SM-slutspel 2024

Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Gösen »

109 minuter och oj vad tunga ben Färjestad kommer ha på onsdag.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Aggeman »

Rögle var mycket hetare. Vet inte hur många gånger de checkade fast backarna.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av bjernagris »

Hittills är vår kvartsfinalserie den enda där båda lagen vunnit matcher.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Wiborg »

Såg bara ordinarie matchtid, alltså halva matchen... Det var ju inte direkt underhållande och Färjestad ryckte visserligen upp sig sedan senast, men några tillstymmelser till att de skulle vara seriesegrare kunde man ju inte skymta. Nej, Rögle leder denna matchserie klart rättvist och jag hoppas de avgör imorgon. Även skönt att Växjö städar av filmande Luleå på ett enkelt sätt.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: tis 26 mar 2024, 08:11 Såg bara ordinarie matchtid, alltså halva matchen... Det var ju inte direkt underhållande och Färjestad ryckte visserligen upp sig sedan senast, men några tillstymmelser till att de skulle vara seriesegrare kunde man ju inte skymta. Nej, Rögle leder denna matchserie klart rättvist och jag hoppas de avgör imorgon. Även skönt att Växjö städar av filmande Luleå på ett enkelt sätt.
Som det ser ut nu blir det i semifinal

Växjö - Rögle
Skellefteå/Linköping - Leksand/Frölunda

Skellefteå kan ju lite befästa sin plats ikväll medans vår serie kommer vara lika jämn oavsett dagens utgång.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Stjärnan
Inlägg: 1029
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 07:29

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Stjärnan »

Nog ska man ta det Shinimin säger i stridens hetta med en rejäl nypa salt.. Men detta är ju hårresande om det ligger något i det.
– Det är en avgörande match och de ger oss en domare som hatar oss. Jag tror att vi inte har vunnit en match med honom. Han har gjort det verbalt väldigt tydligt att han inte tycker om oss som lag.


Har han sagt det?

– Ja. Han gillar inte oss och vill inte ge oss powerplay.

Idag?

– Under säsongen.
Låter ju som något Nord skulle kunna sagt till oss.

Sen kan jag iofs till 100% förstå om den domaren tycker så, ett erkänt filmande lag ska ju ha lite emot sig.. Men det måste de ju vara professionella nog att hantera på ett annat sätt.
Jag kan tänka mig att domaren ifråga någon gång sagt till Shinimin att de inte kommer långt med deras filmningar eller liknande. Sen att han tar det på sitt egna lilla vis.

Men detta är ju ändå lite smart gjort. Nu får den domaren press på sig och kommer nog ge Luleå lite fördelar på onsdag.


https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... mot-lulea/
Sun taught me,
No matter how many times you go down,
Keep RISING!
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Sniper »

- Jag skulle kunna säga att jag inte sett en sekund av matchserien mellan Växjö-Luleå. Men det vore inte sant. Jag har sett en halv minut.
- Färjestad-tränaren Mitell fick frågan efter match igår hur han tacklar 0-3. Han svarade att det handlar om att hålla ihop laget, förhindra att några av spelarna far iväg i misströstan och slutar tro. Är det kört för Färjestad? Låt oss säga att de lyckas reducera till 1-3 i morgon. Då väntar hemmamatch och god chans till ytterligare reducering. Vid 2-3 kan Rögle bli skakiga och Färjestad vargar av vittringen. Om jag vore Rögle-supporter skulle jag fortfarande vara lite nervös idag. Det är först till fyra som gäller, och innan man har fyra segrar kan allt hända.
- Igår var jag orolig att 1997-rekordet skulle ryka (längsta förlängningen i SHL-sammanhang). Idag är jag orolig att det ska bli lång förlängning också i Leksand. Kan vi ens föreställa oss hur påfrestande det skulle vara att följa en förlängning som pågår i fem-sex perioder?
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Gösen »

Sniper skrev: tis 26 mar 2024, 09:58 - Jag skulle kunna säga att jag inte sett en sekund av matchserien mellan Växjö-Luleå. Men det vore inte sant. Jag har sett en halv minut.
- Färjestad-tränaren Mitell fick frågan efter match igår hur han tacklar 0-3. Han svarade att det handlar om att hålla ihop laget, förhindra att några av spelarna far iväg i misströstan och slutar tro. Är det kört för Färjestad? Låt oss säga att de lyckas reducera till 1-3 i morgon. Då väntar hemmamatch och god chans till ytterligare reducering. Vid 2-3 kan Rögle bli skakiga och Färjestad vargar av vittringen. Om jag vore Rögle-supporter skulle jag fortfarande vara lite nervös idag. Det är först till fyra som gäller, och innan man har fyra segrar kan allt hända.
- Igår var jag orolig att 1997-rekordet skulle ryka (längsta förlängningen i SHL-sammanhang). Idag är jag orolig att det ska bli lång förlängning också i Leksand. Kan vi ens föreställa oss hur påfrestande det skulle vara att följa en förlängning som pågår i fem-sex perioder?
Framförallt för oss som då tvingas stanna kvar i arenan.

Var ju rejält uttröttade redan igår när man fick halvligga i en soffa och i lugn och ro kunde gå ifrån och göra sig en macka.

Hoppas man laddat på rejält i kioskerna.

Ska tilläggas att inget lag (ännu) lyckats vända ett 0-3 underläge i slutspels-sammanhang.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Wiborg »

Stjärnan skrev: tis 26 mar 2024, 09:30 Nog ska man ta det Shinimin säger i stridens hetta med en rejäl nypa salt.. Men detta är ju hårresande om det ligger något i det.
– Det är en avgörande match och de ger oss en domare som hatar oss. Jag tror att vi inte har vunnit en match med honom. Han har gjort det verbalt väldigt tydligt att han inte tycker om oss som lag.


Har han sagt det?

– Ja. Han gillar inte oss och vill inte ge oss powerplay.

Idag?

– Under säsongen.
Låter ju som något Nord skulle kunna sagt till oss.

Sen kan jag iofs till 100% förstå om den domaren tycker så, ett erkänt filmande lag ska ju ha lite emot sig.. Men det måste de ju vara professionella nog att hantera på ett annat sätt.
Jag kan tänka mig att domaren ifråga någon gång sagt till Shinimin att de inte kommer långt med deras filmningar eller liknande. Sen att han tar det på sitt egna lilla vis.

Men detta är ju ändå lite smart gjort. Nu får den domaren press på sig och kommer nog ge Luleå lite fördelar på onsdag.


https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... mot-lulea/
Eller så blir det helt tvärtom att domarna ska visa att de absolut inte kan påverkas så de är extra hårda mot Luleå. Förhoppningsvis är de så prffesionella så att de lär av sina misstag och inte påverkas så mycket av snacket efter matcherna, men det är klart att något sätter sig omedvetet i bakhuvudet. Jag har dock väldigt svårt för Luleå när de bevisligen är ett lag som försöker filma sig till utvisningar och allmänt visar dålig respekt mot domarna (Tyrväinen kanske det tydligaste beviset) och sedan gnälla över att man inte får med sig fler utvisningar. Uppträd ordentligt själva först innan ni står och bölar som dagisungar bara för att ni inte får hoppa mer i vattenpölen.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Gösen »

Sportbladet ringde upp SHL:s domarbas Tomas Thorsbrink – som följde matchen på tv – för att fråga om de från domarhåll har diskuterat den hårda kritiken som riktats från Luleås håll.

Nej, det är bara att titta hur det ser ut på isen och hur Luleå beter sig efter matcherna. I dag har vi en till game på någon tränare i dag efter matchen. Henrik Stridh tror jag det är som står och applåderar mot domarna efter matchen. Så det är nog Luleå som får ta tag i det. Att spela lite mer smart och inte ligga på domarna, säger Thorsbrink.

Han fortsätter:

– Nu har jag inte varit uppe där själv, men av de rapporterna jag har fått har domarna dömt jättebra där uppe. Så det här är inget domarproblem, skulle jag säga. Vi hantera det internt hos oss, vi tillsätter de domare som vi anser är bäst för varje match. Luleå får ta hand om sina grejer, men att lägga fokus på domarna två matcher i rad kommer de inte att tjäna på, på det sättet. Domarna går in i varje match helt neutrala. De ska döma, men de ska döma mot olämpligt uppträdande. Så är det.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Lillgud
Inlägg: 646
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 16:15

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Lillgud »

• Sju gånger har en seriesegrare åkt ur direkt i kvartsfinal.

1988: Djurgården mot åttan AIK (2–1 i matcher – bäst av tre).
1993: Västerås mot åttan Djurgården (2–1 i matcher – bäst av tre).
1994: Leksand mot åttan Modo (3–1 i matcher – bäst av fem).
1995: Djurgården mot åttan HV71 (3–0 i matcher – bäst av fem).
2011: HV71 mot åttan AIK (4–0 i matcher – bäst av sju).
2012: Luleå mot sjuan AIK (4-1 i matcher – bäst av sju).
2017: Växjö mot åttan Malmö (4-2 i matcher – bäst av sju).

Kan väll noteras med att det är bara 2st spelare i Rögle som har fått högsta betyg 5 (Toppklass)
Betyget 5 i samtliga 3st matcher mot Färjestad….
Och det är just Bichsel och sen även Everberg.
Av den lokala tidningen HD.

– Jag har väntat på det här i två år, det här är mitt första riktiga slutspel.
Jag ska vara uppe i ansiktet på motståndaren och spela fysiskt.
Jag ska få dem att tänka på vad jag gör, så att de inte kan spela som de vill.
Och om någon i vårt lag får en tackling ska de inte komma enkelt undan.

Match 1 = 2ndra mest istid i laget 20:46…. (Bara backen Brendon Davidson hade mer)
Match 2 = Mest istid i laget 21:41…..
Match 3 = Istid 34:30…. (Backarna Kapla och Claesson mer istid även Forwarden Everberg)
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Sniper »

Sniper skrev: tis 26 mar 2024, 09:58 - Igår var jag orolig att 1997-rekordet skulle ryka (längsta förlängningen i SHL-sammanhang).
Nu är jag orolig igen. Ett mål måste falla före 19:16 här i sjätte perioden.
Användarens profilbild
Mats_ume
Gammal räv
Inlägg: 986
Blev medlem: sön 17 sep 2023, 21:19

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Mats_ume »

Sniper skrev: tis 26 mar 2024, 23:22
Sniper skrev: tis 26 mar 2024, 09:58 - Igår var jag orolig att 1997-rekordet skulle ryka (längsta förlängningen i SHL-sammanhang).
Nu är jag orolig igen. Ett mål måste falla före 19:16 här i sjätte perioden.
Nu utvisning LHC
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Aggeman »

Sniper skrev: tis 26 mar 2024, 23:22
Sniper skrev: tis 26 mar 2024, 09:58 - Igår var jag orolig att 1997-rekordet skulle ryka (längsta förlängningen i SHL-sammanhang).
Nu är jag orolig igen. Ett mål måste falla före 19:16 här i sjätte perioden.
Hoppas en gul gör det.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1846
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: SM-slutspel 2024

Inlägg av Gösen »

Aggeman skrev: tis 26 mar 2024, 23:24
Sniper skrev: tis 26 mar 2024, 23:22
Sniper skrev: tis 26 mar 2024, 09:58 - Igår var jag orolig att 1997-rekordet skulle ryka (längsta förlängningen i SHL-sammanhang).
Nu är jag orolig igen. Ett mål måste falla före 19:16 här i sjätte perioden.
Hoppas en gul gör det.
Det är ju (högst troligt) våra (om det vill sig väl🥳) semi motståndare så jag tänker det är bra om det blir en lååång utdragen serie.
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.