LIF i media

Rocket Lang#14
Inlägg: 20
Blev medlem: fre 22 sep 2023, 11:58

Re: LIF i media

Inlägg av Rocket Lang#14 »

LIF riskerar JVM-smäll – här är ”Tjommes” krislösning
6 december 2023 06:00

Anton Johansson och Felix Unger Sörum har vuxit fram till bärande spelare i Leksands IF.

Nu kan LIF tvingas klara sig utan den talangfulla duon – i fem matcher.

– Framförallt är man glad för killarna, säger Thomas ”Tjomme” Johansson.

Inför säsongen pekades Anton Johansson ut som ett frågetecken i Leksands backuppsättning.

Samtidigt som Felix Unger Sörums kvalitéer fortsatt var oprövade på högsta nivå.

Med 22 matcher spelade i SHL spelar Unger Sörum i första powerplay samtidigt som Anton Johansson går från klarhet till klarhet.

Nu kan LIF tvingas klara sig utan den talangfulla duon.

För på onsdag klockan 13.00 tas Sveriges JVM-trupp ut där de båda LIF-spelarna med största sannolikhet finns med.

Men Thomas ”Tjomme” Johansson menar att det inte är någon panik.

– Vi har sju backar kvar ifall Anton (Johansson) försvinner. Just nu med tanke på att vi spelar den 19 december och i mellandagarna och 4 januari igen vi har inte gjort någonting. Såvida det inte händer något jättedrastiskt kommer vi dels hantera det med de spelare vi har själva. Nästa ”case” är att kolla på de som är utlånade och även på vår juniorsida, säger han.

Just nu ser Leksands IF:s forwardsuppsättning dessvärre tunnare ut.

Med Carter Ashton och Martin Karlsson fortsatt långtidsskadade är det tretton ordinarie forwards inkluderat Felix Unger Sörum.

Då finns det ett alternativ att kalla hem.

Hannes Hellberg, född 2004, är just nu utlånad till Västerås och spelar i Hockeyallsvenskan där han har gjort 16 poäng (sex mål och tio assist) på 22 matcher.

– Om det passar deras schema, så finns alla möjligheter för det. Jag kommer inte ta hem någon från Västerås och sätta han på bänken så han får spela noll minuter. Det känns inte som det är någon superpanik i det avseendet. Det enda som kan hända är om vi skulle råka ut för några skador såklart.

Hur är Hannes Hellberg som spelare?

– Hannes är en offensiv, kreativ spelare som älskar att göra mål. Är det något jag gillar med hans spel är det att han är är lite osvensk i det avseendet att han vill göra mål, ha pucken och göra skillnad i spelet. Det tycker jag han visar i Västerås. Sedan har Hannes en sida där han behöver jobba med spelet utan pucken.

Dock är det inte säkert att varken Hannes Hellberg eller Lucas Lageberg, som även han är utlånad till Hockeyallsvenskan, är tillgängliga ifall Anton Johansson och Felix Unger Sörum faller bort.

– Hannes och Lucas kan också komma med till JVM. Så vi får avvakta till i morgon (läs onsdag) innan vi lägger en eventuell plan framåt.

Thomas Johansson ser dock bara det positiva i att de båda LIF:arna eventuellt skulle bli uttagna till junior-VM.

– Framförallt är man glad för killarna, jag har spelat ett VM på hemmaplan det var magiskt. Jag kan tänka mig att för de här killarna är detta de största de varit med om i sina hockeykarriärer. Att få delta i ett JVM på hemmaplan med allt vad det innebär.

Och trots att ”Tjomme” är Anton Johanssons arbetsgivare – är han också hans pappa.

– Skulle de komma med är man en otroligt stolt pappa självklart. Anton gör sin grej som hockeyspelare. Det är självklart att man som förälder blir stolt när ens barn uppnår vissa mål vare sig om det är hockey eller något annat. Just att Felix och Anton tillsammans får den möjligheten att spela ett JVM på hemmaplan är otroligt häftigt.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

Tack för det. Även om det inte är optimalt för oss så är det ju bra reklam.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

För att förekomma en snart kommande förfrågan
Så är detta Sannys lista på de fem bästa arenaupplevelserna i Sverige just nu:
  • 1. Luleå
    2. Färjestad
    3. Djurgården
    4. Rögle
    5. Björklöven
Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: LIF i media

Inlägg av Fjodor »

Gösen skrev: lör 09 dec 2023, 09:54 För att förekomma en snart kommande förfrågan
Så är detta Sannys lista på de fem bästa arenaupplevelserna i Sverige just nu:
  • 1. Luleå
    2. Färjestad
    3. Djurgården
    4. Rögle
    5. Björklöven
Det kan aldrig vara en arenaupplevelse i Karlstad. De har alldeles för dryga fans för det. Punkt.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Björn i FK


Jag har haft en intention och en önskan att ta mig tillbaka efter sjukskrivningen. Men nu var jag nere i Lund (på universitetssjukhusets neurokirurgiska avdelning, reds. anm.) och det pekade väl inte spikrakt uppåt, utan det var vissa saker som behöver justeras för att det ska gå att jobba.

– Om jag kommer dit eller inte får vi se i framtiden, till dess får jag försöka att leva i nuet och fokusera på min familj. Det är som det är. Jag ska göra allt för att ta mig tillbaka, det får bli vad det blir.

Under fredagen träffade Björn Hellkvist spelarna och ledarna i Leksand.

– Jag tog en bira med gubbarna i staben i går och det var riktigt härligt. Det gjorde gott för mig, säger han.

Jag var lite fundersam inför att träffa spelarna: ”Ska jag verkligen göra detta?”. Jag var rädd för att det ska bli oro i gruppen. Men jag tycker det gick bra ändå. Jag fick en kram av alla, och nästan en puss av Kalle Östman tror jag.

Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Kalle i FK


Kalle Östman:

– Haha, sa han så? Jag låter det vara osagt (skratt).

Hur var det att träffa Björn igen?

– Jättekul! Jag tror att vi allihop fick energi av att byta några ord med honom. Det var bara positivt att han hälsade på, vi blev glada.

På själva matchdagen hälsade Hellkvist – som lider av Parkinsons sjukdom – på sina mannar igen.

När vi skulle kliva ut till matchen tittade han in i omklädningsrummet, och efteråt när vi hade vunnit kom han dit och gratulerade oss.

Har ni hört av honom under den här tiden?

– Nej, det har varit rätt så tyst, så det var väldigt kul att se honom igen.

En glädjefylld återförening, men samtidigt emotionell.

– Klart att det blir lite känslosamt med tanke på hans sjukdom och allt det där, men skönt att se Björn och kul att han kom hit, säger Kalle Östman och avrundar:

– Vi har Björn med oss i allt vi gör och spelar för honom ute på isen. Björn har en jäkla vinnarskalle och kämpaglöd, sånt smittar av sig.


Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Användarens profilbild
Gösen
Inlägg: 1847
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 22:43

Re: LIF i media

Inlägg av Gösen »

Lian i FK


Jag har jättemånga vänner i Leksand och jag hade två riktigt bra år där. På isen spelar jag för Rögle, så jag får lägga allt det åt sidan, så kan vi vara vänner igen efter matchen. Leksand var ett alternativ, men jag kände att jag kan få mer utveckling här med alla coacher och organisationen. Det kommer att hjälpa mig att ta nästa steg mot spel i NHL. Det grundar sig på min känsla, säger Lian Bichsel.

Fiskar skulle leva längre om de lärde sig att hålla munnen stängd.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

Radiosporten avslöjar den nya siffran för lönebudgeterna. SHL-sportchefen Johan Hemlin ger sin förklaring:

– Utbud, efterfrågan – definitivt. Det är en brist på skickliga ishockeyspelare. Många försvinner utomlands.

Hemlin fortsätter till Radiosporten:

– Det är hög konkurrens, starka ligor. Den kombinationen gör att lönen går upp.

Radiosporten nämner också det faktum att ett lag alltid åker ur SHL sedan förändringen av seriesystemet.

– Det är klart att det ökat på stressen i ligan. Många lag som satsar offensivt, säger Luleås Stefan Edbom.

När Expressen rapporterade en sammanställning i våras var medelvärdet 50,5 miljoner per trupp.

I en annan sammanställning som Aftonbladet refererade till med lönekostnader, som EY gjort, för hela organisationen hade Rögle högst lönekostnader med 110,9 miljoner och Oskarshamn lägst med 61,5. Men det var alltså hela organisationen.

I Radiosportens sammanställning har det (anonyma) lag med lägst spelarbudget 45 miljoner kronor och det (anonyma) lag med högst spelarbudget 68 miljoner krornor.

I går avslöjade Hockeynews att Rögle erbjudit 350 000 kronor i månaden för Anton Lindholm – och det är inte ens i närheten av att vara det bästa budet inom Sveriges gränser.
https://hockeynews.se/articles/31653/


Jag tycker att även om jag inte gillat Björn i båset att det är en person som skulle göra mycket mer nytta i att lyfta/utveckla spelare. För där får han mycket credd och skulle vi då kunna köpa stukade spelare plocka ihop dom så har vi vunnit mycket
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

Gösen skrev: sön 10 dec 2023, 08:52 Lian i FK


Jag har jättemånga vänner i Leksand och jag hade två riktigt bra år där. På isen spelar jag för Rögle, så jag får lägga allt det åt sidan, så kan vi vara vänner igen efter matchen. Leksand var ett alternativ, men jag kände att jag kan få mer utveckling här med alla coacher och organisationen. Det kommer att hjälpa mig att ta nästa steg mot spel i NHL. Det grundar sig på min känsla, säger Lian Bichsel.

Kimmo Lotvonens spöke gå igen? Fattas bara biten om att komma tillbaka till oss som en bättre spelare
Användarens profilbild
SteveY
Inlägg: 216
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 09:34

Re: LIF i media

Inlägg av SteveY »

Gösen skrev: sön 10 dec 2023, 08:52 Lian i FK


Jag har jättemånga vänner i Leksand och jag hade två riktigt bra år där. På isen spelar jag för Rögle, så jag får lägga allt det åt sidan, så kan vi vara vänner igen efter matchen. Leksand var ett alternativ, men jag kände att jag kan få mer utveckling här med alla coacher och organisationen. Det kommer att hjälpa mig att ta nästa steg mot spel i NHL. Det grundar sig på min känsla, säger Lian Bichsel.

Han glömde nämna att han fick 300.000kr i ett brunt kuvert under bordet. Omärkta sedlar direkt ifrån Abbotts egna plånbok.
Sundsvalll
Inlägg: 282
Blev medlem: tor 21 sep 2023, 13:21

Re: LIF i media

Inlägg av Sundsvalll »

Aftonbladet


JJ
STARTSPORTPLUSUPPTÄCKNÖJETIPSAKULTURLEDARETV
Från guldera – till förfall

Kristoffer Bergström


Uppdaterad 2012-12-17 | Publicerad 2012-12-13


Spara

Dela

Följ skribenten
DOKUMENT: Så gick Leksand från tre raka guld till att bli ett urspårat återtåg

1974 fick Leksand fira när Thommy Abrahamsson lyfte SM-bucklan, liksom året innan och året efter. Men de goda tiderna är förbi sedan länge. Och nu har den dåliga ekonomin lyfts upp i ljuset.
1974 fick Leksand fira när Thommy Abrahamsson lyfte SM-bucklan, liksom året innan och året efter. Men de goda tiderna är förbi sedan länge. Och nu har den dåliga ekonomin lyfts upp i ljuset.
Hur kan en av våra mest folk­kära föreningar, laget som ­dominerade svensk hockey ­under tidigt 70-tal, plötsligt­ tvingas få fram 50 miljoner k­ronor för att inte gå under?

Kanske finns inte svaret hos en enskild person.

Kanske finns det någonstans mellan 118 personer.

På hösten 2005 hoppades Leksand smyga med i elitseriens mittskikt. Laget var nykomling, försäsongen hade flutit på, ­Niklas Persson var en stark lagkapten, arenan hade byggts om för 129 miljoner kronor, laget hade ­potential.

Så gick fem omgångar. Aj-aj-aj-aj-aj. Så kom ett kryss mot ­Färjestad, följt av fem nya aj.

En poäng på elva rundor stakade ut riktningen den vintern. Leksand hamnade braksist och var enda laget som snittade under två mål per match i elitserien. Man tog med sig de krökta nackarna till kvalserien där man kom femma av sex lag.

Säsongen 2006/2007 skulle Leksand tillbaka ner i det allsvenska träsk man slitit så för att ta sig ur. Den hårt satsande styrelsen fann sig vid ett vägskäl: antingen bromsa verksamheten och acceptera att andradivisionen renderar 20 miljoner kronor mindre per säsong, eller brassa på och hoppas nå tillbaka.

Värvade 23 nya spelare
Mikael Lundström var nytillträdd sportchef. Till lagets hemsida delgav han sin vision. Lundström talade om att satsa på det hemvävda, att syna potentiella nyförvärv noga, att ­inte förivra sig.

– Man behöver en grupp av ledare som är med ett antal år och driver utvecklingen. Samt att vi får en kärna av spelare. De framgångsrikare lagen har ofta tio–tolv spelare som är kvar under ett antal år. De behöver inte alltid vara toppspelare, men de utgör en viktig kärna i laget, sa han och la till:

– Jag tycker att eftersom det är så stora pengar det handlar om så ska vi vara väldigt noggranna. Det räcker inte med att man köper en spelare på nätet, man måste ha ett bättre underlag. Och att man ­ inte bara tittar på spelkvaliteter, utan också tar reda på hur människan är och vad han har för ­karaktär.

Ändå mönstrade Leksand 23 nya spelare i truppen den vintern. De leddes av en ny tränare, finländaren Jukka Rautakorpi, som plockade med sig fyra landsmän.

Med seriens mått mätt var ­Leksand en bjässe med storsponsorn Per-Olof Ejendal, som namngivit arenan, i ryggen. ­Ändå kom laget bara trea i tabellen och på en lika försmädlig femteplats i kval­serien.

Till nästa säsong fortsatte ­Mikael Lundströms Leksand att vara ”väldigt noggranna” med att söka en ”kärna av spelare”. Tränaren Rautakorpi köptes ut ur sitt kontrakt precis som de andra ­fyra finländarna. I stället tillkom 17 nya namn till truppen, varav ett kanadensiskt glänste mest.

Ric Jackman hade den föregående säsongen vunnit Stanley cup med Anaheim Ducks och via ett stopp i österrikiska EC Salzburg landat i Dalarna. Backen mötte beröm efter sin första träning med nya laget.

– Han visade upp en bra skridskoåkning och verkar teknisk, sa dåvarande tränaren Tomas Kempe.

Jackman uppträdde stabilt under våren. Leksand vann allsvenskan med sju poängs marginal och tog sig till ännu en kvalserie. Där kom ännu en femteplats.

Mönstret hade satt sig. Efter en lång serie underpresterade Leksand i säsongens viktigaste drabbningar igen. Varje säsong gav ungefär 20 miljoner kronor mindre i intäkter än vad elitserien hade gett, men laget tänkte inte lägga sig platt.

2008–2009 var 18 nya namn med i truppen. Pelle Prestberg hade lämnat Färjestad för att bli lagkapten och sprätte in 61 poäng på 39 matcher. Laget vann serien än en gång, gick till kvalserien, tänkte fan inte upprepa mönstret och kom... fyra.

Rick Jackman? Stjärnan som värvats under parollen att ”man inte bara tittar på spelkvaliteter, utan också tar reda på hur människan är och vad han har för karaktär”?

Han uppges ha bråkat med lagkamrater och kommit berusad till en träning. Ändå var kontraktet svårt att bryta, vilket ska ha lett till att kanadensaren fått en halv miljon kronor till innan han lämnade Dalarna för att sedermera hamna i en sydkoreansk klubb.

Räddade sjunkande skepp
I backspegeln är också nästa Leksandssäsong en snitsel längs stigen. 2009–2010 innehöll 22 nya namn i truppen, ny serieseger och ny fjärdeplats i kvalserien.

2010–2011 gav 18 nya namn, men bara en fjärdeplats. Om en missad elitserieplats ”kostade” 20 miljoner innebar de förlorade kval­serierundorna ytterligare sju–­åtta miljoner i förlorade inkomster.

För att hålla skeppet flytande bolagiserades Leksands IF i augusti 2011. Den vintern deltog ytterligare 18 spelare i Leksand, laget kom tvåa i allsvenskan, men fyra i kvalserien. Bolaget ordnade en nyemission och hoppades dra in 20 miljoner kronor men fick inte ens hälften.

Förlåt om snabbspolningen ­genom säsongerna var svårläst. Vi kan behöva en summering. ­Sedan vårdagen 2006 då Leksand åkte ur elitserien har deras till­varo sett ut så här:

Antal försök i kvalserien: 6.

Placeringar i kvalserien: 5–5–5–4–4–4.

Antal nya spelare (här räknas både rena nyförvärv och upp­flyttade juniorer in): 118.

I går, 29 omgångar in i Leksands sjunde raka allsvenska säsong, meddelade klubben att en rekonstruktion är nödvändig. För att visa sina ärliga intentioner redovisade klubben öppet sina siffror på hemsidan.

De vittnar om att ekonomin är förfärlig. Skulderna för laget som tog tre SM-guld i början av 70–talet är nu nära 44 miljoner kronor. Fem personer ska sparkas, sju miljoner ska plockas från spelarkostnaderna, lånen ska skrivas ner, verksamheten ska bli 3,5 miljoner billigare i drift och tio miljoner ska samlas in genom brev och telefonsamtal till de redan befintliga sponsorerna.

Men det finns tröst för fansen. Inför årets säsong har förvånansvärt mycket hänt i Leksand. Det märks genom att förvånansvärt lite har hänt.

Första juli tillträdde Anders Doverskog som ny klubbdirektör. Han och sportchefen Tommy Salo har i stora delar hämtat truppen från förra vinterns manskap. Bara amerikanska backen Kevin Kapstad, Modocentern Pär Edblom och junioren Martin Grönberg är nya. Ändå toppar laget serien, två poäng före Karlskoga.

Från andra sidan Atlanten följer Johan Hedberg hur det går. Den förre Leksandsmålvakten spelar i New Jersey Devils men är aktieägare i Leksand. Han känner till de skrikröda siffrorna, men säger ändå:

– Jag är mycket positiv till de inblandade. Det är bra för klubben att dra i handbromsen och bygga upp en trygg verksamhet underifrån. Man kan inte satsa sig igenom ännu ett ettårsförsök. Först nu känns det som att något riktigt bra är på gång.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ll-forfall



Tänkte att vi behöver komma ihåg vår ökenvandring innan vi kom till kanans land.
Användarens profilbild
Aggeman
Inlägg: 876
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 12:03
Ort: Stockholm

Re: LIF i media

Inlägg av Aggeman »

Gösen skrev: lör 09 dec 2023, 09:54 För att förekomma en snart kommande förfrågan
Så är detta Sannys lista på de fem bästa arenaupplevelserna i Sverige just nu:
  • 1. Luleå
    2. Färjestad
    3. Djurgården
    4. Rögle
    5. Björklöven
Intressant hur Rögle hamnade så högt upp på listan. Det kan knappast vara på grund av bra tryck på läktaren, för det har de inte. Inte heller bör den outhärdligt höga musiken i varje avblåsning vara bidragande till det.

Får medge att ”Kickstart my heart” på högst volym var rätt okej som introlåt. Annars skulle jag säga att de är väldigt överskattade som publiklag, de har sin hymn och inte mycket mer.
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: LIF i media

Inlägg av Catami »

Elvenes uttagen i landslaget. Kul för honom!
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: LIF i media

Inlägg av Catami »

Catami skrev: sön 10 dec 2023, 23:16 Elvenes uttagen i landslaget. Kul för honom!
(fart fan läste jag det där nu då)
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.
Användarens profilbild
Catami
Inlägg: 201
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 15:05

Re: LIF i media

Inlägg av Catami »

Catami skrev: sön 10 dec 2023, 23:37
Catami skrev: sön 10 dec 2023, 23:16 Elvenes uttagen i landslaget. Kul för honom!
(fart fan läste jag det där nu då)
Glöm allt. Det var en dröm.
Många lever med en sådan förbluffande rutin, att det är svårt att tro de lever för första gången.