2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Matchtrådar för alla matcher.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Stjärnan »

Vi drar det en gång till.. Sanny skriver följande:
Det rätt få tycks ha sett eller ens brytt sig om är att det är Mantas som initialt låser fast Palolas klubba mot stolpen och att det är upprinnelsen till att Palola sedan petar till honom med klubban.

Och det ser verkligen ut att stämma. Olli tittar bort som för att åka därifrån när han märker att klubban sitter fast mellan stolpen och Mantas. Olli vänder dit blicken och duttar bort Mantas, vänder bort blicken för att åka därifrån när han blir däckad.

Verkligen inget fel av Olli, annat än möjligen målvaktsinterference. Mantas får nog ta detta på sitt eget samvete, och TJ får nog tänka om han med.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Sniper »

Att få Palola anmäld hade varit oss till noll glädje och nytta - endast utvisningsminuter hade varit det - men man hoppades ju att hans del i det hela skulle tas i beaktande när DN fattade beslut om Mantas. Och det verkar de ha gjort.
Efter en helhetsbedömning av omständigheterna (...)
Att det stannade vid fyra matcher får vi vara glada över.
CMB
Inlägg: 496
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 19:11

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av CMB »

Resultatet blev en spearing och det gjorde nog riktigt ont på Mantas. Men klubban som hamnade ovanför byxan på Mantas var nog tänkt att hamna på byxans skydd och trycka iväg honom. Annars var det jäkligt fult gjort.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Lillgud »

Stjärnan nämner det lite ovan…
Men klipper in mer text då den även är riktad mot vissa Leksands supportrars agerande…..

(Leksand fans vill ju gärna skylta med om tex Luleå eller Linköpings supportrar beter sig illa)
Så då känns rätt att de marknadsför sig lite själva med…

Så Sannys Lindströms passning….levereras rakt in hit med då…

Mantas Armalis stod igår för säsongens grövsta och fulaste överfall när han bakifrån slog ner en försvarslös Olli Palola. I relation till andra avstängningar som dömts ut under säsongen så var jag övertygad om att Armalis skulle få se ytterligare några matcher från sidan.
Det Mantas gör är en större skaderisk och ett farligare spel än vad en tackling på öppen is är.

I sin frustration över att Palola stött till honom med sin klubba i målgården agerade Mantas överilat och med en frustration som gav konsekvenser långt bortom vad han ens kunnat förutspå.

Vad som sedan dess har skett är bland det mest avskyvärda med supporterskap och något som får mig att fundera hur en del människor faktiskt är funtade.
Utöver att försvara Mantas så finns det folk som påstår att det var rätt åt Palola för att han petade till Mantas med klubban. Folk hävdar till och med att han fick vad han förtjänade, att han skulle ta smällen som en man, att han filmade eller att Mantas minsann måste få visa lite känslor också eftersom han fick en spearing som, enligt någon gammal sanning, tydligen är det fulaste som finns på en is.

Det rätt få tycks ha sett eller ens brytt sig om är att det är Mantas som initialt låser fast Palolas klubba mot stolpen och att det är upprinnelsen till att Palola sedan petar till honom med klubban.
Absolut att en spearing är både fult och fegt när man trycker klubbspetsen med avsikt för att skada. Men att mer dutta likt Palola gjorde för att få bort Armalis är, enligt regelboken, inte ett matchstraff utan möjligtvis två plus två minuter om domarna på isen uppfattat situationen.

Nu bedömer jag det mer som om Palola trycker bort Armalis och kanske att det på skulle ha varit en tvåa slashing alternativ interference på Palola.
Men det saknar faktiskt relevans i det här fallet och det är i grunden inget som man ska lägga fokus på.

Det finns absolut ingenting som rättfärdigar eller försvarar Armalis handling överhuvudtaget. Om vi skulle använda en tjuvsmäll som en förklaring till att folk åker runt och sopar ned varandra bakifrån hade det blivit rätt skevt.

Sanny Lindström
Eastis
Inlägg: 157
Blev medlem: lör 14 okt 2023, 19:16

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Eastis »

Mitt förtroende för den här nämnden som bestämmer avstängningstid försämras återigen.

Avstängning på 4 matcher är inte i paritet med agerandet. Det finns ingen ursäkt för smällen och den är helt medveten samt sker bakifrån utan möjlighet för motståndaren att skydda sig. Det i särklass fulaste jag sett på länge. Straffet borde varit längre.

Skickar återigen en tanke till Palola och även till Armalis.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Aggeman »

Lillgud skrev: ons 28 feb 2024, 17:04
Vad som sedan dess har skett är bland det mest avskyvärda med supporterskap och något som får mig att fundera hur en del människor faktiskt är funtade.
Utöver att försvara Mantas så finns det folk som påstår att det var rätt åt Palola för att han petade till Mantas med klubban. Folk hävdar till och med att han fick vad han förtjänade, att han skulle ta smällen som en man, att han filmade eller att Mantas minsann måste få visa lite känslor också eftersom han fick en spearing som, enligt någon gammal sanning, tydligen är det fulaste som finns på en is.


Sanny Lindström
Så nu passar det alltså att moralisera lösa uttalande på sociala medier! Det är väl knappast relevant när han ska redogöra för sina åsikter om händelsen på isen. Man skulle kunna skriva spaltmeter om avskyvärt supporterskap efter nästintill varje omgång i så fall.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av bjernagris »

Eastis skrev: ons 28 feb 2024, 17:13 Mitt förtroende för den här nämnden som bestämmer avstängningstid försämras återigen.

Avstängning på 4 matcher är inte i paritet med agerandet. Det finns ingen ursäkt för smällen och den är helt medveten samt sker bakifrån utan möjlighet för motståndaren att skydda sig. Det i särklass fulaste jag sett på länge. Straffet borde varit längre.

Skickar återigen en tanke till Palola och även till Armalis.
Instämmer i allt, väl rutet Eastis. Hur Armalis får kortare avstängning än Lindholm fick är obegripligt.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av bjernagris »

Aggeman skrev: ons 28 feb 2024, 17:18
Lillgud skrev: ons 28 feb 2024, 17:04
Vad som sedan dess har skett är bland det mest avskyvärda med supporterskap och något som får mig att fundera hur en del människor faktiskt är funtade.
Utöver att försvara Mantas så finns det folk som påstår att det var rätt åt Palola för att han petade till Mantas med klubban. Folk hävdar till och med att han fick vad han förtjänade, att han skulle ta smällen som en man, att han filmade eller att Mantas minsann måste få visa lite känslor också eftersom han fick en spearing som, enligt någon gammal sanning, tydligen är det fulaste som finns på en is.


Sanny Lindström
Så nu passar det alltså att moralisera lösa uttalande på sociala medier! Det är väl knappast relevant när han ska redogöra för sina åsikter om händelsen på isen. Man skulle kunna skriva spaltmeter om avskyvärt supporterskap efter nästintill varje omgång i så fall.
Det rättfärdigar väl inte dåligt beteende att andra beter sig illa? Snarare extremt omoget att peka på andra och gapa om "MEN DOM RÅ?". Detta hade varit ett tillfälle för Leksandssupportrar att visa att man inte hänfaller till det infantila och motbjudande diskussionsklimatet som förekommer på plattformen som tidigare hette Twitter. Nu visade vi istället att vår supporterskara inte är ett dugg bättre än någon annan. Skämmigt.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Aggeman »

bjernagris skrev: ons 28 feb 2024, 17:31
Aggeman skrev: ons 28 feb 2024, 17:18
Lillgud skrev: ons 28 feb 2024, 17:04
Vad som sedan dess har skett är bland det mest avskyvärda med supporterskap och något som får mig att fundera hur en del människor faktiskt är funtade.
Utöver att försvara Mantas så finns det folk som påstår att det var rätt åt Palola för att han petade till Mantas med klubban. Folk hävdar till och med att han fick vad han förtjänade, att han skulle ta smällen som en man, att han filmade eller att Mantas minsann måste få visa lite känslor också eftersom han fick en spearing som, enligt någon gammal sanning, tydligen är det fulaste som finns på en is.


Sanny Lindström
Så nu passar det alltså att moralisera lösa uttalande på sociala medier! Det är väl knappast relevant när han ska redogöra för sina åsikter om händelsen på isen. Man skulle kunna skriva spaltmeter om avskyvärt supporterskap efter nästintill varje omgång i så fall.
Det rättfärdigar väl inte dåligt beteende att andra beter sig illa? Snarare extremt omoget att peka på andra och gapa om "MEN DOM RÅ?". Detta hade varit ett tillfälle för Leksandssupportrar att visa att man inte hänfaller till det infantila och motbjudande diskussionsklimatet som förekommer på plattformen som tidigare hette Twitter. Nu visade vi istället att vår supporterskara inte är ett dugg bättre än någon annan. Skämmigt.
Ingenting i det jag skrev säger att jag rättfärdigar sådant beteende. Tycker det är helt meningslöst att kasta ur sig massa provocerande skit utan eftertanke, likaså att Sanny tar upp det. Sannys uppgift är att kommentera händelsen på isen och inte massa skit som skrivs. Han kan omöjligt ha blundat för att sådana saker är vardagsmat på X nuförtiden. Två gånger på kort tid har han framhållit Leksand i negativa sammanhang som inte är sportrelaterade.

Han får börja fokusera på relevantare saker, vad folk skriver på X är inte relevant när han ska ha åsikt om situationen. En normalt funtad människa fattar att saker som folk skriver på X inte är okej, vi behöver ingen gammal hockeyspelare som kör ner det i käften på oss.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1738
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Sniper »

Å ena sidan finns det en klick leksingar på sociala medier - läs: X - som inte står stockholmslagen efter i sitt språkbruk. "Horunge" förekom hos en del igår (och det var inte Mantas som avsågs). Bland annat levererat av en som redan dömts för hot mot motståndare.

Å andra sidan såg man igår också attacker från de mest oanade håll (och nu var det riktat mot Mantas). Bland annat från en hysterisk piercing- och tattobrud på LIF:s Facebook, som i inlägg 1 krävde att Leksands styrelse kastar ut Armalis från klubben och i inlägg 2 både uttrycker sin avsky för våld och tycks välkomna detsamma.
Hoppas den målvakten ALDRIG mer får spela och att det blir rättegång för misshandeln han gjorde ute på isen. Misshandel, hoppas du får igen din j*vla idiot!
No wonder LIF funnit det lugnast att smyga upp disciplinnämndens beslut på hemsidan utan Facebook-notifikation https://www.leksandsif.se/article/jupas9k-30ead/view

* * *
Mantas Armalis har inte uttalat sig efter att han knockade Olli Palola i den senaste SHL-omgången.

Ett dygn efter mötet med Oskarshamn når Expressen honom.

Han berättar då om sms:et till Palola, vad han sa ute på isen redan i går kväll och om mordhoten som strömmat in under det senaste dygnet.

– I de här tiderna hade det varit konstigt att inte få mordhot, då hade något varit fel. Det är fruktansvärt egentligen men sociala medier har dragit bort den gränsen fullständigt.
https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... ngningen-/
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Stjärnan »

Vardagsmat tyvärr. Idag räcker det med att Alsing slår en inibanare så dimper det säkert ner ett par mordhot. Vore jag spelare skulle jag inte ha något konto, den saken är klar, för jag hade garanterat fått en hel drös per match.
Jag har konton idag men använder de i princip aldrig. Tror det är en rätt bra strategi.

Jaja, bra att saken är utagerad nu från alla håll och kanter.. detta är snart glömt ändå.

Nu fokus på morgonens match.
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand

Inlägg av Wiborg »

Eastis skrev: tis 27 feb 2024, 19:55 Armalis - den ska du ha!
Ja, den borde han väl ändå tagit? Bra skott men fri sikt och inte allt för nära heller.
Ludde skrev: tis 27 feb 2024, 20:15 Det är ju faktiskt dags att se över regelverket för målvakter, dom kan ju inte få bete sig hur som helst längre. Det där är en tvåa interference på Kruse i min värld, inte på Cehlarik.
Håller helt med, bara för att man inte får köra på målvakten i målgården borde det ju inte vara ok att åka in framför någon och söka utvisning. Borde vara 2 min på Kruse... Men utan att dubbelkolla regelboken så tror jag att domaren gör helt rätt.
Eastis skrev: tis 27 feb 2024, 20:22 Spearing på Palola 2min. Roughing på Armalis 5min.
Spearing som träffar är 5 min... Dessa ska då kvittas och borde vara spel 5 mot 5
Eastis skrev: tis 27 feb 2024, 20:23 Hade jag stått i båset hade vi bytt målis och sannolikt inte haft 5min bp.
Men vi klarade 5 min BP och Filip nollade, så det blev ju typ lika bra utan dig i båset ;)
Gösen skrev: tis 27 feb 2024, 21:32 Nu har vi det i egna händer hur som helst.
Rätt säker på att spelet kommer se bättre ut mot bättre motstånd.
Det är min känsla också. Passar oss bättre.
Gösen skrev: tis 27 feb 2024, 21:55
Klas skrev: tis 27 feb 2024, 21:48
HansJ skrev: tis 27 feb 2024, 20:45 Men nån måste säga det.
K*ken!!!
När jag nu har haft en sen jobbkväll är jag glad att det finns nån här inne som ända tar sitt ansvar.
Trodde du grävt ner dig i Riksgränsen (172cm)
Krävs en stor toffs på mössan för att man ska kunna hitta honom i den snön ;)
Klas skrev: ons 28 feb 2024, 07:13 En annan tanke…har man någonsin sett så många hakningar i en och samma match? Konstant en småländsk klubba som petar i midjan eller armen. Ofattbart att det inte renderas utvisning på det.
Tänkte också på det under matchen. Vi tilläts givetvis lika mycket vi, men det gynnar inte oss då vi hellre vill spela med fart. Tycker inte alls om den utvecklinge att det tillåts mer och mer spelförstörande moment ju längre säsongen lider och så är det ju varje år. Tillåt gärna mer fysiskt spel (givetvis menar jag då inte vårdslöshet) och mer närkamper, men stävja fortfarande där man använder klubbor för att dra ner tempo.
Stjärnan skrev: ons 28 feb 2024, 08:19 Jag noterade att 4 paly sändningen införde en "tänk om" tabell ( :lol: ) där de visade att om Iko vunnit 5 matcher till och mot malmö samt nåt lag till så hade de haft en teoretisk chans att undvika kval.
Ja jag säger då det. Ok att de envist visar sin statistik men en "Tänk om" tabell... det var något nytt i det sammanhanget och något som mest vi supportrar brukar bry oss om, om några.
Vet inte riktigt vad de försöker med egentligen med sin statistik under matcherna. Man tittar ju redan på matchen, då känns det onödigt att lägga in värsta klick-bait-statistiken man kan. Det är bara att kolla vad man gör för urval i statistiken på LIFs PP. För någon match sedan så hade man gjort typ 2 mål på 11 matcher (påhittade siffror då jag inte kommer ihåg, men hoppas ni förstår vad jag menar) bara för att visa hur dåligt det var. Nu senast så visade man statistiken från de tre senaste matcherna istället för att visa hur bra PP vi hade istället. Blir lite löjligt när man använder statistik på det sättet tycker jag och är lite fördummande av tittarna. Har dock tack och lov helt missat hittepåtabellen.
Sniper skrev: ons 28 feb 2024, 09:48 Jag har väntat hela morgonen på att Wiborg ska uttala sig i frågan.
Har inte suttit vid en dator på nästan en vecka så därav frånvaron. Tillbaka i normalläge nu så kommentar har kommit i andra trådar redan men kan köra en till här bara för att vara snäll ;) I min regelbok (i huvudet från förra århundradet) så är det en spearing och det skulle varit en femma på Palola (spearing är alltid en femma ifall den träffar) och jag köper inte alls förklaringen att det måste vara "ett hugg" med klubbspetsen för att det ska vara spearing.
REGEL 62 – SPEARING
62.1 SPEARING
Spearing innebär att en spelare sticker en motståndare med spetsen på klubbladet, oavsett
om kontakt sker eller ej.
62.2 DUBBLA MINDRE STRAFFET
Dubbla mindre straffet ska, efter huvuddomarens omdöme, ådömas den spelare som försöker
utföra en ”Spearing”. Med försöker att träffa menas även situationer där lättare kontakt uppstår.74
62.3 STÖRRE STRAFFET OCH GAME MISCONDUCT
Större straffet och Game Misconduct ska, efter huvuddomarens omdöme, ådömas den spelare
som träffar med en ”Spearing”. Se 62.2 ovan för situationer där lättare kontakt uppstår.
62.4 MATCH PENALTY
75
Match penalty ska ådömas den spelare som enligt huvuddomarens bedömning avsiktligt
försöker skada eller som avsiktligt skadar en motståndare genom en ”Spearing”. Se 21B.1
för en förtydligande definition av när match penalty ska utdömas. Se även 62.2 ovan för
situationer där lättare kontakt uppstår.
Jag tycker de feta orden i citatet visar att det inte alls behöver vara något hack/slag, utan att man trycker klubbspetsen mot någon så är det en spearing. Armalis flyttas av tilltaget vilket även visar på att dubbla mindre inte heller är tillräckligt eftersom det krävs mer än en lättare kontakt för att flytta en målvakt i sidled (dock inte Kruse som verkar ha en annan bedömningsnivå med sig). Det borde alltså ha varit spel 5 mot 5 då dessa kvittas.

Sedan ska Palola spela nästa match och Armalis helt riktigt få vila några matcher. Tror det bara är bra för Armalis också som behöver landa lite mentalt.
Sniper skrev: ons 28 feb 2024, 12:16 Är det sportlovet som gör att Wiborg inte stämplar in och utförligt ger sin syn på händelsen?
Dels sportlov och dels lite tillfälligt ändrade arbetsuppgifter utan dator några dagar ;)
Stjärnan skrev: ons 28 feb 2024, 16:02 Vi drar det en gång till.. Sanny skriver följande:
Det rätt få tycks ha sett eller ens brytt sig om är att det är Mantas som initialt låser fast Palolas klubba mot stolpen och att det är upprinnelsen till att Palola sedan petar till honom med klubban.

Och det ser verkligen ut att stämma. Olli tittar bort som för att åka därifrån när han märker att klubban sitter fast mellan stolpen och Mantas. Olli vänder dit blicken och duttar bort Mantas, vänder bort blicken för att åka därifrån när han blir däckad.

Verkligen inget fel av Olli, annat än möjligen målvaktsinterference. Mantas får nog ta detta på sitt eget samvete, och TJ får nog tänka om han med.
Så det är bara när klubban hamnar i ansiktet på någon som man är ansvarig för sin egen klubba?

Armalis ska inte slå Palola, inte ens lite. Det tror jag alla är överens om. Men han får en spearing vilket jag tycker är solklart. Rättfärdigar man spearingen med att Armalis klämmer fast Palolas klubba så kan man lika gärna rättfärdiga Armalis slag med att Palola spearar Armalis. Ingetdera är ok i min bok oavsett om det ena är värre än det andra eller inte.

Positivt:
Första perioden
Seger

Mest negativt:
Armalis
Domarinsatsen
Andra perioden
Onödigt poängtapp

Resten sisådär, varken mer eller mindre.
Pain is temporary, glory is forever
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: 2024-02-27 Tisdag 19:00 Oskarshamn - Leksand 2-3 OT

Inlägg av Stjärnan »

Johanarna Edlund och Tornberg kommenterar ikväll. Hoppas vi gör en bra match då herr Edlund är så brutalt ärlig och rak i sin kritik mot det sämre laget jämt. Bättre om han trycker ner Frölunda spelarna istället 8-)
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!