En oro över att Gidlöf sticker över pölen redan inför kommande säsong?Sniper skrev: ons 04 jun 2025, 16:29 Just nu har jag bara en gnagande oro för:Gidlöf-chock i höstAtt vi också förlorar AJI övrigt tänker jag verkligen inte gå omkring och oroa mig mitt i sommaren.
Silly season 25/26
-
Re: Silly season 25/26
-
- Intendent
- Jag blir inte klok på Christoffersson-värvningen.Pellefant skrev: ons 04 jun 2025, 20:42En oro över att Gidlöf sticker över pölen redan inför kommande säsong?Sniper skrev: ons 04 jun 2025, 16:29 Just nu har jag bara en gnagande oro för:Gidlöf-chock i höstAtt vi också förlorar AJI övrigt tänker jag verkligen inte gå omkring och oroa mig mitt i sommaren.
- Är Gidlöf typen som skulle tveka om han får chansen?
-
- Intendent
TJ på TT:
Sportsliga nyheter bidrar mer än något annat. För säsongskortsförsäljningens skull hoppas jag det kommer mera snart. Och att namnen faller de potentiella köparna i smaken.Idag, ledningsgrupp, gått igenom lite hur föreningen mår. Känns bra. Känns jättebra. Behöver som vanligt sälja mera säsongskort. Och lite såna här saker, Men det lär väl komma nu när kanske nyfikenheten börjar smyga sig på inför säsongen 25/26.
-
+ lite gult i shoppen. Då kommer försäljningen lyfta.Sniper skrev: ons 04 jun 2025, 21:43 TJ på TT:
Sportsliga nyheter bidrar mer än något annat. För säsongskortsförsäljningens skull hoppas jag det kommer mera snart. Och att namnen faller de potentiella köparna i smaken.Idag, ledningsgrupp, gått igenom lite hur föreningen mår. Känns bra. Känns jättebra. Behöver som vanligt sälja mera säsongskort. Och lite såna här saker, Men det lär väl komma nu när kanske nyfikenheten börjar smyga sig på inför säsongen 25/26.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
När han säger två kanske tre är det bara forwards han pratar om eller är det inklusive det som kanske kan hända på backsidan? Jag menar att skulle det kunna bli tre nya forwards och ett byte av Rindell mot en ny back? Det låter ju åtminstone lite bättre än vad Hedberg sa på medlemsmötet.Lampa skrev: ons 04 jun 2025, 11:21 Troligtvis två platser, kanske tre om plånboken tillåter enligt Tjomme på TT. Backsidan känns bra men kan hänga grejer där med säger han. Gissar på Rindell då.
-
Så tolkade jag det iallafall från videon.Högfors skrev: ons 04 jun 2025, 23:38När han säger två kanske tre är det bara forwards han pratar om eller är det inklusive det som kanske kan hända på backsidan? Jag menar att skulle det kunna bli tre nya forwards och ett byte av Rindell mot en ny back? Det låter ju åtminstone lite bättre än vad Hedberg sa på medlemsmötet.Lampa skrev: ons 04 jun 2025, 11:21 Troligtvis två platser, kanske tre om plånboken tillåter enligt Tjomme på TT. Backsidan känns bra men kan hänga grejer där med säger han. Gissar på Rindell då.
-
Du skrev väl inte riktigt så utan att för att utveckla äldre spelare så måste man haft dåliga tränare förut också, men förstod ändå vad du menade. Jag anser dock att skillnaden mellan tränare inte behöver vara så stor utan kan vara så enkelt som att man har skickligheten eller turen att ge rätt spelare förtroende som sedan lyfter hela gruppen.Pellefant skrev: ons 04 jun 2025, 16:51Jag tror också som jag skrev att en riktigt bra tränare kan göra skillnad på i princip allas utvecklingskurva oavsett ålder, men det vore intressant att höra till vilken ålder du räknar en spelare som utvecklingsbar samt vilken ålder man kan räkna med att en spelares utvecklingskurva börjar sträva nedåt?Wiborg skrev: ons 04 jun 2025, 15:57Samtidigt så har vi flera spelare som spelade under sin tidigare nivå och då inte i en ålder då man borde räkna med en nedgång. Så att hoppas på att dessa höjer samtidigt som att flera av de yngre tar fortsatta steg i utvecklingen borde ju inte vara en allt för utopisk tanke att utfallet kommer vara mer åt plus än minus. Sedan är det klart att det är överdrivet positivt att alla spelare ska gå framåt, men att få in fler plus än minus efter en lite sämre säsong är inte allt för överdrivet optimistiskt. Jag tror ju dessutom att Hedberg är en tränare som kan få ut mer av truppen än vad tidigare ledarna fick så jag tror fortfarande att slutspel är en rimlig målsättning. Dock så krävs det ju en center av bra kvalitet och även en forward till.Pellefant skrev: ons 04 jun 2025, 14:44
Att räkna med positiv utvecklingskurva på alla spelare brukar aldrig vara något att lita på och en farlig väg att gå. Lika många som går framåt kommer att gå bakåt och resten står still är vad jag brukar tänka som brukligt, annars har man orimligt tur.
För att ha mer än normalt tur/skicklighet på detta område krävs att man har haft dåliga tränare på utvecklingssidan förut och får in tränare som verkligen kan detta med att utveckla spelare och som dessutom kan göra detta oavsett vilken personlighet och status spelaren har.
Man slutar väl aldrig vara utvecklingsbar egentligen men oftast peakar man som utespelare runt 27-års ålder men en del tidigare och en del senare. Men upp till 24-25-års ålder är väl det jag anser som att fram till dess kan man räkna med en stigande kurva över tid (givetvis med vissa dippar då och då) för nästan samtliga. Men som jag försökte säga i förra inlägget så behöver man kanske inte bli en bättre hockeyspelare för att göra en bättre säsong. Många gjorde en sämre säsong förra säsongen än vad de gjort tidigare (Cehlárik, Veronneau, Rindell osv) dessa spelare borde kunna göra bättre säsonger utan att för den delen ha en uppåtpekande utvecklingskurva utan det handlar mer om formkurva/självförtroende/ledare/yttre faktorer. Vi hade en väldigt stökig säsong i föreningen föregående säsong, kan få till ett litet lugn nästa säsong så är ju det ett nyförvärv bara det

Och om vi har underpresterat med på tok för dyra trupper som nästan försätter oss i konkurs så är det den vägen man ska fortsätta gå? Är det inte då bättre att försöka något nytt och satsa på en billigare trupp och försöka få dem att utvecklas istället? Fortsätter man ha för hög budget kommer man att gå i konkurs och får börja om längst ner i seriesystemet, det finns ingen räddningsplanka den vägen. Att försöka jobba med en billigare trupp har flera möjliga scenarion där risken för bottennapp är klart lägre. Dessutom ska vi ju inte ha minsta budgeten i SHL eller något sånt, utan vi verkar gå från toppskiktet till mellanskiktet. Vi har bra spelare på SHL-nivå i laget och vi har en helt ok budget så det är verkligen inte bara nattsvart trots alla rubriker. Jag är mindre orolig för det sportsliga än det ekonomiska...Wittgenstein skrev: ons 04 jun 2025, 17:04Fast i en bransch som den som LIF verkar i så vill jag påstå att det till stor del handlar om att riskminimera. Att gå och hoppas på ett positivt utfall, då hamnar man lätt där LIF är nu - för med de kanontrupper vi haft på senare år så skulle vi givetvis minst gått till semifinaler och därmed räddat ekonomi och föreningens framtid. Men så blev inte fallet. Det behövs en pessimist som viskar åt en att man är dödlig.Gösen skrev: ons 04 jun 2025, 16:56 Förövrigt finns det inte en enda pessimist genom tiderna som inte sett sig själv som realist. Trots att oddsen för ett pessimistisk utfall är lika lågt som för ett optimistiskt sådant. Dvs 50%. Eller lika högt som optimisten skulle sagt.
Pain is temporary, glory is forever
-
Jag gillar den optimistiska känslan från TJ i hans tiktok-videos. Hoppas att han har en (två?) bra center på g.
Södra Siljan speglar vinnare
-
Det här med att man hoppas/räknar med att få en positiv utveckling på flertalet spelare i truppen.. Det må ju vara hänt, men räknar man även då med att övriga 13 lag inte tar några steg alls med sina spelare? För det är ju det som krävs om utfallet ska bli positivt.
Inte meningen att verka raljant, utan mer en genuin undran.
-
- Intendent
En (1) skribent ville ha honom, och har länge lobbat för honom. Inget fel med att ha en favorit från förr, men att en hockeysajt inte kan skilja mellan önskan och konkreta uppgifter...Och även om det fanns konkreta uppgifter från en (1) skribent i Masugnen hade det varit lite tunt. Höj er, Hockeysverige.Leksand har uppgetts vilja ha tillbaka Erik Aterius inför den kommande säsongen. Forwarden spelade under den gångna säsongen i Hockeyettan med Brödernas/Väsby. Rykten på forum gjorde då honom till en potentiell värvning för dalalaget.
Enligt Hockeynews ska parterna också ha förhandlat med varandra.
https://hockeysverige.se/shl/efter-leks ... X6OHZmVoUA
Det finns ett skäl till att jag ständigt håller Mr Madhawk högt.
-
- Intendent
Avgörande är att man får ihop helheten bättre än x antal lag. Varje spelare behöver inte påtagligt tagit kliv, men bidrar till helheten och kollektivets slagkraft. Min förhoppning är ett hockeyns MjällbyKorven skrev: Igår, 09:29 Det här med att man hoppas/räknar med att få en positiv utveckling på flertalet spelare i truppen.. Det må ju vara hänt, men räknar man även då med att övriga 13 lag inte tar några steg alls med sina spelare? För det är ju det som krävs om utfallet ska bli positivt.

-
Klyschan "motivation slår klass" stämmer bra i en fysisk lagsport som hockey.
Tävla på att vara först på varje lös puck så vinner man mycket mark.
Vi saknar rutin, tålamod och kanske tyngd för att ta oss lång i ett slutspel. De lagen blir bättre ju längre säsongen går. Däremot kan vi vara tillräckligt bra första 2/3 av säsongen för att ta oss till slutspel.
Vi saknar rutin, tålamod och kanske tyngd för att ta oss lång i ett slutspel. De lagen blir bättre ju längre säsongen går. Däremot kan vi vara tillräckligt bra första 2/3 av säsongen för att ta oss till slutspel.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
-Ben Hogan
-
Så det största arbetet ligget i att ingjuta motivation i spelarna? Under senaste säsongen så var laget inte motiverat till slutspel?Gösen skrev: Igår, 11:35 Klyschan "motivation slår klass" stämmer bra i en fysisk lagsport som hockey.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
-
För att undvika kval, säger jag...Gösen skrev: Igår, 11:35 Klyschan "motivation slår klass" stämmer bra i en fysisk lagsport som hockey.
Finns ännu inget som talar för att vi skall vara bättre än förra året.
Hoppas den känslan vänder snart.
-
Inte med att alla 13 övriga blir sämre men det räcker med att vara bättre än 4 lag för att spela slutspel... Vi behöver utvecklas 1 poäng mer än Örebro eller Malmö för att spela slutspel förutsatt att HV, Linköping och Djurgården inte utvecklas ännu mer. Jag har svårt att se att det skulle vara någon som helst omöjlighet även med den truppen som lagen har idag och tycker inte att jag är överdrivet optimistisk utan ser det som ett full realistiskt mål.Korven skrev: Igår, 09:29 Det här med att man hoppas/räknar med att få en positiv utveckling på flertalet spelare i truppen.. Det må ju vara hänt, men räknar man även då med att övriga 13 lag inte tar några steg alls med sina spelare? För det är ju det som krävs om utfallet ska bli positivt.
Pain is temporary, glory is forever