LIF och SDHL

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Gösen »

FK 22/11

Jordan Colliton får sparken – Leksand agerar efter floppstarten

Jordan Colliton – syster till Moras tidigare succétränare Jeremy Colliton – skrev på våren 2022 på ett tvåårskontrakt med Leksands IF i SDHL.

Kanadensiskans mandat var tydligt: verksamheten skulle bli än mer professionell, spelarna skulle träna hårdare och kravbilden skulle höjas.

Redan på hösten i fjol syntes tecken på kulturkrocken mellan några av de svenska spelarna och den nordamerikanska tränarregimen när både Amanda Johansson och Agnez Svensson lämnade LIF under uppmärksammade former.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: tor 23 nov 2023, 09:00 FK 22/11

Jordan Colliton får sparken – Leksand agerar efter floppstarten

Jordan Colliton – syster till Moras tidigare succétränare Jeremy Colliton – skrev på våren 2022 på ett tvåårskontrakt med Leksands IF i SDHL.

Kanadensiskans mandat var tydligt: verksamheten skulle bli än mer professionell, spelarna skulle träna hårdare och kravbilden skulle höjas.

Redan på hösten i fjol syntes tecken på kulturkrocken mellan några av de svenska spelarna och den nordamerikanska tränarregimen när både Amanda Johansson och Agnez Svensson lämnade LIF under uppmärksammade former.
Det är oroväckande att en elitverksamhet saknar professionalism, än mer oroväckande att vissa spelare inte tycks vilja ha en professionell verksamhet med hög kravbild. Det lär bli väldigt svårt att få ut maximalt av laget då…
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Gösen »

Det största problematiken med professionalism inom Hockey på damsidan är antagligen att de inte avlönas därefter. Tvingas man ha en annan proffession än hockeyn för att försörja sig
så blir det kanske svårt att leva upp till krav från en tränare som däremot enbart jobbar med hockey?

Men alla mynt har ju tre sidor. I detta fall, LIF, Colliton och spelarna.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: tor 23 nov 2023, 10:53 Det största problematiken med professionalism inom Hockey på damsidan är antagligen att de inte avlönas därefter. Tvingas man ha en annan proffession än hockeyn för att försörja sig
så blir det kanske svårt att leva upp till krav från en tränare som däremot enbart jobbar med hockey?

Men alla mynt har ju tre sidor. I detta fall, LIF, Colliton och spelarna.
Så kan det vara.

Å andra sidan finns det spelare i div 1 lag som krigar för att ta sig upp till HA och som har jobb vid sidan av hockeyn, och då klassas div 1 som elithockey. Många div 1 lag får röra sig med lite pengar och drivs mycket av viljan att ta nästa steg och då måste det till proffessionalitet i den vardagliga verksamheten.

Damhockeyn kanske inte har hunnit anpassa sig till en verklighet där de får arvode och förväntas lägga ner mer energi på sin hockey?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: tor 23 nov 2023, 11:29
Gösen skrev: tor 23 nov 2023, 10:53 Det största problematiken med professionalism inom Hockey på damsidan är antagligen att de inte avlönas därefter. Tvingas man ha en annan proffession än hockeyn för att försörja sig
så blir det kanske svårt att leva upp till krav från en tränare som däremot enbart jobbar med hockey?

Men alla mynt har ju tre sidor. I detta fall, LIF, Colliton och spelarna.
Så kan det vara.

Å andra sidan finns det spelare i div 1 lag som krigar för att ta sig upp till HA och som har jobb vid sidan av hockeyn, och då klassas div 1 som elithockey. Många div 1 lag får röra sig med lite pengar och drivs mycket av viljan att ta nästa steg och då måste det till proffessionalitet i den vardagliga verksamheten.

Damhockeyn kanske inte har hunnit anpassa sig till en verklighet där de får arvode och förväntas lägga ner mer energi på sin hockey?
Nej. Antagligen inte. Det finns ju inte riktigt konkurrens underifrån och inte direkt några steg att kliva uppåt heller. Inte heller den drill som pojkar får från tidig ålder där gnäll "bestraffas" och jargongen tidvis är rätt tuff.

Moment 22.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Wiborg »

Gösen skrev: tor 23 nov 2023, 12:01 Nej. Antagligen inte. Det finns ju inte riktigt konkurrens underifrån och inte direkt några steg att kliva uppåt heller. Inte heller den drill som pojkar får från tidig ålder där gnäll "bestraffas" och jargongen tidvis är rätt tuff.

Moment 22.
Det är väl lite det som diskuterats tidigare, det är för få flickor som börjar med hockey så urvalet blir för litet. Det finns de som är duktiga men inte vill lägga ner jobbet som behövs för att bli bäst. Kommer sedan en tränare och ställer hårdare krav än tidigare så är det givetvis någon eller några som inte vill vara med på resan, problemet är ju då som du säger att det inte finns några underifrån som kan fylla platserna som det görs i herrhockeyn. För det är klart att det finns samma fenomen där att duktiga spelare slutar när det ställs större krav som man inte vill vara med på, men underlaget är så mycket större så de spelarna ersätts ganska enkelt.
Pain is temporary, glory is forever
Chris
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 30 sep 2023, 16:28

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Chris »

Jag tror att intresset snarare skulle öka om LIF bygger ett mer lokalt förankrat lag (med 41 betalande så kan man invända att motsatsen vore omöjligt). Spela mot Falun, Mora och vilka som nu finns på rimligt avstånd.

Att ligga i botten i SDHL med, tror jag det var någon match, 12 importer i laguppställningen är ju mer än deppigt.

Åk ut, och försök bygga ett lag kring LIFarna i TV-puckslaget
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Gösen »

Chris skrev: tor 23 nov 2023, 17:34 Jag tror att intresset snarare skulle öka om LIF bygger ett mer lokalt förankrat lag (med 41 betalande så kan man invända att motsatsen vore omöjligt). Spela mot Falun, Mora och vilka som nu finns på rimligt avstånd.

Att ligga i botten i SDHL med, tror jag det var någon match, 12 importer i laguppställningen är ju mer än deppigt.

Åk ut, och försök bygga ett lag kring LIFarna i TV-puckslaget
👍
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Sundsvalll »

Jag har grunnat på en sak lite så där att man borde tillåtas tacklas i damhockeyn för då känns det inte som en bandy kopia. Men skulle man inte kunna erbjuda en möjlighet att ha mixade lag om man har exempelvis vikt/längd max på manliga spelare?
Användarens profilbild
Ställbergarn
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 08:03

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Ställbergarn »

Sundsvalll skrev: fre 24 nov 2023, 18:36 Jag har grunnat på en sak lite så där att man borde tillåtas tacklas i damhockeyn för då känns det inte som en bandy kopia. Men skulle man inte kunna erbjuda en möjlighet att ha mixade lag om man har exempelvis vikt/längd max på manliga spelare?
Tacklingar är väl tillåtet från den här säsongen i damhockey va?

Skulle man ha mixade lag är jag tveksam till att det skulle gå att kombinera det med att tillåta tacklingar dock.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Aggeman »

Ställbergarn skrev: tis 28 nov 2023, 14:44
Sundsvalll skrev: fre 24 nov 2023, 18:36 Jag har grunnat på en sak lite så där att man borde tillåtas tacklas i damhockeyn för då känns det inte som en bandy kopia. Men skulle man inte kunna erbjuda en möjlighet att ha mixade lag om man har exempelvis vikt/längd max på manliga spelare?
Tacklingar är väl tillåtet från den här säsongen i damhockey va?

Skulle man ha mixade lag är jag tveksam till att det skulle gå att kombinera det med att tillåta tacklingar dock.
Tacklingar vid sarg är tillåtet, dock inte på öppen is, som jag förstått det.
Användarens profilbild
Ställbergarn
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 08:03

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Ställbergarn »

Aggeman skrev: tis 28 nov 2023, 15:59
Ställbergarn skrev: tis 28 nov 2023, 14:44
Sundsvalll skrev: fre 24 nov 2023, 18:36 Jag har grunnat på en sak lite så där att man borde tillåtas tacklas i damhockeyn för då känns det inte som en bandy kopia. Men skulle man inte kunna erbjuda en möjlighet att ha mixade lag om man har exempelvis vikt/längd max på manliga spelare?
Tacklingar är väl tillåtet från den här säsongen i damhockey va?

Skulle man ha mixade lag är jag tveksam till att det skulle gå att kombinera det med att tillåta tacklingar dock.
Tacklingar vid sarg är tillåtet, dock inte på öppen is, som jag förstått det.
Det låter väldigt bekant, du har nog alldeles rätt.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Wiborg »

Aggeman skrev: tis 28 nov 2023, 15:59
Ställbergarn skrev: tis 28 nov 2023, 14:44
Sundsvalll skrev: fre 24 nov 2023, 18:36 Jag har grunnat på en sak lite så där att man borde tillåtas tacklas i damhockeyn för då känns det inte som en bandy kopia. Men skulle man inte kunna erbjuda en möjlighet att ha mixade lag om man har exempelvis vikt/längd max på manliga spelare?
Tacklingar är väl tillåtet från den här säsongen i damhockey va?

Skulle man ha mixade lag är jag tveksam till att det skulle gå att kombinera det med att tillåta tacklingar dock.
Tacklingar vid sarg är tillåtet, dock inte på öppen is, som jag förstått det.
Om jag minns rätt så är det tillåtet att tacklas om man färdas i samma riktning oavsett om det är mot sarg eller öppen is. Men "nord-syd-tacklingar" är inte tillåtet.
Pain is temporary, glory is forever
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Sundsvalll »

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... -och-nerat

Väldigt ledsamt att det händer någon något sådant.

Men jag tänker på vilken skillnad i rapporteringen kring detta om man gämför med Tobias.
Visar ju hur liten damhockeyn är tyvärr
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: LIF och SDHL

Inlägg av Stjärnan »

LIF har iaf ett representationslag i högsta ligan som levererar mer än ett mål per match. Damerna gjorde nyss 2-0 på DIF. En riktig kanon upp i nättaket, enl den kvinnliga kommentatorn, enl verkligheten mitt i mål.

Men jag som aldrig sett en period ens av sdhl ska väl inte yttra mig egentligen men jag såg fem minuter av Lhc mot Brynäs på tvåan nyss och kopplade sen upp LIF-DIF.
Leksand är bra, i förhållande.

I brist på annat får man ta dessa små glädjesaker. Sen i natt är det äkta vara. Panthers mot Ottawa. Katterna börjar närma sig att klättra om LIF på min intresselista efter fjolåret och hittills denna säsong.
Deras hemmaspel är dock -precis som Leksands- lite sämre än bortaspel.

*******

Alltså, så tokigt är det inte ändå. Långsammare, sämre positionsspel, pucken ser ut att väga ett kilo.. men i övrigt, de tacklas, snygga mål, kunniga damer i intervjuerna. LIFs representant nöjd, DIFs dito missnöjd.

(Är detta inlägg ett tecken på nervöst sammanbrott?)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!