rätt).
Frölunda Leksand
Mål SkottUtv Mål Skottutv
1 26 6 2 24 10
4 26 4 2 30 10
2 10 4 1 24 2
0 23 4 2 24 4
5 31 10 2 22 8
2 30 4 5 26 2
3 32 0 2 24 4
17 178 32 16 174 40

Men sen skiljer det 8 utv minuter
2,5% skillnad i skott men 25% skillnad i utvisningsminuter.
Uffe88
Inlägg: 231
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 13:06

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Uffe88 »

Stjärnan skrev: tor 04 apr 2024, 07:27 Vaknar ändå utan magont, olustighetskänsla, sorg och bedrövelse idag. Det tog faktiskt nästan 10 sekunder innan jag kom att tänka på detta när jag kom till liv i morse kl 06:40.
En fin kall morgon och det var tillbaka till vardagen igen.
"Vad ska man nu göra på kvällarna?"

Vi gjorde nog vår plattaste match offensivt igår samtidigt som det motsatta gällde för Frölunda.
Vi var påkopplade och spelade inte dåligt men kom liksom ingen vart. Frölunda vinner serien efter att mycket välförtjänt vunnit i går, men frågan är om det var så välförtjänt sett över 7 matcher? Går de nu hela vägen så var vi kanske ofattbart nära ett guld i år men det tror jag inte. Vi hade haft svårt att möta ett tungt Saik direkt efter den här holmgången så med lite distans till detta så tror jag de flesta Leksingar är ganska nöjda med säsongen.

Vi har inte gått vidare från första rundan sedan -97, men vi har numera vunnit tre av fyra möjliga slutspelsmatcher, vilket vi inte heller gjort på lika länge, så jag är helt OK med denna säsong. Vi har tagit kliv och det är vad jag vill se.
Nästa kliv blir förstås att ta oss till semi.
Och när vi startar nästa säsong har vi fortfarande inte tagit oss förbi en slutspelsrunda sen Jesus gick i kortbyxor.

Eftersom flera av våra forwards som inte höll måttet mot Frölunda även har kontrakt nästa säsong så finns det ingenting som tyder på att vi kommer lyckas nästa år heller.

Eftersom de flesta nöjer sig med att slippa kval så blir det inte bättre än såhär.

Men det är klart, om jag bara påminner mig själv några gånger om hur patetiska vi har varit stora delar av 2000-talet så är det här ett litet fall framåt
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Wittgenstein »

Är ni inte lite väl hårda i era recensioner? Vi vet alla att slumpen har en tämligen stor påverkan på denna sport. Och som Rönnberg många gånger påpekat efter matcherna; hockey är sällan rationell. När en serie avgörs på sudden i match 7 är det en puckstuds som skiljer lagen åt, med andra ord, om slumpen velat annat hade det varit vi som jublade. Och en 5e plats och semifinalspel tror jag de flesta hade betraktat som minst godkänt.

Jag tycker säsongen landar inom ramen för ett med beröm godkänt. Väl godkänt hade tilldelats vid semifinalspel.

Sen kan jag inte låta bli att gräma mig lite över Hriviks frånfälle. Han får ändå betraktas som utpekad förstacenter och att han ska gå sönder i avgörande skeden är inte bra. Kanske borde han vara den heliga ko som måste offras? Jag vet att han har kontrakt men sådant har ju undkommits förr.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Stjärnan »

Förstår inte denna hysteri med att det var si och så länge sen. Luleå grämer sig lika mycket isåfall. Eller LHC, som väl aldrig tagit ett guld ens. De fortsätter ändå försöka liksom LIF gör.
Nästa år får vi en nu chans att gå till semi, om nu det är så viktigt. Sen spelar det väl ingen roll om det var ett eller 100 år sen senast.

Vi gick längre än vad vi gjort på hela 2000 talet om nu det har någon betydelse. Skulle vi gått till semi hade tongångarna väl varit att vi har inte spelat final sen -89.

Som sagt förstår jag inte hysterin. Det enda som går att påverka är framtiden. Nästa säsong får vi en ny chans att gå ännu längre.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Klas
Inlägg: 1132
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:31
Ort: Gusselhyttan

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Klas »

Wittgenstein skrev: tor 04 apr 2024, 09:22 .

Jag tycker säsongen landar inom ramen för ett med beröm godkänt. Väl godkänt hade tilldelats vid semifinalspel.

Sen kan jag inte låta bli att gräma mig lite över Hriviks frånfälle. Han får ändå betraktas som utpekad förstacenter och att han ska gå sönder i avgörande skeden är inte bra. Kanske borde han vara den heliga ko som måste offras? Jag vet att han har kontrakt men sådant har ju undkommits förr.
Jo, nog är det godkänt, sett till de senaste 20 åren. Ett kliv framåt! En liten tagg dock, då känslan är att vi hade lag/spel för att gå ännu längre, när vi spelade på topp.

Våra toppar (Hrivik är ju en av dom) har inte producerat som man kan kräva. Han har bidragit med mycket annat, inte sett till förväntningarna.
I andra änden av laget är jag en smula besviken på våra trotjänare Martin & Jon. Tycker dom gör en rätt dålig säsong faktiskt. Nu har båda nya kontrakt, och måste steppa upp!
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Sniper »

Leksand orkade inte välta Frölunda i den sjunde och avgörande SM-kvartsfinalen.
Och efter matchen avslöjades att ett flertal av lagets spelare dragits med förkylningar under matchserien.
– Jag har väl i princip varit krasslig sen match 2, men man försöker att fokusera på annat, säger Olle Alsing.
https://www.falukuriren.se/2024-04-03/f ... spelskaos/
Undrar vilka fler som var krassliga? På Olle märktes det inte, men till exempel Max måste ju haft en släng av något. Eller var han blek ändå?
Lang kan inte ha känt sig hängig i sista matchen som han körde och vände bort motståndare. Ändå fick han bara spela 13+ minuter? Vilket är fullständigt obegripligt.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Gösen »

Klart vi kommer ge oss själva godkänt efter att vi summerar säsongen. Hur surt det än är att vara så nära.

Bygga organisation och vinnarkultur tar tid. Får ta tid och ska ta tid. Vår kurva går uppåt. Vi har nästan
alla bitar på plats; styrelse (enda orosmolnet) arena, ekonomi, publik, sponsorer (Ejendal kommer tillbaka när Lecter går), en bred och duktig juniorverksamhet vilket är navet i en organisation som Leksand, sportchef, tränare och övrig personal.

Vi har snart nått en nivå där enskilda spelare är av mindre intresse. Där man kan byta ut en pjäs mot en liknande utan att få några hack i skivan. När vi organisatoriskt nått den nivån kan vi ha semifinal som krav varje år. Vi är en stabil Volvo kombi. Vi behöver spara och investera ett tag till innan vi kan uppgradera men känslan är att vi är närmare åt det hållet än det motsatta. Ser redan fram emot nästa säsong!

Dessutom. Sniper Gösen 1402-1399!
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Kvartsfinal 2024: Leksand - Frölunda 3-4

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: tor 04 apr 2024, 10:02 styrelse (enda orosmolnet) (...) ekonomi (...) sponsorer (Ejendal kommer tillbaka när Lecter går)
Undrar vad de åstadkommit september-april (mer än att ordföranden förstört relationen med storsponsorn)?
Vad hade ursprungliga förslaget lyckats åstadkomma i ekonomiskt hänseende?