Det går väl att sammanfatta gårdagens möte med att det gick lugnt till, tog 3 timmar och att det presenterades som att det mesta nu såg positivt ut och att man har noggrann kontroll på intäkter och kostnader. Sedan om det är sant eller om man väljer att tro på det kommer ju säkert att diskuteras på olika sociala medier.
Kan bara konstatera att det i vanlig ordning var väldigt få närvarande så var man inte ens med (om man har rösträtt) så har man försatt sin chans att ev. påverka något. Tror att det var drygt 130 röstberättigade som deltog och jag vet inte hur många av oss som deltog digitalt (som jag) respektive på plats. Utan fler som deltar vid framtida möten så får vi/man acceptera exempelvis att det är mindre troligt att det kommer att komma in ”nytt” blod utifrån utan lokala kopplingar på ett eller annat sätt. För det stora flertalet som deltar är dels lokalt förankrade, dels verkar tycka att det är detta som funkar.
Gällande vad som presenterades var det iallafall inget nytt under solen för mig. Kunde bara konstatera att föreningen bör kunna öka souvernirförsäljningen då den legat på samma nivå (runt 14 miljoner) de fyra senaste säsongerna. Vad gällde de omtalade sign offerna förstod jag det som att man förhandlat fram att kunna göra rätt för sig på 3 års sikt och att årets summa för detta var i hamn för att klaras av. De kommande årens lösning var som jag förstod det inte i hamn ännu, men antar att detta kommer bero på vad som sker kommande säsong (om vi blir kvar i HA eller inte, kommande säsongs resultat etc.).
Sedan var Emil uppe (surprise) och hade en harrang om att han inte kunde förstå varför inte ABs kommande möte var öppet för alla. Som jag förstod det menade han att man inte då kan veta att styrelsen (den ideella) faktiskt verkar/framför saker som bestämts. Min tolkning är att han är orolig för att de inte kommer att göra det, alternativt att han själv inte kan ha någon kontroll på vad som sägs. Lite underligt tycker jag, då vad jag vet är de som har rätt att delta på ABs möte är de som har aktier. Så vill man vara med och påverka och delta så får man köpa en aktie. Vet inte varför detta skulle vara så konstigt om man nu tycker att det när det gäller den ideella så ska stadgar och regler för medlemsskap följas.
Nämndes också lite knapphändigt att orsaken till Tjommes uppsägning var att man ville ha en förändring när det sportsligt inte vände under säsongen.