Nostalgitråden

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: sön 03 dec 2023, 14:15 Apropå 0 - 4
Här kommer 4-0 som omväxling.
Tema Lena och 2x 4-0 på fyra år.
2016-12-08 Leksand-Frölunda https://old.shl.se/gamecenter/qRh-1FvSw ... icles/post
2020-11-16 Leksand-Frölunda https://www.facebook.com/cmorehockey/vi ... 867844985/
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: sön 03 dec 2023, 19:10
Det var helt makalöst. Vi kunde bara skratta åt det, säger Jens Nielsen (...)
Här kunde man dock hålla sig för skratt:
(...) Jens Nielsen efter 18.50 får totalt hjärnsläpp när han drar ett slagskott från cirkus tio meter mot Frölundas övergivna bur - och skjuter utanför. Oattackerad. Han kunde ha föst in trissan i mål.
En bortglömd detalj i den match där Leksand tappade 0-4 till 4-4 sista fem mot Frölunda och sedan föll efter straffar.

Utan detaljen (och välkänd länk) https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -var-grymt
Med detaljen (och sällan eller aldrig länkad) https://www.expressen.se/gt/matts-olsso ... gbar-show/
Klassiker! Såg den på Canal Plus! En tisdagsmatch verkar det som.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Mats_ume »

Wittgenstein skrev: sön 03 dec 2023, 19:05
Mats_ume skrev: sön 03 dec 2023, 17:56
Wittgenstein skrev: sön 03 dec 2023, 14:15 Apropå 0 - 4 så kanske någon mer minns nedanstående match? En av de häftigaste matcher jag bevittnat på plats. En bit in i första pekade precis allt mot att ett dunderfiasko var på gång, sen vändes allt på en period. Och inte bara matchen, utan hela säsongen blev en succé.
Var på ståplats!
Var även på plats i Umeå lite längre fram i kvalserien. Forslund satte 4-5 - målet en bit in i tredje.
Samma här. Jag minns det som att taket nästan lyfte vid 4 - 4 och vid 5 - 4 fick jag en kram av en för mig okänd ståplatsgranne!
Minst sagt en förlösande känsla i hallen den eftermiddagen. Daniel Jardemyr tvåmålsskytt i slutet också.
(Matchen i Umeå var för övrigt mer tillknäppt trots nio mål.)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

4-0 i all ära, men här kommer resultaten för 40 år sedan:

29 september 1983 Leksands IF-Västra Frölunda 8-2 (2-0, 1-1, 5-1) 3093 Leksands Isstadion
27 november 1983 Leksands IF-Västra Frölunda 10-2 (3-1, 3-0, 4-1) 2868 Leksands Isstadion

Bild
Magnus Svensson och Stefan Svensson var tydligen svåra att hålla isär.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: tis 05 dec 2023, 22:52 4-0 i all ära, men här kommer resultaten för 40 år sedan:

29 september 1983 Leksands IF-Västra Frölunda 8-2 (2-0, 1-1, 5-1) 3093 Leksands Isstadion
27 november 1983 Leksands IF-Västra Frölunda 10-2 (3-1, 3-0, 4-1) 2868 Leksands Isstadion

Bild
Magnus Svensson och Stefan Svensson var tydligen svåra att hålla isär.
Vilka heta resultat mitt i kalla krigets epicentrum!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Lucka 6: Sjätte utespelaren - publiken

Var befann sig den dessa hemmamatcher mot Frölunda höstsäsongen 1983? Kvar längs riksväg 70 söderut i huvudsak. Därifrån måste bilarna strömma om det ska bli en anständig publiksiffra. Då som nu.

Det var väl märkligt och attan att Leksand gjorde sin bästa grundserie på över tjugo år när ingen publik släpptes in. Därför skulle man önska att den tabellplaceringen tangeras när läktarna är fyllda.

Då kommer det krävas att LIF vinner oftare på hemmaplan. Vi kan börja med Frölunda. Inte nödvändigtvis med 10-2 eller 8-2, eller ens 4-0, men vinner.

Över 6000 på läktarna räknade man kallt med igår. Det är en stark sjätte utespelare en torsdag.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Sniper skrev: tis 05 dec 2023, 22:52 4-0 i all ära, men här kommer resultaten för 40 år sedan:

LAGBILD
Den lagbilden kan man lugna själen med i tider av stress och oro. Perfektion!
- Tröjorna! Går inte att återskapa hur mycket de än försöker med dagens tredjetröjor.
- Lagledare, inklusive tränare, i skjorta och slips. Och händerna ordentligt tillrättalagda på knäna.
- Roland Erikssons pondus.
- Hans Eriksson och hans mustasch. (När dagens hockeyspelare bär mustasch ser de ut som 12-åringar med lösmustasch, fullkomligt onaturligt. Hans Eriksson bär upp sin som om han var född med den).
- Målvaktskydden! Ingen jävla färg eller reklam där inte.
- Den perfekta mörka bakgrunden.

Ja, det känns som man kan fortsätta hur länge som helst. LIF borde sälja den inramad och inglasad i shopen som medicin för oss vardagsneurotiker.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: ons 06 dec 2023, 10:22 - Hans Eriksson och hans mustasch. (När dagens hockeyspelare bär mustasch ser de ut som 12-åringar med lösmustasch, fullkomligt onaturligt. Hans Eriksson bär upp sin som om han var född med den).
#1 – Farsan ser Teemu Selänne i Tällberg

Jag har en farsa.

Man växer aldrig ifrån att skämmas för sina föräldrar, men jag antar att det är dags att snacka om honom nu, hur mycket det än bär emot.

En gång i tiden var han nämligen en duktig hockeyspelare med tolv fina LIF-säsonger i bagaget.

Men som så många andra farsor har han aldrig varit beredd att släppa taget om det där fina och låta det höra hemma i det förgångna. Trots att tiden har rusat förbi, världen har förändrats och tekniken sprungit om.

Han vill fortfarande kalla sig initierad.

Och som så många andra farsor, i synnerhet de som är födda och uppväxta i västra Dalarna, har han åsikter.

Ofta, högljutt och mycket.

Låt oss säga så här: kombinationen beskriven ovanför kan i vissa fall vilseleda en hel by.

***

Året är 2007. Platsen är Leksand. Det är höst.

Mikael Lundström och Per-Olof Ejendal har precis landat ett nyförvärv av största modell – NHL-stjärnan Ed Belfour.

Värvningen öppnade LIF-publikens ögon för två sanningar:

1. Ingenting är omöjligt.

2. Ejendal har svinmycket pengar.

Sådana förutsättningar ger självklart upphov till snack. Speciellt på en liten plats där alla har en sak gemensamt.

***

De värsta fantasier sedan häxprocesserna på Käringberget tog vid. Hela kommunen samlades i ett ultimat watercooler moment. Varenda lunchmöte bestod av tissel och tassel kring nya rykten om superspelare som var beredda att ge upp allt för att genomföra en säsong i Leksand. Byn var en kittel av viskande vindar.

***

1992 flyttade Teemu Selänne till Winnipeg för att testa lyckan i NHL. Rookiesäsongen slutade i 76 mål – ett rekord som antagligen aldrig kommer att slås. 15 år senare stod han som vinnare av Stanley Cup och karriären verkade vara över.

***

Men så föll bomben.

Selänne var på väg till Leksand.

Varenda del av hjärnan som fortfarande arbetade med ord som logik, vett och sans sade nej.

Bland all galenskap låg ändå en viss rimlighet i att Belfour befann sig i Leksand, han var ju ändå på väg ned på karriärsstegen, medan Selänne i allra högsta grad var vital.

En massa bevis talade dock för att finnen hade kontakt med Leksand – vittnen berättade att han hade vandrat runt i byn, en av hans närmsta vänner, Juha Lind, spelade i laget och hans fru var från Bollnäs.

Mikael Lundström dementerade men då trädde ”pojken-som-ropade-varg”-regeln in.

***

Jag visste vad jag skulle tro. Låter något för bra för att vara sant så är det oftast det.

Mina vänner var däremot inte lika säkra. De ansåg att det faktiskt kunde ligga substans i snacket. Till och med spelbolagen trodde på det!

Under en av våra diskussioner trädde farsan in i rummet. Han frågade oss vad vi pratade om, jag svarade.

– Han kommer, sade farsan tvärsäkert.

Vi höjde på våra ögonbryn.

– Vad får dig att tro det?

– Tror, skrockade farsan. Jag vet.

Jag skrattade till med den hånande misstro som bara ett barn kan visa sin förälder. Vad fan vet han liksom?

– Grabben, sade han för att sätta mig på plats. Jag såg honom. I Tällberg.

Mina kompisar blev exalterade. Farsan var nöjd med sin seger. Jag bröt ihop. Jag visste nämligen också en grej.

Farsan hade inte sett Teemu Selänne.

Farsan skulle inte se skillnad på Carl-Johan Rapp och Fredrik Reinfeldt.

Sedan bröt jag ihop igen.

Jag insåg att jag inte var den första han berättade det här för. Han hade ju givetvis skränat ut det för alla han hade träffat. Alla dessa människor, som trodde att farsan visste vad han snackade om, hade sugit i sig hans välbaserade ”bakom kulisserna”-kunskap.

Farsan hade blåst upp världens största bubbla. Nu gick den inte att ha sönder.

Jag är än i dag fullkomligt övertygad om att det var farsan ensam som startade ”Teemu Selänne till Leksand”-vågen. Jag kan fortfarande vakna skrikandes vid blotta tanken.
(...)
https://lifhojdare.blogg.se/
Selänne + Leksand ger en uppsjö träffar https://www.google.com/search?q=sel%C3% ... UTF-8#ip=1
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

En dag som denna när man mår skit efter de senaste två matcherna längtar jag onormalt mycket efter en back med en slägga till slagskott. Man lyfter ofta fram Sigge, Huokko och Hersley när detta kommer på tal. Vill dock lyfta en gammal favorit Tomas Nord. Satan vilken bössa den lille mannen hade och dessutom en schysst mustasch.
Här efter fyra baljor mot Brynäs!

När får vi en back som tar upp denna tradition med dräpande slagskott från blå?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Fjodor skrev: fre 08 dec 2023, 12:27 Tidningsurklipp
Vi får väl se vad som händer framöver. När min flickvän Elisabeth Andersson är klar med sin utbildning till hushållslärarinna i vår måste vi kanske bryta upp från Leksand.
Du gjorde väldigt många mål i Leksandströjan, men vilket är ditt målrekord i en och samma match?
- Brynäs hemma säsongen 1982/83, då gjorde jag fyra mål och det är väl rekord för mig i Leksand.

Leksand vann matchen mot Brynäs med hela 9-2 och övriga målskyttar för Leksand var Ulf Samuelsson 2, Roland Eriksson, Per-Olof Carlsson och Ulf Weinstock 1 var. Med andra ord gjordes bara ett av de nio Leksandsmålen av en forward. Brynäs två tröstmål gjordes för övrigt av Per Hedenström och Tomas ”Tjompen” Sandström.

Tomas Nord gör en mycket fin säsong 1982/83 och på 29 matcher svarar han för 27 poäng vilket var klart bäst bland Leksands backar. Året efter finns inte Nord kvar i Leksandströjan utan han är nu i stället svartklädd och representerar AIK.
- Jag fick inte plats i Leksand. Varför jag inte fick det vet jag än idag inte eftersom jag aldrig fick någon förklaring. Beskedet kom bara någon vecka innan den deadline som fanns för att byta klubbar vid den här tiden. Det var bara ut och jaga.
- Jag tog kontakt med AIK och Djurgården. Av de båda var AIK:s bud det jag var mest nöjd med. Det var bara att gilla läget, tacka och ta emot. Trots allt fick jag ett SM-guld med AIK på köpet https://hockeysverige.se/2014/09/21/eri ... tomas-nord
Turn of events - vad hände egentligen?
Hur som helst minns jag matchen mot Brynäs. "SKJUUUT!" skrek till slut stora delar av de 4 756 på läktarna varje gång han rörde pucken och var han än befann sig.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: fre 08 dec 2023, 17:50
Fjodor skrev: fre 08 dec 2023, 12:27 Tidningsurklipp
Vi får väl se vad som händer framöver. När min flickvän Elisabeth Andersson är klar med sin utbildning till hushållslärarinna i vår måste vi kanske bryta upp från Leksand.
Du gjorde väldigt många mål i Leksandströjan, men vilket är ditt målrekord i en och samma match?
- Brynäs hemma säsongen 1982/83, då gjorde jag fyra mål och det är väl rekord för mig i Leksand.

Leksand vann matchen mot Brynäs med hela 9-2 och övriga målskyttar för Leksand var Ulf Samuelsson 2, Roland Eriksson, Per-Olof Carlsson och Ulf Weinstock 1 var. Med andra ord gjordes bara ett av de nio Leksandsmålen av en forward. Brynäs två tröstmål gjordes för övrigt av Per Hedenström och Tomas ”Tjompen” Sandström.

Tomas Nord gör en mycket fin säsong 1982/83 och på 29 matcher svarar han för 27 poäng vilket var klart bäst bland Leksands backar. Året efter finns inte Nord kvar i Leksandströjan utan han är nu i stället svartklädd och representerar AIK.
- Jag fick inte plats i Leksand. Varför jag inte fick det vet jag än idag inte eftersom jag aldrig fick någon förklaring. Beskedet kom bara någon vecka innan den deadline som fanns för att byta klubbar vid den här tiden. Det var bara ut och jaga.
- Jag tog kontakt med AIK och Djurgården. Av de båda var AIK:s bud det jag var mest nöjd med. Det var bara att gilla läget, tacka och ta emot. Trots allt fick jag ett SM-guld med AIK på köpet https://hockeysverige.se/2014/09/21/eri ... tomas-nord
Turn of events - vad hände egentligen?
Hur som helst minns jag matchen mot Brynäs. "SKJUUUT!" skrek till slut stora delar av de 4 756 på läktarna varje gång han rörde pucken och var han än befann sig.
Jag minns även ruskiga slagskott på Hovet. Tror Reino Sundberg var rätt trött på hans slagskott. Frågan är vilken fart det varit på hans projektiler med dagens klubbor?
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Lucka 12: En karriär

Bild
#12

Bild
"Fritidsintresse: Trav och golf" :arrow:

Bild
På golfbanan?

Bild
SaiPa(rentesen)

Bild
Avskedssäsongen
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Den 20-åriga Jens arbetade alltså i sportbutik, åt tacos, ägnade fritiden åt trav och golf samt lyssnade på Metallica. Inget ont om Jens men överraskade gjorde han då inte...
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Lucka 14: Nord rör sig syd
...och nya fansen får hjärtat i halsgropen innan de får jubla för full hals
https://www.youtube.com/watch?v=09QGsnMcdEw

Bild :arrow: Bild

* * *

När jag vid ett tillfälle uppehöll mig i korridoren in till a-lagets omklädningsrum i gamla isstadion kom Tomas Nord förbi och gav mig två av hans klubbor. Detta var flera år före AIK-sejouren.

Klubborna var av märket Titan och trots att de var väl använda räckte de i flera år. Jag använde dem enbart på rink (när skridskor var på och när det sköts med puck). I landhockey körde jag med Kjell Brus röda Jofa, Åhlbergs blå Jofa samt en Koho som jag tror var Peo Brasars.

Bild
https://www.sticksonline.se/hockeyspela ... or-sr.html
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: tor 14 dec 2023, 00:45 Lucka 14: Nord rör sig syd
...och nya fansen får hjärtat i halsgropen innan de får jubla för full hals
https://www.youtube.com/watch?v=09QGsnMcdEw

Bild :arrow: Bild

* * *

När jag vid ett tillfälle uppehöll mig i korridoren in till a-lagets omklädningsrum i gamla isstadion kom Tomas Nord förbi och gav mig två av hans klubbor. Detta var flera år före AIK-sejouren.

Klubborna var av märket Titan och trots att de var väl använda räckte de i flera år. Jag använde dem enbart på rink (när skridskor var på och när det sköts med puck). I landhockey körde jag med Kjell Brus röda Jofa, Åhlbergs blå Jofa samt en Koho som jag tror var Peo Brasars.

Bild
https://www.sticksonline.se/hockeyspela ... or-sr.html
Titan 4020, denna underbara klubba som alla tjatade på sina föräldrar om att få. Måste varit den bästa klubba under sin tid som tillverkats. I alla fall för den stora massan. Trots att jag var målvakt så hade jag en sån för de få träningar som man växlade med någon utespelare för att variera lite...
Pain is temporary, glory is forever