2025-11-15 Lördag 15:15 HV71 - Leksand 5-0

Matchtrådar för alla matcher.
MeraSkottpåMål

Re: 2025-11-15 Lördag 15:15 HV71 - Leksand 5-0

Inlägg av MeraSkottpåMål »

Jag har insett att jag behöver en paus efter 33 år med Leksands IF.
Det är inte bra för min hälsa.
Återkommer när Tjomme och Carnbro fått kicken.
Adios amigos :YMHUG:
Älskar Leksands IF och alla supportrar men nu har jag fått förbud av frun efter att jag rev ner tvn .
Vi hörs säkert någon gång i framtiden.....
Måste köpa ny tv imorgon.

Utan motgång, finns inte framgång.
Hejalif

Inlägg av Hejalif »

MeraSkottpåMål skrev: lör 15 nov 2025, 17:48

Nu är det dags för Tjomme och carnbro att köra upp deras statistik där solen inte skiner och ta lite obekväma beslut.
Detsamma gäller tränarna.
Bänka de som inte ska spela.
Sparka de som behövs sparka.
Annars ska Ollas tar över som sportchef.

Om vi inte agerar så åker vi ut.
Kanske är lika bra för jag är så jävla trött på allt skitsnack!

Du glömde ett spelsystem som dessa spelare klarar. Nu skiter jag i dödgrävarhockey eller daldans jag vill överleva. För det är där vi är just nu och vi inte ska bli ett nytt västerås Ungdom vik typ så måste vi rätta spelsystem efter manskap.
På tränarbänken har jag ett kontroversiellt förslag ta in Mats Lusth som pådrivare

Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

MeraSkottpåMål skrev: lör 15 nov 2025, 18:14

Älskar Leksands IF och alla supportrar men nu har jag fått förbud av frun efter att jag rev ner tvn .

Äkta känslor. Fantastiskt. (Själv hade jag nog behövt köpa en ny fru om jag gjort likadant)

Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

Stjärnan skrev: lör 15 nov 2025, 18:17

Äkta känslor. Fantastiskt. (Själv hade jag nog behövt köpa en ny fru om jag gjort likadant)

Ja, ett under att fru och familj stått ut i alla år :shock:

I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
8mars73

Re: 2025-11-15 Lördag 15:15 HV71 - Leksand

Inlägg av 8mars73 »

Runntur skrev: lör 15 nov 2025, 16:56
8mars73 skrev: lör 15 nov 2025, 16:48
Runntur skrev: lör 15 nov 2025, 16:20

Nu ser det mörkt ut. Det ser mörkt ut för tränarna, för hur ska dom få det här laget att börja tro på fortsättningen med den här speliden när det ser ut som det gör.

Men spelidén är väl att vi ska forechecka hårt tidigt i matchen och så länge vi orkar, men det har vi väl inte gjort på ett tag?
Den här spelidén, om vi har nån, är väl i så fall ännu sämre?

Spelarna utför isåfall inte speliden. För att dom inte kan, vill eller tror på den längre?

Intressant fråga. Lite av min poäng. Varför spelar dom inte längre förstaperioder som gav oss en del segrar, -9 i Xg och några ledningar efter halva matcher (som vi i och för sig förlorar, men ändå)?
Det borde ju inte vara matchstarterna man skulle ändra på, utan hur man ska förvalta de 1-0 eller 2-0 man har fått med sig efter halva matchen?
Tycker spelarna att dom inte orkar spela andra halvan av matchen och arbetsvägrar?

Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Klas skrev: lör 15 nov 2025, 18:18
Stjärnan skrev: lör 15 nov 2025, 18:17

Ja, ett under att fru och familj stått ut i alla år :shock:

Min stod inte ut, så jag skaffade en ny och henne har jag lärt att gilla Leksand från start :grin:
....dock lite tragiskt om man nu själv inser att detta med hockey inte är hälsosamt :-B

Sigge8

Inlägg av Sigge8 »

Brukar följa detta forum men inte skriva. Men nu är jag så frustrerad så jag måste bara göra ett inlägg..

Hedberg säger att laget spelat stabilt under säsongen. Lever han i ett annat universum? Med undantag av ett par matcher har ju hela säsongen varit usel. Man skapar väldigt få farliga målchanser, har långsamma spelvändningar, uselt powerplay och som vanligt för LIF oförmåga att göra mål. Ser inte Hedberg att hans spelsystem inte fungerar med denna trupp i denna serie? Vet han bara ett sätt att spela eller är han bara så envis att han vägrar prova något annat?

Att vara en bra tränare är att kunna utveckla spelare. Ingen spelare utom juniorerna Koblar och Kaderli har höjt sin prestation från förra året. Tvärtom är alla sämre. Ingen vågar spela ut eller vara kreativ, självförtroendet är i botten. Där har Hedberg ett stort ansvar.

Sen är väl kanske egentligen grundproblemet att man på klassiskt Leksandsmanér lyckats sabba ekonomin igen. Svårt för Tjomme att få ihop en riktigt bra trupp med begränsade medel. Med en något klen trupp var ju hoppet att Hedberg skulle hitta ett vinnande spel och skapa en lagmaskin. Och det känns ju väldigt långt bort i nuläget…

SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Många bra poänger där Sigge. Håller med och öser på här lite.
Vi har inte ekonomi förutsättningar, trots att vi väl har störst fanbase i landet. Det är knas.
Styrelsen är ansvariga för ekonomin och fiaskot kring den senaste 20 åren. Pengarna tycks ha fått fötter.

Vi spelar rakt och snabbt som ett pojklag och det räcker att stå i vägen, typ. Inte ens våra egna spelare tror på det längre. Dessutom blir de trötta snabbt och de får ingen utdelning.
JH hade ett spelsystem i Örebro och när det sket sig så kunde han inte ändra på det. Varför skulle han kunna det nu?
Tjomme har inte haft medel att värva ett slagkraftigt lag. Istället hoppades man att utvecklingsbara spelare skulle ta kliv och att old stars skulle lyfta igen.
Det första har delvis hänt men inte det sista. Skulle vi få in nya tränare som kan få våra på papperet bättre spelare att lyfta sig så är inte racet kört, ännu.

Gillar JH och Pajen men vi måste förändra så agera NU!

Södra Siljan speglar vinnare
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Såg inte matchen utan bara sett highlightsen i efterhand och är bara fruktansvärt besviken. Vi hade chansen att skaffa ett glapp neråt i tabellen den här veckan och istället viker man ner sig totalt med 1-11 på två matcher. Ett mål i baken i PP igen, för andra matchen i rad. Sedan 4 PP-mål av HV (även om ett inte räknas som PP då Lyytinen han sätta ena skridskon på isen precis när pucken gick in). Där har vi största anledningen till att det inte alls går med oss resultatmässigt. Vi måste få ordning på PP och nu även PK som varit klart sämre på slutet. Vi spelar ju i princip 0-0 varje match i spel 5 mot 5, då är det självklart PP som blir avgörande.

Jag har inte gett upp, det är fortfarande bara 3 poäng upp till 9:e plats men något måste hända med PP-spelet. Börja om på nytt med helt nya formationer eller något.

Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
syd b.

Inlägg av syd b. »

Wiborg skrev: mån 17 nov 2025, 07:58

Såg inte matchen utan bara sett highlightsen i efterhand och är bara fruktansvärt besviken. Vi hade chansen att skaffa ett glapp neråt i tabellen den här veckan och istället viker man ner sig totalt med 1-11 på två matcher. Ett mål i baken i PP igen, för andra matchen i rad. Sedan 4 PP-mål av HV (även om ett inte räknas som PP då Lyytinen han sätta ena skridskon på isen precis när pucken gick in). Där har vi största anledningen till att det inte alls går med oss resultatmässigt. Vi måste få ordning på PP och nu även PK som varit klart sämre på slutet. Vi spelar ju i princip 0-0 varje match i spel 5 mot 5, då är det självklart PP som blir avgörande.

Jag har inte gett upp, det är fortfarande bara 3 poäng upp till 9:e plats men något måste hända med PP-spelet. Börja om på nytt med helt nya formationer eller något.

Det är kvar sen förra säsongen, sämst när det gäller. Då kan man ju undra vilka spelare som bär det ansvaret för många har gått till andra lag (även tränare) men många är kvar; Caito, Lang, Karlberg, Knuts, Vejdemo, Östman, Cehlarik? Det är väl de spelarena som satt kultur i föreningen nu i flera år där andra ska ta rygg? Samma med PP, som varit uselt i många år nu. Jag tror Leksand behöver göra sig av med en hel del spelare och sätta en ny kultur och kravställning i föreningen. Man tycker ju att vi haft några år på oss att göra rätt nu när vi ändå legat rätt stabilt i SHL... Och urvattnar man laget och inte fyller på med liknande kvalité, utan hoppas på utfall, då blir det resultat därefter.

Användarens profilbild
Sniper
Intendent

Inlägg av Sniper »

Tulpans
17 november 2025, 10:25
Det här med powerplay frustrerar mig otroligt, för även om man har en "sämre trupp" så kan man ta enkla gratispoäng om man har ett fungerande powerplay. Men vi är sämst gång på gång, hur är det möjligt?

Utklippt citat från en krönika på Hockeysverige.se här nedan.

"Världens sämsta powerplay?
Vad sjutton är det egentligen som är fel med Leksands powerplay? Sedan 2022 har LIF:s spel i numerärt överläge varit i botten av SHL. De tre föregående säsongerna har de varit näst sämst i ligan medan de under hösten är sämst av alla 14 lag.

På 20 matcher och 55 powerplay-tillfällen har Leksand bara lyckats göra sex (!!) mål. Det är nästan obegripligt svaga siffror.

Det som enda är svårast att förstå är hur Leksand kan vara så svaga i PP-spelet flera år i rad. De har flera tränare och massa olika spelare i sina powerplay-uppställningar under de senaste fyra åren, men på något sätt får de aldrig till spelet med en man mer. "

Minns en bisittarkommentar för kanske 15 år sedan där vederbörande (minns inte vem) sa att pp speglar skicklighetsnivån i ett lag. Skillsen eller bristen därpå blir extra synliga i spelformen.

Ibland har jag tänkt att det var ett för svepande påstående (Vita Hästen, exempelvis, hade inte mer skillade spelare än andra när de dominerade i spelformen 2017) men andra gånger har det känts som det kan ligga mycket i yttrandet.