Silly season 25/26

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: ons 04 jun 2025, 13:24 Lite surt sa räven feeling här inne. En och annan toppvärvning kommer så klart att floppa, men det betyder knappast att det är bättre att inte värva. (Det ska tilläggas att i mitt Kamikaze-tips får Leksand kvala så det sjunger om det).

Sen vill jag också tillägga att den lagdel jag själv känner störst oro inför är målvaktssidan. I Lillguds frånvaro tar jag gärna på mig att varna för att ställa en så omeritierad trio på en så viktig position.
En pessimistisk röst. Originellt. Du och 90 % av Masugnen.
Klart att vi måste värva. Skillnaden är att vi gör det juni och framåt istället för våren.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: ons 04 jun 2025, 13:37
Wittgenstein skrev: ons 04 jun 2025, 13:24 Lite surt sa räven feeling här inne. En och annan toppvärvning kommer så klart att floppa, men det betyder knappast att det är bättre att inte värva. (Det ska tilläggas att i mitt Kamikaze-tips får Leksand kvala så det sjunger om det).

Sen vill jag också tillägga att den lagdel jag själv känner störst oro inför är målvaktssidan. I Lillguds frånvaro tar jag gärna på mig att varna för att ställa en så omeritierad trio på en så viktig position.
Klart att vi måste värva. Skillnaden är att vi gör det juni och framåt istället för våren.
Pessimistisk? Realistisk skulle jag säga. (Och jag motsätter mig kraftigt att bli ihopbuntad med klagomuren på Masugnen). Givetvis kommer vi värva, men knappast från översta hyllan. Och en värvning från mittenhyllan kan floppa med samma sannolikhet som en från översta.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: ons 04 jun 2025, 13:43
Sniper skrev: ons 04 jun 2025, 13:37

Pessimistisk? Realistisk skulle jag säga. (Och jag motsätter mig kraftigt att bli ihopbuntad med klagomuren på Masugnen). Givetvis kommer vi värva, men knappast från översta hyllan. Och en värvning från mittenhyllan kan floppa med samma sannolikhet som en från översta.
1. Tjomme måste pricka värvningarna den här gången.
2. Tränarna måste få ut det bästa av såväl nya som gamla spelare.

Antingen tror man att TT (Tjomme & tränarna) lyckas - eller så tror man det inte.
Jag tror det.
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

Det är oerhört svårt att säga så mycket i dagsläget. Om Max, Kjell-Erik och Vejde lyfter sig flera snäpp kanske dagens trupp skulle räcka gott och väl för att undvika kval.

Är försiktigt positiv till Linkan, men räknar med mer tyngd och fysik i eventuella ytterligare värvningar. Annars håller inte Tjomme sitt löfte.
Användarens profilbild
Catami

Inlägg av Catami »

Om det blir en fin utvecklingskurva på ungtupparna har vi lika oväntat som fin förstärkning.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Om stjärnorna står precis rätt så kommer allt bli toppen!
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Catami skrev: ons 04 jun 2025, 14:23 Om det blir en fin utvecklingskurva på ungtupparna har vi lika oväntat som fin förstärkning.
Att räkna med positiv utvecklingskurva på alla spelare brukar aldrig vara något att lita på och en farlig väg att gå. Lika många som går framåt kommer att gå bakåt och resten står still är vad jag brukar tänka som brukligt, annars har man orimligt tur.

För att ha mer än normalt tur/skicklighet på detta område krävs att man har haft dåliga tränare på utvecklingssidan förut och får in tränare som verkligen kan detta med att utveckla spelare och som dessutom kan göra detta oavsett vilken personlighet och status spelaren har.
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

Wittgenstein skrev: ons 04 jun 2025, 14:43 Om stjärnorna står precis rätt så kommer allt bli toppen!
Det är LIF dom enda stjärnorna som står rätt för oss är dom på bröstet.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Pellefant skrev: ons 04 jun 2025, 14:44
Catami skrev: ons 04 jun 2025, 14:23 Om det blir en fin utvecklingskurva på ungtupparna har vi lika oväntat som fin förstärkning.
Att räkna med positiv utvecklingskurva på alla spelare brukar aldrig vara något att lita på och en farlig väg att gå. Lika många som går framåt kommer att gå bakåt och resten står still är vad jag brukar tänka som brukligt, annars har man orimligt tur.

För att ha mer än normalt tur/skicklighet på detta område krävs att man har haft dåliga tränare på utvecklingssidan förut och får in tränare som verkligen kan detta med att utveckla spelare och som dessutom kan göra detta oavsett vilken personlighet och status spelaren har.
Samtidigt så har vi flera spelare som spelade under sin tidigare nivå och då inte i en ålder då man borde räkna med en nedgång. Så att hoppas på att dessa höjer samtidigt som att flera av de yngre tar fortsatta steg i utvecklingen borde ju inte vara en allt för utopisk tanke att utfallet kommer vara mer åt plus än minus. Sedan är det klart att det är överdrivet positivt att alla spelare ska gå framåt, men att få in fler plus än minus efter en lite sämre säsong är inte allt för överdrivet optimistiskt. Jag tror ju dessutom att Hedberg är en tränare som kan få ut mer av truppen än vad tidigare ledarna fick så jag tror fortfarande att slutspel är en rimlig målsättning. Dock så krävs det ju en center av bra kvalitet och även en forward till.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Just nu har jag bara en gnagande oro för:
Gidlöf-chock i höst
Att vi också förlorar AJ
I övrigt tänker jag verkligen inte gå omkring och oroa mig mitt i sommaren.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Wiborg skrev: ons 04 jun 2025, 15:57
Pellefant skrev: ons 04 jun 2025, 14:44

Samtidigt så har vi flera spelare som spelade under sin tidigare nivå och då inte i en ålder då man borde räkna med en nedgång. Så att hoppas på att dessa höjer samtidigt som att flera av de yngre tar fortsatta steg i utvecklingen borde ju inte vara en allt för utopisk tanke att utfallet kommer vara mer åt plus än minus. Sedan är det klart att det är överdrivet positivt att alla spelare ska gå framåt, men att få in fler plus än minus efter en lite sämre säsong är inte allt för överdrivet optimistiskt. Jag tror ju dessutom att Hedberg är en tränare som kan få ut mer av truppen än vad tidigare ledarna fick så jag tror fortfarande att slutspel är en rimlig målsättning. Dock så krävs det ju en center av bra kvalitet och även en forward till.
Jag tror också som jag skrev att en riktigt bra tränare kan göra skillnad på i princip allas utvecklingskurva oavsett ålder, men det vore intressant att höra till vilken ålder du räknar en spelare som utvecklingsbar samt vilken ålder man kan räkna med att en spelares utvecklingskurva börjar sträva nedåt?
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Går man från ett bra lag med mindre bra tränare som får laget att underprestera till en bättre tränare som får laget att prestera så är 10% på samtliga spelare betydligt bättre i det andra scenariot än fyra topptopp-spelare i det första. Även om de spelarna skulle visa sig vara 20% bättre än snittet.

Nu säger jag inte att det blir så. Det får tiden utvisa, men vilka namn vi värvar tycker jag personligen ligger långt ner på listan för sportslig framgång.

Förövrigt finns det inte en enda pessimist genom tiderna som inte sett sig själv som realist. Trots att oddsen för ett pessimistisk utfall är lika lågt som för ett optimistiskt sådant. Dvs 50%. Eller lika högt som optimisten skulle sagt.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Gösen skrev: ons 04 jun 2025, 16:56 Förövrigt finns det inte en enda pessimist genom tiderna som inte sett sig själv som realist. Trots att oddsen för ett pessimistisk utfall är lika lågt som för ett optimistiskt sådant. Dvs 50%. Eller lika högt som optimisten skulle sagt.
Fast i en bransch som den som LIF verkar i så vill jag påstå att det till stor del handlar om att riskminimera. Att gå och hoppas på ett positivt utfall, då hamnar man lätt där LIF är nu - för med de kanontrupper vi haft på senare år så skulle vi givetvis minst gått till semifinaler och därmed räddat ekonomi och föreningens framtid. Men så blev inte fallet. Det behövs en pessimist som viskar åt en att man är dödlig.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Vill bara säga att begreppet pessimist, realist och optimist ofta är svåra begrepp och svåra etiketter att avgöra vilken kategori människor tillhör. Optimister benämner oftast både realister och pessimister till pessimister. Vad som är vad är en ganska filosofisk fråga. De som benämner sig själv som optimist är inte heller inte alltid optimister enligt mig.
Får t.ex en optimist aldrig tänka att saker kan gå fel?
Vill bara säga att det kan vara värt att fundera några gånger innan man påstår någon att vara en pessimist.
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

För att riktigt provocera kommer här ett kamikazetips inte i form av placering utan hur kommande säsong utvecklar sig i sin helhet: Under hösten chockar Leksand hockeysverige genom att länge tillhöra topp 4. Någonstans halvvägs inleds en tung period som liknar ett fritt fall. Men raset hejdas under sista fjärdedelen och laget slutar i mitten av tabellen. I play-in ställs LIF mot Brynäs, som inte alls lyckats upprepa fjolårets succé. Leksand vinner åttondelen med 2-1 och tar sig vidare från en slutspelsrunda för första gången sedan romantiken i början på 1800-talet.