2024-10-29 Tisdag 19:00 Örebro - Leksand 3-0

Matchtrådar för alla matcher.
Runntur

Re: 2024-10-29 Tisdag 19:00 Örebro - Leksand

Inlägg av Runntur »

Sniper skrev: sön 27 okt 2024, 11:42 Sexpoängsmatch utan möjlighet att ta klivet upp på topp 6 på grund av vår fortfarande dåliga målskillnad.
Lustigt nog beror inte målskillnaden på hemmastatistiken - där vi har 13-11 - utan på 19-26 på bortaplan.
Två raka hemmamatcher har för övrigt gjort att vi halkat ner på en fjärdeplats i den haltande bortatabellen.
I hemmatabellen har vi nu lämnat det absoluta bottenträsket och ligger elva.

När det gäller avståndet till kval kommer det inte försämras vid förlust mot Örebro, då HV har spelledigt.
Hängmatchen spelas kort efter uppehållet. Luleå-HV71.

Vid 3p på tisdag går vi upp jämsides med Örebro och Luleå. Ett lag har vi chans att passera: Timrå. Eller så går vi upp jämsides också med Färjestad, om Timrå tar samtliga poäng hemma mot dem.
Nåja. Bara vänta tills på torsdag när vi ska möta HV borta och leka deras räddningsplanka för andra gången på några veckor. Torsk mot Örebro så är plötsligt HV bara 5 pinnar efter. :shock:
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Matchens ölburk:

Bild

Bild
34 min (44,4 km) via E18/E20

3 november 2004 https://www.everysport.com/ishockey-her ... -ik/563337
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Bagarn skrev: sön 27 okt 2024, 10:05 …..

Kan inte finnas många unga målvakter som inte har respekt för Leksand och hur vi utvecklar dem idag. En miljö man inte tackar nej till?

Millner får alldeles för lite respekt.
Millner själv hyllar försvarsspelet och Tjomme i FK
Det ’Tjomme’ har gjort är egentligen ganska vågat

Men hittills har föreningens general manager suttit lugn i båten.

– Och det ska ”Tjomme” ha kredd för. Han trycker inte på panikknappen. Att värva in en målvakt tillfälligt är ju annars enklast som ett sätt att visa handlingskraft, säger Millner.

– Men då skapar man också en situation där man kan skylla på att en målvakt är matchotränad om det går emot. Å andra sidan kan det bli succé och världens drag, så det ”Tjomme” har gjort är egentligen ganska vågat. Det är kul att han törs för det är också en framtidsinvestering att satsa på våra unga killar.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Bild

Filip/Mantas -> Hellsten/Gidlöf
Lindholm -> Eddie

Vad hade en etablerad målvakt och en toppback kostat?
tomten

Inlägg av tomten »

Skoj match mot Örebro
Känns som chansen finns att Hrivik är tillbaks också
Jag skulle gärna se att Lang Vejdemo och Kloos får fortsätta tillsammans
Varför inte in med Hrivik mellan Elvenes och Cehlarik?
Låt dem testa några matcher

Fjärdekedjan är jag kluven till
Knuts har jag försvarat i många år nu, men det känns som glöden saknas.
När man ser ungdomarna komma in, junioren, Eljas och Hellberg blev det en djävla glöd
Jag skulle gärna se dem igen och Knuts får vila som backup

Zacke har fått mkt skit men vilken superbra Zacke vi har sett denna säsong
Stjärnan

Inlägg av Stjärnan »

tomten skrev: sön 27 okt 2024, 16:53 Zacke har fått mkt skit men vilken superbra Zacke vi har sett denna säsong
Mmm, men i år har han inte fått skit, för han är så bra. Vilket kan betyda att han inte gjorde jobbet fullt ut tidigare och förtjänade kritiken.

Men hans kontrakt går ut och då brukar magiskt spelare höja sig, åtminstone om de vill vara kvar i föreningen.
Zacke har väl kanske spelat klart i vår men tyder då på att han får, eller åtminstone vill få, en roll även efter spelarkarriären.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

tomten skrev: sön 27 okt 2024, 16:53 Skoj match mot Örebro
Känns som chansen finns att Hrivik är tillbaks också
Jag skulle gärna se att Lang Vejdemo och Kloos får fortsätta tillsammans
Varför inte in med Hrivik mellan Elvenes och Cehlarik?
Låt dem testa några matcher

Fjärdekedjan är jag kluven till
Knuts har jag försvarat i många år nu, men det känns som glöden saknas.
När man ser ungdomarna komma in, junioren, Eljas och Hellberg blev det en djävla glöd
Jag skulle gärna se dem igen och Knuts får vila som backup

Zacke har fått mkt skit men vilken superbra Zacke vi har sett denna säsong
Ja vi saknar en tydlig och bra förstecenter i laget och just nu känner åtminstone jag att det är vad jag skulle lägga tid och pengar på om jag vore sportchef. Zackrisson är klart bästa center hittills i år, Vejdemo blir tydligare och tydligare att han inte är ett ämne för en förstakedja, han har helt enkelt inte dom kvaliteterna, visst har han kvaliteter men inte som gör honom till förstecenter tyvärr, Knuts är inte alls i nivå och knappt för att platsa i laget och Hrivik är för långsam tyvärr.

Om man ska summera så har samtliga centerämnen utom Zackrisson sänkt sig detta år.
tomten

Inlägg av tomten »

Japp

Men Vejdemo passar rätt bra med slangen och Kloos
Han har farten som dem och Kloos/ Lang är bra defensivt också
Just nu rätt miljö tycker jag

Hrivik får oförtjänt mkt kritik ändå
Visst, han får betalt för ledarrollen och den tar han inte som förväntat
Däremot att han är så dålig att han inte platsar är ju löjligt
Han är en väldigt stabil 2 vägscenter idag ändå, att stoppa in honom med Elvenes och Cehlarik tycker jag vore ett bra test
I den bästa av världar klickar det och Hrivik vaknar till med de sista 10-15% också
Miljön känns mer anpassad för honom då han även är bra defensivt

Vejdemo Cehlarik Elvenes har ju varit en katastrof bakåt, de var inne på massor av baklängesmål

Sedan som sagt: vilka ska vi ha som fjärdekedja?

Sista funderingen: blir Hellberg kvar i Leksand?
Jag har hört en del som tyder på att det finns problem där
Är de utredda och klara?
Användarens profilbild
Aggeman

Inlägg av Aggeman »

tomten skrev: sön 27 okt 2024, 22:42
Ja verkligen. Ofta blir det väldigt svart och vitt när man pratar om spelare. Mycket handlar om vad spelaren har för lön i förhållande till prestation, vilket är en del att fundera över, men kanske framförallt ska det ligga på en sportchefs bord. För en tränare handlar det om att sätta de bästa spelarna på isen. Där är Hrivik i min bok given i topp 6.
Pellefant

Inlägg av Pellefant »

Aggeman skrev: sön 27 okt 2024, 23:44
tomten skrev: sön 27 okt 2024, 22:42
Ja verkligen. Ofta blir det väldigt svart och vitt när man pratar om spelare. Mycket handlar om vad spelaren har för lön i förhållande till prestation, vilket är en del att fundera över, men kanske framförallt ska det ligga på en sportchefs bord. För en tränare handlar det om att sätta de bästa spelarna på isen. Där är Hrivik i min bok given i topp 6.
Hrivik (och Vejdemo och Östman) är absolut bra spelare och har sina platser i laget, men ingen av dem är i dagsläget på nivå att man kalla dem förstecenter. Hrivik skulle möjligen kunna steppa till den nivån (men jag är skeptisk) men de övriga kommer nog aldrig ha den nivån för ett lag som vill ligga i topp tre av ligan eller aspirera på att vinna SM.
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Hrivik platsar naturligtvis - vore tramsigt att påstå något annat - men är ändå för mig en monumental besvikelse.

Vejdemo är också en besvikelse. Men han kommer säkert bli bättre ju längre säsongen lider.

Det vet jag inte om Hrivik kommer bli. Men jag hoppas så det gör ont. Nästan så ont att jag hamnar på samma skadelista som Marek.
SteelSky

Inlägg av SteelSky »

Klas skrev: lör 26 okt 2024, 17:48
Aggeman skrev: lör 26 okt 2024, 17:41 Ja vi gasar vidare mot femte raka. Örebro är enkla att ogilla och det görs bäst på plats. Är det några andra resenärer som tänker i samma banor och tar plats på bortastå?
I vanliga fall ja, då det är nära ”hem”. Men just denna vecka drar jag till Berlin. Bärs, jazzklubb, currywurst och hockey på paddan.
Glöm inte att ta en döner!
- Ni har inte en challe
Användarens profilbild
Sniper

Inlägg av Sniper »

Eftersom vi redan pratar Hrivik i tråden...Cehlarik i Hockeynews*:
Vad betyder det för dig att du har en slovakisk vän här i Marek?

– Vi är motsatser på många sätt.

Berätta mer.

– Jag gillar verkligen livet här i Leksand. Med min fru och min hund så har jag det väldigt bra vid sidan av isen. För honom är det kanske lite svårare, att vara här själv. Han är bara… annorlunda än vad jag är. Har du pratat med honom?

Japp.

– Han har en annorlunda syn på saker, och ibland är han svår att prata med för han är så inne i sina saker. Jag försöker lära och lyssna, men vi är olika. Utanför isen hänger vi inte så mycket men där vi möts är när det gäller ”workout” och på isen när vi pratar om träning.
– Han är alltid professionell i träning, han vill ha det perfekt och jag vill också förbereda mig optimalt. Så vi möts i träningen, att hela tiden jobba på att vara i den bästa form man kan. Han gräver verkligen djupt där. Djupt, djupt! ”Jag mår inte bra idag, hur gör jag för att må bättre?”
– Så i sporten hittar vi varandra. Men jag tycker han är en helt annan person vid sidan av isen mot vad jag är.
Bonuscitat om Cehlarik själv:
Kan du se dig själv spela i Leksand även efter detta kontrakt?

– Det här är den enda klubb som jag har utvecklat en äkta relation till. Det är en klubb jag verkligen har känslor för. Jag tror det kommer med hur jag och min familj mår här, och det sättet som personerna som jobbar i klubben får oss att känna att vi hör hemma här. Jag har verkligen fått känslor för Leksand och jag vill hjälpa den här klubben att nå dit den var ”back in the days”. Jag har två år kvar, men ja, jag ser mig absolut stanna här.
Jag vinner hellre SM-guld med tio naturaliserade slovaker i laget (Cehlarik-typen) än åker ur SHL med tio masar.

"Jag åker hellre ur SHL med tio masar i laget än vinner SM-guld med tio tjecker" blir bara dummare och dummare ju mer jag tänker på det.

*Citaten hämtade från Masugnen.
Användarens profilbild
Klas

Inlägg av Klas »

SteelSky skrev: mån 28 okt 2024, 11:02
Klas skrev: lör 26 okt 2024, 17:48
Aggeman skrev: lör 26 okt 2024, 17:41 Ja vi gasar vidare mot femte raka. Örebro är enkla att ogilla och det görs bäst på plats. Är det några andra resenärer som tänker i samma banor och tar plats på bortastå?
I vanliga fall ja, då det är nära ”hem”. Men just denna vecka drar jag till Berlin. Bärs, jazzklubb, currywurst och hockey på paddan.
Glöm inte att ta en döner!
Står med på listan!
I brist på alternativ sken solen på ingenting nytt.

10 078 inlägg på mitt CV. De flesta med tvivelaktigt innehåll.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: mån 28 okt 2024, 11:56 Eftersom vi redan pratar Hrivik i tråden...Cehlarik i Hockeynews*:
Vad betyder det för dig att du har en slovakisk vän här i Marek?

– Vi är motsatser på många sätt.

Berätta mer.

– Jag gillar verkligen livet här i Leksand. Med min fru och min hund så har jag det väldigt bra vid sidan av isen. För honom är det kanske lite svårare, att vara här själv. Han är bara… annorlunda än vad jag är. Har du pratat med honom?

Japp.

– Han har en annorlunda syn på saker, och ibland är han svår att prata med för han är så inne i sina saker. Jag försöker lära och lyssna, men vi är olika. Utanför isen hänger vi inte så mycket men där vi möts är när det gäller ”workout” och på isen när vi pratar om träning.
– Han är alltid professionell i träning, han vill ha det perfekt och jag vill också förbereda mig optimalt. Så vi möts i träningen, att hela tiden jobba på att vara i den bästa form man kan. Han gräver verkligen djupt där. Djupt, djupt! ”Jag mår inte bra idag, hur gör jag för att må bättre?”
– Så i sporten hittar vi varandra. Men jag tycker han är en helt annan person vid sidan av isen mot vad jag är.
Bonuscitat om Cehlarik själv:
Kan du se dig själv spela i Leksand även efter detta kontrakt?

– Det här är den enda klubb som jag har utvecklat en äkta relation till. Det är en klubb jag verkligen har känslor för. Jag tror det kommer med hur jag och min familj mår här, och det sättet som personerna som jobbar i klubben får oss att känna att vi hör hemma här. Jag har verkligen fått känslor för Leksand och jag vill hjälpa den här klubben att nå dit den var ”back in the days”. Jag har två år kvar, men ja, jag ser mig absolut stanna här.
Jag vinner hellre SM-guld med tio naturaliserade slovaker i laget (Cehlarik-typen) än åker ur SHL med tio masar.

"Jag åker hellre ur SHL med tio masar i laget än vinner SM-guld med tio tjecker" blir bara dummare och dummare ju mer jag tänker på det.

*Citaten hämtade från Masugnen.
Man kan inte spela hockey i Leksand om man inte trivs i Leksand. A och O för varje sportchef att betrakta innan man kollar kompetens. (Nåja).

Vad som dock sticker ut är inte Cehlariks kärlek för bygden utan snarare det onda ögat han skickar Hrivik. Eller det snea eller det oförstående. Välj själva.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.