2025-10-04 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand 1-2

Matchtrådar för alla matcher.
Pellefant

Re: 2025-10-04 Lördag 15:15 Frölunda - Leksand 1-2

Inlägg av Pellefant »

Gösen skrev: mån 06 okt 2025, 09:58
Aggeman skrev: mån 06 okt 2025, 09:47
Pellefant skrev: sön 05 okt 2025, 23:20

Kul även med publiken i Arenan, kanske har hemmapubliken i Tegera något att lära här? Eller vad är det som gör att stämningen i Göteborg blir så bra och så mycket bättre?... åtminstone som det verkar i TV-rutan.

Jag skulle säga att det beror på att vi slår i numerärt underläge, ljudupptagningen och sittplats engangemang. I Tegera är vi alltid i numerärt överläge och inte särskilt ofta utmanade av en högljud bortaklack. Det kan göra att vissa blir lite ”mätta”. Ljudupptagningen är ofta väldigt märklig i Tegera. När spelet är på norra sidan låter det påfallande mycket mer. När spelet är på andra sidan hörs det mycket dåligt. Sittplatsen i lördags kändes mycket mer påkopplad och villig att hänga på ståplats, vilket sällan syns i Tegera. Kanske för att de inte ser matcher lika ofta och inte är lika ”mätta” som motsvarigheten på hemmaplan.

Man måste dock komma ihåg att stora delar av de aktiva på norra var på plats i lördags, så kärnan är densamma.

Också 12044 mot 7650.
När Färjestad invaderar Tegera likt Leksand I Scandinavium så är det samma sorts väsen då någon del av publiken alltid är igång. Istället för enbart norra stå.

Jag tror inte det är så enkelt förklarat att det är drygt 4000 fler personer i publiken i Scandinavium. Jag tror det är dags att tänka om för att få mer tryck i Tegera. Som någon skrev någonstans så kan ett 25-tal överrösta ett 1000-tal så det gäller nog att tänka till lite och inte vara så konservativa och fastlåst i traditioner och tro att det är omöjligt och bra som det är.
Kanske kan man ha flera klackar i arenan istället för en stor? Nog för att det är mäktigt med en stor på kortsidan men jag tror flera små skulle kunna få igång den övriga sittplatspubliken lite mera.

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: mån 06 okt 2025, 10:40
Aggeman skrev: mån 06 okt 2025, 09:47

Jag skulle säga att det beror på att vi slår i numerärt underläge, ljudupptagningen och sittplats engangemang. I Tegera är vi alltid i numerärt överläge och inte särskilt ofta utmanade av en högljud bortaklack. Det kan göra att vissa blir lite ”mätta”. Ljudupptagningen är ofta väldigt märklig i Tegera. När spelet är på norra sidan låter det påfallande mycket mer. När spelet är på andra sidan hörs det mycket dåligt. Sittplatsen i lördags kändes mycket mer påkopplad och villig att hänga på ståplats, vilket sällan syns i Tegera. Kanske för att de inte ser matcher lika ofta och inte är lika ”mätta” som motsvarigheten på hemmaplan.

Man måste dock komma ihåg att stora delar av de aktiva på norra var på plats i lördags, så kärnan är densamma.

Också 12044 mot 7650.
När Färjestad invaderar Tegera likt Leksand I Scandinavium så är det samma sorts väsen då någon del av publiken alltid är igång. Istället för enbart norra stå.

Jag tror inte det är så enkelt förklarat att det är drygt 4000 fler personer i publiken i Scandinavium. Jag tror det är dags att tänka om för att få mer tryck i Tegera. Som någon skrev någonstans så kan ett 25-tal överrösta ett 1000-tal så det gäller nog att tänka till lite och inte vara så konservativa och fastlåst i traditioner och tro att det är omöjligt och bra som det är.

Öhh va??
Vem har sagt att det inte kan bli bättre men självfallet ger 12000 personer ifrån sig en större ljudkuliss än 180 personer som ser Häradsbygden. Oavsett hur mycket de skriker sig hesa. Annars skulle ju bortastå med 150 personer skapa en fantastisk inramning varje match.

Dessutom är det en exponentiell skala. Ju fler som låter desto fler hänger på. På Lördag kommer nog till och med jag hänga på uppe på B2. Är det tyst runtomkring så finns det ju inte en chans att jag sitter och gapar som den byfåne jag visserligen är.

Senast redigerad av Gösen den mån 06 okt 2025, 10:52, redigerad totalt 1 gång.
“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Wiborg skrev: mån 06 okt 2025, 07:50
Pellefant skrev: sön 05 okt 2025, 23:20

Motivation slår klass kan man återigen konstatera och viktigt att kunna vara på tå och ta dessa poäng mot betydligt bättre lag som inte är påkopplade.

Fast det där med att motståndarna inte är påkopplade är ju ett resonemang vi kommer höra varenda gågn vi vinner mot ett topplag. Spelar vi med den press vi gjorde i lördags så kommer motståndarna att se ut som att de inte är påkopplade. Vi stänger deras uppspel, sätter press på backarna så att de gör misstag. Det är vi som gör dem dåliga och har inget med att motståndarna inte är påkopplade att göra. När vi spelar som i lördags kan vi mäta oss mot alla lag i serien även när de är påkopplade.

Nja det är i alla fall något som är svårt att bevisa och det går ju alltid ha teorier åt båda hållen. Tror dock att Frölunda hade vispat in någon av alla puckar som låg och dansade framför mål om de varit 100% laddade och tror också dom stått sig bättre med sin förstemålvakt, därmed inte sagt att vi var dåliga eller inte hade kunnat vinna ändå, men detta är ju bara min enkla tolkning och teori av matchbilden.

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Gösen skrev: mån 06 okt 2025, 10:46
Pellefant skrev: mån 06 okt 2025, 10:40

Också 12044 mot 7650.

Öhh va??
Vem har sagt att det inte kan bli bättre men självfallet ger 12000 personer ifrån sig en större ljudkuliss än 180 personer som ser Häradsbygden. Oavsett hur mycket de skriker sig hesa. Annars skulle ju bortastå med 150 personer skapa en fantastisk inramning varje match.

Öhh va??
Nu var det väl inte Scandinavium och Häradsbygden vi jämförde??!

Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Pellefant skrev: mån 06 okt 2025, 10:51

Öhh va??
Nu var det väl inte Scandinavium och Häradsbygden vi jämförde??!

Det där lät betydligt mer aggressivt än vad mening var. Sorry.

Men för mig är det rätt självklart att en 60% större publik där största delen av skillnaden utgörs av bortasupportrar skapar en helt annan dynamik och som sagt. På lördag kommer det bli en helt annan inramning med många Djurgårdare på plats, en välfylld norra stå och en sittplats som vill tysta Djurgårdarna.

“Golf is a game of bad shots. The one with the best bad shots win. ”
-Ben Hogan
Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Mycket missnöjd med att Hellsten inte ens var bubblare https://www.expressen.se/sport/blogg/sa ... rsgeneral/
Men det kompenseras längre ner:

Veckans… Prestation som förtjänar att uppmärksammas
Leksands imponerande seger borta mot Frölunda i lördags sticker ut. Jakob Hellsten svarade för en lysande insats mellan stolparna samtidigt som Leksands intensiva och frejdiga spel föll mig i smaken.