Gidlöf var sex år när skytten sa ovanstående.Slagskottet som målvakterna fruktar
3 nov. 2011
”Alla hockeyspelare måste ha sin grej, något de är extra bra på. Min grej är skottet”, säger Magnus Nygren.
https://www.dn.se/sport/ishockey/slagsk ... a-fruktar/
2024-11-30 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad 3-4 str
-
- Intendent
Re: 2024-11-30 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad 3-4 str
Från blå är väl inte Nygrens skott ens längre vad det en gång var? Känns det inte som tilltron till skottet sviktat? När nu ingen förväntade sig ett skottförsök passade han på. Egentligen ett stolleprov då risken för icing var stor. Leksand hade haft fem sekunder på sig att få till ett avslut i bp.
Laget som ̶a̶l̶d̶r̶i̶g̶ dog
-
Vilket blå?Sniper skrev: ons 04 dec 2024, 10:51 Från blå är väl inte Nygrens skott ens längre vad det en gång var?
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Re: 2024-11-30 Lördag 18:00 Leksand - Färjestad
Det är klart att Gidlöf skulle haft ettan och håller även med om att trean inte var omöjlig, men målvakterna är inte vårt problem. Sedan är det skönt att Gidlöfs misstag vid 1-3 trots allt inte lett till massokvädningar. Däremot är jag säker på att det inte varit detsamma om Hellsten gjort samma tavla.Wiborg skrev: ons 04 dec 2024, 10:27Både ja och nej. Jag brukar som ni vet försvara målvakterna när de blir påhoppade, men de får inte heller vara fridlysta. Givetvis är det där ett skott som Gidlöf ska ta. Och nej, att den annars hade tagit i masken är inte en anledning till att släppa in den, finns det inget annat sätt så får man väl ta den med masken. Sätt dit pannan... Så nej, det målet SKA Gidlöf ta på sig och det är klart att han själv gör det också. Tycker även trean är ett tveksamt ingripande. Utöver det så gör han en bra match återigen men framförallt ettan blir ödesdigert. Det gav Färjestad den energi de behövde att gå på och vi tappade den lilla energi vi hade kvar i ett lag som slitit lite hårt senaste veckan. Men Gidlöf är inte sämre för att han gör en tavla (precis som alla målvakter gör någon gång per säsong) utan ska givetvis fortsatt ha speltid och få möjlighet att lära sig av misstag och ändå känna förtroende från tränare och spelare.Stjärnan skrev: lör 30 nov 2024, 23:06Snarare ska ALL skugga falla över honom.Leksing i vargaland skrev: lör 30 nov 2024, 23:03
Ingen skugga ska falla Gidlöf, han ser pucken sent och skulle få den rakt i masken om han inte hade reagerat.
Det är förmodligen orsaken till att vi tappar två poäng. Det fattar ju alla.
Men han kommer igen. Hoppas jag.
Sedan är jag återigen förvånad över hur vi alltid lyckas med att enbart få med oss ett, maximalt två PP per match. Har vi någon gång den här säsongen haft fler PP än motståndarna? Skulle kunna ha hänt någon gång då vi legat under med några mål och fått några kompensationer sent när matchen redan är avgjord...
Vad gäller brist på PP tillfällen ska jag låta det vara osagt om vi i någon match haft fler PP än motståndarna. Att vi får minst möjligheter till PP i SHL stämmer dock och det är grymt irriterande och en förklaring till att vi inte får det att lyfta. Får sällan chansen att ens försöka.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
-
Vi ligger på 96,11% PK+PP.
Skillnad mot Örebro som är bäst i klassen på strax under 113%.
Färjestad med över 34 i PP ligger på 106% totalt.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
-
Ja, visst visar den statistiken en del men ändå ingenting. Du kan släppa in 10 mål i baken och göra ett mål framåt så har du ändå ett statistiskt lyckat PP. Det är så många olika faktorer som spelar in som inte tas med i statistiken så jag tycker att det är ett ganska värdelöst mått på hur bra ett PP är. Nygrens skott innanför egen blå t.ex. Är det frukten av ett bra PP? Det räknas som det i alla fall. Mål vid avvaktande utvisning räknas inte som PP även fast det i praktiken fungerar som ett PP. Den tar inte heller hänsyn i vilka lägen i matchen tillfällen ges. Ett PP med en sekund av matchen räknas lika mycket som ett PP i fem minuter i fem mot tre (eller ännu längre med flera utvisningar innan första tagit slut).Gösen skrev: ons 04 dec 2024, 12:59 Vi ligger på 96,11% PK+PP.
Sedan är det klart att det lag med sämst PP statistik oftast även spelar sämre PP än den med bäst statistik, men så mycket mer slutsatser än så kan man inte dra tycker jag.
Pain is temporary, glory is forever