2025-01-09 Torsdag 19:00 Leksand-Brynäs 2-1 ENKELT

Matchtrådar för alla matcher.
Pellefant

Re: 2025-01-09 Torsdag 19:00 Leksand-Brynäs 2-1 ENKELT

Inlägg av Pellefant »

Är det någon som kan spara och lägga upp intervjun med Norén efter matchen på Youtube eller något? Den är värd att spara till eftervärlden, enormt skönt att höra vad han hade att säg om herr Larsson och vad han var värd och framförallt om hans inåkning i sargen :))
Användarens profilbild
Ställbergarn

Re: 2025-01-09 Torsdag 19:00 Leksand-Brynäs

Inlägg av Ställbergarn »

Chegr skrev: tor 09 jan 2025, 20:26 Ja den här matchen och den här säsongen är fan över. Det kommer garanterat bli kval av det här. Vet inte om jag orkar kolla fler matcher den här säsongen. Patetiska jävla pissgäng
Du kan komma tillbaka nu. ;) Du får gärna jinxa fler underlägesmatcher framöver, vinnande koncept! \:d/
Lampa

Inlägg av Lampa »

Lite roligt att den tidsvis bespottade (bland annat av mig emellanåt) Veronneau nu står på samma poäng som Kloos. Han har spelat upp sig lite på slutet, jättesnygg och smart assist igår.

Förhoppningsvis kan det lossna för honom nu andra halvan.

Anton Johansson kommer bli jobbig att tappa, han har även en mean streak i sig vi kommer sakna. Förhoppningsvis kanske Milosevic stå för lite av det.
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Lampa skrev: fre 10 jan 2025, 10:03 Lite roligt att den tidsvis bespottade (bland annat av mig emellanåt) Veronneau nu står på samma poäng som Kloos. Han har spelat upp sig lite på slutet, jättesnygg och smart assist igår.

Anton Johansson kommer bli jobbig att tappa, han har även en mean streak i sig vi kommer sakna. Förhoppningsvis kanske Milosevic stå för lite av det.
Frågan är väl vad Niklas Lidström och Steve Yzerman tycker är bäst utveckling för Anton. Topp 4 i SHL eller anpassning och styrketräning i AHL. Finns det en öppning i Red Wings så är det nog Sandin-Pellikka som står först i kö.
Mänskligheten är maneter som sköljer fram och tillbaka i historiens tidvatten.
Användarens profilbild
bender

Inlägg av bender »

Gösen skrev: fre 10 jan 2025, 10:28
Lampa skrev: fre 10 jan 2025, 10:03 Lite roligt att den tidsvis bespottade (bland annat av mig emellanåt) Veronneau nu står på samma poäng som Kloos. Han har spelat upp sig lite på slutet, jättesnygg och smart assist igår.

Frågan är väl vad Niklas Lidström och Steve Yzerman tycker är bäst utveckling för Anton. Topp 4 i SHL eller anpassning och styrketräning i AHL. Finns det en öppning i Red Wings så är det nog Sandin-Pellikka som står först i kö.
Bara att hoppas! Älskar verkligen elakheten han har i sig. Tuggar konstant med motståndare och retar upp dem, och har dessutom fysiken att backa upp det trots att han ser lite ranglig ut. Duktig på, och villig att, tackla. Väldigt bra blick för spelet och kan omvandla det i passningar/uppspel. Grymt skott som han dessutom använder för att döda. Bra på skridskorna, farliga uppåkningar, PP-back, offensiv uppsida. Han kan såklart utveckla alla delar, men han har verkligen alla verktyg i lådan. Det har ingen annan av våra backar idag.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Någon med Aftonbladet som kan dela med sig?

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/ ... sandbrynas
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Wiborg skrev: fre 10 jan 2025, 11:08 Någon med Aftonbladet som kan dela med sig?

Om någon får hybris och höjer budet och börjar köra 6 punkter. Får övriga hockeyjournalistkåren panikångest och följer efter då?

Tyvärr det enda jag kan bidra med gällande din fråga vilket naturligtvis inte hjälpte det minsta eller på något vis besvarade din fråga. Men för att rättfärdiga mitt ickesvar så tror jag inte ens att fem punkter i FK var fem punkter idag utan enbart lite allmänna floskler.
fisherman

Inlägg av fisherman »

Wiborg skrev: fre 10 jan 2025, 11:08 Någon med Aftonbladet som kan dela med sig?

Leksand vann klassikermötet med Brynäs på torsdagskvällen.

Här är Tomas Ros fem punkter från matchen.

Följ ämnen
Brynäs IF

Följ
Leksands IF

Följ
Två gurgel och ett mål: Tänds en extra gnista
Två gurgel och ett mål: Tänds en extra gnista
2:57
Inte slutsålt
Ja, jag vet att det är januari och kanske årets fattigaste månad. Men lite konstigt är det att den här matchen inte blev utsåld. Var säkert 700 brynäsare i Tegera arena och många läktarsektioner gapade lite otrevligt tomma. Leksand behöver allt stöd de kan få just nu från fansen och en utsåld arena skapar ett tryck som Leksandsspelarna väl behöver.

Jag förstår att Leksandsfansen är hårt prövade och den här hösten har det varit många negativa rubriker runt laget, som dålig ekonomi, vd-byte och sportsliga resultat som kanske inte hjälpt till i biljettförsäljningen.

7 134 personer var den officiella publiksiffran. Men tror att det var max 6 500 i arenan. Många stannade nog hemma i tv-soffan, tyvärr.

Foto: Daniel Eriksson / Bildbyrån
Rindell petad
Axel Rindell har varit en följetong under hösten i Leksand.

Han värvades som en stjärna från Timrå och skulle ersätta, typ, Olle Alsing i Leksands lagbygge och defensiv.

Men det har inte funkat för finländaren. Mycket dräll med pucken och fortfarande inget mål av den offensivt lagda backen.

Mot Brynäs var Rindell petad. Utanför laget, det har han varit tidigare under säsongen också.

Och med all rätt. Han är just nu en fara för laget och gör lite för många avgörande misstag, som Leksand inte har råd med. Sedan hur man löser Rindell i framtiden är en annan diskussion och fråga. Han har kontrakt ett år till med Leksand, men är övertygad om att varken Leksand eller Rindell är nöjda med hur förhållandet blivit första säsongen.

Axel Rindell.
Axel Rindell.
Foto: Simon Eliasson / Bildbyrån
Leksand vinner mot Brynäs – se målen
Leksand vinner mot Brynäs – se målen
1:08
Norén-hattrick
Vi har hört talas om Gordie Howe-hattrick; mål, assist och en fajt.

Nu har vi även fått Patrik Norén-hatttrick.

Det vill säga ett mål och två slagsmål. Att han visar känslor på isen vet vi alla om, det är inget ovanligt. Men att den defensiva backen gör mål tillhör ovanligheterna. Det här var hans andra mål den här säsongen och ett ytterst viktigt sådant när Leksand kvitterade till 1–1.

Patrik Norén.
Patrik Norén.
Snöplig förlust för Brynäs
Jag var helt inställd på att Brynäs skulle vinna matchen mot Leksand. Man fick den känslan redan i första perioden när Brynäs malde ned Leksand och hade mest puck och ett stabilt passningsspel som skapade en stor fördel i matchen.

Man ledde länge med 1–0, men tappade till 1–2 efter en forcering av Leksand i den sista akten.

Nu tappade man serieledningen efter förlusten, Färjestad är ny etta, men sett till hela hösten måste Brynäs vara otroligt nöjda med utvecklingen och prestationen på isen. Man har fått jackpot på samtliga nya spelare och man har tre kedjor som levererar, Erik Källgren stabil i målet och defensiven är ofta på gränsen till klockren. Ett exempel på Brynäs lyckosäsong är att man gjort 40 mål fler än exempelvis Leksand och då är Brynäs nykomling den här säsongen i högsta ligan.

Mäkta imponerande.

Brynässpelare deppar.
Brynässpelare deppar.
Mantas fick vinna
Målvakter har en extremt utsatt situation i de flesta idrotter.

Och en som haft en väldigt tuff säsong är Leksands tilltänkta förstemålvakt Mantas Armalis. Han hade inför Brynäs-matchen endast en seger den här säsongen och en skada har sett till att han missat två månader av ishockey.

Nu fick han äntligen vinna och förutom det där konstiga fotbollsmålet i andra perioden höll han tätt och fick mottaga stort jubel från Leksands ståplats. Skillnad var det hemmamatchen mot Timrå när ståplats var mälta irriterad på Mantas. Nu vet jag att Mantas är stabil, van och rutinerad och kan hantera stress och press utifrån. Men ändå måste det ha varit så skönt för veteranen att äntligen få en seger i årets SHL.
Fjodor

Inlägg av Fjodor »

Wiborg skrev: fre 10 jan 2025, 08:26
Fjodor skrev: tor 09 jan 2025, 23:21 Det mest fascinerande med att vilja ha Bröder är texten. Vad har detta med Leksands hockeylag och Leksandssupportrar (den stora massan) att göra?
Utan att lägga någon värdering i om den är bra eller inte och ifall vi ska ha den eller inte så finns det ändå en klar förankring av texten till Leksand.

Den är skriven under tiden vi spelade i HA och försökte med dyra prestigefyllda värvningar (vackra soldater) hela tiden men det gick fel hela tiden (inga mirakel). Men på läktarna kommer ändå publiken och sjunger och hejar (blöder och svär som de bröder vi är) och vi skapar en gemenskap i lidandet och det är allt vi begär. Typ... Så den har i allra högsta grad en förankring till Leksand och leksandssupportrar.

Vet att den kom under helvetesåren i HA, vilket är ytterligare ett skäl att inte sjunga den nu. Jag säger inte att din tolkning av texten (några strofer iallafall) är fel, men då kan det göras en vägledning så att nya supportrar kan tyda rappakaljan.

"Med stilen snodd från en Romero-film"? Är det någon vink till zombiefilmer eller till ärkebiskopen Romero vars mest kända citat är typ "Ingen soldat är skyldig att lyda en order som strider mot Guds lag". Guds lag motsvaras då väl av Superstars lag i detta sammanhang, eller vad vet jag?

Bröder har inte alls i högsta grad en förankring till Leksand (hockeylaget) och leksandssupportrar i allmänhet (bara de som är nöjda om man får lida tillsammans). Och vill man inte ställa sig upp och sjunga med så är man ingen supporter och kan dra åt helvete och inte sätta sin fot i arenan enligt Bröder älskarna.
Trummor på hockeyläktare borde ge spöstraff
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

Fjodor skrev: fre 10 jan 2025, 11:47 ). Och vill man inte ställa sig upp och sjunga med så är man ingen supporter och kan dra åt helvete och inte sätta sin fot i arenan enligt Bröder älskarna.
Superstars har rätt i att de bidrar till att dra extra publik. Vad de inte verkar förstå att den symbiosen även fungerar åt andra hållet. Hur många skulle stå på Norra om sittplats gapade tom. Kanske tillräckligt många för att kunna bilda ett X.
Användarens profilbild
Wittgenstein

Inlägg av Wittgenstein »

Fjodor skrev: fre 10 jan 2025, 11:47 Och vill man inte ställa sig upp och sjunga med så är man ingen supporter och kan dra åt helvete och inte sätta sin fot i arenan enligt Bröder älskarna.
Just den attityden upplever jag otroligt vanligt förekommande bland en viss kategori leksandssupportrar på sociala medier (kanske även utanför sociala medier, jag vet inte, jag träffar dem inte). Jag är själv inte mycket för att sjunga och stoja under matcherna. Sitter förvisso nuförtiden, men även sittplatspubliken uppmanas ibland att föra liv eller dra dit pepparn växer. Att jag sen följt laget i vått och torrt under mycket lång tid, inhandlat souvenirer och på andra sätt ekonomiskt bidragit, uppfostrat nya leksingar etc etc verkat heller inte spela någon roll, så länge jag inte sjunger för fulla muggar på matcherna.
Ordförande i Föreningen för det gulas bevarande.
Användarens profilbild
Wiborg

Inlägg av Wiborg »

Wittgenstein skrev: fre 10 jan 2025, 14:19
Fjodor skrev: fre 10 jan 2025, 11:47 Och vill man inte ställa sig upp och sjunga med så är man ingen supporter och kan dra åt helvete och inte sätta sin fot i arenan enligt Bröder älskarna.
Just den attityden upplever jag otroligt vanligt förekommande bland en viss kategori leksandssupportrar på sociala medier (kanske även utanför sociala medier, jag vet inte, jag träffar dem inte). Jag är själv inte mycket för att sjunga och stoja under matcherna. Sitter förvisso nuförtiden, men även sittplatspubliken uppmanas ibland att föra liv eller dra dit pepparn växer. Att jag sen följt laget i vått och torrt under mycket lång tid, inhandlat souvenirer och på andra sätt ekonomiskt bidragit, uppfostrat nya leksingar etc etc verkat heller inte spela någon roll, så länge jag inte sjunger för fulla muggar på matcherna.
Det är väl lite där jag ser ett problem med Superstars, att de känner sig lite finare och bättre än exempelvis oss som hellre väljer sittplats. Jag är gärna med och klappar och ropar och försöker även få med barnen i det, men jag ser inga problem i att det finns de som inte vill heller. Senast såg jag dessutom att Olsson och Niva satt på sittplats och rörde väldigt sällan på munnen och hade inte ens leksandströja på sig utan bara en sketen halsduk. Vad gör dem till bättre supportrar än någon annan? Nilsén agerar i alla fall utefter vad han säger...

Tack fisherman för inklistrad artikel från Aftonbladet!
Pain is temporary, glory is forever
Användarens profilbild
Gösen

Inlägg av Gösen »

8mars73 skrev: tor 09 jan 2025, 23:48 Bröder hoppas jag att vi kan få slippa snart. Den långa pausen har inte hjälpt.
Hymner kan så klart få sväva episkt i moll, men Bröder är bara en gnällig klagosång där melodin känns ihopsatt med skohorn för att gå ihop.
Texten är inte heller nåt man känner stolthet av. Följs på sin höjd av en stilla applåd...
Båda Johan Erikssons låtar är bättre, 100 år och Drömmar om guld. Lätta att sjunga och en trevlig lajkabel dalaton i melodierna som adderar stolthet hos den som sjunger med. Byt låt tack!
Der Löwe

Inlägg av Der Löwe »

För min egen del så ser jag Bröder som en kampsång. Jag skulle utan tvekan kunna ha den på mitt krigsförband. För mig är det inte en lätt trallsång med enkel text utan en hymn som väcker krigaren i dig som bör vara det som väcker glöden. Sen kan det alltid köras något upptempo som får igång pulsen när lågan är tänd efter hymnen, eller varför inte krigare krigare?