Styrelser samt ekonomi

Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Vad är det för länk de använt sig av på Facebook?
LEKSANDSIF.SE
Leksand
Kunde de inte bemöda sig att lägga in en bild under texten nedan som man kan klicka på istället för den där torra lilla skylten?
Leksands IF
3 tim ·
Fredagen 28 juni, kl 18.00, är det årsmöte för Leksands IF Ishockey. Valberedningens förslag har redan publicerats men här kommer en mer utförlig presentation av varje föreslagen ledamot med deras egna ord.
Nu är det magra 27 likes och ingen kommentar för att folk antagligen knappt noterar posten. "Vilken. Jävla. Laguppställning" https://www.leksandsif.se/article/d5aasey-30ead/view

Eller så är det få likes och inga kommentarer därför att bara några procent av de 12 500 medlemmarna är intresserade av den här delen av verksamheten. Vad är det man brukar säga? "Lågt valdeltagande är en fara för demokratin".
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Och som tidigare verkar kopplingen till Leksand vara det viktigaste. I vart fall den första frågan de får besvara. Kompetenser som att man sitter med i sin bostadsrättsförening kommer längre ner.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Gösen skrev: ons 12 jun 2024, 12:36 Och som tidigare verkar kopplingen till Leksand vara det viktigaste. I vart fall den första frågan de får besvara. Kompetenser som att man sitter med i sin bostadsrättsförening kommer längre ner.
T.o.m mig ville de ha med i bostadsrättsföreningens styrelse när jag hade den typen av boende i slutet på 1900-talet. Tack och lov tackade jag nej, för frestelsen att läcka grejer hade blivit alltför stark.

* * *

I övrigt noterar jag detta hos bostadsrättsstyrelsekvinnan:
– Jag tycker det är väldigt viktigt att föreningsstyrelsens och aktiebolagsstyrelsens uppdrag är tydligt åtskilda.
Betyder det att hon inte ser samma framtid för Leksands IF som avgående ordföranden?
– Hade jag fått välja i dag skulle jag valt att bara leda bolagsstyrelsen. När frågor ställs på sin spets ser jag nyttan i en speglad styrelse och jag tror framtiden ligger däri (...)
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Lillgud »

Mm kan påminna om lite gammal info med….
(Sen det skrevs har sen Brynäs och Oskarshamn bytt plats i SHL)

Hur många av dagens SHL lag har speglade styrelser?
Sakarias Winberg, valberedningens ordförande, svarar:
12 av 14 SHL lag har speglade styrelser.

Vilken erfarenhet har övriga lag dragit av att jobba på det sättet?
Sakarias Winberg, valberedningens ordförande, svarar:
De valberedningen varit i kontakt med vilket är dem flesta har endast positiva delar som de lyfter. Flertalet säger att det inte skulle vara möjligt för dem att arbeta på ett annat sätt än att ha speglade styrelser.

————————-

7av9…. Svarar lite på detta vis….som visas nedan…

Annars noteras att just gå via `sekretariatet´ är då en inkörs port till styrelsen….
Styrelsen är som helhet en kombination av ungdomsledare och folk från sekretariatet.

- Förutom det har jag de senaste sex säsongerna suttit i sekretariatet under herrlagets matcher.

- Under en period jobbade jag även i sekretariatet under matcherna.

- Och jag har även haft ideella uppdrag kring sekretariatet i snart 30 år.

- Jag har och har haft många olika typer av engagemang kring föreningen: bland annat skrivit matchrapporter för dam och juniorlag

- Kommande säsong går jag in på min nionde säsong som ungdomstränare i föreningen.

- I dag är jag verksam som ledare i föreningen i sonens och dotterns båda lag.

- Min son Axel spelar hockey i Leksand.

————————
Senast redigerad av Lillgud den ons 12 jun 2024, 17:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Wittgenstein »

Lillgud skrev: ons 12 jun 2024, 17:26 Annars noteras att just gå via `sekretariatet´ är då en inkörs port till styrelsen….
Det var något jag också reflekterade över! Gick Svenska fans-skribenten ner till sekretariatet och frågade de som satt där?

En habil styrelse. Dvs. om den hade varit föreslagen till min bostadsrättsförening. Om AB-styrelsen håller samma nivå blir jag orolig på riktigt.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Lillgud skrev: ons 12 jun 2024, 17:26 Annars noteras att just gå via `sekretariatet´ är då en inkörs port till styrelsen….
Eller till nya makthavarnas valberedning:
Krister Ellström, speaker https://www.sportidalarna.se/krister-me ... 0-matcher/

* * *

För Christian Årjes var det tvärtom - ordförandeskapet var inkörsporten till speakerroll:
(...) föreningens ordförande under perioden 1986-1990. Han fortsatte senare som matchspeaker i ishallen.
https://www.falukuriren.se/2013-01-02/c ... ar-avlidit
Eller förresten...han inledde också som speaker, blev sedan ordförande och återvände därefter till sekretariatet. För inte var han ordförande och speaker samtidigt?

* * *

Christian Årjes föregångare hette Göran Mårtas*. Huruvida han också satt i styrelsen vet jag ej - men skulle jag gissa: nej.

*Han kanske fortfarande heter Göran Mårtas? Gösen kan ge besked om han är kvar bland oss.

* * *

Från Göran och Gösen till Gösta. Han hoppade över sekretariatet och gick direkt till styrelse och ordförandeskap. Satt lite längre än Mats Ekelund https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavle ... ar-avlidit

* * *

Sonen Göran gick bort 2019 ser jag nu https://www.facebook.com/10006376767013 ... 614767822/
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Lillgud »

Noterar man vad den tänkte Ordförande Peter Wiklund svarar….

- Har suttit i styrelsen för LIF i tre år från 2010 och under de åren vi bolagiserade föreningen.

——————————————-

Wiklund har allafall då personlig erfarenhet av kraftig turbulens och en förening i allvarlig gungning…
Men även positivt att föreningens existens räddades sen även under den tiden.

Just där kring de säsongerna 2010/2011 , 2011/2012 , 2012/2013
De första två säsongerna som ett idrottsaktiebolag blev tuffa för Leksands IF.
För att klara bokslutet säsongen 2011/12 tvingades bolaget till en ackordsuppgörelse på fem miljoner kronor.
I december 2012 inleddes sedan rekonstruktionen som i februari räddade föreningens existens i och med ackordsuppgörelsen där 75 procent av skulderna skrevs av.

Efter de 3åren valde sen Wiklund att avgå från styrelsen.
– Peter Wiklund har ont om tid och hinner inte med.
Han har bytt jobb och bor i Uppsala, förklarar Sven-Åke Petters. (I juni 2013)

——————————————-

Mats Aspemo var tex VD i klubben under 2010-2012
Anders Doverskog var tex VD i klubben under 2012-2014

Så Peter Wiklund var då allafall i den styrelsen som var med och tog besluten om att anställa Anders Doverskog till VD….för klubben.

Men han var inte med i den styrelsen sen som lyfte bort Doverskog från sin stol……som gjorde att Doverskog fick lov att lämna föreningen.

———————————————
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Torbjörn Olsson @Tobbelexus
Ett föredömligt valberedningsarbete!
Inför förra årets stämma gavs de en veckas tidsram att sätta en styrelse.
Nu har de fått rätt förutsättningar och gjort en gedigen utvärdering och inventering av behov för att komponera en styrelse för uppdraget.
Tack!
Torbjörn Olsson @Tobbelexus · 7h
Jag vet långtifrån allt om alla i uppsättningen, men jag hyser största förtroende för den här valberedningen. Ett hårt och målmedvetet arbete ligger bakom. Transparent och följt stadgar och policys, och framför allt i medlemmarnas intresse...
Torbjörn Olsson @Tobbelexus · 7h
Efter uppsatta kravprofiler och de styrdokument som finns. Inriktningen på föreningsstyrelsen är tydlig, den är väl förankrad i, och har god kännedom om verksamheten. Lika självklart som viktigt för att säkerställa bästa möjliga utfall...
Torbjörn Olsson @Tobbelexus · 6h
Vi medlemmar kan delta vid årsmötet och ha vetskap om vilka beslut vi tar. Vi röstar på individer vi tror representerar vår förening på ett bra sätt utifrån uppsatta ramverk. En renodlad föreningsstyrelse, inga dolda och oförankrade organisationsförändringar!
Bra jobbat!
Tack!
Svesse.fallgren @SvesseF · 4h
Härligt att medlemmarna med de högsta skriken äntligen blir hörsammade. Att det sedan innebär att ekonomin körts i botten och kommer visa katastrofala siffror är väl något man får räkna med, bara ”rätt” folk är på plats? Som dessutom väljer att lämna efter ett år. Verkligen bra👍🏻
* * *

En i Masugnen säger sig veta att årets resultat är "mycket oroväckande" och här talas om "katastrofala siffror". Rumour eller Doubtful rumour (för att tala EP-språk)? Minusresultat vet vi redan - men hur mycket?
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Lillgud »

Peter Wiklund
- Nybliven pensionär med några styrelseuppdrag.

Kikar vi lite noggrannare….
Peter Wiklund har 2 st bolagsengagemang, varav det med högst omsättning är Sala Skåp AB.

Bolag
Sala Skåp AB
Uppdrag
Ordförande, Styrelseledamot

Bostadsrättsföreningen Alviken 13
Uppdrag
Styrelseledamot

——————————

Sala Skåp

………………………..2023-08….. 2022-08… 2021-08….
Omsättning 124 303…. 91 678…. 114 522….
Resultat efter finansnetto -2 142….. -2 560…. 3 982….
Antal anställda 63… 58… 61….
Aktiekapital 100…. 100…. 100….
Kassalikviditet 43,62 %…. 39,54 %…. 43,23 %….
Riskbuffert -4,79 %…. -5,71 %…. 12,56 %….
Vinstmarginal -3,49 %… -4,05 %… 2,61 %….

Verkar finnas en naturlig Viklund-koppling till en annan person i styrelsen för Sala Skåp med…deras revisor som verkar kunna vara Viklunds son… Åldersmässigt passar bra in för det 47år.
Så kan förklara lite varför han finns med just där i den styrelsen.

——————————

Tveksamt om Sala Skåp tex då sponsrar Leksand…
Inget som då har noterat något av tidigare…..

—————————

5 mars 2024 15:30
Sala Skåp har haft ett par tunga år – tar in nya ägare

Wiklund verkar dock väldigt ny även på posten där…då det här med skrevs 2024 alltså…

Efter ett par tyngre verksamhetsår tar Salaföretaget nu in nya ägare. Via en riktad nyemission om 50 procent av nuvarande aktier kommer företaget ta in nytt kapital. Emissionen är riktad mot Boraföretagen AB – som ägs av Östervålaparet Staffan och Johanna Boman.

Samtidigt som Sala Skåp får nya delägare förstärks bolagets styrelse.
Peter Wiklund blir ordförande. Han har i dag en roll som ansvarig för Xpeng inom Bilia och har bland annat en tidigare bakgrund som vd för Upplands Motor, koncernchef för Möller Bil Sverige samt vd för AB G. Persson Uppsala.

—————————-
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av bjernagris »

Lillgud skrev: tor 13 jun 2024, 05:50Verkar finnas en naturlig Viklund-koppling till en annan person i styrelsen för Sala Skåp med…deras revisor som verkar kunna vara Viklunds son… Åldersmässigt passar bra in för det 47år.
Så kan förklara lite varför han finns med just där i den styrelsen.
Menar du på allvar att revisorn för ett bolag är delaktig i att tillsätta styrelseordförande? Förklara gärna hur det skulle gå till, rent praktiskt? Det är enligt lag förbjudet att revisorn för ett aktiebolag är släkt med någon i styrelsen.

Dessutom stavar Wiklund och Viklund sina efternamn olika och det är "bara" 19 års åldersskillnad mellan dem. Så att de skulle vara far och son ter sig högst orimligt, den kopplingen kan vi nog glömma.

Detta visar hur dålig koll många har på hur styrelsearbete bedrivs, eller åtminstone vilken roll en revisor har.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

För 47 år sedan var det inte ögonbrynshöjande när någon blev förälder vid 19. Nu är det ungt vid 27 års ålder.

Det där med koppling man kan läsa på allabolag betyder att de har eller haft uppdrag tillsammans i andra bolag och har ingenting med släktskap att göra.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av bjernagris »

Gösen skrev: tor 13 jun 2024, 08:02 För 47 år sedan var det inte ögonbrynshöjande när någon blev förälder vid 19. Nu är det ungt vid 27 års ålder.
Självklart är det möjligt att få barn när man är 19, men lägger du ihop ett, ett och ett från mitt tidigare inlägg ter det sig orimligt att Peter och Fredrik skulle vara släkt. Framför allt att sonen skulle vara revisor i ett bolag där fadern är styrelseordförande. Detta talar snarare för att de inte är släkt.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

bjernagris skrev: tor 13 jun 2024, 08:38
Gösen skrev: tor 13 jun 2024, 08:02 För 47 år sedan var det inte ögonbrynshöjande när någon blev förälder vid 19. Nu är det ungt vid 27 års ålder.
Självklart är det möjligt att få barn när man är 19, men lägger du ihop ett, ett och ett från mitt tidigare inlägg ter det sig orimligt att Peter och Fredrik skulle vara släkt. Framför allt att sonen skulle vara revisor i ett bolag där fadern är styrelseordförande. Detta talar snarare för att de inte är släkt.
Självklart.
Enbart en nutidsreflektion.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Sniper »

Användarnamnsanalys: Masugnen

"Mycket oroväckande siffror" (Hotlips)
"2 siffrigt miljon minusresultat" (Gudenhulken)
"Enligt mina uppgifter ska det vara så och då kan man fundera över den valda styrelsen" (Hotlips svarar Gudenhulken)

Här lämnar vi tillfälligt det där med "valda styrelsen" därhän och koncentrerar oss på användarnamn och påståenden.

Det finns två Hot- i Masugnen: Hotlips och Hotstar. Den senare är enligt profilen från Falun och har postat en hel del som visar på koll. Den betydligt aktivare Hotlips avslöjar inte ort men jag fick uppfattningen i vintras att det varken är Leksand eller Dalarna utan Västsverige. Gudenhulken i sin tur säger sig sig vara från Vimmerby https://www.svenskafans.com/visa-profil/359838

Om vi då återvänder till det här med "valda styrelsen". Skulle Tobbe Olsson verkligen vara på humör att sitta och spritta på X över hur nuvarande valberedningen sköter sig om han vetat att det ekonomska läget är mycket allvarligt? För om någon från Vimmerby och någon från Västsverige vet saker borde väl också den i Leksand boende Tobbe veta?

Den avslutande frågan blir: Är inläggen från Hotlips och Gudenhulken fear mongering eller har de källor med verklig insyn?

* * *

När det gäller den anonyme "Svesse Fallgren" på X så har han ettrigt kommenterat sådana som Tobbe, Niva och Mårthen Bergman sedan förra sommaren. Aldrig över gränsen för det acceptabla men alltid kritisk. Nu talar han alltså om "katastrofala siffror".
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: Styrelser samt ekonomi

Inlägg av Gösen »

Man tycker att det borde vara rätt lättbudgeterat och det där med att rätta mun efter matsäck.

Det som spökat (antagligen) förra året är elkostnader som man fått stöd för förvisso samt om lånen varit på tremånaders ränta? Ett lån på 100 miljoner (?) betyder ju en extra miljon i ränta per ökad procent.

Men. Har vi ett tvåsiffrigt tapp trots att publikintäkter levde upp till budget med god råge så har vi antingen tappat extremt mycket budgeterad sponsorintäkt eller så behöver folk få sparken med omedelbar verkan.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.