Silly season 25/26

Användarens profilbild
Sniper

Re: Silly season 25/26

Inlägg av Sniper »

Ska man försöka avyttra Hrivik och kompensera Kloos för den sign-off han går miste om vid förlängning*?
Hur mycket är Kloos värd för oss?
Finns det andra lösningar för att kompensera Kloos?
Bör Hrivik-pengarna gå till NY eller NY+NY - en stjärna eller två spelare i skiktet under?

*Sportbladet-uppgifterna.
Lampa

Inlägg av Lampa »

I princip hela SHL jagar Victor Eklund nästa säsong, kan vi för en gångs skull lyckas? Det finns ju top 6 platser lediga i laget till nästa säsong, locka honom med en plats bredvid en bra center i en toppkedja.

https://hockeynews.se/nyheter/uppgifter ... 85VmmHD0IA
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Det kan också vara värt att hålla ett öga på Djurgårdens J20 https://hockeysverige.se/matchrapporter ... d-leksand/
Mindre konkurrens om man snor deras talanger i tidigt skede.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Lampa skrev: mån 28 okt 2024, 09:10 I princip hela SHL jagar Victor Eklund nästa säsong, kan vi för en gångs skull lyckas? Det finns ju top 6 platser lediga i laget till nästa säsong, locka honom med en plats bredvid en bra center i en toppkedja.

https://hockeynews.se/nyheter/uppgifter ... 85VmmHD0IA
Jagas av flera klubbar i SHL – bland annat Frölunda
Sedan väntas Eklund välja en liknande väg som andra stora talanger i Djurgården. Går klubben upp i SHL, är kontraktet redan i hamn. Annars väljer han spel i en SHL-klubb för att ta den vägen till NHL.

Här har i princip hela SHL visat intresse för 18-åringen. Frölunda är en av klubbarna som tidigt deklarerat ett intresse för honom. Här ska Robert Ohlsson ta över klubben till nästa höst, och han har familjen en god relation till, sedan han var tränare för storebror William Eklund i Djurgården.

Dessutom har Frölunda en tradition av att värva till sig andra spelare från Djurgårdens allsvenska lag genom åren. Wictor Nilsson gick den vägen inför den här säsongen, och Nilsson har samma agent som Victor Eklund.

Men än så länge är inget beslut fattat och forwarden kommer kunna välja och vraka bland de olika lagen i SHL.
https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... er-succen/
Lampa

Inlägg av Lampa »

Lättare att ta en plats i Leksand nästa säsong tror jag, Frölunda har väl fullt i top 6. Om han tänker på sin egen utveckling. Men Frölunda ligger säkert närmare till hands.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Zackes bror:
Södertälje ska vara nära att förlora Mattias Zackrisson, assisterande tränare till Magnus Bogren, till SHL nästa säsong.

– Här kan vi faktiskt avslöja att Frölunda är otroligt intresserade och jag vet att det är ytterligare ett SHL-lag som är intresserade, säger Lindberg i sändningen.
https://www.expressen.se/sport/hockey/h ... andningen/
Ni minns ju att Mr Madhawk och Sanny spekulerade om Leksand i både Mattias Zackrissons och huvudtränarens fall viewtopic.php?p=15535&hilit=bogren#p15535
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Justin Kloos kom till Leksand från KHL 2021 och är nu inne på sin fjärde säsong i klubben. 30-åringen njuter då av tillvaron i Dalarna.

– Ja, jag trivs bra i Leksand och det är en väldigt bra plats att spela hockey.

Kloos skrev ett tvåårskontrakt med Leksand 2022 men det löper ut efter årets säsong. Han är då en av 13 spelare i föreningen som sitter på ett utgående avtal 2025.

Hur går tankarna kring att kontraktet löper ut nästa år?
– Vem vet? Inom hockeyn så är det en businessdel också och det är någonting som kommer att skötas vid sidan av. Sådant kommer att lösa sig med tiden.

Har ni haft några samtal om en förlängning?
– Nej, mitt fokus är bara på att ta det dag för dag och försöka hjälpa laget att vinna hockeymatcher.

Känner du att du skulle vilja stanna i Leksand?
– Alltså, om det bara vore så simpelt så ja. Men som jag sade så är det en business och det är något som ska lösas också. Det är inte alltid så lätt men vi får se hur det går och vad som händer, avslutar Justin Kloos.
https://hockeysverige.se/intervju/justi ... i-leksand/
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Lägger in det här också, källa:
Aftonbladet skrev:Vill sänka ”Tjommes” lön – rejält
Leksand förhandlar just nu med general manager Thomas Johansson om ett nytt kontrakt. Leksand gick nyligen ut med att bollen ligger hos Johansson.

Uppgifter till Sportbladet säger att Leksands förslag innebär att ”Tjomme” måste gå ner i lön. Samtidigt finns uppgifter att Johansson har en väl tilltagen ersättning bland klubbledare i SHL och att Leksands förslag skulle innebära att han fortfarande ligger bra till i löneligan jämfört med sina SHL-kollegor.

Johan Hedberg – högt på Leksands lista
På tal om Leksand och Thomas Johansson. Väljer Johansson att tacka nej till Leksands erbjudande kommer jakten på en ersättare att intensifieras.

Ett namn som finns med högt upp på dalaklubbens lista är Johan Hedberg.

Den tidigare stormålvakten, som har Leksand som moderklubb, är numera assisterande tränare i Färjestad bakom Tomas Mitell. Efter säsongen går Mitells kontrakt ut och Hedbergs namn har givetvis diskuterats att ersätta Mitell, men huvudkandidaten att ta över Färjestad är den tidigare lagkaptenen, FBK-ikonen Jörgen Jönsson som numera tränar Växjö. Uppgifter som Expressen var först att publicera.

Det innebär att Hedberg kan vara tillgänglig om Leksand ställer frågan och att Hedberg själv, under rätt förutsättningar, inte utesluter en comeback i Leksand.
Jag skulle kunna tänka mig Hedberg som huvudtränare istället för sportchef. Tycker även det låter sunt med att försöka få ner TJs lön till en normalhög sportchefslön i SHL om det stämmer att han har en väldigt hög lön idag.
Pain is temporary, glory is forever
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Hedberg som tränare är jag ytterst tveksam till, har han lyckats med något?
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Pellefant skrev: fre 01 nov 2024, 12:09 Hedberg som tränare är jag ytterst tveksam till, har han lyckats med något?
Han gjorde det erkänt bra i Mora.

https://www.moraik.se/article/ulgrakmf9-33ni1/view
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

bjernagris skrev: fre 01 nov 2024, 13:08
Pellefant skrev: fre 01 nov 2024, 12:09 Hedberg som tränare är jag ytterst tveksam till, har han lyckats med något?

Förvisso, men det är allsvensk nivå. Det är en helt annan sak med SHL. I allsvenskan skulle jag vilja påstå att det räcker långt med att bara få ihop laget som en grupp, i SHL behövs fler kvaliteter.
Användarens profilbild
bjernagris

Inlägg av bjernagris »

Pellefant skrev: lör 02 nov 2024, 08:20
bjernagris skrev: fre 01 nov 2024, 13:08

Förvisso, men det är allsvensk nivå. Det är en helt annan sak med SHL. I allsvenskan skulle jag vilja påstå att det räcker långt med att bara få ihop laget som en grupp, i SHL behövs fler kvaliteter.
Okej, men var ska man då hitta nya tränare, förutom hos andra SHL-lag? Och då antar jag att samma resonemang gäller M. Bogren, som det tidigare spekulerats kring?
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

När CMB de senaste tre-fyra åren promotat Tuurala har jag alltid tänkt att det kommer inte hända. Leksand har inte modet att ta in en sådan tränare. Men för varje säsong som går - och Tuurala tränar allt bättre lag - kanske han närmar sig ett SHL-uppdrag? Extra uppfriskande skulle det vara om Challarna ersattes av Tuurala och Dennis Hall, TVÅ hockeyallsvenska tränare födda sent 80-tal.

Klart är i alla fall att jag inte orkar med Mikael Karlberg en säsong till. Inte för att jag är Ramizier-hatisk, utan för att jag vill se nya energier, nya tankar, nytt allt.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

theyellowking skrev:
Men när Tjommes gubbar slår en bra passning kommer de gärna med fakta.

"Kolla vilken passning! Vad säger ni nu då?"

Jag hoppas få se einars2 här om tre omgångar. Det innebär nämligen att Leksand har vunnit tre raka matcher och då dyker han alltid upp och hyllar Tjomme och säger vad var det jag sa.

Tyvärr har hans närvaro varit ovanligt sällsynt den här säsongen.
einars2
2 november 2024, 12:09

Nemen snälla lilla hjärtat.

Jag har väl gjort min ståndpunkt rätt klar. Varför ska jag vara härinne dagligen och tjafsa om något så det (om det är möjligt) blir ännu värre läsning. Ska jag komma in här bara för att upprepa mina åsikter som alla andra eller vad är du ute efter? Du har ju blivit helt odräglig sedan du blev en kravställare.

Ramizier spammar om Karlberg och du och Observeraren gillar inte att han gör det men ni spammar samtidigt om Tjomme. Vackert!

Men ja jag kan väl upprepa nånting om det får dig att bli varm inombords.

Jag står fast vid vad jag trodde innan serien började, dvs att vi kommer ligga nånstans däruppe vid första strecket när allt summeras. Jag står även fast vid att jag vill ha kvar Tjomme som sportchef. Jag står även fast vid att lagets stora frågetecken är målvaktsspelet, tycker vi har kastat bort säkert 9-12 poäng pga svaga insatser från Mantas och Hellsten.

Jag skrev det innan säsongen, jag skrev det i början av säsongen och jag skrev det häromveckan. Går det åt helvete precis som många antyder från och med omgång 1 varje säsong så gör det väl det den här gången då, det är väl bara att krypa till korset och säga grattis isåfall, iår fick ni rätt om det nu händer... typ.

Men jag tycker det finns absolut 0 intellektuellt diskussionsvärde med att gå in här och försöka stå upp mot alla som fullständigt tappar befattningen när det går lite tyngre.

Finns en del annat kring laget i stort både denna och nästa säsong som hade varit intressant att dela med sig av och sedan diskutera härinne men det är ju en helt ovärdig plattform för Leksands IF det här numer. Dom som skriker högst och mest vinner.
Kom hit istället och dela med dig.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Justin Kloos är stekhet och har vräkt in mål i årets SHL. Men han har själv sagt att ”business” kan dock få honom att lämna LIF.

Förmodligen gäller det pengarna han får i ”sign off-bonus”.
– Justin kanske känner att han varit här så länge nu och har si och så mycket innestående i sign off, och att han helt enkelt vill ha de pengarna nu, säger Leksands sporchef Thomas ”Tjomme” Johansson till Hockeynews.

Justin Kloos fortsätter att ösa in mål i Leksand. Under torsdagens förlust mot HV71 gjorde amerikanen sitt nionde för säsongen. Med det toppar han lagets egna skytteliga med fler än dubbelt så många mål som någon annan i laget. Dessutom ligger han trea i hela SHL:s dito, bara Färjestadsduon Oskar Steen och David Tomasek har gjort fler.

Med ett utgående kontrakt efter säsongen så är det förstås frågetecken kring 31-åringens framtid i dalaklubben, och inte blev det färre sådana efter en intervju med Falu-Kuriren för drygt en vecka sedan.

– Jag älskar det här. Men det är en business. Det är lätt att bara säga nu signar vi några mer år. Men det finns några hinder, sa Kloos till Falukuriren.

Och på följdfrågan om om vilka hinder han pratade om sa forwarden:

– Det finns hinder på businessidan, inget hockeyrelaterat om jag säger så.

När Hockeynews pratar med Leksands sportchef Thomas ”Tjomme” Johansson och tar upp intervjun förklarar han sin syn på ”business”-uttalandet.
– Det kan bli så när man jobbar med ”sign on” och ”sign off”. Då lägger spelarna en stor del av lönen där, så får de den utbetald den dagen de lämnar Sverige. När man bunkrar rätt mycket så vill man kanske ändå ha ut det och få tillgång till sitt kapital. Justin kanske känner att han varit här så länge nu och har si och så mycket innestående i sign off, och att han helt enkelt vill ha de pengarna nu, säger Tjomme.

Anledningen att man får sin lön i sign on/sign off-bonusar är för att det är skattemässigt fördelaktigt såväl för spelaren som för klubbarna. Om Kloos vill ta ut sin sign off-bonus måste han vara ute ur Sverige i sex månader.
– Jag förstår honom i sådana fall, det är inget konstigt med det. Men då blir det väl, lite slarvigt uttryckt, ”business” som gäller, säger Leksands sporchef.

Hur ser du på att han skulle kunna avsluta sitt kontrakt och sen skriva ett nytt med Leksand som börjar gälla när han varit ute ur landet den tiden?
– Jag älskar Justin, han är en fantastisk hockeyspelare och ger oss så otroligt mycket även om han inte gör så mycket mål som han gör nu. Men i slutändan kanske det då handlar om någonting annat. Det beror mycket på hur länge vi spelar i vår, och vi vill ju gärna spela så länge som möjligt. I värsta fall missar han 20 matcher nästa säsong, då måste vi ställa oss frågan om vi har råd att ha en sådan spelare borta så länge? Och hur lång blir startsträckan när han kommer in i säsongen? Det blir vår huvudvärk i sådana fall.

Har ni börjat förhanda?
– Nej, vi har inte kommit till de diskussionerna.
https://hockeynews.se/nyheter/detaljen- ... rnan-lamna