Nostalgitråden

Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Tror inte att någon nämnt Ove Petterssons tragiska bortgång. En stabil back som gjorde fina säsonger mellan typ 79/80 till 86/87. Är också en av få svenska spelare som hade ett JVM guld på sitt CV.
Vila i frid.
IMG_5764.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Jag minns inte Ove Pettersson som en poängback, men 1983-84 och 1984-85 bidrog han en del i offensiva spelet. Framför allt den senare säsongen då han svarade för 7+8 på 36 matcher. Han spelade ytterligare fyra matcher den vintern; inte slutspelsmatcher för Leksand - vi slutade 7:a i grundserien - utan i Vikingarna (b-landslaget).

Bild

P.S. Hannu Oksanen & Jussi Lepistö var inte riktigt samma sak som Erkki Laine & Kari Eloranta. Eller för den skull Jarmo Mäkitalo. D.S.
Fjodor
Inlägg: 245
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:10

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Fjodor »

Sniper skrev: fre 26 jan 2024, 23:30 Jag minns inte Ove Pettersson som en poängback, men 1983-84 och 1984-85 bidrog han en del i offensiva spelet. Framför allt den senare säsongen då han svarade för 7+8 på 36 matcher. Han spelade ytterligare fyra matcher den vintern; inte slutspelsmatcher för Leksand - vi slutade 7:a i grundserien - utan i Vikingarna (b-landslaget).

Bild

P.S. Hannu Oksanen & Jussi Lepistö var inte riktigt samma sak som Erkki Laine & Kari Eloranta. Eller för den skull Jarmo Mäkitalo. D.S.
Nej, det går utan underdrift att påstå att vi aldrig varit i närheten av att få det utfallet på finska spelare som vi fick på Eloranta, Laine och Mäkitalo. Och då har ändå ett väldigt stort antal finska spelare passerat revy genom åren. De enda jag personligen tyckt gjort ett bestående intryck är Joonas Rönnberg och Sami Ahlberg.

Sedan har några av de finska målvakterna haft perioder under en säsong när de varit riktigt bra och i zonen.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Året var 1999 och Per Bjurman hade lidit i 24 år. Idag har han lidit i drygt 24 till. Och jösses om han då vetat vilket lidande som faktiskt väntade, då hade han kanske varit mer försiktigt med formuleringarna.

Oavsett, kul skrivet.
20240129_133842.jpg
20240129_134156.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: mån 29 jan 2024, 13:56 Året var 1999 och Per Bjurman hade lidit i 24 år. Idag har han lidit i drygt 24 till. Och jösses om han då vetat vilket lidande som faktiskt väntade, då hade han kanske varit mer försiktigt med formuleringarna.
Så det är Bjurmans fel? Han önskade han skulle slippa fler kvartsfinaldebackel så hockeygudarna lyssnade på honom och skickade ner oss i HA och lät oss lida ödeskval var och varannat år istället. Brutalt fick Bjurman lära sig en läxa om ödmjukhet, tyvärr fick vi andra supportrar ta en släng av den kollektiva bestraffningen.
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Wiborg skrev: mån 29 jan 2024, 14:25
Wittgenstein skrev: mån 29 jan 2024, 13:56 Året var 1999 och Per Bjurman hade lidit i 24 år. Idag har han lidit i drygt 24 till. Och jösses om han då vetat vilket lidande som faktiskt väntade, då hade han kanske varit mer försiktigt med formuleringarna.
Så det är Bjurmans fel? Han önskade han skulle slippa fler kvartsfinaldebackel så hockeygudarna lyssnade på honom och skickade ner oss i HA och lät oss lida ödeskval var och varannat år istället. Brutalt fick Bjurman lära sig en läxa om ödmjukhet, tyvärr fick vi andra supportrar ta en släng av den kollektiva bestraffningen.
Mjo... Fast Bjurman har skrivit senare alster om värre bedrövelser.

(Ursäkta den dåliga kvalitén. Artikeln ifråga hade rivits sönder under tyngden av arkivhögarna).
20240129_161848.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Jonas Bergqvist publicerar följande bild på X, och frågar om vi känner igen dem? Herregud, det är klart vi känner igen dem! Barndomsidoler, legendarer, aldrig glömda.


Bild
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
bjernagris
Inlägg: 613
Blev medlem: ons 20 sep 2023, 12:18

Re: Nostalgitråden

Inlägg av bjernagris »

Åtta år sedan idag!

Bild
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Var lite osäker på om jag skulle lägga detta här i notalgitråden eller under exleksingar. Men mannen i fråga är väl på många sätt en leksing för alltid, så jag håller mig här.

Tomas Jonsson. Denna backklippa. En idol från den stund han lämnade Nordamerika för vidare spel i Leksand. När han på 90-talsvårarna lämnade besked om att köra ett år till så spred det sig ett lugn i den unga Wittgensteinska annars ganska oroliga själen. För hur skulle det kunna gå på tok med Jonsson vid rodret? Han hade två Stanley Cup-ringar när han valde att fortsätta karriären i slitna isstadion. Det måtte imponerat på transatlaner som skrev på för LIF under 90-talet. Jonsson hade nått deras drömmars mål inte bara en gång, utan två.

Nu till saken. I senaste avsnittet av eminenta podcasten Snett inåt bakåt besöker podd-duon Leifby och Eriksson Madison Square Garden. De talar då med en amerikan bland publiken som bär en Tre kronor tröja. Han berättar att tröjan bär han då han är svenskättling, farmor kom till USA under 20-talet. I övrigt tycks han inte så bra koll på varken farmor eller Sverige. Ingen övrig koppling till the old country. Jo, förresten, en. Sonen är döpt till det svenska namnet Thomas. Efter Jonsson, den där duktige svensken i Islanders under 80-talet.

Kan ni tänka er va? Två Stanley cup ringar och amerikanska barn döpta efter sig. Vilken gigant vi hade som försvarsgeneral under 90-talet.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Ett händelsefattig Silly season får man kanske ägna sig åt lite nostalgi. Ulf Dahlén, idag kanske mest känd som pappa till Jonathan, nämndes frekvent som aktuell för LIF en gång i tiden. Någon som minns mer? Jag har för mig att han själv bekräftade intresset.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Wittgenstein skrev: tor 09 maj 2024, 22:33 Ett händelsefattig Silly season får man kanske ägna sig åt lite nostalgi. Ulf Dahlén, idag kanske mest känd som pappa till Jonathan, nämndes frekvent som aktuell för LIF en gång i tiden. Någon som minns mer? Jag har för mig att han själv bekräftade intresset.
Vi hade inte ens varit hjälpta av arkivet/Superstars forum då det var ett par år före dess födelse https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... ll-leksand

Men jag minns att man redan hade börjat göra sig bilder av hur Dahlén med snedställda skridskor tog sig fram längs kortsargen när Leksand var i anfallszon.
Användarens profilbild
Wittgenstein
Inlägg: 552
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:33

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wittgenstein »

Tack Sniper. Så för att använda Tjommes terminologi; vi gillade honom, men gillade han oss? Jag noterar också av artikeln att Tomas Ros tycks ha stavat efternamnet med två O på den tiden. Men vem vet, namn kan det visst bli lite tokigt med i artiklar, det har vi ju lärt oss i andra trådar (lex Åke Unger).
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Sniper
Inlägg: 1734
Blev medlem: mån 18 sep 2023, 20:17
Ort: Stockholm

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Sniper »

Var befann ni er när Pastorn avgjorde match 1 mot Färjestad 1997? I Leksands Isstadion eller annorstädes?
För egen del befann jag mig annorstädes.
Och annorstädes var i en femrummare på Sankt Eriksplan där jag satt framför radion och väntade på att slutresultatet skulle meddelas i Karlavagnen.
Jag tror jag aldrig sett avgörandet förrän nyss - 27 år senare https://www.youtube.com/watch?v=ifu-MDyCISA
Användarens profilbild
Wiborg
Inlägg: 498
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 10:12
Ort: Lindesberg

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wiborg »

Sniper skrev: mån 17 jun 2024, 21:38 Var befann ni er när Pastorn avgjorde match 1 mot Färjestad 1997? I Leksands Isstadion eller annorstädes?
För egen del befann jag mig annorstädes.
Och annorstädes var i en femrummare på Sankt Eriksplan där jag satt framför radion och väntade på att slutresultatet skulle meddelas i Karlavagnen.
Jag tror jag aldrig sett avgörandet förrän nyss - 27 år senare https://www.youtube.com/watch?v=ifu-MDyCISA
Jag befann mig på bortastå... Det var så jäkla fullt på hemmastå så jag och min far stod på bortastå tillsammans med ett gäng andra leksingar. Det var så fullt att inte ens i pausen fanns det tillräckligt med utrymme för att kunna sätta sig så det var en ganska tuff match även rent fysiskt för oss på läktarna :))

Jag tror förövrigt att det var mitt första besök i Leksands isstadion, då 14 år gammal.
Pain is temporary, glory is forever
Wibbe
Inlägg: 15
Blev medlem: tis 19 sep 2023, 13:41

Re: Nostalgitråden

Inlägg av Wibbe »

Wiborg skrev: tis 18 jun 2024, 07:13
Sniper skrev: mån 17 jun 2024, 21:38 Var befann ni er när Pastorn avgjorde match 1 mot Färjestad 1997? I Leksands Isstadion eller annorstädes?
För egen del befann jag mig annorstädes.
Och annorstädes var i en femrummare på Sankt Eriksplan där jag satt framför radion och väntade på att slutresultatet skulle meddelas i Karlavagnen.
Jag tror jag aldrig sett avgörandet förrän nyss - 27 år senare https://www.youtube.com/watch?v=ifu-MDyCISA
Jag befann mig på bortastå... Det var så jäkla fullt på hemmastå så jag och min far stod på bortastå tillsammans med ett gäng andra leksingar. Det var så fullt att inte ens i pausen fanns det tillräckligt med utrymme för att kunna sätta sig så det var en ganska tuff match även rent fysiskt för oss på läktarna :))

Jag tror förövrigt att det var mitt första besök i Leksands isstadion, då 14 år gammal.
Var nog samma för mig, men fyra år yngre. Du höll väl dessutom fortfarande på Malmö då 😉